Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jägarförbundet slår till!

Featured Replies

Publicerat

Ja, fortsätter det så här kan jag också tänka mig att bli medlem.

Publicerat

Det krävs mer än så innan jag blir medlem igen.

Publicerat

Grahn blir väl tagen i örat av Beretta-Lövbom/OW eftersom ett vapens utseende är jätteviktigt - raskt är man tillbaka på ruta ett.

OBS! Grahns skrivelse är klockren, det blir lite dubbla budskap bara.

Raggarö

Publicerat

Tror inte det hjälper att ta honom i örat, han ska sluta.

Dock..

Har nog aldrig sett förbundet vara så tydliga och vassa i någon fråga.. kudos!!!!

Publicerat

Får nog också säga att det var ett imponerande klart svar från förbundet! Inte för att vara sån men Thorsell verkar inte vara den skarpaste kniven i lådan,rätt många motsägelser i hans inlägg.

Publicerat

Jag tycker nog att förbundet har en del folk som gör väldigt mycket bra. Det blev visserligen ett halvt fiasco med Varg inhiberingen men två steg fram och ett tillbaks är ändå lika med ett steg fram.

Det finns fortfarande de som har en bror duktig attityd och jag anser att kretsarna så som de utnyttjas är ett hinder inte en hjälp för demokratin. Men jag tycker de har spottat upp sig rejält i övrigt!

Publicerat

Tror inte det hjälper att ta honom i örat, han ska sluta.

Dock..

Har nog aldrig sett förbundet vara så tydliga och vassa i någon fråga.. kudos!!!!

Ska Ola sluta?

Publicerat

Nu är det ju så att man fortfarande obstruerar NVVs godkännade av MR1 som oklart. SJF har tydligen anställt en jurist som inte kan uttyda ett enkel

och tydligt dokument från en myndighet. Är artikeln ett spel för galleriet eller artikelförfattarens personliga åsikt ?

Kolla pdfen på slutet där finns en enkel förklaring som till och med en jurist borde förstå.

http://www.jaktojagare.se/kategorier/debatt/fulspel-om-halvautomat-for-jakt-20151229/

Publicerat

Ska Ola sluta?

Om det ändå vore så väl....

Grahn är det väl som ska sluta

Publicerat

Jag går med den dag dom aktivt jobbar för vårjakt hanfågel i skärgården samt vår traditionella morkullejakt, som nu är den anpassade

Till hur man jagar honfågel m hund i de varmare breddgraderna i Europa, där är sträckskyttet på hanfågel som vi haft förbjudet pga

Att dom skulle skjuta " rent " bara för att det gick ...Sen anser jag att det är ett klöv och kuljägarförbund

/ P

Publicerat

Vem är det som ska sluta? Mycket tråkigt om det är Grahn med tanke på vad han har visat sig kunna prestera i och med artikeln.

Edit: läste det Ivan igen och det ser ut att vara så att Grahn ska sluta.

Publicerat

Jag går med den dag dom aktivt jobbar för vårjakt hanfågel i skärgården samt vår traditionella morkullejakt, som nu är den anpassade

Till hur man jagar honfågel m hund i de varmare breddgraderna i Europa, där är sträckskyttet på hanfågel som vi haft förbjudet pga

Att dom skulle skjuta " rent " bara för att det gick ...Sen anser jag att det är ett klöv och kuljägarförbund

/ P

Reclaim the morkullejakt!
Publicerat

Morkullejalten har de väl varit aktiva i ända sedan den försvann?

Publicerat

Morkullejalten har de väl varit aktiva i ända sedan den försvann?

Det hoppas jag.
  • 2 weeks later...
Publicerat

Även jag har börjat fundera på medlemskap igen. Känns som att SJF har börjat vakna och inse att älgjakt inte är allt för alla...

Publicerat

Med tanke på hur förbundet resonerar kring NVVs uttalande om MR1 ser jag det inlägget från SJFs sida som rent snömos. En läpparnas bekännelse för att tysta debatten - inget annat.

Man kör på som man gjort innan, precis exakt som man gjort innan.

T

Publicerat

Så länge man inte rättar till sina felaktiga uttalanden gällande Heckler o Koch 770 från 2010, samt att Ow byter jobb, lär det inte bli aktuellt med något medlemskap från min sida.

Att sopa misstag under mattan är inte rätt sätt att hantera dessa frågor.

Dock kan denna artikel ses som en ev. Ögonöppnare gällande att förbundet kanske fått en viss förståelse för vilken tomte PT är.

Publicerat

Så länge man inte rättar till sina felaktiga uttalanden gällande Heckler o Koch 770 från 2010, samt att Ow byter jobb, lär det inte bli aktuellt med något medlemskap från min sida.

Att sopa misstag under mattan är inte rätt sätt att hantera dessa frågor.

Dock kan denna artikel ses som en ev. Ögonöppnare gällande att förbundet kanske fått en viss förståelse för vilken tomte PT är.

Publicerat

Polisen har tydligen börjat tvivla på Sako trg 22 i 308win. Snaran som tidigare var vid och bekväm nog för att SJF kunde tänka sig medverka har börjat dras åt.

SJF kommer att behöva vända riktning helt och börja jobba aktivt för det om vi ska få ha kvar valmöjligheter när det gäller vilka vapen vi vill jaga med.

Publicerat

Jag brukar vara väldigt positivt inställd till förbundet. Jag anser att de gör en jäkla massa nytta framförallt genom att hålla naturterrorusterna kort hos politikerna. Men vapen diskussipnerna är i mina ögon deras absolut svagaste sida. Där har de trampat i klaveret mer än en gång. Så vitt jag kan förstå är det oftast en viss Fibernisse som gått hoplofobernas ärenden. Men jag tycker att deras ansträngningar kring fjälljakt, vargjakt, jakttider, morkullor och villtforskning i allmänhet vida överträffar debacklet...

Publicerat

henke67,

Jag tycker precis som du.

SJF gör och har gjort mycket gott, tyvärr gör två personers framtoning och åsikter i vapenfrågor att jag hittills hållit mig borta från att ansöka om medlemskap på nytt. Nu är jag övertygad om att SJF kommer att överleva förutan mig.

Jag drar mitt strå till stacken inom Riksjägarna i väntan på att SJF eventuellt ser ljuset....ändrar vapenpolicyn till något som är åtskilligt mindre luddigt och anställer en vapenkunnig person.

Raggarö

Publicerat

På tal om vapenpolicyn. Vart försvann den tråden?

Publicerat

Jag brukar vara väldigt positivt inställd till förbundet. Jag anser att de gör en jäkla massa nytta framförallt genom att hålla naturterrorusterna kort hos politikerna. Men vapen diskussipnerna är i mina ögon deras absolut svagaste sida. Där har de trampat i klaveret mer än en gång. Så vitt jag kan förstå är det oftast en viss Fibernisse som gått hoplofobernas ärenden. Men jag tycker att deras ansträngningar kring fjälljakt, vargjakt, jakttider, morkullor och villtforskning i allmänhet vida överträffar debacklet...

Håller med. SJF gör gott, inget snack om den saken. Men i alla fall jag har svårt att bortse från de misstag man har gjort. De är för stora och de väger för tungt för att jag ska titta åt andra hållet och betala medlemsavgift.

Ändrar man riktning däremot och man får bevis på det så vågskålen tippar över i förhållande till det som hänt tidigare så kommer jag vara först med att ge en SJF en klapp på axeln.

Repliken i DN var en sådan sak. Jag önskar att man kunde hålla den inställningen genuint i alla lägen.

Publicerat

Har väldigt svårt att föreställa mig att andra förbund för jägare i utlandet aktivt skulle arbeta för att förbjuda moderna jaktvapen för

sina medlemmar eller lägga sig i vad respektive lands sportskyttar sysslar med. Bara i Sverige.

För att jag ska bli medlem igen krävs nog lite mer handling än en artikel, i synnerhet en artikel som går emot hur man defacto agerar i praktiken.