Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köpråd sbs

Featured Replies

Publicerat

Har insett att jag blir handikappad utan en sbs till drevjakten hemma så jag önskar lite råd kring vad som vore vettigt att köpa.

Kalibern får vara 12 eller 20.

Vill nog lägga Max 20 000 men vore jätteglad om man kan komma under 10 för en okej pang.

Finns det rent av någon här som önskar sälja så meddela mig gärna.

Publicerat

Vill du komma undan med en finare bössa till lägre pris, köp en i kaliber 16.

Publicerat

Ojojoj, det trevligaste köpet man kan tänka sig...

Kolla med PMT, han har en A&N Pigeon Gun 30" pipor för 18'. Egentligen är jag idiot som tipsar för den vill jag ha själv...

Jag vet om en Webley & Scott 702 för 12'. Är lite osäker på skicket dock har bara hört att den skall vara bra...

Det jag tycker är att du ska lägga pengarna på en bra Britt. Personligen har varit nöjd med mina tyska/svenska bössor men sen jag snöade in på brittiskt så är jag såld. Du får inte mer balans för pengarna anser jag...

Har för mig att det finns en sleevad Cogswell & Harrisson här på forumet till vrakpris men kan minnas fel...

/M

Publicerat

Speca gärna lite mer vad du ska ha den till oxå? Fågel, pälsvilt julgran osv...

/M

Publicerat
  • Författare

Kaliber 16 funkar absolut, bara det att jag inte har någon tillgång till patroner men det får väl lösa sig.

Jag vill främst ha den till hare, räv och rådjur på drevjakten.

Publicerat
  • Författare

Denna pigeon gun, är det en bössa gjord med fördel för duvjakt så är den kanske av viftigare sorten??

Publicerat

Denna pigeon gun, är det en bössa gjord med fördel för duvjakt så är den kanske av viftigare sorten??

Pigeon Guns är motsatsen till viftiga... de är sidavidsidans motsvarighet till en sportingbock. Lite längre pipor och lite tyngre, från början ju modellen tänkt för skytte vid levande-duvor som var poppis första halvan av förra seklet...

/M

Publicerat
  • Författare

Pigeon Guns är motsatsen till viftiga... de är sidavidsidans motsvarighet till en sportingbock. Lite längre pipor och lite tyngre, från början ju modellen tänkt för skytte vid levande-duvor som var poppis första halvan av förra seklet...

/M

Låter grymt!

Publicerat

Kaliber 16 funkar absolut, bara det att jag inte har någon tillgång till patroner men det får väl lösa sig.

Jag vill främst ha den till hare, räv och rådjur på drevjakten.

Det var överraskande då jag bor 4-5 mil från dig och har utmärkt tillgång på patroner i kaliber 16. ;)

Kaliber 16 är betydligt enklare än tex 12/65.

Publicerat

Var finns herrarna på Svea karta?

/M

Publicerat

Halland.

Publicerat

Halland.

Då har ni Susegården med hela Hulls utbud nästgårds...

/M

Publicerat
  • Författare

Det var överraskande då jag bor 4-5 mil från dig och har utmärkt tillgång på patroner i kaliber 16. ;)

Kaliber 16 är betydligt enklare än tex 12/65.

Var handlar du då?

Publicerat

Var handlar du då?

Jag har hittills inte varit inne i någon butik som inte har jaktammunition i kaliber 16. Vanligen Rottweil Weidmannsheil men har även sett Rottweil Tiger och Gyttorp Special.

Har i mitt lager gamla Gyttorp med papphylsa från diverse bekanta som haft i källarn, Rottweil Weidmannsheil från bössköpet, Rottweil Tiger från Ullared, Eley Grand Prix från Kjell i Sjöbo, Hull High Pheasant från Susegården och Gamebore 16 Steel från Torsbo.

Publicerat

......

Kolla med PMT, han har en A&N Pigeon Gun 30" pipor för 18'. Egentligen är jag idiot som tipsar för den vill jag ha själv...

......

/M

Nu må det ju höra till god ton att man inte låter klokt folk man hyser respekt för reducera sig själv till babblande fånar..... Men varför i hela friden tror du att jag inte lagt ut bilder på den?

Det är en riktigt grann bössa..... Den gravyren skämtar man inte bort i brådrasket.....

Du vet - cry once and live happily ever after. Hade den passat hade den aldrig blivit till salu.

/T

Publicerat

Jag vet. Det finns skäl till att jag inte efterfrågat bilderna heller... :sleep: Ser jag den så kommer jag att köpa den :biggrin:

/M

Publicerat

Jag har en Cogswell & Harrison BLE i 12/65 till salu som inte vart såld tidigare, men jag inte lagt något mer krut på då den inte belastar mitt vapenskåp och den som var mest intresserad av den efter mycket bryderier köpte min förkrigsdrilling istället (min nya förkrigare borde t.o.m. snart dyka upp).

Skicka PM om du är intresserad, den ligger under 10' - finns också en gammal säljtråd (om den inte försvunnit). 

Publicerat

Ska du banka någon hare, räv och rådjur så behöver du inte ha någon värstingbössa.. Du skjuter bly så krasst sett kan du hitta något vettigt hos vilken nasare som helst. Jag hade, i dina kläder, kollat en vanlig Simson eller något annan äldre sida/sida..

Publicerat
  • Författare

Absolut bra förslag hipshot, är väl mer att det ska kännas rätt liksom. Och en bössa med en trevlig historik blir liksom roligare.

Nåväl, har en drös bockar hemma sålänge tills rätt dyker upp :)

Publicerat

Ska du banka någon hare, räv och rådjur så behöver du inte ha någon värstingbössa.. Du skjuter bly så krasst sett kan du hitta något vettigt hos vilken nasare som helst. Jag hade, i dina kläder, kollat en vanlig Simson eller något annan äldre sida/sida..

Behöver - kanske inte.... Men även själen ska ha sitt. Varför köpa nått själlöst skräp när man kan köpa ett konstverk?

/T

Publicerat

Men även själen ska ha sitt. Varför köpa nått själlöst skräp när man kan köpa ett konstverk?

Ah, en Husqvarna! :)
Publicerat

Behöver - kanske inte.... Men även själen ska ha sitt. Varför köpa nått själlöst skräp när man kan köpa ett konstverk?

/T

Vi är alla olika.. Själv är jag uppväxt med att ha beundrat farsan och hans svingande med en supertrång Simson sida/sida.. Det är mer konstverk isf i mina ögon än vilken britt som helst.

Publicerat

Betänk då vad han kunnat göra med en riktig bössa.......

/T

Publicerat

Betänk då vad han kunnat göra med en riktig bössa.......

/T

Som fattig jaktelev så hade den britten fått onödigt mycket stryk.. 

Publicerat

Det är väl typ det som är grejen - de är byggda för att användas mycket till skillnad mot det mesta annat som i ärlighetens namn är gjort mer för att bäras än skjutas.

T