Publicerat December 21, 201510 yr Efter lite händelser har jag börjat funderat på en mindre stickkniv för hjort djur med ett smalt blad. Någon som Andvänder någon? Kanske har tips på någon? S.
Publicerat December 21, 201510 yr Kan du inte ha en till allt? Kolla på Thams 16cm, bra pris och tror jag kan ytterligare 25% via jaktflix. Skickat från min D6603 via Tapatalk
Publicerat December 21, 201510 yr Författare Väldigt klumpig den jag har med 20cm blad. Och funkar inte som nackstick har provat på rå som redan varit klart. Då bladet är för brett. Skulle vilja ha en liten för nackstick då inte gris står på menyn. S.
Publicerat December 21, 201510 yr Varför ska du envisas med nackstick istället för att sticka i hjärta lungor och dra kniven upp och ner? Måste få höra dina tankar, jag sticker rätt många av trafikrådjuren bakom benet och blodet forsar ut och livet lika fort. Skickat från min D6603 via Tapatalk
Publicerat December 21, 201510 yr Författare Dom gånger de tillämpats har dem varit i ganska gott skick så lite brottning har behövts. Då har jag satt/lagt mig över djuret vikt in huvudet och stuckit. Kronligt?kanske? men blev så. S
Publicerat December 22, 201510 yr Dom gånger de tillämpats har dem varit i ganska gott skick så lite brottning har behövts. Behöver du träna rådjurs brottning så är du välkommen att följa med någon morgon . Jag sticker oxå hjärta lungor, och tycker det går snabbt. Läste någon stans att nackstick mer paralyserar än avlivar, vet dock inte hur det stämmer. Men du kan ju gå på sidelocks tips med moran men dubbel slipa den. Min mora har fungerat bra på många rå.
Publicerat December 22, 201510 yr Författare Ska det bara petas i nacken så funkar väl en vanlig Mora. Visst gör det väll de men finns mer optimerade grejer.
Publicerat December 22, 201510 yr Författare Behöver du träna rådjurs brottning så är du välkommen att följa med någon morgon . Jag sticker oxå hjärta lungor, och tycker det går snabbt. Läste någon stans att nackstick mer paralyserar än avlivar, vet dock inte hur det stämmer. Men du kan ju gå på sidelocks tips med moran men dubbel slipa den. Min mora har fungerat bra på många rå. Och jag har läst tvärt om!? Tror de viktigaste är inte vart? Utan att träffa rätt! S
Publicerat December 22, 201510 yr Själv sticker jag mest gris... Och i år en del kron också och kör alltid bakom benet men eftersom du vill ha en mindre så googla på "boot knives", där lär du hitta en hel del
Publicerat December 22, 201510 yr Thamkniven blev jag genast skeptisk till. Att inte ange stålkvalitet väcker genast mina misstankar, att inte ange tillverkare likaså. Så är det allt för ofta på kinesiska nonameknivar. Å andra sidan så kan det vara så att det är en Cudeman som han fått brandad, i så fall är det med största sannolikhet helt ok grejer. Du skulle kunna kika på https://www.boker.de/och se vad du hittar där. Antagligen är det bland böker magnum och böker plus du skall kika. Hittar du något så har wanderoo.se distributör för Böker i sverige. Kontakta honom för prisuppgift, oftast ligger han så lågt i pris att det blir billigare att beställa från honom än att beställa direkt från Tyskland. Här är en liten smidig sak som skulle kunna vara intressant. Om det nu är en tveeggad sak du är ute efter. Personligen tycker jag inte det behövs för nackstick. Tror jag använde min Fällkniven S1 senast det behövdes, den kan ju användas till i princip allt.
Publicerat December 22, 201510 yr Och jag har läst tvärt om!? Tror de viktigaste är inte vart? Utan att träffa rätt! S Kommer ihåg att Svensk Jakt hade en artikel om avfångning för något år sen där de rekommenderade nackstick på rådjur. Numret efter fick de backa på det då de fick rätt mycket kritik från bl.a. veterinärer och forskare inom veterinärmedicin som upplyste om att nyare forskning visar att nackstick inte är att betrakta som en tillförlitlig avlivningsform. Rådet var istället att sticka i hjärta/lunga.
Publicerat December 22, 201510 yr Författare Kan har varit den artikeln jag läst? Men säger vetrinär att den andra metoden är bättre så ska man givetvis ta dem på orden. Tack Holz! Fick man lära sig båge idag med.
Publicerat December 22, 201510 yr Kan har varit den artikeln jag läst? Men säger vetrinär att den andra metoden är bättre så ska man givetvis ta dem på orden. Tack Holz! Fick man lära sig båge idag med. Jo, jag köpte faktiskt en liten Mora scoutkniv just för det ändamålet efter jag läste den första artikeln, men fick också hitta andra användningsområden för den efter att jag läste kritiken i numret efter.
Publicerat December 22, 201510 yr https://www.boker.de/fahrtenmesser/boeker/taktische-einsatzmesser/121918.html Denna kanske om man skiter i namnet och mer funderar på funktionen. Inte uppseendeväckande lång och med rätt form i övrigt. För egen del har jag ett sådant här blad, http://brisa.fi/knife-blades/anssi/anssi-175.htmlsom jag skall ordna med en diskret falsk egg på ovansidan på spetsen för och sedan skafta, iofs ett arbete jag borde ha gjort för typ 6-7 år sedan. /Christian
Publicerat December 22, 201510 yr För nackstick, kan jag rekommendera en vass skruvmejsel. (lätt slipad räcker..) Verkar kanske lite obstinat nu, då jag rekommenderar nackstick, när man kan göra det under ordnade former. Har dock varit med om att få plåstra om lite folk som försökt sig på det, med för stora och vassa knivar. Hjärt/lung stick funkar förstås utmärkt åxå. Gjorde ett sånt på en hjort som kvalitetsgranskade min kniv. Efter sticket, tappade jag greppet om hornen, och hjorten drog iväg, med ett klick, och där stog jag mitt skaft i handen, och bladet kvar i hjorten, som.. klev iväg 30m, innan syret tog slut.
Publicerat December 22, 201510 yr Här är en lagom en:http://www.jaktsidan.se/ipb/uploads/monthly_08_2015/post-16757-0-67783400-1440947377.jpg Finns fler knivar här: Petersknivar.n.nu om du känner för att kolla
Publicerat December 22, 201510 yr Författare Har denna ska bara slipa upp den lite då den är lite slö. S.
Publicerat December 23, 201510 yr Detta är en populär post. 20151222_171624.jpg Har denna ska bara slipa upp den lite då den är lite slö. S. Köp en till med en gång för denna där är snart trasig.
Publicerat December 23, 201510 yr Köpte min första ovan kniv av Kimmo lilja som krängde knivar här för i tron att det var hans bygge, men det visade sig att han gjort slidan bara som f.ö. gick sönder i hällan efter en dag. Har fortfarande en dito och den funkar men är svår att hålla skarp vilket är rätt fundamentalt för en avfångningskniv.
Publicerat December 23, 201510 yr För egen del har jag ett sådant här blad, http://brisa.fi/knife-blades/anssi/anssi-175.htmlsom jag skall ordna med en diskret falsk egg på ovansidan på spetsen för och sedan skafta, iofs ett arbete jag borde ha gjort för typ 6-7 år sedan. /ChristianLauri har också ett i det närmaste identiskt blad fast mycket billigare samt ett som är lite kortare. Hiking respektive Laplander. Köpte ett par andra Lauriblad därifrån för en 3-4 år sedan som jag också borde få tummen ur på snart. :-)
Publicerat December 23, 201510 yr Varför krångla till det? Jag använder en helt vanlig Morakniv, den med parerstång och rött träskaft. Lagom lång, lagom bred och lagom uppseendeväckande. God jul! /Cris
Publicerat December 23, 201510 yr Japp, funkar till rå men jag föredrar en som jag kan använda till resten av klöv... Men om HS envisas med nack stick så funkar moran ypperligt;-)