Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny hundförarbössa i 10-tusenkronorssegmentet

Featured Replies

Publicerat

Blivit trött på å byta runt i begagnatträsket och krångla med projekt som aldrig blir nåt av, har lite strul med ryggen och vill därför ha en lätt bössa, gärna med bra öppna riktmedel, då jag ogillar kikare i synfältet och aimpoint inte funkar med ögonen. Kaliber .308 eller 8x57, är lite rekylkärring men har idag en odämpad .308 och 30-06.  

Närmast till hands ligger en Tikka T3-battue som har gudomligt fina öppna, men tråkig bössa. inte provskjutit men klämt på hos handlaren, går att få för 9000:- i 8x57JS

Har sett att torsbo har en browning x-bolt med battue-skena med?

Beg mauser m12 extreme?

På grannforat går nåt rykte om att det ska komma en sauer 100 i den prisklassen.

Vad finns mer för alternativ i samma pris och viktklass? Något jag förbisett som är värt att kolla på? 

Publicerat
  • Författare

Ruger M77 Hawkeye i 308 win. Robust. Kort låda. Säker matning. Mkt bra trelägessäkring (som spärrar slagstift). Kanske den nya 'Compact Laminate' modellen!? :-)

http://www.ruger.com/products/HawkeyeLaminateCompact/models.html

Compact Laminate såg himla trevlig ut, synd bara på 16,5"-pipan, tror den bli svår att få igenom hos licestanten  :sad: 

Publicerat

Kommer inte in på din länk Dr krall. Måste va någon vajsing med länken?

Publicerat

Tikka M65 Battue 308 win i mkt fint skick på Blocket.

Publicerat

...tror Blocket ligger nere för tillfället... :-/

Publicerat
  • Författare

Tikka M65 Battue 308 win i mkt fint skick på Blocket.

Hade kunnat va något men tror vikten är lite för hög där med. har en smidig gammal tikka m77 med ett leupeld vx3 1,7-6 idag som väger strax över 3 utan kikare och fästen men saknar öppna...

Publicerat
  • Författare

Tjaaa...då ligger nog ändå Tikka T3 Lite Battue bra till. En sån i 8x57JS är ingen dum hundförarbössa 'out of the box' om du ska ha nytt och färdigt under 10.000 kr :-)

Nä är nog det jag kommit fram till med, även om bössan är tråkig är det nog ett bra verktyg, precis som en tyskplaster med pipa i 8x57 med bra öppna och en 6,5 skulle varit det bästa men lite ekonomiska hinder där. 

Tyckte jag såg en smidig remington seven i 7-08 ute här eller om det var på robsoft för ett tag sen? någon som har erfarenhet av dessa?

Publicerat

Herbert har haft flera. Han kan nog lämna utförligare omdöme. Jag har haft en Seven i 308 win. Föriga och händiga bössor. Amerikakvalitet...dvs måndagsexemplar finns mer än ett fåtal. Nackdel som hundförarbössa är att det är 'enbart' tvålägessäkring på dem (iof är det detta på T3 också), och att slutstyckshandtaget inte är spärrat när bössan är säkrad...dvs man kan råka rucka upp det när man far genom buskar och sly...vilket kan resultera i klick om du inte upptäcker det när du trycker av eftersom en del av slagfjäderns kraft då går åt till att stänga igen slutstycket helt. Men det finns ju eftermarknadstillbehör som fixar bägge dessa 'issues'. Men nu var ju du ute efter en färdig bössa va!? :-)

Publicerat

Remington Seven är ett tips. 

Men ett annat är Browning X-Bolt Syntetic Stainless, med 50 cm pipa. Har haft en ruskigt smidig, näst intill för lätt för mig. Men jag lärde mig skjuta med den med. 

Publicerat

Även om nämnda Tikka fungerar OK så tycker jag att det är just i begagnat träsket som man hittar de finaste vapnen.

Man behöver ju inte köpa något skrammel och starta projekt.

För ett tag sedan så såg jag en Sako Handy (kommer någon ihåg den?) i originalskick. 

75:an fanns väl också i Battue-utförande om jag minns rätt.

Och Heym SR21 fanns i en kort version och den är också riktigt fin.

Problemet är ju att hitta de här, och hur länge man orkar leta efter rätt beg. köp.

Publicerat

Jag har alltid gillat Remington, enkla och finns en uppsjö tillbehör dock har jag alltid stört mig på att handtaget inte inte varit låst. På Seven går det inte att få det låst heller mha eftermarknadsprylar medan för en 700 så jagar du bara rätt på trycket från före 1982 och ber nån fräsa ett spår för en tapp som det trycket har.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Publicerat

Hade de inte varit för säkringen hade jag byggt på en T3. Custom dämpare och Recknagel. Och en 1-4.

Bästa kompisen fick hem sin hundförar pang. I helgen. Sa att den var fjäderlätt i gemförelse mot R8 sucess som han hade tidigare. Och kände sig riktigt pigg efter en heldag i skogen.

Publicerat

Ligger en Sako Handy hos Torsbohandels.se men i kaliber 338 win och kort pipa på det...

Danne.E

Minns du kalibern på denna Handy?

Publicerat

Även om nämnda Tikka fungerar OK så tycker jag att det är just i begagnat träsket som man hittar de finaste vapnen.

Man behöver ju inte köpa något skrammel och starta projekt.

För ett tag sedan så såg jag en Sako Handy (kommer någon ihåg den?) i originalskick.

75:an fanns väl också i Battue-utförande om jag minns rätt.

Och Heym SR21 fanns i en kort version och den är också riktigt fin.

Problemet är ju att hitta de här, och hur länge man orkar leta efter rätt beg. köp.

Sako handy :wub: Har haft en i 30-06 :thumbsup:

Publicerat

Den Sako Handy jag såg var en 6,5X55. Det var på en liten mässa här, en utställare hade med sig lite begagnat.

En kort, solid och rejäl studsare utan bjäfs...

Naturligtvis var den såld redan, men de dyker upp ibland på beg. marknaden. Tyvärr oftast i kalibrar som 7mm RM eller liknande...

Jag tittade på Torsbos sida nu, och mycket riktigt: där finns en Handy .338WM.

Den såg fin ut men kalibern kräver att man håller i lite, och använder ordentliga hörselskydd   :thumbsup:

Publicerat

Kan vi enas om vad som kännetecknar en riktigt bra hundförar bössa? , vikten är intressant, längden, inga långa skotthåll direkt, mekanismen? Hur .. Skall den vara? Begagnat träsket, kanske det, när det gäller kulvapen tycker jag man skall kika i våra storstäders jaktbutiker, många jägare där som inte kommer ut mer än på älgjakten och knappt det, man hittar många fina studsare som inte vart i skogen mycket jämfört med på bygden där dom kanske åkt med i traktorn.. Begagnad hagel däremot .. Bättre att leta på bygden. Kanske en beg. dubbelsudsare kan vara aktuell, inte riktigt 10 tusen pix men kanske i närheten .. Bara en tanke.

Publicerat

Vikten är inte första prio för min del. Däremot måste bössan vara smidig utan att förlora förighet. De mest extrema 'älgpistolerna' går bort för min del eftersom de ofta är viftiga att skjuta med. Men så kort som möjligt utan att förlora förighet. Pipa runt 50-52 cm känns ganska optimalt. Gärna främre rembygelfäste långt fram (längst fram på förstock eller på pipan) för att bössan skall hänga stabilare på ryggen. Bra säkring är en prio för mig. Bör vara av typ som spärrar slagstift...eller uppspännare förståss. Mekanism som alltid repeterar i/ur patroner/hylsor oberoende om det kommer skogsskräp eller snö i den. Jag vill ha ordentlig magasinkapacitet (> 4+1) i händelse av björnkontakt...men hatar utstickande magasin...alltså kryssmagasin som regel bästa lösningen. Jag gillar också fast magasin med ledbart underbeslag. Kaliber gärna grov och moderat hastighet (kör 358 win själv). Bra öppna riktmedel. Lågförstorande sikte i snabbfästen. En Ruger med kort låda kommer nära idealet (matning, säkring, magasinkapacitet är allt helt rätt)...eller ett bra exemplar av Rem 700 SA (med lite modifikationer vg säkring)...eller en Sako 75 med kort låda (en sådan i 358 win hade jag mer än gärna ägt)...eller en Blaser R8 med 51 cm pipa i 8x57JS (R93 har för dålig magasinkapacitet). Ljuddämpare är jag avvaktande till. Bra för hunden javisst...men skall inte förighet och smidighet förloras bör pipa kapas till minsta lagliga längd (46 cm) :-)

Publicerat

Ja 338 win känns inte optimalt i kort bössa. Eldkvast!

Vad skulle kostnaden bli att byta ut 338:an mot en 9.3x57/62 eller 358 win pipa?

Publicerat

Ja 338 win känns inte optimalt i kort bössa. Eldkvast!

Vad skulle kostnaden bli att byta ut 338:an mot en 9.3x57/62 eller 358 win pipa?

Ganska dyrt...eftersom diametern på stötbotten på slutstycket är större för 338 win mag. Skulle kräva omfattande avancerat smedsjobb. Däremot kan det gå att pipa om till en av de nya kortmagnumpatronerna t.ex 300 WSM (eftersom stötbottendiameter på dessa är snarlik den hos traditionella magnumpatroner med bälte)...eller nån rolig vildkatt av dessa...finns väl upp till 375 WSM tror jag...kanske t.o.m 416 WSM? :-)

http://forums.outdoorsdirectory.com/showthread.php/97573-My-next-project!-375-WSM

post-8252-0-92254800-1454668075_thumb.jp

Publicerat
  • Författare

många bra tips :thumbsup:  har 2 platser över i skåpet nu så har tid att vänta ifall nåt bra skulle dyka upp. ett custombygge i 358win skulle heller inte vara fel.  

den här ploppade precis upp på blocket, sako 75 battue 30-06, inte mycket till battue-riktmedel och lite fel kaliber i kort pipa tyvärr.

http://www.blocket.se/jamtland/Sako_75_Battue_30_06_65102010.htm?aw=1

Publicerat

Pipa om till 35 Whelen... :-)

Publicerat

.30-06 i en kort pipa är inte optimalt. Det stämmer, men det är inte heller någon katastrof.

Det funkar med rätt laddteknik, alltså val av kula och krut. Det blir lite .308-hastigheter - men det går.

Jag tar hellre en .30-06 i en 51 cm pipa än en 7mm RM i en 60 cm pipa (som ju är ganska vanligt)