Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Siktesbild vid vinklat montage/30, 40 MOA.

Featured Replies

Publicerat

Intressant iakttagelse där.

Är detta någon upplevelse som delas av någon annan också

Det var ju en ganska svag lutning trots allt samt ett mycket fint fabrikat.

Tänker du själv att det hela var knutet till det vinklade montaget eller vad är din bedömning.

Jepp testade att dra upp 60-70 klick när jag satt på vak, då vart optiken klar igen.

12 mil är ju ganska mycket lutning, motsvarar ju 120 klick på 100m.

/Baner

Publicerat

12 mil så är man långt borta från det rimliga rent optiskt sett

funderar mer och mer på att om man skulle behöva ha mer justerområde så borde det bli med justerbart fäste, kolla på bänkskyttet där man fryser erekortuben för max precision och tar det på utsidan istället

Publicerat
  • Författare

Otroligt intressanta kommentarer i ämnet som kommer in här.

Till Baner - Ja sorry, jag tänkte av vana på MOA men du talar ju MIL. Jo 12 MIL är ju jättemycket. Väldigt bra koll du gjorde då du skruvade och jämförde bilden.

Ett graverande bevis.

Hur tänker du själv ikring ev förändring i träffläge orsakat av optiska förändringar i samband med vinklat montage?

Är det ett problem?

Till Grym - intressanta uppgifter kring justering utvändigt etc. Hur funkar det?

Har ingen koll på det där.

Publicerat

oftast har man ett skenmontage som är slitsat

tänk dig ett normalt skenmontage som är aningens högre än normalt, sedan så slitsar man den bakifrån och nästan hela vägen fram, då får man ett gångjärn längst fram i materialet, man får göra det rätt så man inte bryter materialet på fel sätt

bak har man en skruv eller tre som dels kan peta upp siktets bakkkant, del låsa det där, ska man bara kunna jusera det i höjdled så är det mycket enklare då man kan göra det främre gångjärnet brett och stabilt

man kan även göra på olika sätt så man kan eller inte kan juster det sidledes med

Publicerat
  • Författare

Ok jag förstår. Tack för förklaringen.

Publicerat

Tackar för bra svar. Det var värdefullt att veta för det är just ett 30 MOA montage jag behöver.

Jag har 13,5 MOA tillgängligt uppåt, samt irriterande nog hela 46,5 MOA neråt.

Med 30 MOA skena får jag ytterligare 120 click plus de nu tillgängliga 54 clicken.

Totalt 174 click bör det hamna på med 30 Moa skena och det behöver jag till 1000 meter som är mitt mål.

Skjuter 243 Win standardpatron 100gr/ 900 m sek, som kräver minst 150 click/nästan 40 MOA för 1000 meter.

Vid kallare temp behöver jag fort även click över 150.

I själva verket önskar jag en 40 MOA skena men är då räďd att siktesbilden går åt skogen.

Kanske har du några tankar kring detta etv.

Delge gärna.

Mitt sikte är ett Leupold Vari XIII med originalinstallerade targetrattar i 1/4 MOA.

Totala omfånget på höjdratten är 60 MOA/240 click.

Vapnet är ett McMillan, Arizona.

Du har alltså 16,5moa tilt åt fel håll nu så med så med 30moa ligger du fortfarande närmare "Nollan"

Optiskt är det bara att testa att skruva på kikaren och se vad som händer, sedan blir det oftast problem med justering andra ledet om man ligger nära ändläget värt att tänka på om man skruvar för vind.

Publicerat

Siktet sitter per definition alltid lite snett relativt pipans kärnlinje, den vinkeln kan OMÖJLIGEN påverka de OPTISKA egenskaperna, det är en total omöjlighet.

Däremot är risken väldigt hög att kikaren tappar i optisk PRESTANDA om du ligger i den yttersta 1/4 av justeringen - detta oavsett märke eller typ av konstruktion. Helt enkelt för att du då tittar snett genom kikaren - det finns inte en kikare på detta jordklot som fixar optimal optisk prestanda utanför 1/2 justerintervallet eftersom det skulle kräva enorma frontlinser och jävligt stora linser bakom.

Så skilj på orsak och verkan. Ett vinklat montage påverkar INTE optiken - det ligger i nivå med andeutdrivning och att tro på vättar. Däremot kan ett snett montage göra att man närmar sig det område där optiken börjar tappa optisk prestanda sett till bildvridning, distorition och bildkvalitet om man envisas med att lägga centrum i riktpunkten.

/T

Publicerat
  • Författare

Intressant observation med ändläget i höjd i relation till sidojusteringen. Har stött på det du nämner tidigare men har ingen praktisk erfarenhet utav det. Bra synpunkt!

Publicerat

Du kan se det optimala området som en cirkel med mitten av justeringen i centrum den sk nollan. Ligger du rätt i sida kan du mao ha långt större utslag i höjd utan problem än om du ligger - säg hälften till vänster. Då är det "rena" området i princip halverat.

Det enbart det där med orsak och verkan.

/T