Publicerat December 18, 201510 yr Detta är en populär post. Vet inte hur man skall tolka alla forum och erfarenheter. Amerikanarna pratar om hur de skjuter djur större än rådjur med snabbexpanderande 40gr kulor i bogen, medan jag får plugga två i en mårdhund. Det finns mängder med forumjägare och youtubejägare och en sak har de gemensamt.....det är bara de lyckade skotten som redovisas /Mike
Publicerat December 18, 201510 yr Hippen! Ett tips, Sako 85 Finnlight. Köpte nyss en sådan, visserligen i 308 men den finns i andra kalibrar med kort låda. Behöver jag säg att den är helt underbar, lite dyr dock.
Publicerat December 18, 201510 yr Det finns mängder med forumjägare och youtubejägare och en sak har de gemensamt.....det är bara de lyckade skotten som redovisas /Mike Detta var jag väl medveten om. Vi alla minns väl hur uppkäftig och kunskapsspäckad jag var som nykomling på forumet. Jag var inte speciellt gammal och som tur är kan folk förändras drastiskt med åldern. När jag kollar tillbaka undrar jag varför ni inte sökte upp mig och kängade till mig... Er skall man kalla "forumvänner" /Filip
Publicerat December 18, 201510 yr Detta är en populär post. är ju inte försent än fast vi kunde ju inte få nån att hålla sej nykter å i skinnet på färjan över
Publicerat December 18, 201510 yr Författare Bra att du har bestämt dig för en 204 ruger. Jag fattade aldrig varför du helt plötsligt köpte en 22-250. För räv så räcker en 204 ruger och är man osäker på det så finns det många engelsmän som har erfarenheter av att skjuta räv med 204 ruger så det räcker och blir över. Det är ju inte jättemånga här på forumet som har erfarenhet av kalibern. Och egna erfarenheter är bättre än... När jag började fundera på kalibern kontakta jag några engelsmän och fick ta del av deras erfarenheter av kalibern. Och visst finns det nackdelar med kalibern men det finns nackdelar med alla kalibrar men också fördelar. Kolla in Richard Utting och varminteruk på youtube. Tog 22-250 för att Sako Sweden uppgav på senhösten att de inte skulle kunna leverera .204 förrän i augusti året därpå.. och med erfarenhet av just Sako så drog jag slutsatsen att det likagärna hade kunnat bli augusti 2019... Lindroth har väl en del erfarenhet på svenska med. Han har bra erfarenheter av kalibern och där finns en strid ström av lämpliga recept att stjäla Förmodligen är det så, ändå har du haft en serie rejält "oförklarliga bommar" redogjorda och förmodligen även andra med just diverse plastkolvade gevär, din gamla remington 243 Win, kvadden, denna T3:a mfl. Jag kan inte tala för ditt skytte/teknik enbart för min egen, när jag numera bommar, för det gör jag fortfarande ibland med kvadden och 22LR så är det alltid jag som dabbat mig, inte materialet. För att övertyga dig borde du medverka vid en tour här nere, dock är det rätt bråttom med att få till en sådan, för att prova en kvadd med kvalitetskolv. /CHristian Remingtonbössan var extrem avseende bommar.. 2 rävar på 6 försök! Och då hade jag bra tag om några av dem vet jag. Kvadden däremot känner jag ett helgjutet förtroende för faktiskt.. där har jag ingen bom ännu eller nåt
Publicerat December 18, 201510 yr Författare Detta var jag väl medveten om. Vi alla minns väl hur uppkäftig och kunskapsspäckad jag var som nykomling på forumet. Jag var inte speciellt gammal och som tur är kan folk förändras drastiskt med åldern. När jag kollar tillbaka undrar jag varför ni inte sökte upp mig och kängade till mig... Er skall man kalla "forumvänner" /Filip Minns ffa din debut.. tröttsamt
Publicerat December 18, 201510 yr Om man verkligen brinner för en jakt hade jag inte tvekat att gå all in. Inga kompromisser alls, allt precis som man vill ha det. Sen jag började med detta själv har det blivit extremt lite bössbyten och jag skjuter definitivt bättre.
Publicerat December 18, 201510 yr Författare Ska man vara brutaljävla ärlig, på gränsen till självutlämnande, så spelar vapnet mindre roll i just mitt fall. Behöver skjuta mer, mycket mer.. Krasst sett så hade Vixen löst alla problem men tja man tenderar gärna ge sig på div byten för att komma till rätta med problem. Huvudlöst egentligen för det löser som sagt inte problemet. Skit samma.. aktuell kaliber är i alla fall inte sån att jag vill bulkskjuta på papp, vill inte känna att jag måste skura tungan när jag ska pytsa iväg bössan och blåljuga om att den bara gått jättejättefå skott och pipan är kärnfrisk.
Publicerat December 18, 201510 yr Du måste helt enkelt prova att skjuta med min Sako 591 i 22-250 i vår. Det är så vackert när rävarna slår i hop med den, och helt underbar att skjuta med . Kanske inte den minsta bössan, men man flyttar ju inte runt så mycket . Har skjutit både räv och grävling på allt mellan 5-300 m med den. Laddar nu mer med Noslers Varmageddon 55 g och får väldigt sällan genomslag trotts 1190 m/s. Den börjar närma sig 200 st rävar . Det är super med snälltryck på räven.
Publicerat December 18, 201510 yr Ska man vara brutaljävla ärlig, på gränsen till självutlämnande, så spelar vapnet mindre roll i just mitt fall. Behöver skjuta mer, mycket mer.. Krasst sett så hade Vixen löst alla problem men tja man tenderar gärna ge sig på div byten för att komma till rätta med problem. Huvudlöst egentligen för det löser som sagt inte problemet. Skit samma.. aktuell kaliber är i alla fall inte sån att jag vill bulkskjuta på papp, vill inte känna att jag måste skura tungan när jag ska pytsa iväg bössan och blåljuga om att den bara gått jättejättefå skott och pipan är kärnfrisk. Vixen är nog den bössa jag skjuter absolut sämst med. För mig hade en vixen förstört min jakt. Efter en stock byte så är den acceptabel men även trycket behöver helst bytas. Och pipan.
Publicerat December 27, 201510 yr Japp, snygg va.. Tänkte bara att du skulle få lite inspiration, tjugoskottsmagasin behöver du ha på rävracern och sen sån där snabbrepeterande mekanism så du kan skjuta högar av rävar. Kolven är i varje fall fin, hemsnickrad och säkert lika bra som en dyr mcmillan. Så det är bara att leta upp ett träd och plocka fram såg, rasp, sandpapper och sen har du kvällarna räddade. Mr Bucknell skjuter många rävar per år så konceptet funkar nog.
Publicerat December 27, 201510 yr Författare Funkar tveklöst.. Hajjar inte hur de bär sig åt, deras rävar verkar ju tama..
Publicerat December 27, 201510 yr Och många.. Men det hade varit kul att åka till England och jaga räv med lampa på natten.
Publicerat December 27, 201510 yr Författare Mmm såg ngt klipp där de hade tre rävar ute på samma åker. Det kan hända här på nyslagna vallar men sällan annars.. Men det är klart, med deras superutsättningar av fasaner och rappisar så förstår jag att det föder en hel del räv!
Publicerat December 27, 201510 yr Och sen bra eller rätt klimat och ett landskap som passar fältvilt och även räven jämfört med Sverige. Kollar man på fieldsporttv och Roy Lupton, ok han är skicklig, men i ett avsnitt så skjuter han fler än 10 rävar en natt. Det händer ju inte i Sverige. Blev visst en urspårning från ämnet.