Publicerat Januari 5, 201610 yr Hej! Har en remington 700 med träkolv. Kaliber 308. På den sitter en 3-12x56 zeiss diavari. Mitt problem är att jag kan ställa in träffbilden perfekt men den ändras mellan jakterna utan att jag gjort något. Har kollat så att pipan inte ligger emot framstocken. Kör med Sako hammerhead. Funderat på om siktet sitter löst men känns som de sitter bra! Blir galen o osäker när man inte vet om de går rakt nästa gång man ska jaga. Kan pipan bli varm efter 4 skott så att när jag skjuter nästa gång när pipan är kall så går den annorlunda?
Publicerat Januari 5, 201610 yr Är bössan plastbäddad? Är den inte det är det nog ett hett tips att börja med.
Publicerat Januari 5, 201610 yr Och kolla att stockbultarna är dragna. Men låter som ett bäddningsobjekt.
Publicerat Januari 5, 201610 yr Författare Köpte bössan begagnad i augusti så ska se vad Jaktia säger där jag köpte den. Annars låter det som att det är dags o lämna in den!
Publicerat Januari 5, 201610 yr Hur menar du?Om en bössa med träkolv är illa inpassad mot rekylklack och låda kan det ge upphov till spänningar när trät rör på sig (levande material). Detta åthjälps normalt sett med en plastbäddning där man gröper ur utrymmet runt rekylklack och "bäddar" med lämplig epoxy/polyester eller vad man nu har för trevligt att tillgå ( finns en uppsjö av alternativ) för att skapa en bra och stabil anläggning. Vill man kan man ta det ett steg längre och pelarbädda men det är inte alltid motiverat i min mening, beror lite på vad man har för krav på bössan.Detta går utmärkt att göra själv, finns en trevlig guide på grannforat Robsoft. Men känner man sig osäker är det kanske bättre att lämna till en vapensmed.
Publicerat Januari 5, 201610 yr Köpte bössan begagnad i augusti så ska se vad Jaktia säger där jag köpte den. Annars låter det som att det är dags o lämna in den! om du gillar bössan tycker jag att du ska kosta på en bäddning. Hur mycket sprider hon på 100m?
Publicerat Januari 5, 201610 yr Författare Och kolla att stockbultarna är dragna. Men låter som ett bäddningsobjekt. Oki! Har precis börjat jaga men vad exakt innebär det att plastbädda? Vad snackar vi i kostnad?
Publicerat Januari 5, 201610 yr Författare om du gillar bössan tycker jag att du ska kosta på en bäddning. Hur mycket sprider hon på 100m? Jag kan skjuta 3-4 skott på 80m som håller sig inom en snusdosa eller ännu bättre. Men sen kan jag skjuta en annan dag o då kan den gå 10 cm till vänster! O sen får man ställa in den igen så kan de funka nästa jakt om man har tur!
Publicerat Januari 5, 201610 yr Författare Runt tusenlappen ligger väl en plastbäddning på. Tack för hjälpen! Va ju inte så farligt men alltid tråkigt o köpa nått som inte funkar från början. Man litar ju på lokala vapenhandlare men förmodligen har dom inte testat bössan själv! Har haft andra problem med den innan. Jag är supernöjd med siktet. Gav 9000:- för både siktet o bössan så hade hoppats på bättre resultat !
Publicerat Januari 5, 201610 yr Författare Bädda! Sen har du en livskamrat. Oki! Tack för hjälpen. Blir till att snacka med försäljaren igen.
Publicerat Januari 6, 201610 yr Hej. Jag bara undrar, har du kollat fästena till kikarsiktet? Och vad är det för märke på fästena?
Publicerat Januari 6, 201610 yr Författare Hej. Jag bara undrar, har du kollat fästena till kikarsiktet? Och vad är det för märke på fästena? Jag hittar inget namn på fästena!
Publicerat Januari 6, 201610 yr Detta är en populär post. En sak som är värd att tänka på är hur du skjuter, det är faktiskt en liten konst att skjuta träffbilder från bänk. Sitter du likadant? Tar kroppen mot rekylen på samma sätt? Har du samma stöd och på samma ställe under förstocken (och bakstocken). Det tar ett tag att lära sig ,helt enkelt, att tänka på dessa saker.
Publicerat Januari 6, 201610 yr Spelar ingen roll vilket vapen du köper med träkolv. Visst finns det bättre trä och bättre passning mellan olika vapen men miljönpåverkan kommer sätta sina spår i träet oavsett. Vissa menar att en plastbäddning är en "reparation" på ett dåligt inpassat vapen från fabrik, jag ser det mer som en "förbättringsåtgärd" på ett rätt uselt material till kolv om man vill ha konstant lika träffbilder och som Ken1 sa: en livskamrat.
Publicerat Januari 6, 201610 yr Ja kolvträ är ju sällan av sådan kvalitet att det är stabilt på standardbössor. Och inpassningen är ofta mer eller mindre erbarmlig. En riktigt tät och tung valnötsbit som är metikulöst inpassad kan vara nog så stabil precisionsmässigt. Men såna bössor betingar ju sexsiffriga belopp [emoji28] [emoji6]
Publicerat Januari 6, 201610 yr Författare Någon i Småland som är duktig på att åtgärda detta?? Värdelöst att jaga som det är nu. Eller vågar man lämna in till Jaktia?
Publicerat Januari 12, 201610 yr Som tidigare påpekats kan det vara värt att fundera kring skjuttekniken i detta sammanhang. Ett råd, låt en mycket erfaren skytt skjuta vapnet vid flera tillfällen - och endast ett skott vid varje tillfälle - mycket viktigt. Gör ny bedömning utav situationen efter det. Om du inte är ytterst väl införstådd med varje detalj i skytteteknik med kulvapen så är det fullt möjligt att uppleva att vapnet sprider. Stödet är viktigast av allt - vapnet får ALDRIG ligga an emot något hårt, någonsin. Detta är ett vanligt misstag som begås av tusentals jägare varje år. Dessutom, är patronerna helt identiska? Ingen variation får existera. Är det hemladdat skulle jag dra öronen åt mig. På ett sådant vapen är det fullt möjligt att vapnet endast presterar att skjuta ett skott utan att träffbilden ändras. Vid serier om fler än två skott skulle åtminstone inte jag räkna med bibehållen träffbild. Det väsentliga är det första skottet, s.k. " cold-bore shot ". Jägarens viktigaste första skott. Låt detta skott avgöra hur och vida träffbilden flyttas eller ej. Annat som nämnts om bäddning och inpassning är klokt men det finns en mängd skjuttekniska tester du kan göra innan du ev går vidare med mer tyngre åtgärder. Var mycket självkritisk när du skjuter. Skyttet är svårare än man tror. Lycka till.
Publicerat Januari 12, 201610 yr Författare Som tidigare påpekats kan det vara värt att fundera kring skjuttekniken i detta sammanhang. Ett råd, låt en mycket erfaren skytt skjuta vapnet vid flera tillfällen - och endast ett skott vid varje tillfälle - mycket viktigt. Gör ny bedömning utav situationen efter det. Om du inte är ytterst väl införstådd med varje detalj i skytteteknik med kulvapen så är det fullt möjligt att uppleva att vapnet sprider. Stödet är viktigast av allt - vapnet får ALDRIG ligga an emot något hårt, någonsin. Detta är ett vanligt misstag som begås av tusentals jägare varje år. Dessutom, är patronerna helt identiska? Ingen variation får existera. Är det hemladdat skulle jag dra öronen åt mig. På ett sådant vapen är det fullt möjligt att vapnet endast presterar att skjuta ett skott utan att träffbilden ändras. Vid serier om fler än två skott skulle åtminstone inte jag räkna med bibehållen träffbild. Det väsentliga är det första skottet, s.k. " cold-bore shot ". Jägarens viktigaste första skott. Låt detta skott avgöra hur och vida träffbilden flyttas eller ej. Annat som nämnts om bäddning och inpassning är klokt men det finns en mängd skjuttekniska tester du kan göra innan du ev går vidare med mer tyngre åtgärder. Var mycket självkritisk när du skjuter. Skyttet är svårare än man tror. Lycka till. Jag uppskattar verkligen alla tips o förslag. Jag är ju nybörjare men tycker att jag skjutit bra med jägarskolans bössor när jag tog jägarexamen. Dom ända ggr man spred kulorna där var på uppskjutningen vid en puls på 200:) Grejen är den att jag har för mig vid närmare eftertanke att dom ggr träffbilden har ändrats så ligger skotten lika tätt fast kanske 10 cm till vänster på 80m. Så min fråga är nu om de kan vara siktet som spökar?! Jag ska prova att skjuta in den i helgen igen. Kanske till o med prova ett annat sikte. Återkommer efter det!
Publicerat Januari 13, 201610 yr Detta är en populär post. Custer citat "Dessutom, är patronerna helt identiska? Ingen variation får existera.Är det hemladdat skulle jag dra öronen åt mig." Vid tillfälle får du gärna förklara vad du menar med ovanstående, jag har laddat mina egna centralantända skott de senaste 18 åren och utan att vara skrytsam kan jag konstatera att 1, de är inget fel på dem, dvs de smäller varje gång och det utan någon oönskad verkan 2, de är mer likformiga än fabriksladdat och har en högre kvalitetskontroll 3, de ger mig långt bättre precision och tillförlitlighet än vad fabrikstillverkad ammunition genererar i mina vapen. /Christian
Publicerat Januari 13, 201610 yr Sekunderar Christian, jag gör bättre ammunition än vad Norma gör. Och det gör förmodligen alla andra som väger varje laddning också.