Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

36:gram i lite olika kombinationer

Featured Replies

Publicerat

Det blir att göra om och göra rätt.

Mvh Jan-Erik

• Svar 128
  • Visningar 22,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Hakapiken
    Hakapiken

Forrige helg fant jeg fram en pakke 800x 1,80x37 z2m21 pb 5. Denne stod så langt inne i skapet at jeg hadde glemt den . Tok den med på kråkejakt og jævlar som den slo ihjel. Plukket ned noen riktig la

• Det har inte varit någon infoträff, underlaget vart för litet med den diskreta " annonseringen"    Mitt första upplägg där jag undanbad mig vissa klientel upprörde 1-2 personer som förde ett jävl

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Kör du med beg hylsor ? Om i så fall vilka och vilken tändhatt ? 

/P

• 1 month later...
Publicerat
På 2018-07-17 at 23:17 culot sa:

Kör du med beg hylsor ? Om i så fall vilka och vilken tändhatt ? 

/P

Jag använder beg. Rio hylsor och Fiocchi 616 Tändhatt.

Jag har haft fullt upp med skörd och nu är bara sådden av höstvete kvar, sen börjar det lugna ner sig. Har laddat en test omgång till men inte hunnit provskjuta  den än.

Mvh Jan-Erik

• 2 weeks later...
Publicerat

Här kommer träffbilder, den övesta 1,85 g VV 340 LB RS 19 Förladdning Fiocchi 616 Th. Medelhastighet 385 m/s (372,1 368,9 368,4 ). När jag sköt i sommras fick jag  10-15 m/s högre fart beror det på att det var så varmt då?

Träffbilderna är skjutna  på ca 35 m med full chocke , det är 70 cm mellan strecken. det finns en del stänkhagel som inte kom med på bilderna ca 10-15 per träffbild

Mvh Jan-Erik

IMG_20180906_183049.jpg

IMG_20180906_183013.jpg

Publicerat
  • Författare
13 hours ago Jan-Erik1 sa:

Här kommer träffbilder, den övesta 1,85 g VV 340 LB RS 19 Förladdning Fiocchi 616 Th. Medelhastighet 385 m/s (372,1 368,9 368,4 ). När jag sköt i sommras fick jag  10-15 m/s högre fart beror det på att det var så varmt då?

Träffbilderna är skjutna  på ca 35 m med full chocke , det är 70 cm mellan strecken. det finns en del stänkhagel som inte kom med på bilderna ca 10-15 per träffbild

Mvh Jan-Erik

IMG_20180906_183049.jpg

IMG_20180906_183013.jpg

Det kan vara andra förutsättningar som gör skillnaden i fart, det som kommer in i den svärmen dör  punkt slut! 

däremot ställs det större krav på skjutförmågan 10 meter närmare då du lär ha en svärm stor som en basketboll max 

plus att du överdödar viltet,  har du möjlighet att skjuta en halv borrning ? 

/ P

Publicerat
40 minutes ago culot sa:

Det kan vara andra förutsättningar som gör skillnaden i fart, det som kommer in i den svärmen dör  punkt slut! 

däremot ställs det större krav på skjutförmågan 10 meter närmare då du lär ha en svärm stor som en basketboll max 

plus att du överdödar viltet,  har du möjlighet att skjuta en halv borrning ? 

/ P

Jo jag får ta en öppnare bössa kvart och halv, ( har bara vapen med fasta chocker ) men förut har denna bössan en HVA 310X med full full bara skjutit tätt med gamla filtförladdade skott. Skott med plastförladdningar har det inte skilt märkbart från halv choke, men den har alltid skjutit jämna träffbilder. Denna kombination fungerar ju bäst på håll som jag ej behärskar.

Men angående farten, är det bäst att hålla sig till 1,85 g  N340 och prova vid fler till fällen innan man går upp i laddning? Det kan nämnas att det var bra klipp rekylen.

Mvh Jan-Erik

Publicerat
  • Författare
11 hours ago Jan-Erik1 sa:

Jo jag får ta en öppnare bössa kvart och halv, ( har bara vapen med fasta chocker ) men förut har denna bössan en HVA 310X med full full bara skjutit tätt med gamla filtförladdade skott. Skott med plastförladdningar har det inte skilt märkbart från halv choke, men den har alltid skjutit jämna träffbilder. Denna kombination fungerar ju bäst på håll som jag ej behärskar.

Men angående farten, är det bäst att hålla sig till 1,85 g  N340 och prova vid fler till fällen innan man går upp i laddning? Det kan nämnas att det var bra klipp rekylen.

Mvh Jan-Erik

Håll dig till 1,80-1,85 x36

Publicerat
11 hours ago culot sa:

Håll dig till 1,80-1,85 x36

Då gör jag så.

Mvh Jan-Erik

Publicerat
  • Författare

Italienarna säger att när hagelträffarms sitter tätt på rad som om de vore skjutna m automateld , då ska man sänka krutet 0,05 gram.

/P

Publicerat
10 hours ago culot sa:

Italienarna säger att när hagelträffarms sitter tätt på rad som om de vore skjutna m automateld , då ska man sänka krutet 0,05 gram.

/P

Där ser man, jag trodde det var tvärt om att en hög fart slog isär svärmen, men jag bara tror för jag alldeles för grön på hagelladdning för att veta. Synd att man bor så långt bort för det hade varit lärorikt att vara med på en av dina infoträffar i hagelladdning.

Mvh Jan-Erik

Publicerat
  • Författare
10 hours ago Jan-Erik1 sa:

Där ser man, jag trodde det var tvärt om att en hög fart slog isär svärmen, men jag bara tror för jag alldeles för grön på hagelladdning för att veta. Synd att man bor så långt bort för det hade varit lärorikt att vara med på en av dina infoträffar i hagelladdning.

Mvh Jan-Erik

Det har inte varit någon infoträff, underlaget vart för litet med den diskreta

" annonseringen"    Mitt första upplägg där jag undanbad mig vissa klientel upprörde 1-2 personer som förde ett jävla liv om det så jag bad mad Mike skrota hela tråden. Jag supportrar på distans i Sverige och Norge så länge folk är trevliga och jag tycker det är roligt ... 

Det  med att haglen " klustrar " och att botemedlet är att sänka krutet kommer ifrån min Ital kompis Marre  vi är jämngamla men han har laddat sedan han var 9 år då dessa traditioner är mycket gamla i italien och  så mycket större än vi kan föreställa oss . 

/P

Publicerat
På 2018-09-09 at 20:23 culot sa:

Det har inte varit någon infoträff, underlaget vart för litet med den diskreta

" annonseringen"    Mitt första upplägg där jag undanbad mig vissa klientel upprörde 1-2 personer som förde ett jävla liv om det så jag bad mad Mike skrota hela tråden. Jag supportrar på distans i Sverige och Norge så länge folk är trevliga och jag tycker det är roligt ... 

Det  med att haglen " klustrar " och att botemedlet är att sänka krutet kommer ifrån min Ital kompis Marre  vi är jämngamla men han har laddat sedan han var 9 år då dessa traditioner är mycket gamla i italien och  så mycket större än vi kan föreställa oss . 

/P

Det är bra att det går att få support för det behövs.

Sen har jag en fråga. Jag tycker att min kombination med  LB RS 19 och 36g blir lite hög, och om jag provar att använda SG 17 så blir laddningen för låg. Vilket är då bäst att minska hagelladdningen till 35 med LB RS 19 eller lägga i en pappskiva i SG 17?

Mvh Jan-Erik

Publicerat
  • Författare
21 minutes ago Jan-Erik1 sa:

Det är bra att det går att få support för det behövs.

Sen har jag en fråga. Jag tycker att min kombination med  LB RS 19 och 36g blir lite hög, och om jag provar att använda SG 17 så blir laddningen för låg. Vilket är då bäst att minska hagelladdningen till 35 med LB RS 19 eller lägga i en pappskiva i SG 17?

Mvh Jan-Erik

Har du en smart eller Lee ?

( kommer inte ihåg )  och hur långt har du ner till haglet samt vad blir totallängden efter crimper m respektive laddning , ta lite närbilder och sätt in.

/P

Publicerat
11 hours ago culot sa:

Har du en smart eller Lee ?

( kommer inte ihåg )  och hur långt har du ner till haglet samt vad blir totallängden efter crimper m respektive laddning , ta lite närbilder och sätt in.

/P

Jag har båda två. Lee  har jag till kalibrering och sätta i tändhattarna, och Smart till att stuka hylsorna och köra med crimper. Jag har ca 10 mm ner till haglen, stöter jag hylsan kan haglen packa sig och jag får ca 11 mm. Totallängden på 58-57,8 mm när jag kört med crimper.

Jag tycker att ( om jag får säga det själv ) jag får fina till fina stukningar med Smart, om jag är noga när jag sorterar hylsorna.

Jag skall ladda några skott och ta bilder och försöka att lägga in dom så det syns hur jag gör.

Mvh Jan-Erik

Publicerat
  • Författare
9 hours ago Jan-Erik1 sa:

Jag har båda två. Lee  har jag till kalibrering och sätta i tändhattarna, och Smart till att stuka hylsorna och köra med crimper. Jag har ca 10 mm ner till haglen, stöter jag hylsan kan haglen packa sig och jag får ca 11 mm. Totallängden på 58-57,8 mm när jag kört med crimper.

Jag tycker att ( om jag får säga det själv ) jag får fina till fina stukningar med Smart, om jag är noga när jag sorterar hylsorna.

Jag skall ladda några skott och ta bilder och försöka att lägga in dom så det syns hur jag gör.

Mvh Jan-Erik

9 hours ago Jan-Erik1 sa:

Mvh Jan-Erik

Det ska vara i sin ordning m 10 mm , eller är det en mkt styv förladdning?

det låter som du gör alla rätt, så ta ett par bilder.

/P

• 2 weeks later...
Publicerat

Här kommer bilder. 

Översta bilden: 35 gram 5:or ca 11 mm, det är 11 mm till underkant på svarta linjen

Näst översta bilden: 36 gram 5:or  ca 10 mm

Näst understa bilden  förladdningen LB RS 19 som jag tror får räknas som styv.

Understa bilden: till vänster  4 st fabriksladdade Rio 30 grams ca 58,1-58,3

i mitten: 35 grams ca 57,8-58 mm

Till höger 36 grams ca 57,8-58 mm

När jag kör med Crimpern får jag pressa hårdare när jag kör 36 grams för att få rätt längd.

mvh Jan-Erik

IMG_20180921_225906.jpg

IMG_20180921_230025.jpg

IMG_20180921_230253.jpg

IMG_20180924_225553.jpg

Redigerad med Jan-Erik1

Publicerat
  • Författare

Tror du förstukar lite för mkt då flikarna går omlott. Vad fabriksladdat har för höjd kan du inte ta med till omladdat/egenladdat då dom har egna tryckutrustningar och kan skräddarsy patronen.  Man kan ge förladdningen  lite ” wad pressure”

mem du omladdar nu ? 

Publicerat
  • Författare

Att du får pressa hårdare m36g säger sig själv, alternativet är en lägre eller mjukare förladdning 

Publicerat
32 minutes ago culot sa:

Tror du förstukar lite för mkt då flikarna går omlott. Vad fabriksladdat har för höjd kan du inte ta med till omladdat/egenladdat då dom har egna tryckutrustningar och kan skräddarsy patronen.  Man kan ge förladdningen  lite ” wad pressure”

mem du omladdar nu ? 

Det är gröna Rio Classic Game hylsor jag laddat om här.

Jag får prova att förstuka mindre, och se om jag klarar att få flikarna mötas perfekt.

Om jag minskar hagelladdningen med ett gram med samma krut, hur skall krutladdningen ändras för att få samma fart?

Publicerat
  • Författare
2 hours ago Jan-Erik1 sa:

Det är gröna Rio Classic Game hylsor jag laddat om här.

Jag får prova att förstuka mindre, och se om jag klarar att få flikarna mötas perfekt.

Om jag minskar hagelladdningen med ett gram med samma krut, hur skall krutladdningen ändras för att få samma fart?

Formeln för det vet jag inte i huvudet , däremot står det i boken ”allt om krut och lite till”

ibland måste man öka krutet. Men prova först m samma krutvikt 

Publicerat
4 hours ago culot sa:

Formeln för det vet jag inte i huvudet , däremot står det i boken ”allt om krut och lite till”

Jag får testa, jag har fem patroner med samma krutvikt.

Mvh Jan-Erik

• 3 months later...
Publicerat
På 2018-09-25 at 16:01 culot sa:

Jag har äntligen testat, och fick ungefär samma fart med 36 g som med 35g, ca 405  ms. Det verkar som mina laddningar med Vitavorikrut är känsliga för vädret, jag har försökt att ligga runt ca 400 ms,  men har fått variationer från 385- 410 ms. med samma laddning. Detta gäller även mina 32 G laddningar med VV N 320. Jag fick även dåliga träffbilder när jag provsköt i helgen, både 32 g och 35/36 g

Är det någon som har någon bra förklaring till detta så vore jag tacksam, själv är jag ganska grön på hagelladdning.

Mvh Jan-Erik

Publicerat
  • Författare

Luftfuktighet !  Singelbas är känsligare för det och även för temperatur. Däremot är variationer på 20ms rätt mkt om du är exakt på höjder krut och hagel . Italienarna laddar sommar/vinterladdning och det kanske du åxå bör göra .  

/

Publicerat
2 hours ago culot sa:

Luftfuktighet !  Singelbas är känsligare för det och även för temperatur. Däremot är variationer på 20ms rätt mkt om du är exakt på höjder krut och hagel . Italienarna laddar sommar/vinterladdning och det kanske du åxå bör göra .  

/

Jag ligger mellan 57,8- 58,0 på höjden, jag glömde att jag skulle ökat höjden lite för att få finare stukningar. Krutet har jag krutmått till och det slår på ca +/- 0,1 grains. Hagelladdningen har jag så nära det går 32 eller 36 g.

Däremot vet jag inte hur exakt kronografen kronografen är, en Crony. Det har varit  mulet eller skugga  när jag provskjutit.

Mvh Jan-Erik

Publicerat
  • Författare
53 minutes ago Jan-Erik1 sa:

Jag ligger mellan 57,8- 58,0 på höjden, jag glömde att jag skulle ökat höjden lite för att få finare stukningar. Krutet har jag krutmått till och det slår på ca +/- 0,1 grains. Hagelladdningen har jag så nära det går 32 eller 36 g.

Däremot vet jag inte hur exakt kronografen kronografen är, en Crony. Det har varit  mulet eller skugga  när jag provskjutit.

Mvh Jan-Erik

Ha några steelmax i fickan och skjut innan, visar display 384-386ms så går den rätt, första skottet kan gå annorlunda så jag  kallar det ” läskskott ”