Publicerat Februari 15, 201610 yr http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2016/02/nytt-traffomrade-pa-algfiguren/
Publicerat Februari 15, 201610 yr En katastrof för många som skjuter på den banan jag är funktionär på .
Publicerat Februari 15, 201610 yr Författare Ja, det kan jag tro el. annars blir det många som blir gk i fortsättningen som har spridda skott.
Publicerat Februari 15, 201610 yr Detta är en populär post. Ja, det kan jag tro el. annars blir det många som blir gk i fortsättningen som har spridda skott. Om det skall bli många som godkänns så måste vallen nedanför och över älgen räknas in i träffområdet .
Publicerat Februari 15, 201610 yr Här jag härjar bör även fram och bakom älgen räknas in även planket
Publicerat Februari 15, 201610 yr Detta är en populär post. Några cm borde inte göra någon större skillnad. Vore intressantare att byta ut figuren mot en kalv i samma hastighet...
Publicerat Februari 15, 201610 yr Fråga från en som aldrig skjutit på rörligt vilt: hur tänker ni i en jaktsituation? Älgbanan i all ära men dom rör sig sällan i just den hastigheten på det avståndet. Erfarenhet kanske men vill inte prova på ett friskt vilt
Publicerat Februari 15, 201610 yr Oklart hur du menar J, men det är så varierande från pass till pass och läge efter läge, men med sving, framförhållning eller att man väntar på att viltet skall stanna, det är i varje fall tre sätt att hantera det på, ofta kan man läsa ur val av väg/ läser viltet om det kommer att bli något stopp/paus/lägre tempo under det att man har viltet i pass, men oftast är det så att vana/bra jägare knappt är medvetna om den processen under jaktens ögonblick, /Christian
Publicerat Februari 15, 201610 yr Fråga från en som aldrig skjutit på rörligt vilt: hur tänker ni i en jaktsituation? Älgbanan i all ära men dom rör sig sällan i just den hastigheten på det avståndet. Erfarenhet kanske men vill inte prova på ett friskt viltGå kurs hos Proppen, sedan fullärd.
Publicerat Februari 15, 201610 yr Fråga från en som aldrig skjutit på rörligt vilt: hur tänker ni i en jaktsituation? Älgbanan i all ära men dom rör sig sällan i just den hastigheten på det avståndet. Erfarenhet kanske men vill inte prova på ett friskt vilt Stå och mata älgbana och sen föra över det på vilt och göra på samma sätt är inte bra, här är nästan lerduve skytte bättre. Jag brukade åka runt på olika banor, ingen var den andre lik och hastigheten varierade, sen måste man lära sig läsa avstånd och hastighet, simulator skytte kan faktiskt hjälpa till en bra bit på vägen, att få en förståelse för avstånd och fart. Det är faktiskt synd att man gör en modell och så ska alla stöpas i den formen, släpp loss fantasin och det är bättre man skjuter upp två övningsaskar på en varierande bana än matar på dagens och ska bli ´´godkänd`` Tänk att få varierande skott på 30-150m stillastående och rörligt i olika hastighet
Publicerat Februari 15, 201610 yr Detta är en populär post. Fråga från en som aldrig skjutit på rörligt vilt: hur tänker ni i en jaktsituation? Älgbanan i all ära men dom rör sig sällan i just den hastigheten på det avståndet. Erfarenhet kanske men vill inte prova på ett friskt viltEtt besök på en skyttebiograf kan inte uppskattas tillräckligt mycket i övnings sammanhang. Där kan man testa hejvilt - och ingen blöder eller mår illa av det I skyttebio'n har du olika avstånd och hastighet på djuren. Den variation får man aldrig på pappälgen där det blir mera en rutin att få in svängen. Men även det ger en vana med vapnet och hanteringen som många skulle behöva mera av
Publicerat Februari 15, 201610 yr Ett besök på en skyttebiograf kan inte uppskattas tillräckligt mycket i övnings sammanhang. Där kan man testa hejvilt - och ingen blöder eller mår illa av det I skyttebio'n har du olika avstånd och hastighet på djuren. Den variation får man aldrig på pappälgen där det blir mera en rutin att få in svängen. Men även det ger en vana med vapnet och hanteringen som många skulle behöva mera av Tänkte att duken alltid är på 25 m och det blir en röd punkt över hålet? Eller simulerar datorn och flyttar punkten beroende på hur långt bort viltet är på duken osv? Skulle vara jävligt kul att testa oavsett
Publicerat Februari 15, 201610 yr Vet att jag går ot nu, men till jantan och andra som känner sig osäkra när djuren kommer med fart i pass. I vartfall hjortdjuren brukar gå bra att vissla fast. Alltså de brukar stanna upp om man visslar åt dem.
Publicerat Februari 15, 201610 yr Vet att jag går ot nu, men till jantan och andra som känner sig osäkra när djuren kommer med fart i pass. I vartfall hjortdjuren brukar gå bra att vissla fast. Alltså de brukar stanna upp om man visslar åt dem. Hmmmm, man kan prova att vissla. Har man tur stannar dom. Olika från situation till situation
Publicerat Februari 15, 201610 yr Väll bra att dem gör något? men dem kunde ha gjort de betydligt roligare när dem ändå höll på. S
Publicerat Februari 15, 201610 yr Detta är en populär post. Vad är mest etiskt försvarbart? Skjuta på en gris i full karriär på 50m eller en stillastående älgtjur på 300m? Många skulle aldrig skjuta på älgen, men kan lätt tänka sig att damma på en "grisjävel" om den råkar skymta mellan stammarna.
Publicerat Februari 15, 201610 yr Jamen grisjävlar och rävjävlar måste beskjutas i alla lägen- man är alltid skyldig försöka.. Det kan ta... Det är ju bara en räv....
Publicerat Februari 15, 201610 yr Detta är en populär post. Jamen grisjävlar och rävjävlar måste beskjutas i alla lägen- man är alltid skyldig försöka.. Det kan ta... Det är ju bara en räv.... Så är det i många fall, tyvärr .
Publicerat Februari 15, 201610 yr Någon som vet hur det egentligen funkar med biograf, blir pricken där man sätter skottet eller kompenserar den för avstånd till viltet på duken? Annars är det ju "bara" att sikta där skottet ska sitta i djuret? Vet att jag går ot nu, men till jantan och andra som känner sig osäkra när djuren kommer med fart i pass. I vartfall hjortdjuren brukar gå bra att vissla fast. Alltså de brukar stanna upp om man visslar åt dem. Bock har jag visslat fast och det funkade fint att skjuta. Dom brukar oftast stanna.
Publicerat Februari 15, 201610 yr Så är det i många fall, tyvärr .En i vårat jaktlag med dom åsikter "lämnade" laget efter "viss påtryckning" 2015-07-01 och beredde därigenom plats åt Danny.K Han ansåg även att allt övningsskytte var onödigt.. Så tyvärr finns dom tankegångar än
Publicerat Februari 15, 201610 yr Kkjon så sant! Inte alltid, men man har väl inte så mycket att förlora om alternativet är att avstå skott?
Publicerat Februari 15, 201610 yr Detta är en populär post. Nu skall jag gå emot strömmen lite. VI kan vara överens om att älgbanan inte är realistisk. men jag tror inte att man skall vara ute efter just det när man besöker banan för övning. är man det så går man dit för sällan Idioter finns det alltid, men man skall nog tröska 1000-2000 skott innan man dizzar övningsformen. - Man blir väldigt säker med den bössan man skjuter med, - man blir väldigt bra på att säga var man träffat när man trycker, dvs "var man trycker". - man blir van vid rekylen och bössan, flera, många (inkl mig), bygger om bössan så den passar när man kommer igång med övningsskyttet. - man får viss prestationspress när man står i båset, rätt likt den "press" man kan uppleva som gäst när man blir bjuden på bra drevjakt och man vet att det kommer flyga djur förbi. - man skaffar sig ett sätt att skjuta på som är individuellt. som man sen anpassar sin utrustning för. Proppen (skriver generellt nu ) skjuter på sitt sätt, med sin förstoring, långt fram - med sina premisser, sin typ av ammo som passar för det. andra skjuter med olika förstoringar och andra kulor för annan skottplacering mm. Var övningsform har sina för och nackdelar, och om man är lite intresserad för sin egen skull kan man välja att nyttja enbart fördelarna i varje form. vi har ställt om hastigheten och provat en hel del olika varianter och skjutit efter ballonger mm som fladdrar efter älgen osv och man blir rätt säker av det "harvande" som folk klagar på. - man klarar följa en linje klockrent, - man kan lära sig trycka av rätt, - man kan skjuta fler än ett skott per löp, - man kan skjuta 5 skott per löp, - man kan skottplacera, - man kan skjuta så tätt man kan dvs jaga sitt första skott med de tre andra osv....
Publicerat Februari 15, 201610 yr Håller helt med om att det är mycket bra träning för skyttet. klämmer av ca 100 smällar i veckan sommartid på korthållsbanan med 22an sen är det ett gäng mysiga gubbar och tanter också. skitsnacket är kanske det viktigaste. och det är utmärkt teknikträning. sedan vi fick till självmarkeringen finns alla möjligheter för den som är ovan med skyttet, att nolla sin serie innan någon annan får se resultatet.