Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Girjas vann striden om fjälljakten

Featured Replies

Publicerat
1 hour ago lindgren sa:

Så ja, vem som helst får äga renar, men man kan inte släppa ut sina renar på bete om man inte är medlem i en sameby.

Hm, känns väl som att det är svårt att hålla renar om dom inte får beta fritt, renar är ju inte tamboskap i vanlig bemärkelse, eller !?

1 hour ago lindgren sa:

Så du KAN få hålla ren, men inte som samerna...

Jaja, jag var inte helt ute och cyklade i alla fall. Tackar för förtydligandet.

• Svar 206
  • Visningar 23,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Christian N
    Christian N

Vilket iofs är ren dårskap,    vi har rättsliga organ av ett flertal slag som om och överprövad de dumheter som riksdagen beslutar om, ex vissa former av ID kontroll, det kommer inom kort, men i frå

• Eller... Vänta, man MÅSTE vara född same, eller vara @lsjonsson polare i en såndära specialsameby för att ha ren.. och vi diskuterar nu renägande samer.. som är en klar minoritet... Rennäringen h

• En same som skrivit artikeln. Att man sedan vill stänga ute alla andra från all jakt och fiske och behandla resterande 99 procent av befolkningen godtyckligt  är då en annan sak. Vad svenska staten då

Posted Images

Publicerat
1 minute ago lsjonsson sa:

Du kan ju vara renägare i en koncessionssameby.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Koncessionsrenskötsel

Liksom inom renskötseln i övrigt i Sverige är det bara samer som får bedriva renskötsel inom koncessionsområdet. I övrigt råder dock annorlunda villkor som regleras av rennäringslagen. Koncessionsrenskötseln får bara bedrivas av samer som fått tillstånd (koncession) 

Så tekniskt, Ja.. på papper, absolut, men....hur är oddsen för att få vara med?

Publicerat
2 hours ago lindgren sa:

Jag tror det hela kommer bli en otrolig grogrund för inte bara konfliker mellan svensson och same, utan även mellan same och same..

Med tanke på att det redan är infekterat mellan Samer och icke - Samer i renskötselområdena, lär ju inte detta bidra till att gjuta olja på vågorna, s a s, men jag har haft fel förr, tro't om ni vill. Tror att det går att finna en lösning som tilltalar alla parter, men det största ansvaret för att detta skall gå att ro i hamn utan att ytterligare lägga bränsle på den infekterade relationen mellan renägande Samer och icke - Samer, ligger nog på Samerna själva.

Och om dom tänker utnyttja domen som ett redskap för historiska oförrätter, då tror jag att Samerna hugger i sten. Hoppas verkligen att dom sköter detta på ett snyggt sätt, sedan får övrig lokalbefolkning dra sitt strå till stacken för att det hela löper friktionsfritt naturligtvis, men den största ansvaret i detta ligger på Samerna, (enligt min ödmjuka uppfattning).

Publicerat
27 minutes ago KJE81 sa:

Jag skulle bli mycket förvånad om det slutar med att det blir bättre (dvs billigare), men vi får väl se var det slutar.

Är det enda chansen att det blir bättre om priset sjunker?

Publicerat

Prova tex åka och prata med "bybor" i valfri ort som bedriver vintersport och turism.
Rekomenderar redan idag att ha en öppen inställning till ämnet beroende på vem du talar med.
Om du lyckas få en renägande same att prata hur dom resonerar runt naturturism, lär svaret bli att dom är emot, såvida dom inte kan styra när/var/hur... 

Har i dåtiden arbetat åt samebyar i västerbotten i samband med flytt, märkning och slakt... och tror mig en kompassnål som visar vad dom tycker.

Publicerat
5 minutes ago lindgren sa:

Om du lyckas få en renägande same att prata hur dom resonerar runt naturturism, lär svaret bli att dom är emot, såvida dom inte kan styra när/var/hur... 

Och det hänger naturligtvis ihop med renbetet och kalvningen...Inte någon lätt nöt att knäcka, det här...Men, allemansrätten kommer dom väl inte runt, i a f !?

Publicerat
8 minutes ago karelsk blandning sa:

Själv tror jag inte att prislappen på tillträdet till fjälljakt och fiske är det enda som har betydelse för att det skall bli bättre.

Publicerat
57 minutes ago lindgren sa:

Liksom inom renskötseln i övrigt i Sverige är det bara samer som får bedriva renskötsel inom koncessionsområdet. I övrigt råder dock annorlunda villkor som regleras av rennäringslagen. Koncessionsrenskötseln får bara bedrivas av samer som fått tillstånd (koncession) 

Så tekniskt, Ja.. på papper, absolut, men....hur är oddsen för att få vara med?

Nej, vi har flera inom vårat vvo som är renägare men du måste vara hemmansägare för att du ska få äga ett renmärke. Dom kallas för samer på pappret, fast dom är bara bönder/trottarbönder. Ingen av dom är av samisk påbrå hos oss som har renar.

Publicerat

Lite fortsättning i ämnet:

I dag: Sverige förhörs kring samepolitiken

NYHETER Under måndagen kommer talare från 123 länder förhöra Sverige vid FN i Genève. Kritik riktas mot den svenska samepolitiken.

Tommy Borg

09:37 | 2020-01-27

Ännu en gång kommer Sveriges ställas till svar i FN:s råd för mänskliga rättigheter i Genève. Och ännu en gång handlar det om behandlingen av sitt urfolk samerna.

Senast det här hände var 2018 och dessförinnan 2015. Då som nu ligger påtryckningar mot Sverige att ratificera ILO-konventionen 169. Något som skulle ge samerna stärkta rättigheter till land, vatten och naturtillgångar i ett område som täcker nära halva av Sveriges yta.

En konvention som Sverige var drivande att få till stånd i EU redan 1989, men sedan aldrig själv skrivit under. Grannländerna Norge och Danmark har däremot ratificerat konventionen under 90-talet.

Sveriges uppmanas även se över glappet i rättigheter mellan de olika samiska grupperna. En fråga som blir alltmer aktuell i och med Girjas-domen och samebyns nyvunna rättigheter till småviltsjakt och fiske ovan odlingsgränsen.

Inför utfrågningen har Sametinget och flera samiska organisationer lämnat in rapporter där de riktar kritik mot den svenska samepolitiken.

Den som ska svara för Sverige under förhöret är Helene Öberg, statssekreterare med ansvar för samiska frågor vid kulturdepartementet. Till Sameradion & SVT Sápmi har hon inför utfrågningen sagt att det sker framsteg inom samepolitiken. Och att hon kommer lyfta fram regeringens tre pågående beredningar om konsultationsordningen med samer, en samisk sanningskommission och nordisk samekonvention. Hon medger dock att det inte pågår någon beredning om att ratificera ILO-konventionen 169.

Texten är kopierad från dagens Norrbottens-Kuriren.

Publicerat
3 minutes ago lsjonsson sa:

äga ett renmärke

Renmärke, är det det som dom gör i öronen på renarna !?

Publicerat
2 minutes ago lsjonsson sa:

Nej, vi har flera inom vårat vvo som är renägare men du måste vara hemmansägare för att du ska få äga ett renmärke. Dom kallas för samer på pappret, fast dom är bara bönder/trottarbönder. Ingen av dom är av samisk påbrå hos oss som har renar.

Man behöver en jordbruks fastighet eller mark så kan man äga ett märke.

Troligtvis så kallas dom inte mer än renägare på pappret, finns skillnad på det också.

Publicerat
2 minutes ago lsjonsson sa:

En konvention som Sverige var drivande att få till stånd i EU redan 1989, men sedan aldrig själv skrivit under.

Snacka om dubbelmoral och hyckleri...

Publicerat
2 minutes ago MrT. sa:

Läs på lite om hur det fungerar så blir det lättare förstå.

Publicerat
1 minute ago lsjonsson sa:

Är inte helt instatt i den där biten.. men ..

"Sådan koncession kan lämnas för högst tio år. Koncessionshavaren får bedriva renskötsel både med egna renar och med skötesrenar som tillhör personer som äger eller brukar en jordbruksfastighet inom området, eller personer som tidigare varit koncessionshavare.[3] Skötesrenägare får ha högst 30 renar per hushåll.[4]"

Det där är enligt vad jag förstått, inte något som finns i västerbotten.. Så ni har tur.
http://www.samer.se/4333

Publicerat
1 minute ago karelsk blandning sa:

Läs på lite om hur det fungerar så blir det lättare förstå.

Jodå, jag frågade Google, och fick svar;

https://www.sametinget.se/renmarken

Publicerat
1 hour ago MrT. sa:

Ja!

Publicerat
1 hour ago lindgren sa:

Är inte helt instatt i den där biten.. men ..

"Sådan koncession kan lämnas för högst tio år. Koncessionshavaren får bedriva renskötsel både med egna renar och med skötesrenar som tillhör personer som äger eller brukar en jordbruksfastighet inom området, eller personer som tidigare varit koncessionshavare.[3] Skötesrenägare får ha högst 30 renar per hushåll.[4]"

Det där är enligt vad jag förstått, inte något som finns i västerbotten.. Så ni har tur.
http://www.samer.se/4333

Det är ganska krångligt med regler.

Ja, det är väl så det fungerar. Vi har 5 st som jagar med oss och som är renägare i Kalix koncessionssameby. En av dom kalixbon som åkte dit i tjuvjaktshärvan i Norrbotten för X år sedan, men han har inga vapen för tillfället.

Du får väl flytta till östra Norrbotten och blir renägare. :P:D

Publicerat
3 minutes ago lsjonsson sa:

Det är ganska krångligt med regler.

.

Du får väl flytta till östra Norrbotten och blir renägare. :P:D

Tack, men nja.. vill nog hålla mig i Bästerbotten

Publicerat
47 minutes ago lsjonsson sa:

Ja!

Tack Isjonsson, men jag frågade Google, som bekräftade mina misstankar.

Publicerat

Det roliga är väl hur man nu skall dela upp det?! Ok, fjället är lappens för att de var först där. Skogslandet då? Här har vi lämningar från stenålder och de som vet säger att de människorna kom till Sverige från söder allt eftersom isen smälte bort. Så alltså var "vi" här först och har alltså av gammal hävd mer rätt till skogslandet. Betyder det att jag har rätt att kräva vad avgift jag anser vara skälig för att lapparna ska få passera med sina renar eller ha dem på vinterbete på "mina" marker? Skall det vara rätt åt ena hållet skall det också vara det åt det andra. Med det sagt har jag ingen lust att bidra med ekonomiskt stöd till rovdjursjakter, stödutfodrimg, trafikdödade renar, bostadsbidrag för dubbla boenden och så vidare. Är jättenyfiken på hur både lappen och staten kommer att lösa den här frågan.

Publicerat
4 hours ago josc72 sa:

Är jättenyfiken på hur både lappen och staten kommer att lösa den här frågan.

Det är nog många som ser fram mot ett svar på frågeställningen ?.

Publicerat
5 hours ago karelsk blandning sa:

Nu jagar jag inte ovan odlingsgränsen så jag vet inte vad det är som du menar är så dåligt med hur det fungerat hitills? Dvs som samebyn kommer att förbättra nu när dom tagit över?

Publicerat
5 hours ago MrT. sa:

Själv tror jag inte att prislappen på tillträdet till fjälljakt och fiske är det enda som har betydelse för att det skall bli bättre.

Det kan ju förstås också vara så att högre priser ger färre jägare och därmed mera skottillfällen för de som har råd. Bättre för färre med andra ord, men har svårt att se på vilket annat sätt det skulle förändras till något som upplevs som bättre. Tror i alla fall inte att det blir bättre på så vis att orislappen sjunker. Tror samebyn kommer att se det som ytterligare en inkomst och det kanske inte är ett incitament till att sänka priset...men vem vet, det kan ju bli både bättre och billigare också. Men det verkar inte vara den mest sannolika utgången.

Publicerat
37 minutes ago KJE81 sa:

Det kan ju förstås också vara så att högre priser ger färre jägare och därmed mera skottillfällen för de som har råd. Bättre för färre med andra ord, men har svårt att se på vilket annat sätt det skulle förändras till något som upplevs som bättre. Tror i alla fall inte att det blir bättre på så vis att orislappen sjunker. Tror samebyn kommer att se det som ytterligare en inkomst och det kanske inte är ett incitament till att sänka priset...men vem vet, det kan ju bli både bättre och billigare också. Men det verkar inte vara den mest sannolika utgången.

Jag ska se om jag hittar källan... Jakten har marginell betydelse på ripstammen överlag, utan påverkas mest av tillgången på foder.

https://svenskjakt.se/start/nyhet/ripforskare-jakt-paverkar-inte-ripstammen/

Budget källa.. men ska se om jag hittar rapporten.