Publicerat Februari 29, 201610 yr Medlem ur Girjas sameby till ung ivrig ripjägare för någon vecka sedan. Oj oj pojk, det är bara du säljer hagelbrakaren för det där kommer inte du att ha råd med!
Publicerat Oktober 11, 20169 yr Staten överklagar o det var väntat. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6537653
Publicerat Januari 23, 20188 yr Nu har domen kommit från Hovrätten o Girjas vann här också men inte fullt ut. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6868101
Publicerat Februari 2, 20188 yr Det blev inte stopp i Hovrätten utan Girjas överklagar domen till HD. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/girjas-overklagar-domen
Publicerat Januari 23, 20206 yr https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vVoVl/samebyn-girjas-vinner-over-staten Så nu blir det spännande..
Publicerat Januari 23, 20206 yr 50 minutes ago lindgren sa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vVoVl/samebyn-girjas-vinner-over-staten Så nu blir det spännande.. Nu har jag inte läst domen och skulle förmodligen inte förstå den om jag gjorde det men kommer det att innebära att bara Samerna får sälja småviltsjakt i fjällen eller att Samerna också får ? Horribelt om markägare kan bli av med rätten till att bruka marken om samma arrendator (i det här fallet icke betalande ?) får hållas för länge på ägorna ? Vart går gränsen, kommer vi se 1års kontrakt på jaktarrenden nästa år för att Sveaskog blir rädda att vårt jaktlag som brukat jakträtten över 35år kan komma kräva hävd tex ?
Publicerat Januari 23, 20206 yr EDIT: Raderat pga felaktig hänvisning till gammalt domslut. Redigerad Januari 23, 20206 yr med redtop
Publicerat Januari 23, 20206 yr 7 minutes ago redtop sa: https://www.jaktjournalen.se/bakslag-bade-for-staten-och-samebyarna-i-girjasmalet/ Så här skriver Hovrätten i övre Norrland i ett pressmeddelande:”Hovrätten anser att samebyn har bättre rätt än staten att jaga efter småvilt och fiska på det aktuella området, men att det inte är fråga om en ensamrätt. De nuvarande reglerna om att länsstyrelsen prövar frågor om upplåtelse till andra anses inte strida mot grundlagen.Hovrätten fastställer därför att samebyn har bättre rätt än staten till jakt efter småvilt och till fiske, men till skillnad från tingsrätten avslår hovrätten byns yrkande om att utan statens samtycke kunna upplåta sin rätt till jakt och fiske.”– Den principiella frågan har samerna vunnit – det är deras jakt- och fiskerätt. Men samernas önskemål om att själva kunna upplåta jakt och fiske till andra människor har vi ogillat. Det fortsätter som förut, att länsstyrelserna upplåter jakt och fiske, säger Margareta Bergström, hovrättspresident. Du har länkat till en gammalt domslut. Det var detta som överklagades
Publicerat Januari 23, 20206 yr 1 minute ago, detstorabla said: Du har länkat till en gammalt domslut. Det var detta som överklagades Herregud! Jag kryper tillbaka under min sten!
Publicerat Januari 23, 20206 yr Svenska Staten är som vanligt rädd för minoriteter och offrar stora massan? men vi får se hur det ändrar jakten och fisket nu på sikt för oss kommun invånare. Dröjer nog inte länge innan vi tappar älgjakten och blir utbytta till penningstinna jägare. Jag vet då vad jag kommer att göra,om det går så långt att jag tappar all jakt här uppe...
Publicerat Januari 23, 20206 yr LST Norrbotten slutar med omedelbar verkan att sälja jakt- och fiskekort inom Girjas sameby.Detta nämndes i radio Norrbotten för en stund sedan.JK om domen: Missräkning att staten inte vann. https://sverigesradio.se/artikel/7390957
Publicerat Januari 23, 20206 yr Ja där rök de fina möjligheterna för oss dödliga. Hoppas de aldrig vill sätta sin fot för på västkusten för då måste jag hävda min sälfarm kommer att störas och får ha hela skärgården för mig själv. O ja de kommer absolut att värna andra intressen än sina egna. Not. Riktigt synd och tråkigt för alla icke renägande samer och andra som bor där uppe och inte är med i same gräddfilen, de som får göra som de vill..
Publicerat Januari 23, 20206 yr Hur mycket är dessa renar egentligen "värda" för Sverige? Syns dom någonstans på landets BNP? dom upptar ju en stor del av landets yta
Publicerat Januari 23, 20206 yr I bästa av världar blir det ganska okej ändå, i sämsta fall är det slutjagat utan bra kontakter eller stor plånbok. Domen har vunnit laga kraft så vi kan bara avvakta och se. Någonstans hoppas jag ändå att medlemmarna i samebyarna använder sitt förnuft och inser att det kan vara värdefullt att inte göra sig allt för ovän med grannen, föräldrarna i barnens klass eller hantverkaren. Vi bor och lever trots allt här tillsammans.
Publicerat Januari 23, 20206 yr Det kommer högst sannolikt krävas rejält tjock plånbok för att jaga på Statens mark i fjällen i framtiden. Där rök min lust att bidra med några mera skattepengar till att hålla deras livsstil med konstgjord andning i framtiden.
Publicerat Januari 23, 20206 yr Jag har svårt att se det positiva i detta.. känner flera ej renägande samer som ställer på samma sida som svensson.. Det intressanta är att markägaren (staten), blev av med jakten på sin egen mark.. Vad gäller då under jord? gruvor? vattenkraft...
Publicerat Januari 23, 20206 yr Det värsta med detta är att dom kräver rätten till detta för att dom hävdar att dom är ursprungsbefolkning. Det är i sig är ren lögn.
Publicerat Januari 23, 20206 yr Min tanke.. Risken om inte "vanligt" folk kommer vistas i fjällen, med jakt och fiske, då värnar man inte heller lika mycket om att ta vara på den miljön heller framledes. Kommer gruvbolget "Allan" och lämnar in en ansökan om gruvbrytning i området, kanske inte så många lokala ids bry sig om att strida, utan väljer att stödja brytningen och jobb. Man skiter i det, för man har ändå tappat den tillgång till området man värnade om. Risken finns också att klyftan mellan de människor som har rätten, samt de som inte har rätten kommer öka rejält. Det är ju stundtals nog infekterat som det är idag, hur ska det då inte bli om detta går igenom. Många som väljer att bosätta sig i Norrland gör ju det just med tanke på att man gillar att vara ute. Jakt och fisket är en mycket stor del av det utelivet.. Känns oroväckande.
Publicerat Januari 23, 20206 yr Mer i ämnet: "Öppnar för andra samebyar enligt advokaten NYHETER HD:s dom krattar gången för andra samebyar med liknande förutsättningar som Girjas. Det menar samebyns advokat Peter Danowsky. Linda Kask12:08 | 2020-01-23 Det var en glad och leende Peter Danowsky som tog emot Högsta domstolens besked på torsdagsmorgonen. I domens slås det fast att Girjas sameby ensam har rätt att bestämma om andra ska få jaga och fiska på samebyns område ovanför odlingsgränsen. Rätten kommer enligt Högsta domstolen av så kallad urminnes hävd., alltså något som är en följd av historiska rättigheter. Domstolen har slagit fast att samer har jagat och fiskat i området i vart fall sedan 1700-talet och att den rätten i och med den lagstiftning som tillkom senare har övergått till samebyn att förvalta. Peter Danowsky var den som lämnade in stämningen till Gällivare tingsrätt 2009. Han har företrätt Girjas ända sedan dess. – Domen är oerhört klar och tydlig. Jag har inte hunnit läsa den, men den är juridiskt sett väldigt logisk. Det är också spännande att två av rättens ledamöter resonerade på ett annat sätt än majoriteten, det kommer att diskuteras och analyseras i juridiska kretsar. Domen meddelades av en enig domstol, men två av ledamöterna anser att samebyns talan ska bifallas enbart genom en tillämpning av rennäringslagens bestämmelser. – Upplägget som vi valde var att visa detta med långvarit bruk. Det här kan absolut kratta marken för övriga samebyar, i vart fall för de som har liknande förhållanden som Girjas och finns ovanför odlingsgränsen. Om det går att bevisa att det har funnits samer i området som i likhet med samerna i Girjas har bedrivit rennäring under lång tid och villkoren i övrigt är desamma, så kan de ha samma rätt. Peter Danowsky meddelade att han kommer att hålla kontakten med representanter för Girjas sameby även i fortsättningen. " Artikeln är kopierad från dagens Norrbottens-Kuriren.
Publicerat Januari 23, 20206 yr På 2016-02-03 at 11:39 strävhår sa: Hur stor yta är det som menas? 500 000 hektar
Publicerat Januari 23, 20206 yr tragiskt vilket domslut...... Undra hur länge samerna får köra på fjällmarkerna med fordon innan miljömupparna får fnatt eller att renarna släpper ut gaser likt kor och trampar sönder värdefull natur så rennäring skall förbjudas.. Vore bättre att lösa ut samerna..
Publicerat Januari 23, 20206 yr 9 hours ago lindgren sa: Jag har svårt att se det positiva i detta.. känner flera ej renägande samer som ställer på samma sida som svensson.. Det intressanta är att markägaren (staten), blev av med jakten på sin egen mark.. Vad gäller då under jord? gruvor? vattenkraft... Flera som befarar att det här inte stannar vid jakten och fisket. Det kan också slå hårt tillbaka mot samebyarna på ett sätt som inte gynnar någon av oss här uppe. Den som lever får se. Idag vet vi egentligen ingenting om hur det kommer bli.