Publicerat December 17, 201510 yr Författare Skitenkelt! Är det så kallt ute att förladdningarna tätar dåligt och krutet går i halvfart så ligger man kvar på sofflocket och klappar hundarna i stället! Jag tror inte jag har skjutit så många skott när det har varit så kallt som -10°C så vad som händer under -20°C har jag ingen aning om men bra plugg funkar även när det är kallt och det är min erfarenhet. Dock funkar inte denna gubben lika bra när det är kallt men det är en annan femma Ligger helt klart något i det du säger! Väldigt sällan jag jagar under -10 grader. Men likväl intressant läsning!
Publicerat December 17, 201510 yr Sen är det ju knappast så att krutet blir dåligt av att förflyttas fr rumstemp till -20 på en gång Det lär krävas längre felförvaring i -20 i så fall, luftfuktighet tror jag är en större bov. Säger det en gång till att välj plugg m marginal, långsamt fiberladdat pappjunk i lättviktsutförande Kan lämnas hemma . / P
Publicerat December 17, 201510 yr Och luftfuktigheten vid minusgrader är snudd på negativ....... Att kyla drar ner prestandan är det knappast någon som ifrågasätter, men väljer man en puppa med lite åka i så är det marginaler kvar även vid -20. Man att förladdningen inte skulle täta vid kyla är en vittspridd missuppfattning - den kanske kan läcka, men då får man seriöst usla träffbilder förutom att farten sjunker ganska ordentligt. Och det är min erfarenhet att man som regel INTE får - förr en aning jämnare generellt sett när det blir kallt. Men det är skillnader som man som regel inte märker om man inte skjuter serier på 10 skott eller mer. /T