Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny hundförarbössa i 10-tusenkronorssegmentet

Featured Replies

Publicerat

.30-06 i en kort pipa är inte optimalt. Det stämmer, men det är inte heller någon katastrof.

Det funkar med rätt laddteknik, alltså val av kula och krut. Det blir lite .308-hastigheter - men det går.

Jag tar hellre en .30-06 i en 51 cm pipa än en 7mm RM i en 60 cm pipa (som ju är ganska vanligt)

Helt rätt. URP är tämligen snabbt och funkar skapligt för 30-06 i kortare pipor :-)
Publicerat

många bra tips :thumbsup: har 2 platser över i skåpet nu så har tid att vänta ifall nåt bra skulle dyka upp. ett custombygge i 358win skulle heller inte vara fel.

den här ploppade precis upp på blocket, sako 75 battue 30-06, inte mycket till battue-riktmedel och lite fel kaliber i kort pipa tyvärr.

http://www.blocket.se/jamtland/Sako_75_Battue_30_06_65102010.htm?aw=1

Att man ens kan skriva gott skick på en bössa spm heter Sako 75 Batteu men som saknar både riktmedel och siktesramp/Battueriktmedel är för mig en gåta!
Publicerat

Ganska dyrt...eftersom diametern på stötbotten på slutstycket är större för 338 win mag. Skulle kräva omfattande avancerat smedsjobb. Däremot kan det gå att pipa om till en av de nya kortmagnumpatronerna t.ex 300 WSM (eftersom stötbottendiameter på dessa är snarlik den hos traditionella magnumpatroner med bälte)...eller nån rolig vildkatt av dessa...finns väl upp till 375 WSM tror jag...kanske t.o.m 416 WSM? :-)

http://forums.outdoorsdirectory.com/showthread.php/97573-My-next-project!-375-WSM

375-300 wsm.jpg

Tack för tipset!

Publicerat

Tror jag vet var det finns en Sako 75 pipbytare 308w + 358w.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Publicerat

Blocket-länken - är det den på Landbys i Östersund?  (Jag får upp startsidan bara)

Det är nog ingen original 75 Battue på något sätt.  Riktmedlen kan iof vara bortskruvade men gängningen är definitivt gjord i efterhand.

Då ska kvaliteten på det arbetet kollas noga innan köp. 

Jag tror inte heller att modellen levererades med laminatkolv, men där är jag lite osäker.

Men - det är ju en rejäl bössa. Dock rätt dyr och sen tillkommer priset för nya riktmedel.

Publicerat

Tror jag vet var det finns en Sako 75 pipbytare 308w + 358w.

Oj oj...dräggel [emoji106] [emoji2]
Publicerat

Oj oj...dräggel [emoji106] [emoji2]

Ska jag höra efter om han fortfarande är säljsugen?

Publicerat
  • Författare

låter fuktansvärt intressant :woot:  men lite över min prisklass kanske?

Publicerat

Jag har ju (dessvärre) ganska nyligen köpt en annan pipbytare som du vet...Rem 700 SA 358 win / 6 mm BR. Härdar inte med att byta igen. Även om jag håller Sako 75 över Rem 700. Vill gärna ha kvar 6 mm BR i skåpet också. Men tack för omtanken! :-D
Publicerat

låter fuktansvärt intressant :woot: men lite över min prisklass kanske?

If you buy quality you only cry one [emoji106] [emoji41]
Publicerat

Skulle gärna ha en Sako Handy i 338wm och mata den med lätta kulor 180-225grs och snabbt krut Norma 203-B. Varför? För jag har en crush på 338 federal men jag vill inte, orkar inte och har framför allt inte råd att bygga så då vore detta en vettig lösning :thumbsup:

Publicerat

Bara att åka till Torsbo och shoppa loss då Joacim! ;-)

Publicerat

Bara att åka till Torsbo och shoppa loss då Joacim! ;-)

Har precis köpt mig en Sauer 200/CG 4000 så tillfälligt köpstopp råder f n ;)

Mvh

Joacim

Publicerat

Är en 85a inte 75a. Vet dock inte än om den är till salu än..

Publicerat

Är en 85a inte 75a. Vet dock inte än om den är till salu än..

Aha...mindre åtråvärd eftersom 85an har sämre säkring.
Publicerat

Jaha g-men, halvautomat? Browning bar? Kamrad i 9'3 eller 338 om ni nu gillar Magnum ? Bra eller kass alternativ?

Publicerat

Skulle gärna ha en Sako Handy i 338wm och mata den med lätta kulor 180-225grs och snabbt krut Norma 203-B. Varför? För jag har en crush på 338 federal men jag vill inte, orkar inte och har framför allt inte råd att bygga så då vore detta en vettig lösning :thumbsup:

Vettig lösning helt klart om man kan handladda. Blir väl en rejäl eldkvast i nuläget?

Publicerat

dubbelpost!

Publicerat

För mig börjar sökkriterierna utifrån spänntangent om man pratar hf vapen.

Publicerat

Så farligt är det inte. Även om 47 cm ÄR kort i en magnumpatron.

Men, som jag skrev ang. 30-06 -   Allt går att fixa med rätt laddning.

Rekylen hos .338WM kan vara uppkäftig, eftersom Sakos gummibakkappor är rätt hårda och bössan är lätt.

Men även det kan bemästras. Glöm liggande skytte och även bänkskytte...

Inskjutning och precisionstest görs med fördel i stående skjutställning med stöd på t.ex. ett biltak eller en stadig tripod.

En Handy i .338WM tror jag är en trevlig klubba! 

Publicerat

Vettig lösning helt klart om man kan handladda. Blir väl en rejäl eldkvast i nuläget?

Visst med dubbelbas krut som typ N560 blir det nog en skaplig eldkastare i 47-52cm pipa. Men precis som jag skrev så bör man kunna komma runt den problematiken med lätta kulor och ett för kalibern snabbt krut, typ 203-B.

Men Handladdning lär lösa problematiken.

Mvh

Joacim

Publicerat

Den bössan har jag tänkt på flera ggr men pga

. 338 så har jag avstått.... Men ju mer man tänker på allt prat om 358w o 338federal så blir denna bössa ngt liknande och kvasten kommer knappt märkas......

Kolla S 303 i. 300win ;)

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Publicerat

Vet om ett riktigt fint Spuhrbygge som verkar stå på tradinglistan...

Publicerat
  • Författare

Vet om ett riktigt fint Spuhrbygge som verkar stå på tradinglistan...

Denna pjäs?

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=61&t=213885&p=2539183&hilit=spuhr#p2539183

För att följa upp första inlägget så var jag och kände på en browning x-bolt composite stalker igår. jaktia hade en med flutad färdiggängad pipa för dryga 10k, tyvärr kändes den rätt smäckig trots fin placering av säkringen, kunde inte riktigt stå ut med den tunna bockade plåtbiten till trycke.

snubblat över en tikka m55 308 i bra skick frågan är om man inte skulle komplettera gamla tikka m76an jag redan har med en sådan och montera lite bättre öppna riktmedel och ett aimpoint så hamnar jag ändå under 10k. men det var ju nytt jag engentligen ville ha  :tongue:

Publicerat

Ja det är den som är Spuhrbygget men den är ev redan tingad enligt rykten. Dock finns Sako 85an kvar, skickar dig en bild i pm.