Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Det ultimata draget för insjööring!?

Featured Replies

Publicerat

För första gången i modern tid finns det endast EN (?) enda hund i hushållet och det ger mig oändliga möjligheter att hitta på riktigt skojiga saker för mig, som att låsa till huset, säga till grannarna att vakta det och gå "all in" för flera veckors fiske denna sommar. Åker som vanligt till nordvästra Jämtland där jag har fina fiskevatten.

Så, till problemet... Abborrarna vet jag exakt hur jag ska lura men vad ska jag ha i änden av linan på haspelrullen för att få öringarna att bita? Fiskar både UL och mer normalt haspelfiske med enhandsspö, har på vissa ställen tillgång till båt med elmotor och kan alltså trolla så egentligen borde det inte vara några problem bara jag får tips om vad jag ska satsa på i betesboxen.

Längtar redan nu sjukt till en fantastisk fiskesommar!

Publicerat

Jag har bara fiskat öring med metall i rinnande vattendrag, då har kopparkroppade spinnare och skeddrag varit melodin, 

i stillastående vatten har jag fiskat mycket UL med små flytande vobblers, oklart vad fisken egentligen tar det för men hugger, det gör den.

Min tanke är att man måste titta på vattnet och ev bytesfisk för att matcha det mot de små vobblers jag hade föreslagit som bete, de små Rapala är väldigt fina och ger god avkastning. 

Vad tror du om det? /Christian

Publicerat

Hejsan !

Jag brukar köra med "draget" småsik.

Nu till det lite trixiga- att förklara hur jag fäster trekrok och najtråd i småsiken. Jag tar först ut en ca 20 - 25 cm bit najtråd som jag trär en trekrok på. Dubbelviker och tvinnar sedan tråden, avslutar med att jag viker tråden så den blir lite spetsig. Spetsen på den den tvinnade najtråden för jag sedan in i mitten på småsikens sida, trär den försiktigt framåt i kroppen och siktar på att tråden ska komma ut ur munnen. Jag trär inte längre än att trekroken just börjar dras in i kroppen. Jag öppnar sedan upp najtråden som kommit ut ur fiskmunnen och för var ända genom fiskens öga och tvinnar sedan ihop den igen. Vips så har du det ultimata öringsdraget.

Det går att såväl försiktigt kasta med småsiken som att låta det flyta fritt oblyat i strömmen samtidigt som man sitter i båten och glider med nedströms.

Annars så funkar ju oxå vobbler som liknar småsik + blanka vanliga drag av olika storlekar och former- då gärna betade med lite mask på kroken.

MVH: Tjäder.

Publicerat

Knosas Dynamit, minsta modellerna av kustwobbler som Spöket och Vicke, småwobbler som Rapala och Bomber är beten jag tycker fungerar bra till insjööring. Småwobblerna fiskar bra, men kastar sämre. Tycker dessa gör sig bäst vid båtfiske, eller på ställen där fisken väntas stå nära land. 

Publicerat

Det kan variera från sjö till sjö o likaså mellan olika vattendrag beroende på vattnet om det är ljust el. mörkt.

Det är likaså med allt annat fiske också. Det är bara att prova sig fram, för det fick en annan göra när man kom till en ny sjö.

Publicerat
  • Författare

Dragga småwobblers på UL-spöt bakom båten låter ju som väldigt avslappnande fiske... Ja, bra alltså! Och vad jag förstår, blankt ska det vara!

Publicerat

Västra jämtland.... Blå rapala 5cm sjunk.

Helt outstanding, annars är det spinnare typ meps, king mm som funkar.

Är själv helt övertygad om att skippa beteslås, har sett ett flertalet ggr att jag fått mer fisk än kompisarna. När dom knytit direkt i betet så är det lika.....

Publicerat

Dragga småwobblers på UL-spöt bakom båten låter ju som väldigt avslappnande fiske... Ja, bra alltså! Och vad jag förstår, blankt ska det vara!

Ja, typ små söta Rapala-vobblers.  :smile:

Finns ju även andra fabrikat som är bra som Cisco-kid, m. fl. :thumbsup:

Dom gör ju sitt arbete. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Västra jämtland.... Blå rapala 5cm sjunk.

Helt outstanding, annars är det spinnare typ meps, king mm som funkar.

Är själv helt övertygad om att skippa beteslås, har sett ett flertalet ggr att jag fått mer fisk än kompisarna. När dom knytit direkt i betet så är det lika.....

Tror benhårt att både beteslås och tafs förstör gången i vattnet för samtliga beten men samtidigt är jag en lättjefull jävel... Spinnare har jag nästan bara Myrans Wipp, tror på dom för allt men aldrig fått annat än regnbåge och abborre på dom. Fast... Det finns en hel del förrymda regnbågar av modell grov i Vattudal'n så varför inte! :)

Publicerat

Tomic 3&4" köp även några ytgående paravaner så du täcker upp mer yta, ekolod är ett måste... Leta runt grynnor och efter betesfisk.

Publicerat

Trolling is da shiit!!!

Publicerat

Är det vattudalen du skall fiska i eller något "kringvatten"?

Finns fortfarande vatten där fiskerättsägare har möjlighet att uttra. Det är trevligt det!

Publicerat
  • Författare

Är det vattudalen du skall fiska i eller något "kringvatten"?

Finns fortfarande vatten där fiskerättsägare har möjlighet att uttra. Det är trevligt det!

Både och blir det nog! Finns ju en oändlig massa fantastiska sjöar i ännu mer fantastiska omgivningar och där vill man ju vara så mycket som möjligt.

Publicerat

Kingen spinnare i koppar å man behöver aldrig gå hungrig :)

Publicerat

Luffarn!

/Cris

Publicerat

Trolling is da shiit!!!

Allt hänger på hur mycket man vill "spåra ur", och i vilka vatten man vill fiska i. Har trollat mycket gädda några år, men jag orkar inte släpa runt på trailer, båt å alla andra prylar längre. Säljer båten till vårn tror jag. 

Publicerat
  • Författare

Så, OK... Både luffare och kungar! :)

Spännande detta! Man får ändå försöka hålla nere på utrustningen, en del sjöar är det en del gående för att komma till och då vill man ju helst inte ha annat än UL-utrustningen och en liten dragask i fickan med väl utvalda drag i.

Publicerat

I det läget så gillar jag att ha någon spinnare med mycket bly i. Altså tungt för sin storlek. Kanske för att jag kastar dåligt med lätta Mepsar.

Publicerat
  • Författare

Beteslås och tafs går fetbort när det gäller småvobblers och spinnare !!

Använder dessa "lås" till allt mitt UL fiske: http://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/knutlos-knut.html

Knutlösa Knut är ju en fabulös uppfinning! :thumbsup:

Publicerat

Om det ska kastas från land och med drag menas plåtbit så säger jag utan att tveka tio grams sölvkroken salamander i koppar svartzebra på andra plats sölvkroken special 7 eller 10g i koppar och delad tredje plats toby eller viking herring 10 g i koppar,mässing eller för toby gamla zebra som jag tror utgått. Tobyt ska då knäckas lite till för att få den rätta slängiga gången. Tar man med snidade träbitar som ska släpas bakom båt vilket du skriver så kommer nog sju grams flytande rapala i guld eller öringfärg med en liten vikt på 4-10 gram en meter framför på första plats men från land är den för jävlig att kasta så jag undviker den. Sedan ska man inte förkasta stora lurvflugor släpade bakom en långsamt sjunkande kastdubb eller med ett lätt sänke ca en meter framför. Flugor jag avser är då av typen stora muddlers, zonkers, wooly bugger och så vidare. Stort lurvigt brunt svart med lite guld eller silver och längder upp emot tio cm. Dessa kan även med fördel hängas som upphängare framför ett drag av typen jag nämnt först. Sedan är det bara att tillsätta vatten och tid! :thumbsup:

Publicerat

En av de större för flera år sedan på stor svart muddlerstreamer.

post-59-0-06823200-1454448548_thumb.jpg

Publicerat

Öring gillar inte heller att drag håller samma fart hela tiden. Det är viktigt att röra spöet fram och tillbaka vid vanlig dragrodd. Vet att man gjort konstruktioner med gamla vindrutetorkarmotorer som höll igång dragen så att det blev som att köra med spinstopp. Brukar hålla igång flugspöet också vid släprodd med fluga det ger ett antal hundra procent mer utdelning än att bara släpa grejorna som ett streck bakom båten.

Publicerat
  • Författare

Öring gillar inte heller att drag håller samma fart hela tiden. Det är viktigt att röra spöet fram och tillbaka vid vanlig dragrodd. Vet att man gjort konstruktioner med gamla vindrutetorkarmotorer som höll igång dragen så att det blev som att köra med spinstopp. Brukar hålla igång flugspöet också vid släprodd med fluga det ger ett antal hundra procent mer utdelning än att bara släpa grejorna som ett streck bakom båten.

Ja, ja, har ju 12 voltsbatteri till motorn så en torkarmotor eller två ska väl funka! :wink:

Fina tips, tack för dom Nisse! :thumbsup:

Publicerat

En vibrax i strl 3 kopparfluo är aldrig fel, enda nackdelen är att den är vindkänslig men lurar öring det gör den!
05429-UV-6-GOOU.jpg