Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Test av hagelammo för vinterbruk

Featured Replies

Publicerat

I senaste Jakt&Jägare finns en väldigt intressant artikel om hur olika hagelammo funkar i kyla,mycket läsvärt!

Hur vida allt stämmer vet jag förstås inte, men hoppas PMT och Culot läser och kommer med input.

I det stora hela så funkar olika hagelkoppar olika i kyla,en del tätar inte som det är tänkt i pipan osv, en del går sönder.

Publicerat

Läser man mycket på amerikanska fora framgår att vid riktig kyla -25-30 grader så tätar inte längre plastförladdningarna, vissa spricker, så klart oklart var, dvs i pipa eller senare och prestandan lider illa av detta. Jag har skjutit för lite i sådan temp att jag inte har något att säga i sak. Christian

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

Jänkarna är förtjusta i dubbelbas krut som inte är lika känsligt för kyla som singelbas krut som är vanligt i europeisk ammo , sen skiljer sig förladdnigarma i usa och europa

Publicerat

Läser man mycket på amerikanska fora framgår att vid riktig kyla -25-30 grader så tätar inte längre plastförladdningarna, vissa spricker, så klart oklart var, dvs i pipa eller senare och prestandan lider illa av detta. Jag har skjutit för lite i sådan temp att jag inte har något att säga i sak. Christian

Publicerat

Jag skulle gärna läsa den svenska artikeln ,

Sen angående de amerikanska rönen , pratar

Man stålhagelpatroner elr bly ? Personligen skulle jag ite gå ut i 25-30 minus om inte mitt liv

Hängde på det

-P

Publicerat

Amrisarna tjatar om stål i kyla, det är samma fora du hängt/hänger på, gnället handlar om det jag beskrev ovan. Christian

Publicerat

Dom testade i -16 och jämförde med ca +10.

Testet andades lite "jag skjuter en räv och en hare om året för grannens stövare" och patronerna var därför i magnum med 40ish gram hagel i storlek us3.

Författaren ondgjorde sig en del om utvecklingen med snabbare och snabbare patroner då det gick ut över träffbilden, men att nu kom lite långsammare patroner igen, vilket var bra. 340-350 mps var tydligen optimalt...

Men ändå ett intressant test som tydligt visade skillnader mellan olika patroner i kyla.

Publicerat

Rio 28 gr target load us 6 fungerar utmärkt i -1 till plus 1  :cool:

Publicerat

Nu är väl kulskyttet mitt område, men brukar ibland när andan faller på dra med mig hagelbössan på toppjakten, särskillt när det är kallt ute och man har chansen att stöta upp dem ur sin daglega i snön och då ha rätt fina lägen med hagelpuffen. Det enda jag som lekman har märkt är att smällen är lite olik sig, till viss del naturligtvis pga snöns ljuddämpande effekt, men den ligger ju där även vid milt väder (-5 ish) så när termometern visar -20 och ibland ännu kallare så inbillar jag mig att själva smällen är annorlunda givet samma snömängd Dock dör fågeln ändå ;)

Publicerat

Dom testade i -16 och jämförde med ca +10.

Testet andades lite "jag skjuter en räv och en hare om året för grannens stövare" och patronerna var därför i magnum med 40ish gram hagel i storlek us3.

Författaren ondgjorde sig en del om utvecklingen med snabbare och snabbare patroner då det gick ut över träffbilden, men att nu kom lite långsammare patroner igen, vilket var bra. 340-350 mps var tydligen optimalt...

Men ändå ett intressant test som tydligt visade skillnader mellan olika patroner i kyla.

Ja om man skjuter hagel grova som 1:or kanske 340-350 ms kan funka, men det är långsamt jääääävligt långsamt

Italienarna som begriper sig på att ladd hagel säger 415 ms för då har man marginal att tappa 15 'ms och ändå ha 400 ms att tillgå

/ P

Publicerat
  • Författare

De patroner som fick bäst betyg var bla B&P och Winchester, Rottweil pappe fick bra också, övriga Rottweil sämre.

Publicerat

Var Hull och Gamebore m.fl brittiska med i testet?

Publicerat

Hagelpatroner för vinterjakt
• Kyla kan i vissa fall förbättra hagelpatronernas prestanda eftersom hagelkopparna börjar expandera bättre när de är kalla. Jakt & Jägare har en lista på både olämpliga och bra patroner för vinterjakt. Men det gäller att testa själv för att märka effekten av hagelsalvan.

Hagelsalva ? kan man köpa den på apoteket ?? 

Den enda jakttidnings skribent jag tar på allvar när det kommer till hagel är den gode Herr Hassel , de andra  påminner mig om " Vilse i  pannkakan " 

/ P

Publicerat

Skulle förladdningarna täta bättre vid kyla? Det låter lite väl modigt att skriva utan att ha rätt gott om testunderlag på fötterna. 

/Christian 

Publicerat

Skulle förladdningarna täta bättre vid kyla? Det låter lite väl modigt att skriva utan att ha rätt gott om testunderlag på fötterna. 

/Christian 

Håller med , det är tvärt emot vad jag fått lära mig , Sen kan man hitta gått om " Amatör-tester"   när dom tar patroner fr kylen  och skjuter i fotocellskronograf,

och sedan gör amatörfelet att ta siffrorna på displayen och redovisa som verklig V0  utan att lägga på 15ms som man skall närman skjuter på 2,2-2,5m fr sista fotocellen,

/ P

Publicerat
  • Författare

Var Hull och Gamebore m.fl brittiska med i testet?

Gamebore Buffalo var med och den fick inget vidare kritik.

Publicerat

Vilket bisarrt val av puppa, typ en old school, slö variant. Christian

Publicerat

Det är med kyla som med hög värme - det är då kvaliteten börjar märkas på riktigt......

Vad gäller fart så är 340-350 optimalt om man har halvdåliga hagel och lite småknastig pipa. Har man bra hagel, en bra choke och en bra pipa är 450m/s absolut inte ett problem. Men då kan man inte ha gamla gistna skitpipor eller massproducerade choker från lågprisproduktion.

Vad gäller farten som tappar alla vid kyla, singelbas långt mer än dubbelbas. Så frågan blir mer hur mycket. Den asbolut sämsta jag testat är Gyttorp Fasan i beige papphylsa - vid runt -15 sade det poff och sedan rullade haglen ur pipan. Träffbilden missade tavlan på 35 meter - den landade hitom snyggt och prydligt i snön...... Det var knappt förladdningen kom ut av sig själv. Däremot är det en utmärkt patron när det +5 grader och varmare med sina plätterade hagel ger sen som regel sexigt snygga träffbilder.

Nu har jag inte testat jättemycket vid -20 för de omständigheterna har jag ganska sällan, men det jag märkt är att kvaliteten märks desto kallare (eller varmare) det blir. Vilket även artikeln i J&V kom fram till till - men deras resonemang om att det sitter i förladdningen köper jag inte rakt av - det sitter om ni frågar mig långt mer i choken. I en bra choke som ligger på runt 1/2 eller öppnare ger som regel ganska snygga träffbilder med bra puppor även vid kall väderlek - men en 1/1 fulchoke som kanske är lite ojämn ser bedrövlig ut redan vid normala temperaturer ger absolut INTE bättre träffbilder när det blir kallt.

Det är som regel aldrig så enkelt att det sitter i en komponent i hagelvärlden. Men det man alltid kan säga är att kvalitet lönar sig, och att kvalitet som regel kostar.

/T

Publicerat

Jag tror defenitivt att man gör sig en otjänst att använda en från början långsam patron laddad m singelbas krut

När det är mkt kallt ute, men om man tar en plugg som lämnar 415ms vid normal temp så finns det marginal till -15.

Italienarna som är en hagelladdande nation och i motsats till oss haft tillgång till svenskproducerat JK6 krut

Där laddades tex en 36g laddning med 1.78g på sommarn och 1,82 på vintern .

Jag gjorde 25 st 36 grammare nu ikväll och la mig mitt emellan på 1,80x36

/P

Publicerat

Ja. att välja långsamma puppor är väldigt obegåvat. Köp ordentliga grejor som lirar ihop......

/T

Publicerat

Kjell Lövold mångårig chef på Nitedals Krutverk skriver i sin bok

Hagelpatronen och haglskuddet  på sid 58.

se bilaga

post-4459-0-29606700-1450258123_thumb.jp

Publicerat

Jag tror defenitivt att man gör sig en otjänst att använda en från början långsam patron laddad m singelbas krut

När det är mkt kallt ute, men om man tar en plugg som lämnar 415ms vid normal temp så finns det marginal till -15.

Italienarna som är en hagelladdande nation och i motsats till oss haft tillgång till svenskproducerat JK6 krut

Där laddades tex en 36g laddning med 1.78g på sommarn och 1,82 på vintern .

Jag gjorde 25 st 36 grammare nu ikväll och la mig mitt emellan på 1,80x36

/P

Å andra sidan laddar även dessa män särskild ammo för morgon och eftermiddag, för sydlig "fuktig" vind och för nordlig "torr" vind osv, såsom att de är/vore så exceptionellt duktiga skyttar att sådana saker påverkar.

Att ha en sommar och en vinterladdning är inte alls konstigt, iofs morgon och dag laddning kanske är förlåtet om man har 30 graders tempskillnad även där men annars känns det lite överdrivet.

/Christian

Publicerat

Å andra sidan laddar även dessa män särskild ammo för morgon och eftermiddag, för sydlig "fuktig" vind och för nordlig "torr" vind osv, såsom att de är/vore så exceptionellt duktiga skyttar att sådana saker påverkar.

Att ha en sommar och en vinterladdning är inte alls konstigt, iofs morgon och dag laddning kanske är förlåtet om man har 30 graders tempskillnad även där men annars känns det lite överdrivet.

/Christian

Ja herregud om en laddning dom sköt förra året inte dödar exakt lika året efter så undrar dom alltid "  Vad är det för fel på patronen "  inte att dom missat helt eller fått en dålig träff  :biggrin:

Dom har olika laddningar för varenda pippi  dom skjuter , och dom skjuter ALLA pippi  :biggrin:

För oss Skandinavier är  sommar /vinterladdning  konstigt  då de flesta Svenska jägere vill ha EN laddning till  ALLT  och den ska ha toppprestanda  samt vara mer eller mindre gratis 

och även säljas i 5 -pack  för 5000 pris  :tongue:  :cool:

/ P

Publicerat

Jag är av naturen och ohejdad vana lat, alltså kör jag bara med två laddningar (varmt eller kallt är skit vilket):

36g US6/UK5, universalpatron då allt är på tapeten. Denna säsong har det varit Gamebore Black God.

32g Us7/UK6, för jakter där det handlar om kaniner och fågel. För det mesta Gamebore High Bird.

På den renodlade gåsjakten blir det samma Black Gold. Och i drillingen Gamebore Pure Gold, 32g UK5.

Dessa köps aldrig i mindre pack än 2000.

T

Publicerat

Skitenkelt! Är det så kallt ute att förladdningarna tätar dåligt och krutet går i halvfart så ligger man kvar på sofflocket och klappar hundarna i stället!

Jag tror inte jag har skjutit så många skott när det har varit så kallt som -10°C så vad som händer under -20°C har jag ingen aning om men bra plugg funkar även när det är kallt och det är min erfarenhet. Dock funkar inte denna gubben lika bra när det är kallt men det är en annan femma ;)