Publicerat Februari 17, 201610 yr Hade ju varit grymt kul om man kund " vissla fast " djuren på skyttebiografen också. Eller varför inte älgen på banan. Japp Nån gång ska jag besöka en dylikt anläggning. Och där demonstrera metoden
Publicerat Februari 17, 201610 yr Tänkte börja skjuta lite hagel på banan i vår. Räds inte kommentarer från andra. Men tycker det är så sorgligt att se vissa uttrycka negativa synpunkter på folk som är på banan och tränar. Blir glad när några har försökt hjälpa till. Banan måste rymma plats för övning och utveckling. Klart man inte lär sig jaga där. Men vissa nybörjar fel kan man undvika.
Publicerat Februari 17, 201610 yr Skyttet på viltmål ÄR bedrövligt i vissa fall - det finns ingen som helst anledning att hymla eller försöka dölja undan det. Vi som skjutledare hjälper gärna till. Men som Faxe skrev, så är det ofta orealistiskt under högsäsongen. Vi har försökt att locka fler skyttar på vår och försommar. Då finns bättre med tid att öva och testa. Med eller utan instruktör. Eller så kan man öva bänkskyttet, vilket är minst lika viktigt. Men det krävs intresse och vilja hos jägarna också... Det är endast ett fåtal entusiaster som brukar dyka upp. Att skylla på dyr ammunition är bara löjligt, så det är något annat som är orsaken. Brist på intresse eller oro för att skjuta dåligt är mina tips.
Publicerat Februari 17, 201610 yr Skyttet på viltmål ÄR bedrövligt i vissa fall - det finns ingen som helst anledning att hymla eller försöka dölja undan det. Vi som skjutledare hjälper gärna till. Men som Faxe skrev, så är det ofta orealistiskt under högsäsongen. Vi har försökt att locka fler skyttar på vår och försommar. Då finns bättre med tid att öva och testa. Med eller utan instruktör. Eller så kan man öva bänkskyttet, vilket är minst lika viktigt. Men det krävs intresse och vilja hos jägarna också... Det är endast ett fåtal entusiaster som brukar dyka upp. Att skylla på dyr ammunition är bara löjligt, så det är något annat som är orsaken. Brist på intresse eller oro för att skjuta dåligt är mina tips. Trist bemötande på banan i en del fall?Nåväl, försvarar inte bristande träning och dåligt jaktskytte. Tror dock inte att gnäll på forum är vägen mot ljuset. Men jag är nog lite egen...:-) Krav via jaktlagen tror jag på, både på resultat och antal skott.
Publicerat Februari 17, 201610 yr Jag tror på en inomhussimulator som folk skulle kunna stå och öva på, där bara den som skjuter ser var det träffar. När folk väl kommer till banan är de stressade och har prestationsångest, knäna skakar, man gör handhavandefel osv. Det vore bättre att komma dit med känslan av att "det här vet jag hur man gör, nu ska jag bara göra det med älgstudsaren också". 10m luftgevär och 50m miniälg med 22LR och också bra alternativ.
Publicerat Februari 17, 201610 yr Detta är en populär post. I mina ögon så handlar det mer om att folk faktiskt tar sig till banan och skjuter än att dom gör det bra.. Det gör mig ingenting att folk skjuter som sopor så länge dom vet om det själva och tar skotten i skogen på dom premisserna. En i mina ögon önskvärd utveckling hade varit att man hade haft ett mängdkrav innan man fick lov att skjuta upp för jägarexamen, säg 20 serier lerduvor inom valfri diciplin, 20 serier på älgen, 5 tillfällen på skyttebio, 500 skott med 22a på tavla? Fördelarna med ett sånt system hade varit många, det viktigaste som jag ser det är att nya jägare hade redan från början fått en vana att vistas på/runt skjutbanor och har därvidlag betydligt lättare att fortsätta träna. Mängdträning is da shit när det kommer till att lära sig skjuta..
Publicerat Februari 17, 201610 yr I mina ögon så handlar det mer om att folk faktiskt tar sig till banan och skjuter än att dom gör det bra.. Det gör mig ingenting att folk skjuter som sopor så länge dom vet om det själva och tar skotten i skogen på dom premisserna. En i mina ögon önskvärd utveckling hade varit att man hade haft ett mängdkrav innan man fick lov att skjuta upp för jägarexamen, säg 20 serier lerduvor inom valfri diciplin, 20 serier på älgen, 5 tillfällen på skyttebio, 500 skott med 22a på tavla? Fördelarna med ett sånt system hade varit många, det viktigaste som jag ser det är att nya jägare hade redan från början fått en vana att vistas på/runt skjutbanor och har därvidlag betydligt lättare att fortsätta träna. Mängdträning is da shit när det kommer till att lära sig skjuta.. Klokt inlägg, en femetta!
Publicerat Februari 17, 201610 yr Min erfarenhet är att jägarelever och yngre jägare överlag faktiskt lär sig skjuta bra ganska snabbt. De vill faktiskt mängdträna, på 50 m banan, t.ex. Så har det varit i vår förening, iaf. Och efter att de är klara med examen så bli de medlemmar och fortsätter att skjuta. Inte alla, men många. Värre är det med så kallade "erfarna skogskarlar" som har tvärsäkra åsikter om allting och har jagat sedan barnsben... Men dom får inte en enda godkänd serie på älgfiguren. Men, men - de skjuter bra i skogen, när det gäller, har jag fått höra...
Publicerat Februari 17, 201610 yr Jag håller med dig, det är konstigt . De sista gångerna jag satt som skjutledare förra hösten så fördrev jag tiden med att räkna sträck serier (IG), brons, silver och guld. Nu mins jag inte den exakta fördelningen , men fördelningen är typ. En serie räknar jag som 3 omgångar. På en kväll skjuts det 60 serier x 3 = 120. Av dessa 120 omgångar låg fördelningen på ca 10-12 guld (offstast samma skytt) 8 silver, 10-12 brons och då har vi sen omgångarna med bara ett sträck kvar. Alltså nu är vi inne på räkna tråden 11+8+11-120= 90 st sträck omgångar (IG) . Man brukar faktiskt vara mycket besviken, på skyttet efter en sådan kväll. Nu skall jag vara rättvis, detta var ju i slutet på älgbane säsongen. Så det var ju många där som hållit på och tragglat hela hösten med att få godkänt. Men resultaten brukar inte vara så mycket bättre annars häller tyvärr . Om det skjuts medalj ca 30 gånger totalt på en kväll så vill jag få det till att ca 150 omgångar blir IG och inte 90. Det skulle sänka andelen medaljomgångar från 25 % till ca 16,7 %. Men då förutsätter jag att 60 * 3 = 180 istället för 120. Jag kanske tänker fel, börjar bli smått trött i skallen efter en lång dag på jobbet... MVH Alias
Publicerat Februari 17, 201610 yr Min egen privata lilla observation: Den som är svårast att instruera är oftast en stubbad bredbent macho typ med camo jacka som var världsmästare i lumpen.. Han KAN redan trots att älgen oftast klarar sig helskinnad över banan Dom som har lättast att ta en instruktion och göra som man visar är oftast kvinnor- som, när dom fattar galoppen skjuter skitbra.. Sen finns det hopplösa fall både bland kvinnor och gubbar.... Det där med mängdträning kan inte uppskattas nog- men det ska vara kvalitetsträning för att ge något verkligt.... Syftet med skyttet måste vara att komma så nära mitten som möjligt- inte att skjuta så många skott som möjligt.....
Publicerat Februari 17, 201610 yr Dansken, du lägger upp för smashen nu Det kanske är specifikt för stockholm, vad vet jag Alltså, det är inte rocket science att skjuta på älgen. det är precis som med matematik - 98% kan lära sig det bra, det handlar bara om tid och möda. vi har några macho som har varit där och nu har jag ändå sysslat lite med älgbanan och kommit fram till att det går lika bra att lära dem som alla andra. Eftersom det inte är svårt skytte, så blir jag ofta lättad och glad när folk missar av enkla skäl, dvs standardgrejorna inom dumheter man gör. Jag brukar säga som det är hur dom än missar: "- Fan alltså, du är inte långt ifrån att det funkar klockrent. det är inte mycket som felar" det är lite det jag försöker komma fram till att det är bara övning, inte realistiskt jaktskytte så varför inte ta det piano och lägga det på en avslappnad nivå, det är min filosofi iaf. De jag tycker är svårast att hjälpa är de som är rädda för bössan, rekylen eller oroliga för att de inte gillar att vara exponerade. dvs dom har problem att koncentrera sig av skäl som ger primitiva reaktioner. där är ett par jag faktiskt tycker synd om för de vill så gärna men det är trögt för dem. nån som skjuter med ryck, stannar i svingen, vinglar som en packad finne över älgfiguren eller liknande - det går alltid att styra upp.
Publicerat Februari 17, 201610 yr Sådär... Nu har jag retat folk lite... Lugn bara, det hela löser sig när Ekberg och SvJF får sänkt hastigheten på älgen och drar ned skjut-avståndet till hälften.. "Så alla kan vara med" Inte har dom tid att åka till skjutbanan- dom ska ympa tulpaner och klippa gräsmattan och dammsuga- det har frugan sagt. Riktiga karlar behöver inte övningsskjuta....
Publicerat Februari 17, 201610 yr Nja, snarare tvärtom skulle jag vilja skrivare egen del. Jag tycker det är bra att det vädras för iom snabbjägarexamen har klimatet ändrats en hel del här nere iaf. Jag är rätt säker på att banor runt om i landet har olika förutsättningar. Jag är ju själv delvis universitetslärare så att lära ut ligger nära hjärtat. Och det jag ville belysa är att jag tycker det är svårt, det är en svår plats att lära andra på, men det går men det tog tid för mig att komma dit att själv fatta bättre. För två år sen gjorde du kindstödet på min m55:a, du skulle bara veta hur många som lärt sig med den bössan efter det :-) den har fått många att inse saker. Så för min del (förutom macho-stockholmsskämtet) så känner jag igen mycket av det du skriver. Sen iom att det är en tävlingsgren så tror jag nog att det förblir 80m men det kanske blir jakt med gummikulor om mp får hållas för mycket.
Publicerat Februari 18, 201610 yr Nått som jag märker ofta är att löpet åt vänster som dom flesta har problem med oftast pga av att dom "låser" sin skjutställning så dom rör sej smidigt åt höger men kommer bara halvvägs i vänstetrörelsen innan det tar i mot och dom tappar Skottet bakom älgen efter att man ber dom öppna upp ställningen så dom rör sej smidigt mellan bortre hörnen maskinhuset och vändhuset så brukar medaljerna komma på rad tills dom slutar tänka på ställningen
Publicerat Februari 18, 201610 yr Det kan också vara så enkelt att det räcker att flytta lite på fötterna och ändra sin ställning mot älgen för att få in träffarna åt båda håll.
Publicerat Februari 20, 201610 yr Bra med bättre träffområde, förhoppningsvis bättre skytte hos många. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Februari 20, 201610 yr Om det skjuts medalj ca 30 gånger totalt på en kväll så vill jag få det till att ca 150 omgångar blir IG och inte 90. Det skulle sänka andelen medaljomgångar från 25 % till ca 16,7 %. Men då förutsätter jag att 60 * 3 = 180 istället för 120. Jag kanske tänker fel, börjar bli smått trött i skallen efter en lång dag på jobbet... MVH Alias Jag var tydligen oxå mycket trött . Självklart så är 60 serier x 3 = 180 omgångar à 4 skott . Tack för rättelsen