Publicerat Februari 15, 201610 yr Kkjon så sant! Inte alltid, men man har väl inte så mycket att förlora om alternativet är att avstå skott? nä man förlorar inget förutom skjuttid medans man väntar på att djuren ska stanna. Men att vissla på djur när man har en trång skjutgata är relativt bortkastad tid. På öppna ytor passar det bättre
Publicerat Februari 15, 201610 yr Detta är en populär post. Någon som vet hur det egentligen funkar med biograf, blir pricken där man sätter skottet eller kompenserar den för avstånd till viltet på duken? Annars är det ju "bara" att sikta där skottet ska sitta i djuret? Bock har jag visslat fast och det funkade fint att skjuta. Dom brukar oftast stanna. Pricken blir där kulan går igenom duken. djuren kommer alla på samma avstånd (duken) men eftersom dom är filmade på olika avstånd får man känslan av att dom kommer på olika avstånd. Och dom som är filmade på långt avstånd blir mindre och jävligare att träffa. Riktigt bra träning för rörligt skytte och som skrivits tidigare, man kan prova på dom mest dumma skott utan att det blir ett tråkigt eftersök. Man lär sig sina begränsningar.
Publicerat Februari 15, 201610 yr Pricken blir där kulan går igenom duken. djuren kommer alla på samma avstånd (duken) men eftersom dom är filmade på olika avstånd får man känslan av att dom kommer på olika avstånd. Och dom som är filmade på långt avstånd blir mindre och jävligare att träffa. Riktigt bra träning för rörligt skytte och som skrivits tidigare, man kan prova på dom mest dumma skott utan att det blir ett tråkigt eftersök. Man lär sig sina begränsningar. Helt klart nåt jag får försöka testa!
Publicerat Februari 15, 201610 yr Älgbanan med "start murkant" kan absolut vara bra träning. Det gnälls onödigt mycket på det skyttet ibland, kan jag tycka. Det som övas är vapenhantering, hitta tillbaka till full bild i kikarsiktet och att repetera med bössan i anläggning. - Det sistnämnda är främmande för många. Jag har fått gneta in det hos många skyttar när jag har varit skjutledare. Det går absolut att fixa mer jaktrealistiska övningar men som vanligt så hänger det på tid, ork och engagemang från medlemmar och funktionärer.
Publicerat Februari 16, 201610 yr Skulle nog vilja påstå att 75 % av alla de som skjuter på vår bana, skjuter uselt . Endast 20% av dessa är det lönt att ge tips för att de skall få ett bättre resultat. 5 % är bra skyttar på just älgbanan. Sen hur det ser ut i skogen kan jag inte svara på. Men som det ser ut idag, så är det viktigaste alla kan få ut från banan. Är att komma ihåg sin egen BEGRÄNSNING när vi har riktiga djur framför bössan. Och inte som Dansken skrev "Det var ju bara en räv- el grisjävel". Tyvärr så är det ju så att när väl många klarat av just godkänt, så kommer de aldrig tillbaka för att skjuta mer . Borta tyvärr. Ni som tycker att älgbanan skall kunna ge mer möjligheter till annat skytte (tycker jag oxå). Hoppas att ni är funktionärer på er lokala bana . För hos oss så får vi tyvärr hålla stängt vissa kvällar för att det fattas funkisar . Och det är mycket trist . Så är det inte så att ni ställer upp, ta kontakt med er bana för ni behövs och kommer att tas emot med stor glädje . Det går säkert att ordna tid att sitta där några kvällar under älgbane sesongen . Vi har börjat med "Medlems kvällar" då vi byter tavlor och står på lite olika avstånd. Mycket nyttigt, och man lär känna folk lite bättre. Mycket trevligt, med lite lättare stämning för många . Japp, det vart ett litet upprop för fler älgbane funkisar .
Publicerat Februari 16, 201610 yr Är funktionär på min hemmabana. Håller med de ovan ang genomsnittsjägarens skjutskicklighet eller rättare sagt avsaknad av densamma... Är absolut ingen toppskytt själv men att lyckas skjuta godkänt på älgbanan borde fan i mig vara minsta kravet för att överhuvudtaget få avlossa skott mot vilt. Tror nog att årliga skjutprov kanske inte vore så dumt.?
Publicerat Februari 16, 201610 yr Tycker det låter konstigt! Ni skriver att de flesta som går på era hemma banor inte skulle klara godkänt!??? Jag har varit en del i Uddevalla och en del i Götet och skjutit älgbana mest för att det är kul men även för att vissa jaktlag kräver ett godkänt prov och trillar det in en inbjudan vill man ju vara med! men man ser ju hur personen i båset bredvid skjuter och jag kan ha stått bredvid 1 max 2 som inte skjutit skapligt! Visst! alla serier blir inte godkända men då kan det bero på ett slängskott och funkisarna är snabba med att ge råd. Att 75% av skyttarna inte skulle kunna skjuta godkänt låter smått otroligt eftersom provet inte är särskilt svårt? I övrigt så gillar jag absolut Henkes ide med att sätta dit en älgkalv istället, helst med kon också eftersom det ju är vanligare att åtminstone jag får den konstellationen av djur på mig.
Publicerat Februari 16, 201610 yr Detta är en populär post. När folk kan skjuta för femhundra kronor en lördag och lyckas rista in en serie där alla råkar sitta inom träffområdet.... Och "spar" denna serie till nästa helg för att hamra vidare i målet mot 3 godkända serier för att få skamma älgar.... Då är det inget kompetenskrav- det är ett lotteri. Och efter denna tredje "godkända" serie syns dom inte till på banan mera det kalenderår. "Godkänd" skulle skjutas samma kalenderdygn. Det är lustigt med ovannämnda skyttar att dom kan sitta inne i paviljongen efter skjutningen och tala om trånga pass och snabba skott.... på "grisjävlarna" men träffar inte pappälgen. Förbjud Aimpoints "jakt- porr" filmer så dom inte tar efter prinsen.....
Publicerat Februari 16, 201610 yr Tror tyvärr det skulle bli kaos om man införde jägarexamens regler på älgprovet (3 godkända serier på max 9 försök samma dygn). Synd att inte fler åker och skjuter kuljaktstigar, då jag tycker det är en bra och varierande träning. Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Publicerat Februari 16, 201610 yr Ett problem för oss skjutledare är att överhuvudtaget hinna med att visa / instruera. Speciellt under högsäsongen i augusti och början av september. Då är det en smärre invasion av mer eller mindre stressade skyttar som ska få godkänt. Det kan mycket väl bli köer på båda banorna mellan 18 - 20.30 varje skjutkväll. Och eftersom många är stressade så misslyckas dom naturligtvis. Ett "krav" som jag personligen skulle vilja se är obligatorisk kontroll av skottställning från bänken innan man börjar hamra på älgfiguren. Det skulle spara oss tid och skyttarna skulle spara ammo. Riktigt hur kravet skulle genomföras praktiskt vet jag inte. Men det skulle absolut behövas.
Publicerat Februari 16, 201610 yr Detta är en populär post. Alla andra fritids-sysselsättningar blir man bättre med åren när man tränar Du måste träna för att sänka ditt handikapp i golf Du måste träna för att ha kvar din plats i handbollslaget Då måste träna för att orka trycka mer i bänkpress Är det inte rimligt att man klarar jägarexamens kravet för skytte när man jag jagat i 10 år? Visst bör man kunna trafikreglerna eller kunna backa in på en parkering när man har kört bil i 20 år? Vi jägare har många ögon på oss- om jag var jaktmotståndare skulle jag sätta mig och kolla markeringarna på ålgbanan en vanlig lördag förmiddag Älgbanan ska vara kul- vårda varje skott- lär av detta skott "varför" det vart som det vart, ta hjälp av skjutledaren eller en instruktör. Det är inte skämmigt att ta hjälp om man bommar serie på serie- det är skämmigt att låta bli.. Kanske ska vapnet ändras? Skytten har kanske gått upp 28 kilo från den passade och hen träffade älgen Skicka inte bara ett skott i förhoppningen att det tar. Varje sådant skott är 10 bortkastade kronor Besök skyttebiograf regelbundet- och ha kul Delta i kuljaktstigar med varierande mål och avstånd Ge inte jaktmotståndarna vatten på sin kvarn. Värna skyttet, jakten och viltet
Publicerat Februari 16, 201610 yr Ett vanligt fenomen där jag brukar skjuta är att man övar med en kaliber och jagar med en annan. Pga priset på ammunitionen. Brukar köpa mig en ask S&B ock skjuta pappälg varje år med drillingen. Riktigt kul! S
Publicerat Februari 16, 201610 yr Jag har som personligt krav att skjuta Guld med alla mina kulvapen varje säsong.
Publicerat Februari 16, 201610 yr Tycker det låter konstigt! Ni skriver att de flesta som går på era hemma banor inte skulle klara godkänt!??? Jag har varit en del i Uddevalla och en del i Götet och skjutit älgbana mest för att det är kul men även för att vissa jaktlag kräver ett godkänt prov och trillar det in en inbjudan vill man ju vara med! men man ser ju hur personen i båset bredvid skjuter och jag kan ha stått bredvid 1 max 2 som inte skjutit skapligt! Visst! alla serier blir inte godkända men då kan det bero på ett slängskott och funkisarna är snabba med att ge råd. Att 75% av skyttarna inte skulle kunna skjuta godkänt låter smått otroligt eftersom provet inte är särskilt svårt? I övrigt så gillar jag absolut Henkes ide med att sätta dit en älgkalv istället, helst med kon också eftersom det ju är vanligare att åtminstone jag får den konstellationen av djur på mig. Jag håller med dig, det är konstigt . De sista gångerna jag satt som skjutledare förra hösten så fördrev jag tiden med att räkna sträck serier (IG), brons, silver och guld. Nu mins jag inte den exakta fördelningen , men fördelningen är typ. En serie räknar jag som 3 omgångar. På en kväll skjuts det 60 serier x 3 = 120. Av dessa 120 omgångar låg fördelningen på ca 10-12 guld (offstast samma skytt) 8 silver, 10-12 brons och då har vi sen omgångarna med bara ett sträck kvar. Alltså nu är vi inne på räkna tråden 11+8+11-120= 90 st sträck omgångar (IG) . Man brukar faktiskt vara mycket besviken, på skyttet efter en sådan kväll. Nu skall jag vara rättvis, detta var ju i slutet på älgbane säsongen. Så det var ju många där som hållit på och tragglat hela hösten med att få godkänt. Men resultaten brukar inte vara så mycket bättre annars häller tyvärr .
Publicerat Februari 16, 201610 yr Jag håller med dig, det är konstigt . De sista gångerna jag satt som skjutledare förra hösten så fördrev jag tiden med att räkna sträck serier (IG), brons, silver och guld. Nu mins jag inte den exakta fördelningen , men fördelningen är typ. En serie räknar jag som 3 omgångar. På en kväll skjuts det 60 serier x 3 = 120. Av dessa 120 omgångar låg fördelningen på ca 10-12 guld (offstast samma skytt) 8 silver, 10-12 brons och då har vi sen omgångarna med bara ett sträck kvar. Alltså nu är vi inne på räkna tråden 11+8+11-120= 90 st sträck omgångar (IG) . Man brukar faktiskt vara mycket besviken, på skyttet efter en sådan kväll. Nu skall jag vara rättvis, detta var ju i slutet på älgbane säsongen. Så det var ju många där som hållit på och tragglat hela hösten med att få godkänt. Men resultaten brukar inte vara så mycket bättre annars häller tyvärr . Då är det illa!
Publicerat Februari 16, 201610 yr Jag har varit skjutledare på en lokal älgbana många lördagar och kvällar. I fikakorgen brukade (jag har slutat där nu och skjuter på en annan bana) jag ha med kolvkammar: ca 15 cm långa bitar av kvastskaft där jag hade fräst ett längsgående spår med en fullradiefräs- som jag kunde lägga ovanpå kolvkammen med tejp. Jag hade skruvmejslar och träbitar så jag kunde ta bort bakkappor eller lägga på träbitar, jag hade wellpappsbitar och tejp... Många hade inte bild i kikaren... och fik "aha-upplevelser" av att få lagt på kolvkammen och få kindkontakt eller få en kolv som passade mindre illa i längden... På frågan: "får jag visa dig en sak" eller "vill du ha hjälp" har jag fått tillbaka allt från tacksamhet till "du ska dj***ar inte visa mig något- jag har jagat i XX år" Jag har skruvat på "den där runda längst bak" så folk plötsligt har fått en skarp bild i siktet Jag har "flyttat det där krysset i mitten" så bössan träffar på ett annat ställe. Det har dom jagat med... Och inte vetat det gick att ändra på Jag har försökt hjälpa till så gott jag kan Visat vad som händer om dom flyttar lite på fötterna och inte luta mot bänken Det är tur det är en materialsport så man har att skylla på Bästa kommentaren var på frågan om han hade skjutet in bösan: "SKJUTA IN ? ho' e' ju ny" Nej, jag har tror jag har sett allt- jag har sett älgar bada
Publicerat Februari 16, 201610 yr Detta är en populär post. Låter vettigt med träffområde som stämmer med verkligheten... själv har jag väl inte skjutit på älgbana sen -80 nånting.... så egentligen... va vet ja... har alltid haft svårt att hålla skärpan hela vägen när det handlar om skytte på pappfigur. Men därvar nån gång flyter de ändå på som de ska...
Publicerat Februari 16, 201610 yr När vi har haft blivande jägare på klubben så brukar det ta ca 2 timmar innan de börjar skjuta godkänt. tredje gången de kommer brukar 50-60 procent skjuta så kontrollerat att de klarar provet.
Publicerat Februari 16, 201610 yr Nu skall jag gå emot strömmen lite. VI kan vara överens om att älgbanan inte är realistisk. men jag tror inte att man skall vara ute efter just det när man besöker banan för övning. är man det så går man dit för sällan Idioter finns det alltid, men man skall nog tröska 1000-2000 skott innan man dizzar övningsformen. - Man blir väldigt säker med den bössan man skjuter med, - man blir väldigt bra på att säga var man träffat när man trycker, dvs "var man trycker". - man blir van vid rekylen och bössan, flera, många (inkl mig), bygger om bössan så den passar när man kommer igång med övningsskyttet. - man får viss prestationspress när man står i båset, rätt likt den "press" man kan uppleva som gäst när man blir bjuden på bra drevjakt och man vet att det kommer flyga djur förbi. - man skaffar sig ett sätt att skjuta på som är individuellt. som man sen anpassar sin utrustning för. Proppen (skriver generellt nu ) skjuter på sitt sätt, med sin förstoring, långt fram - med sina premisser, sin typ av ammo som passar för det. andra skjuter med olika förstoringar och andra kulor för annan skottplacering mm. Var övningsform har sina för och nackdelar, och om man är lite intresserad för sin egen skull kan man välja att nyttja enbart fördelarna i varje form. vi har ställt om hastigheten och provat en hel del olika varianter och skjutit efter ballonger mm som fladdrar efter älgen osv och man blir rätt säker av det "harvande" som folk klagar på. - man klarar följa en linje klockrent, - man kan lära sig trycka av rätt, - man kan skjuta fler än ett skott per löp, - man kan skjuta 5 skott per löp, - man kan skottplacera, - man kan skjuta så tätt man kan dvs jaga sitt första skott med de tre andra osv.... Bra där Kalle! Handlar inte rätt många inlägg om att hur berätta hur fantastiska skyttar man är själv genom att dissa andra? Tycker genuint illa om skjutledare som dissar skyttar på deras banor på forum, ett säkert sätt att få jägare att inte våga sig dit!
Publicerat Februari 16, 201610 yr Vet att jag går ot nu, men till jantan och andra som känner sig osäkra när djuren kommer med fart i pass. I vartfall hjortdjuren brukar gå bra att vissla fast. Alltså de brukar stanna upp om man visslar åt dem. Hade ju varit grymt kul om man kund " vissla fast " djuren på skyttebiografen också. Eller varför inte älgen på banan.
Publicerat Februari 16, 201610 yr Bra där Kalle! Handlar inte rätt många inlägg om att hur berätta hur fantastiska skyttar man är själv genom att dissa andra? Tycker genuint illa om skjutledare som dissar skyttar på deras banor på forum, ett säkert sätt att få jägare att inte våga sig dit!Det är inte så lätt att vara instruktör, så många blir skjutledare enbart. Det är tycker jag lika mycket klubbens som individens skuld. Det är pedagogiskt rätt krävande att lära andra rätt i den situationen som är på en populär älgbana. Om man intresserar sig för det så kan det gå sjukt snabbt att få det att funka för andra, men det hänger rätt mycket på mig i de fallen. Klubbar borde utbilda mer på detta, det hade lyft skytterörelsen en hel del.Så ska jag vara helt ärlig så tror jag att i 8 av 10 fall när det inte går så bra så skulle jag kunna rätta till det hjälpligt rätt fort. Det är känsloladdat att misslyckas och man måste ta stor hänsyn till det och frustrationen tillsammans med att skammen ger sig tillkänna så behöver man skapa en positiv atmosfär hur det än går. I 1 fall på 20 så når jag inte målet men vissa lär sig heller aldrig köra bil ordentligt. Men det är inte många det. Ska man lyckas som lärare på en älgbana så bör man vara lika eller mer intresserad av just det som sitt eget skytte, vilket är för egen del lite konkurrerande vanliga dagar. Det är ju kul att skjuta Så min erfarenhet är att mycket ligger på läraren.
Publicerat Februari 17, 201610 yr Bra där Kalle! Handlar inte rätt många inlägg om att hur berätta hur fantastiska skyttar man är själv genom att dissa andra? Tycker genuint illa om skjutledare som dissar skyttar på deras banor på forum, ett säkert sätt att få jägare att inte våga sig dit! Personligen så tror och hoppas jag inte det finns några skjutledare som dissar sina gäster i båset. Där försöker vi vara så behjälpliga vi kan, om de nu vill ha hjälp. Men jag tycker samtidigt att det bedrövliga skyttet måste komma fram. För sopar vi det bara under mattan, så tror jag inte att det blir bättre . Samtidigt så kan vi ha en kö tid på 2 timmar på hösten, och det går tyvärr inte att stå inne i skjut båset och försöka hjälpa till hela kvällarna. På våren däremot kommer det inte så många så då finns det tid. PS. Angående mitt eget skytte så skjuter jag ytterst sällan på löpande vilt i skogen. Ha en bra dag . Peter
Publicerat Februari 17, 201610 yr Personligen föredrar jag att stå och nöta med 22:an på löpande älg vid 50m-banan (om man nu har tillgång till det). Förutom de klara ekonomiska fördelarna så känns min 308 så förlåtande mot "skyttefel" att jag lätt drar på mig ovanor om jag pangar för mycket med den utan att varva med 22:an. Men givetvis blir det några omgångar med 308:n innan älgjakten. (Observera att jag här menar förlåtande i stående med älgbanemått, inte bänkskytte) Sen är det väldigt olika mellan personer vad man föredrar. Jag skulle helst ha en stor blinkande skylt som tilkännagav mitt skjutresultat live till alla närvarande och några till. Inte för att jag skjuter speciellt bra utan för att öka pressen och stressen i momentet. Jag har INTE vilopuls vid skott i skogen... Dock rätt övertygad om att det skulle skrämma bort än fler skyttar från banan, kanske en feature att sätta på och av .
Publicerat Februari 17, 201610 yr Nej, jag har tror jag har sett allt- jag har sett älgar bada http://youtu.be/ZTzA_xesrL8