Publicerat April 6, 201610 yr 9mm enkelskottare brukare vara slätborrade hagelvapen som inte får användas för jakt - NVV godkänner bara kaliber .410 - 12. Eller menar du att det är en räfflad 9x19???
Publicerat April 6, 201610 yr 9mm enkelskottare brukare vara slätborrade hagelvapen som inte får användas för jakt - NVV godkänner bara kaliber .410 - 12. Eller menar du att det är en räfflad 9x19??? Det finns massor av gamla tyska 9mm kalibrar (läs runt 9mm - typ 8,5 - 9,5 mm beroende vem som mätt och när) med räfflor som i dag kan anses vara "obsoleta" i mainstreamflödet, men som kan leva i välmåga givet att dess ägare tillåts ladda själv. Därmed inte sagt att bössan i tråden är räfflad, för de flesta vi ser i sverige är "9mm glatt". Men nu är inte sverige jordens mittpunkt på något sätt...... Men det finns faktiskt mer än 9x19 även om NVV lilla lista är mainstream+ i bästa fall. Den är lika heltäckande och exakt som ett trasigt fisknät sett till kalibrar. I egenskap av förbundsanställd borde du verkligen ha koll påsånt här. /T
Publicerat April 6, 201610 yr Javisst finns det en massa 9 mm kalibrar men detta låter som en slätborrad variant - enklast är väl att låta trådskaparen svara på frågan. Eftersom trådskaparen pratade om pistolskytte och klass 3 så tyckte jag min fråga om 9x19 var fullt legitim.
Publicerat April 6, 201610 yr Nja - det var mer en diskussion om kulor avsedda för pistoler i första hand..... Skogskatten88 bör börja med att kontrollera vilken 9mm han har köpt innan han köper kulor. Och om så kräves - slugga pipan för att få all data på bordet innan han laddar. Det är alls inte säkert att det är exakt 9mm eller en pipa avsedd för mantlade kulor. /T
Publicerat April 26, 201610 yr Författare enligt pappret från farbror blå så var det en slätborrad 9mmhagel så den gick inte igenom för jakt som jag sökte om trodde de var vanlig 9mmpistolkaliber vilket faller under klass 3 som bössan var i. men det är klart sidan som jag försökte köpa från var inte direkt ditaljerade i sin utsago om bössan så de var ett misstag från min sida. Men samtidigt en lär pening köp bara dem bössor som du har möjlighet att undersöka själv
Publicerat April 29, 201610 yr Då var det som jag misstänkte... tänka sig att t.o.m. jag som "förbundsanställd" för en gång skull råkade gissa rätt! Tråkigt för dig men hoppas du hittar nåt annat kul - hör gärna av dig om du är medlem och vill ha lite tips om vad man bör tänka på när det gäller lite mer ovanliga vapen. Med tanke på vad du beskriver ovan om användningsområdet kanske du ska snegla på en kombi i kaliber 20/.22Hornet eller 5,6x52R? Mvh
Publicerat April 29, 201610 yr Tja - "gissar" man "gissar" man ibland fel och ibland rätt. Om kolvar "gissar" du historiskt sett konsekvent väldigt fel - vilket är statistikst lite ovanligt. Om du nu gissade dvs. /T
Publicerat Maj 2, 201610 yr Jag gissade också att du inte kunde låta bli att fortsätta även denna tråd med att ge mig gliringar. Skaffa ett liv och sluta med att sabba trådar. Ditt eviga tjat börjar man bli urbota less på vid det här laget. Få se om du kan låta bli den här gången men du ska ju alltid ha sista ordet...