Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nytt träffområde på älgfiguren

Featured Replies

• Svar 67
  • Visningar 11,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu skall jag gå emot strömmen lite. VI kan vara överens om att älgbanan inte är realistisk. men jag tror inte att man skall vara ute efter just det när man besöker banan för övning. är man det så går

• I mina ögon så handlar det mer om att folk faktiskt tar sig till banan och skjuter än att dom gör det bra.. Det gör mig ingenting att folk skjuter som sopor så länge dom vet om det själva och tar skot

• Om det skall bli många som godkänns så måste vallen nedanför och över älgen räknas in i träffområdet .

Publicerat

En katastrof för många som skjuter på den banan jag är funktionär på :wink: .

Publicerat
  • Författare

Ja, det kan jag tro el. annars blir det många som blir gk i fortsättningen som har spridda skott.

Publicerat
  • Författare

:thumbsup:

Publicerat

Här jag härjar bör även fram och bakom älgen räknas in även planket

Publicerat

Fråga från en som aldrig skjutit på rörligt vilt: hur tänker ni i en jaktsituation? Älgbanan i all ära men dom rör sig sällan i just den hastigheten på det avståndet. Erfarenhet kanske men vill inte prova på ett friskt vilt

Publicerat

Oklart hur du menar J, men det är så varierande från pass till pass och läge efter läge, men med sving, framförhållning eller att man väntar på att viltet skall stanna, det är i varje fall tre sätt att hantera det på, ofta kan man läsa ur val av väg/ läser viltet om det kommer att bli något stopp/paus/lägre tempo under det att man har viltet i pass,

men oftast är det så att vana/bra jägare knappt är medvetna om den processen under jaktens ögonblick, /Christian

Publicerat

Fråga från en som aldrig skjutit på rörligt vilt: hur tänker ni i en jaktsituation? Älgbanan i all ära men dom rör sig sällan i just den hastigheten på det avståndet. Erfarenhet kanske men vill inte prova på ett friskt vilt

Gå kurs hos Proppen, sedan fullärd.
Publicerat

Stå och mata älgbana och sen föra över det på vilt och göra på samma sätt är inte bra, här är nästan lerduve skytte bättre.

Jag brukade åka runt på olika banor, ingen var den andre lik och hastigheten varierade, sen måste man lära sig läsa avstånd och hastighet, simulator skytte kan faktiskt hjälpa till en bra bit på vägen, att få en förståelse för avstånd och fart.

Det är faktiskt synd att man gör en modell och så ska alla stöpas i den formen, släpp loss fantasin och det är bättre man skjuter upp två övningsaskar på en varierande bana än matar på dagens och ska bli ´´godkänd``

Tänk att få varierande skott på 30-150m stillastående och rörligt i olika hastighet

Publicerat

Ett besök på en skyttebiograf kan inte uppskattas tillräckligt mycket i övnings sammanhang.

Där kan man testa hejvilt - och ingen blöder eller mår illa av det

I skyttebio'n har du olika avstånd och hastighet på djuren.

Den variation får man aldrig på pappälgen där det blir mera en rutin att få in svängen. Men även det ger en vana med vapnet och hanteringen som många skulle behöva mera av

Tänkte att duken alltid är på 25 m och det blir en röd punkt över hålet? Eller simulerar datorn och flyttar punkten beroende på hur långt bort viltet är på duken osv?

Skulle vara jävligt kul att testa oavsett

Publicerat

Vet att jag går ot nu, men till jantan och andra som känner sig osäkra när djuren kommer med fart i pass. I vartfall hjortdjuren brukar gå bra att vissla fast. Alltså de brukar stanna upp om man visslar åt dem.

Publicerat

Vet att jag går ot nu, men till jantan och andra som känner sig osäkra när djuren kommer med fart i pass. I vartfall hjortdjuren brukar gå bra att vissla fast. Alltså de brukar stanna upp om man visslar åt dem.

Hmmmm, man kan prova att vissla. Har man tur stannar dom. Olika från situation till situation 

Publicerat

Väll bra att dem gör något? men dem kunde ha gjort de betydligt roligare när dem ändå höll på.

S

Publicerat

Jamen grisjävlar och rävjävlar måste beskjutas i alla lägen- man är alltid skyldig försöka..

Det kan ta...

Det är ju bara en räv....

Publicerat

Någon som vet hur det egentligen funkar med biograf, blir pricken där man sätter skottet eller kompenserar den för avstånd till viltet på duken? Annars är det ju "bara" att sikta där skottet ska sitta i djuret?

Bock har jag visslat fast och det funkade fint att skjuta. Dom brukar oftast stanna.

Publicerat

oups...

Publicerat

Så är det i många fall, tyvärr :sad: .

En i vårat jaktlag med dom åsikter "lämnade" laget efter "viss påtryckning" 2015-07-01 och beredde därigenom plats åt Danny.K

Han ansåg även att allt övningsskytte var onödigt..

Så tyvärr finns dom tankegångar än

Publicerat

Kkjon så sant! Inte alltid, men man har väl inte så mycket att förlora om alternativet är att avstå skott? ;)

Publicerat

Håller helt med om att det är mycket bra träning för skyttet. klämmer av ca 100 smällar i veckan sommartid på korthållsbanan med 22an

sen är det ett gäng mysiga gubbar och tanter också. skitsnacket är kanske det viktigaste. :) och det är utmärkt teknikträning. sedan vi fick till självmarkeringen finns alla möjligheter för den som är ovan med skyttet, att nolla sin serie innan någon annan får se resultatet.