Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mindre stickkniv tips?

Featured Replies

Publicerat

Efter lite händelser har jag börjat funderat på en mindre stickkniv för hjort djur med ett smalt blad.

Någon som Andvänder någon? Kanske har tips på någon?

S.

Publicerat

Kan du inte ha en till allt? Kolla på Thams 16cm, bra pris och tror jag kan ytterligare 25% via jaktflix.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Väldigt klumpig den jag har med 20cm blad. Och funkar inte som nackstick har provat på rå som redan varit klart. Då bladet är för brett.

Skulle vilja ha en liten för nackstick då inte gris står på menyn.

S.

Publicerat

Varför ska du envisas med nackstick istället för att sticka i hjärta lungor och dra kniven upp och ner?

Måste få höra dina tankar, jag sticker rätt många av trafikrådjuren bakom benet och blodet forsar ut och livet lika fort.

Publicerat
  • Författare

Dom gånger de tillämpats har dem varit i ganska gott skick så lite brottning har behövts.

Då har jag satt/lagt mig över djuret vikt in huvudet och stuckit.

Kronligt?kanske? men blev så.

S

Publicerat

Ska det bara petas i nacken så funkar väl en vanlig Mora.

Publicerat

Dom gånger de tillämpats har dem varit i ganska gott skick så lite brottning har behövts.

Behöver du träna rådjurs brottning så är du välkommen att följa med någon morgon :wink: .

Jag sticker oxå hjärta lungor, och tycker det går snabbt. Läste någon stans att nackstick mer paralyserar än avlivar, vet dock inte hur det stämmer.

Men du kan ju gå på sidelocks tips med moran men dubbel slipa den. Min mora har fungerat bra på många rå.

Publicerat
  • Författare

Ska det bara petas i nacken så funkar väl en vanlig Mora.

Visst gör det väll de men finns mer optimerade grejer.

Publicerat
  • Författare

Behöver du träna rådjurs brottning så är du välkommen att följa med någon morgon :wink: .

Jag sticker oxå hjärta lungor, och tycker det går snabbt. Läste någon stans att nackstick mer paralyserar än avlivar, vet dock inte hur det stämmer.

Men du kan ju gå på sidelocks tips med moran men dubbel slipa den. Min mora har fungerat bra på många rå.

Och jag har läst tvärt om!?

Tror de viktigaste är inte vart? Utan att träffa rätt!

S

Publicerat

Själv sticker jag mest gris... Och i år en del kron också och kör alltid bakom benet men eftersom du vill ha en mindre så googla på "boot knives", där lär du hitta en hel del

Publicerat

Thamkniven blev jag genast skeptisk till. Att inte ange stålkvalitet väcker genast mina misstankar, att inte ange tillverkare likaså. Så är det allt för ofta på kinesiska nonameknivar. Å andra sidan så kan det vara så att det är en Cudeman som han fått brandad, i så fall är det med största sannolikhet helt ok grejer. 

Du skulle kunna kika på https://www.boker.de/och se vad du hittar där. Antagligen är det bland böker magnum och böker plus du skall kika. Hittar du något så har wanderoo.se distributör för Böker i sverige. Kontakta honom för prisuppgift, oftast ligger han så lågt i pris att det blir billigare att beställa från honom än att beställa direkt från Tyskland. 

Här är en liten smidig sak som skulle kunna vara intressant. Om det nu är en tveeggad sak du är ute efter. Personligen tycker jag inte det behövs för nackstick. Tror jag använde min Fällkniven S1 senast det behövdes, den kan ju användas till i princip allt.

Publicerat

Och jag har läst tvärt om!?

Tror de viktigaste är inte vart? Utan att träffa rätt!

S

Kommer ihåg att Svensk Jakt hade en artikel om avfångning för något år sen där de rekommenderade nackstick på rådjur. Numret efter fick de backa på det då de fick rätt mycket kritik från bl.a. veterinärer och forskare inom veterinärmedicin som upplyste om att nyare forskning visar att nackstick inte är att betrakta som en tillförlitlig avlivningsform. Rådet var istället att sticka i hjärta/lunga.

Publicerat
  • Författare

Kan har varit den artikeln jag läst?

Men säger vetrinär att den andra metoden är bättre så ska man givetvis ta dem på orden.

Tack Holz! Fick man lära sig båge idag med.

Publicerat

Kan har varit den artikeln jag läst?

Men säger vetrinär att den andra metoden är bättre så ska man givetvis ta dem på orden.

Tack Holz! Fick man lära sig båge idag med.

Jo, jag köpte faktiskt en liten Mora scoutkniv just för det ändamålet efter jag läste den första artikeln, men fick också hitta andra användningsområden för den efter att jag läste kritiken i numret efter. :blush:

Publicerat

Thams är en Cudeman.

Publicerat

https://www.boker.de/fahrtenmesser/boeker/taktische-einsatzmesser/121918.html

Denna kanske om man skiter i namnet och mer funderar på funktionen.

Inte uppseendeväckande lång och med rätt form i övrigt.

För egen del har jag ett sådant här blad, http://brisa.fi/knife-blades/anssi/anssi-175.htmlsom jag skall ordna med en diskret falsk egg på ovansidan på spetsen för och sedan skafta, iofs ett arbete jag borde ha gjort för typ 6-7 år sedan. /Christian

Publicerat

Använder den här oavsett vilt slag, iår rätt flitigt...

272e638cbab67534665324b86ae15443.jpg

Publicerat

För nackstick, kan jag rekommendera en vass skruvmejsel. (lätt slipad räcker..)

Verkar kanske lite obstinat nu, då jag rekommenderar nackstick, när man kan göra det under ordnade former.

Har dock varit med om att få plåstra om lite folk som försökt sig på det, med för stora och vassa knivar.

Hjärt/lung stick funkar förstås utmärkt åxå.

Gjorde ett sånt på en hjort som kvalitetsgranskade min kniv.

Efter sticket, tappade jag greppet om hornen, och hjorten drog iväg, med ett klick, och där stog jag mitt skaft i handen, och bladet kvar i hjorten, som.. klev iväg 30m, innan syret tog slut.

Publicerat
  • Författare

post-5975-0-15257400-1450801163_thumb.jp

Har denna ska bara slipa upp den lite då den är lite slö.

S.

Publicerat

Köpte min första ovan kniv av Kimmo lilja som krängde knivar här för i tron att det var hans bygge, men det visade sig att han gjort slidan bara som f.ö. gick sönder i hällan efter en dag. Har fortfarande en dito och den funkar men är svår att hålla skarp vilket är rätt fundamentalt för en avfångningskniv. 

Publicerat

För egen del har jag ett sådant här blad, http://brisa.fi/knife-blades/anssi/anssi-175.htmlsom jag skall ordna med en diskret falsk egg på ovansidan på spetsen för och sedan skafta, iofs ett arbete jag borde ha gjort för typ 6-7 år sedan. /Christian

Lauri har också ett i det närmaste identiskt blad fast mycket billigare samt ett som är lite kortare. Hiking respektive

Laplander.

Köpte ett par andra Lauriblad därifrån för en 3-4 år sedan som jag också borde få tummen ur på snart. :-)

Publicerat

Varför krångla till det?

Jag använder en helt vanlig Morakniv, den med parerstång och rött träskaft.

Lagom lång, lagom bred och lagom uppseendeväckande.

God jul!

/Cris

Publicerat

Japp, funkar till rå men jag föredrar en som jag kan använda till resten av klöv... Men om HS envisas med nack stick så funkar moran ypperligt;-)