Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Spåna lite kring ny rävracer..

Featured Replies

Publicerat

Sköt 58grainare i ppc.n och det var hurtrevligt som helst men gav ofta genomslag. Men jag är säker på att den där riktiga småviltstudsarkänslan försvinner i en 243 med mediumlåda och mycket mer krut bakom. Det var då den direkta känslan om man jämförde en 6mm PPC mot en 6mm xC. Jag håller benhårt på Christian i det här fallet. En kaliber .20 eller om man som jag har blivit lat på gamla dar och därför nöjer mig med en. 223 rem. Ut till 200m är PBR ungefär på en räv och det räcker åt mig.

• Svar 116
  • Visningar 10,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det finns mängder med forumjägare och youtubejägare och en sak har de gemensamt.....det är bara de lyckade skotten som redovisas   /Mike

• Ett förslag från min sida,   ta en vixen med slutpipa, pipa om den i 20 practical, dvs 20-223 Rem, smaaaaal pipa och dämp, ordna klass 2 licens, genom att visa på att det finns 40 grains kulor,  

• killer_mouse
    killer_mouse

är ju inte försent än    fast vi kunde ju inte få nån att hålla sej nykter å i skinnet på färjan över

Posted Images

Publicerat

Om kulan gör 1000 eller 1200m/s är bara grader i helvetet och har knappt någon betydelse för jakt. Man får kompromissa om man vill ha den där riktigt smidiga lättskjutna riggen eller vill ha en laserkulbana och noll vindavdrift.

Publicerat
  • Författare

Fan Mike.. värdesätter dina tankar och köper dem rakt av. Det som talar för 6 mm är att oavsett vart du träffar så blir räven bli på plats. 

Dock.. och kanske är det just det som Nils är inne på..

Less is more. Tilltalas av den mindre patronen, ogillar dessa stora hylsor som 22-250 och .243 har. När jag sköt med Walle och hans 204 så framgick det rätt klart att man med rätt pipa och krut når 1200 förhållandevis enkelt. Wallemannen låg under men det berodde mest på fegladdande  :biggrin:

Om sen .243 och 204 R är likvärdiga i det mesta annat så talar det bara lite mer för .204  :biggrin: Sen har jag för mej att man får i rätt många i ett normalt magasin = enkel hantering för min del.

Publicerat

Sedär, då återstår bara att du shoppar HTGn som Exabit har ute på annons så har du en kul rigg när någon kladdat klart med plast och förenat de båda härligheterna till en ljuv men ack så dödlig symbios. Kärlek för dig, mardröm för dina pälsiga fasanplågor :happy:

/M

Publicerat

Matig bössa att kånka runt på. Men är man formad som något klotjon är det bara att handla :D

Själv jagar jag nog räv bäst utan bössa, brukar missa i vilket fall. Men rävarna här i Kungsbacka är nog mer neurotiska än annorstädes för jag har inte sett några sedan jag sköt sist så jag skrämde nog bort dom.

Publicerat

Fan Mike.. värdesätter dina tankar och köper dem rakt av. Det som talar för 6 mm är att oavsett vart du träffar så blir räven bli på plats. 

Dock.. och kanske är det just det som Nils är inne på..

Less is more. Tilltalas av den mindre patronen, ogillar dessa stora hylsor som 22-250 och .243 har. När jag sköt med Walle och hans 204 så framgick det rätt klart att man med rätt pipa och krut når 1200 förhållandevis enkelt. Wallemannen låg under men det berodde mest på fegladdande  :biggrin:

Om sen .243 och 204 R är likvärdiga i det mesta annat så talar det bara lite mer för .204  :biggrin: Sen har jag för mej att man får i rätt många i ett normalt magasin = enkel hantering för min del.

Om man nu nu 1200 förhållandevis enkelt så skulle jag gärna se det receptet,när jag nu kollat lite mer i QL så finns det tre sätt,antingen med ett skapligt övertryck,lättare kulor än 40gr eller med en icke rättvisande kronograf.

Jag drar mig till minnes några gånger du skrivit om ditt rävgluggande då det inte riktigt gått som tänkt,det parat med mina egna erfarenheter av lätta kulor och små kalibrar kontra aktuellt vilt gör att jag vill höja ett varningens finger för att det kanske inte blir helt bra med 204 heller.

Vad man vill ha och vad man bör ha är två skilda saker,jag har själv fallit i den fällan ett antal ggr med dyra vapenbyten som följd.

/Mike

Publicerat

Frestar in med att det med rätt jävla hög sannolikhet ligger 243win verktyg nånstans i mina välfyllda gömmor B) Skaffa det enda rätta åsså gör vi som vanligt med ett grönt vadderat! ;)

Publicerat

Vad hände med 22-250:in by the way? Den med 50grs Speer TNT eller V-Max i samma vikt är ju inte att förakta...

Publicerat
  • Författare

Sedär, då återstår bara att du shoppar HTGn som Exabit har ute på annons så har du en kul rigg när någon kladdat klart med plast och förenat de båda härligheterna till en ljuv men ack så dödlig symbios. Kärlek för dig, mardröm för dina pälsiga fasanplågor :happy:

/M

Eller hur  :biggrin:  :biggrin:

Matig bössa att kånka runt på. Men är man formad som något klotjon är det bara att handla :D

Själv jagar jag nog räv bäst utan bössa, brukar missa i vilket fall. Men rävarna här i Kungsbacka är nog mer neurotiska än annorstädes för jag har inte sett några sedan jag sköt sist så jag skrämde nog bort dom.

Spot-on! Wallemannne fick ut en räv på lite oväntat ställe i förrgår, var visst en inte helt enkel procedur att ratta om T3 Varmint med dämp mellan gluggarna.

Om man nu nu 1200 förhållandevis enkelt så skulle jag gärna se det receptet,när jag nu kollat lite mer i QL så finns det tre sätt,antingen med ett skapligt övertryck,lättare kulor än 40gr eller med en icke rättvisande kronograf.

Jag drar mig till minnes några gånger du skrivit om ditt rävgluggande då det inte riktigt gått som tänkt,det parat med mina egna erfarenheter av lätta kulor och små kalibrar kontra aktuellt vilt gör att jag vill höja ett varningens finger för att det kanske inte blir helt bra med 204 heller.

Vad man vill ha och vad man bör ha är två skilda saker,jag har själv fallit i den fällan ett antal ggr med dyra vapenbyten som följd.

/Mike

Minns fan inte riktigt hur jag tänkte där men jag såg rätt mediokra hastigheter runt 1100 och väl medveten om att han laddat ytterst försiktigt. Inte en susning om recepten där men jag vet att de var rätt snälla.

Överladda? Vet inte men säkerligen  :biggrin: Lärt mej att man ska hålla sig på rött och gefan i de där röd/lila området i QL.. 

Men ok.. ser vad du menar, lovar. Men säg så här, hade det varit som förr när man golvade rådjur i drivor under säsongen så fine, då fanns ingen lämpligare kaliber. Men nu är räv och annat oknytt klenare och då finns inte behovet av det övervåld som finns lagrat i en 243 hylsa. Dessutom så om man är ute på marginalerna effektmässigt så skärper man sig utan tvekan.

Men defakto då rå så BÖR jag skaffa en ny 243:a men själ och hjärta VILL ha en .204.. jobbigt detta  :biggrin:

Publicerat

En tanke. Som du redan varit inne på.

Är glugg jakt du ägnar dig åt mäst?

Då vill man inte ha någe långt åbäke.

(Därför jag tröttnade på min T3 super varmint)

Hade kollat på vilka kaliber trivs i lite kortare pipor runt 50cm typ. Och en lätt dämpare

Sen gått på någon av dem och hitta en laddning som är stabil.

Varför upp i 1200m/s?

Så hade nog jag gjort.

S.

Publicerat
  • Författare

Frestar in med att det med rätt jävla hög sannolikhet ligger 243win verktyg nånstans i mina välfyllda gömmor B) Skaffa det enda rätta åsså gör vi som vanligt med ett grönt vadderat! ;)

Lustigt att du inte skickade ned Comforten med, jag får ju ärva alla dina avlagda ägodelar  :biggrin:  :biggrin:  :biggrin:

Vad hände med 22-250:in by the way? Den med 50grs Speer TNT eller V-Max i samma vikt är ju inte att förakta...

Just de! Den är inte ute ur ibilden ännu. Den nogsamme kanske snappade det i trådstarten att denna frågeställning inte kommer att utmynna i något konkret i närtid utan snarare löpa på något år eller så. Specen,återigen, är en Sako Quad (formatet,vikten och smidigheten) och kalibern.. där landar vi nog kring 204 för jag har svårt att se att man kan få något smidigare och lättillgängligt utan att börja riva nya hål i metall.

Publicerat
  • Författare

En tanke. Som du redan varit inne på.

Är glugg jakt du ägnar dig åt mäst?

Då vill man inte ha någe långt åbäke.

(Därför jag tröttnade på min T3 super varmint)

Hade kollat på vilka kaliber trivs i lite kortare pipor runt 50cm typ. Och en lätt dämpare

Sen gått på någon av dem och hitta en laddning som är stabil.

Varför upp i 1200m/s?

Så hade nog jag gjort.

S.

Just det, specen eller dit jag vill.. :-) Min Quad har 45 cm pipa, hela bössan är väl runt en meter lång  :cool:

Publicerat

Specen,återigen, är en Sako Quad (formatet,vikten och smidigheten) och kalibern..

Det där låter väll som den Tikka T3:an i 223rem med 47cm pipa som exabit hade ett tag. Har för mig att det var lite "leksaksvarning" på den.

Mvh

Joacim

Publicerat

Det där låter väll som den Tikka T3:an i 223rem med 47cm pipa som exabit hade ett tag. Har för mig att det var lite "leksaksvarning" på den.

Mvh

Joacim

Och önskas den då med 12 stigning så fixar jag det per omgående :)

Publicerat

Tänkte också på den. Ruskigt smidig!

Publicerat

Ännu något som talar för 6mm.

Finns ett antal som klarar att leverera bra prestanda i kort pipa!

Publicerat

Som vanligt med en dåres envishet så tipsar jag om 6mmbr. Harmoni i en hylsa.

Publicerat

Om du nu ska bygga en quad i 204 och inte orginalkolven duger så går ju alla typer av laminat bort då dom är tyngre,sladdriga plastkolvar lär väl inte heller va så eftersökta så McMillan edge?

Innan jag bestämde mig för att ta fram subbar till min 308 istället för att bygga en 300AAC så var jag inne på att skaffa en Voere i 222(kallades hdf studsaren förr i tiden)maken till smidig kaliberanpassad låda är svårt att hitta.

Den skulle i så fall endast pipats om och i övrigt få vara i orginal.

men är voere eller krico 600 typ för udda för dig?

/Mike

Publicerat

Hittade en bild på lådan

/Mike

IMG_4282_zps6386d1ab.jpg

Publicerat
  • Författare

Nej faktiskt inte.. Kompis som har/ har haft slik, goda minnen av den..

Sen detta m sladdriga plastkolvar. Äger en sån men aldrig fattat det sladdriga? Vad påverkar sladdrigheten normalt skytte?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Finns ett antal som klarar att leverera bra prestanda i kort pipa![/quot]

Tex? O hur kort pipa?

Publicerat

Att du bommar så fort du lägger lite press på stocken, typ som när man vill hålla i ordentligt men samtidig redan vridit sig ett kvart eller halvt varv. De bommar jag tidigare haft med kvaddish försvann med McMillan kolven. Inte sladdrig. Christian

Publicerat

Finns ett antal som klarar att leverera bra prestanda i kort pipa![/quot]

Tex? O hur kort pipa?

Samma som maddog föreslog tidigare är en iaf. 6mm br.

Även 6ppc ska trivas i kortare pipor.

Vad var det för fel på din 22-250 utöver bytarsuget btw?

Kal 224 så är sierra varminter 40gr brutalast av dom jag testat.

Publicerat

Sen detta m sladdriga plastkolvar. Äger en sån men aldrig fattat det sladdriga? Vad påverkar sladdrigheten normalt skytte?

Det som chris anför och du vet gubben då du själv varit med att vi haft oförklarliga bommar/dåliga träffar när vi skjutit med kvadden i press.

/Mike