Hoppa till innehåll

gäddsax fiske?


marcus.söderlund

Recommended Posts

Någon här som kan komma med lite bra tips? Söker info som typ: bra ställen att ha ut dom på, vilket djup brukar va lämpligast? Är det nära botten eller en bit upp man ska ha dom?

Ja allt matnyttigt helt enkelt :)

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

Använder det som jag fick med från försäljaren. Ser ut o va sjukt stark lina. Får dubbelkolla imorgon om man ska förstärka en bit av linan för o slippa få den avnött.

Nr 2 blir ett temporärt problem då jakt och fiskerätt finns på tänkta sjön. Dvs 22an lär va med ut för o övningsskjuta lite mellan pimpelfisket och annat skoj :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Under några år (-90 talet)så körde min far hårt ned sax i havet, +100 sax ute så länge isen låg.

Född och uppvuxen i området så han visste sedan gammalt var de bästa vikarna låg, läs lekvikarna.

Han testade runt lite varje år men det var alltid i samma vikar som det fångades bäst.

Djupet variera ifrån 2m och 2dm vatten under isen, rent generellt så vart fångsten bättre på det grunda ju längre på säsongen det gick.

Vi satt mörten ett par tre decimeter över botten, där det gick.

Leta reda på lekvikarna, in och utflöden drar alltid åt sig gädda bl.a.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi förstärkte aldrig linan med wire, den höll ändå för oss. Kråkfågel var bara ett problem i början innan linan frusit in i isen, sedan har den inte en chans. Minken däremot var svårare att blocka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för bra tips! Uppskattas!

Är jag lär vara i närheten hela tiden så eventuell kråka kan få problem. Mink vet jag inte hur mkt vi har här men det lär avslöjas ganska fort då?

Aja då kan jag släppa terriern på dom om de nu ska va så :)

Kommer köra främst en insjö med 3 små inlopp samt 1 stort utlopp. Utloppet brukade dom förr i tiden meta gädda i med mkt gott resultat vet jag. Annars innehar sjön väldigt dtort parti med vass och annan växtlighet. Där brukar det dras upp gäddor på sommaren likaså. -17 idag så isen lär inte bli tunnare. Får slänga ut några saxar här mot slutet av veckan tror jag allt :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni som fiskar med sax.

Vilken mängd saxar brukar ni ha ut? Själv har jag bara 10 men funderar på o beställa 10 till. Ju mer gädda som dras där ju bättre så :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi körde isbill istället för borr vid vittjningen, mkt lättare att missa linan med den.

Om du skall ha dem ligga ute längre en över dagen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni som fiskar med sax.

Vilken mängd saxar brukar ni ha ut? Själv har jag bara 10 men funderar på o beställa 10 till.Ju mer gädda som dras där ju bättre så  :)

 

Ju mer gädda som dras där ju bättre så  "    hmm! kan du utveckla det där ? 

 

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur tillreder ni Gäddan ! några bra recept ni kan dela ?? tänker mig att 100 saxar lär blir en å annan gädda

/ P

De mesta såldes, resten till hundmat. Nån enstaka hamna i köket. Pepparotsgädda !
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ju mer gädda som dras där ju bättre så  "    hmm! kan du utveckla det där ? 

 

/ P

Gäddan ska inte vara i den sjön. Förut fanns den inte där men kommit dit. Ädelfisk sätts ut och gäddan är inte önskvärd alls.

Utöverdet så går all fisk åt på diverse sätt. Rävåtelmaterial delux är det. Likaså torkad gädda till hundarna! Fågelfällorna funkar fisk likaså perfekt i.

Och om det mot förmodan blir över så har jag flera bekanta som matar sina hundar med gädda och mer än gärna tar fisken som blir över.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De mesta såldes, resten till hundmat. Nån enstaka hamna i köket. Pepparotsgädda !

Det är jävligt gott !  minimal kastrull och " kort" spad  :tongue:     Min moster  är även en fena på Gädda i ugn ... 

 

/ P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det är olagligt . Tror du måste va yrkesfiskare eller markägare i sjön för att använda gäddsax. Tror det är så. Byt ut saxen mot en 3-krok :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gäddan ska inte vara i den sjön. Förut fanns den inte där men kommit dit. Ädelfisk sätts ut och gäddan är inte önskvärd alls.

Utöverdet så går all fisk åt på diverse sätt. Rävåtelmaterial delux är det. Likaså torkad gädda till hundarna! Fågelfällorna funkar fisk likaså perfekt i.

Och om det mot förmodan blir över så har jag flera bekanta som matar sina hundar med gädda och mer än gärna tar fisken som blir över.

 

Och jag som brukar få skit av spöfiskare när jag använder nät för min matfisk    :tongue:   Man Rottinolbehandlar väl sjön så allt dör ( jippie )   för att sedan plantera ut ädelfisk ?  

Snacka om Marin  Rasbiologi  :biggrin:  :biggrin:  :biggrin:

 

/ P 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På den tiden man var ute med morfar. .. borta sedan många år. .. brukade vi ha tio till femton... kanske 30-50m isär blev en trevlig morgon promenad... sätt en gran kvist vid hålet så slipper du gråta när det snöar. Och ta med ett plåster till Tanke vurpor. Saxen ska gillras så det går ganska lätt... annars får du många tomma om det finns lake i sjön :) har jag hört :P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det är olagligt . Tror du måste va yrkesfiskare eller markägare i sjön för att använda gäddsax. Tror det är så. Byt ut saxen mot en 3-krok :)

Har du någon lagtext som styrker det? Har nämligen funnit liknande men ej identiska åsikter dom du skriver.Men bara för att få det bekräftat så har jag mailat naturvårdsverket och inväntar svar.

Fiskerätten finns i sjön där det ska fiskas. Dom som har fiskerätt är marknägarna runt sjön.

Angående vad dom gjorde för 10-50år sen med sjön kan jag varken säga eller påverka så det lämnar jag därhän... fiskar gädda för att få rävåtel, fågelåtel och hundmat. Äter helst inte gäddan själv då jag finner den oaptitlig för egen del.

Du får gärna fiska med nät culot för min del. Det gör varken till eller från för min del ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör personligen med krok då det blir lättare att återutsätta fisk som inte håller måttet. Men ska allt rensas bort så kan man väl köra sax. Sax får bara användas i vissa vatten så kolla vad som gäller. 1m ovan botten kör jag oftast betet.

Gädda smakar gott med äggsås o kryddpeppar.

likaså med pepparotsås. Får man mycket gädda så gör man gäddfärsbiffar..samma recept som köttbullar fast gäddfärs..så gott! Fisksoppa med saffran och grädde brukar bli gott också.

Torkad gädda är suveränt höstbete till grävling och mink. Ge även bort gädda till någon pensionär i grannskapet..de brukar bli riktigt glada..fisk är dyrt när ekonomin är knaper. Feskekörka tar 79kr kilot för gädda.. Fiskrenset hamnar givetvis på rävåteln...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

79kr kg? Fyfan för gädda? Kan tänka mig gädda är gott. Men har smakat det ett par ggr och fått avsmak för det. Troligen fel tillagat men det i kombination att fisken är ful som stryk gör att jag inte äter den mer :)

Sjön där det ska fiskas är ok att använda gäddsaxar är nu dubbelkollat utöver det som tidigare sagts.

Får spara lte gädda till grävlingarna o mårdarna för någon minkfångst håller jag ej på med sen flytten.

Bra ide att ge bort till pensionärer där. Har några som önskar fisk men finns säkert fler om man frågar. Hoppas på en mkt givande vinter/vår med fisket.

Ska även testa med krok bara för o ha testat!

För ren nyfikenhets skull. Hur mkt gädda brukar man räkna på att varje ha föder varje år vid gynsamma förhållanden? Inte för jag tror jag lär komma i närheten av att rensa denna 10-15ha stora sjön. Men roligt allmänvetande :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När man får höra om sådant fiske kan jag lugnt säga att det rycker i anglingssenan.

Min tips. Inskaffa 10 st angeldon medtag fru och barn grillkorv och bara njut....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du någon lagtext som styrker det? Har nämligen funnit liknande men ej identiska åsikter dom du skriver.Men bara för att få det bekräftat så har jag mailat naturvårdsverket och inväntar svar.

Fiskerätten finns i sjön där det ska fiskas. Dom som har fiskerätt är marknägarna runt sjön.

Angående vad dom gjorde för 10-50år sen med sjön kan jag varken säga eller påverka så det lämnar jag därhän... fiskar gädda för att få rävåtel, fågelåtel och hundmat. Äter helst inte gäddan själv då jag finner den oaptitlig för egen del.

Du får gärna fiska med nät culot för min del. Det gör varken till eller från för min del ;)

Nej har ingen text på det men de som jobbar i fiske affären hemma har sagt så. Vet inte om det är gör alla sjöar eller hur det är.

Har själv fiskat med sax men får betydligt mer när jag använder krok

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När man får höra om sådant fiske kan jag lugnt säga att det rycker i anglingssenan.

Min tips. Inskaffa 10 st angeldon medtag fru och barn grillkorv och bara njut....

Nog för jag brukar vinna i sängen men några barn kommer bli svårt för egen del att få med ut innan isen smält ;)

Tittat på angeldon, önskan finns men nu får de vara bra med shoppandet för en stud iaf :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...