Publicerat Februari 16, 201610 yr Tänkte skaffa mig en pipbytare och har bestämt mig för en Schultz & Larsen Victory. Skall beställas som en klass 2 bössa och sen skall pipor i 6,5 x 55 och 8x57JS införskaffas. Tyvärr så finns bara 22-250 och 243 Win att välja på i klass 2 och jag har ingen egen erfarenhet av någon av kalibrarna. Så vilken av dessa kalibrar är att föredra? Vilka fördelar och nackdelar har respektive kaliber? Handladdar inte för tillfället men tanken är att börja med det lite senare. Så vad säger panelen? Mvh Mats-Ola
Publicerat Februari 16, 201610 yr Det är väl det som talar mest mot Victory systemet..... Att de inte har en riktigt bra 6mm i sitt standardsortiment....... Personligen är jag småskeptisk till båda - 22-250 för att den väldigt mycket ovekill för de kulorna om man inte handladdar, 243 för den kan vara hysteriskt kinkig om pipan och ammunitionen inte kan komma överens men har långt bättre kulor för uppgiften generellt sett. Mitt val blev sweet spot'en mellan 22-250 och 243: 6XC Nu har jag iofs en 202 men den 6XC-pipan har imponerat på mig, det har hänt att jag avfärdat ett par träffbilder på raken som "slumpmässiga - så här bra skjuter ingen normal pipa". Men visst - du kan säkerligen beställa en 6XC pipa - den kommer nog lagom till säsongen 2017 eller så. Sedan hade jag personligen nog valt ett pinnhål upp från 8x57 om du i alla fall ska ha en 6,5x55 - spolar du 6,5pipan så är 8x57/308 ett utmärkt universalval, även om den senare är ett designmässigt misstag och mycket motbjudande missfoster. Mina fem öre. /T
Publicerat Februari 16, 201610 yr Jo synd att du inte kan ta 6xc, verkligen en gin kaliber! Men kräver handladdning!
Publicerat Februari 16, 201610 yr Har haft två 243 och matat dem med både fabriksladdningar och egna hopkok. Båda(gammal bsa och blaser) har skjutit löjligt bra. Tycker mkt om kalibern, men det är det där med snärtiga rekylen och det skarpa ljudet, det känns mer som en lätt klass 1. Dvs ingen större skillnad mot en 6.5 vad beträffar de egenskaperna.
Publicerat Februari 17, 201610 yr Beror lite på vad du ska ha den till. 22-250 som varmintkaliber och 6,5 till rådjur samt ev toppfågel hade jag valt.
Publicerat Februari 17, 201610 yr Här är en till som tycker att 243win och 6,5x55 är för nära varann så om du tvunget ska ha 6,5:an så hade jag gått på 22-250. 6,5x55 och 8x57js tycker jag dock kompletterar varann mycket bra så det tycker jag du kan stå fast vid. Mvh Joacim
Publicerat Februari 17, 201610 yr Detta är en populär post. Och jag kan inte begripa hur man kan lägga tid på att såga kalibrarna.. innan man öht vet vad TS ska ha pipan till Så hur tänker du där? Vad ska du göra med bössan i aktuell klass 2?
Publicerat Februari 17, 201610 yr Precis skaffat mig en 22-250, gillar kalibern skarpt än så länge men har enabrt plockat ett par kråkor med den än så länge. Mycket kulor att använda nackdelen är väl att piplivet ryktas vara kort men precisionen är det väl inget fel på.
Publicerat Februari 17, 201610 yr Författare Och jag kan inte begripa hur man kan lägga tid på att såga kalibrarna.. innan man öht vet vad TS ska ha pipan till Så hur tänker du där? Vad ska du göra med bössan i aktuell klass 2? Då jag inte har någon klass 2:a i dag så är tanken att den skall användas till räv,grävling,svartfågel och rådjur samt allmänt en "ta med sig när man går en runda för att se om det sitter något"-bössa. I dag tar jag med Quaden med antingen 22WMR eller 17 HMR pipan i eller SvS:en när jag tar en sväng med hunden. Dock är räckvidden med 22 WMR för liten tycker jag. Har småbarn och nu när de börjar komma upp i åldern lite så känns det som om spontanjakten kan komma igång igen. Gillar verkligen att bara gå iväg med bössan och sätta mig någonstans och sen bara njuta av tillvaron. Hela tanken kring bössan är att den skall fungera som en "ta med" bössa från februari till oktober och som hundförarbössa med 8x57 pipan i under oktober till januari. 6,5x55 pipan åker i när man vill ta ut hållen lite och till mängdskyttet på bana och måltavlor mm. Ska även skaffa en extra GRS-kolv till den då jag gillar dem. (Hela garderobstanken är att ha tre studsare och tre brytvapen. För tillfället så har jag en Quad och en Sako 75:a som studsare och en SvS hagelbössa. En Browning 425:a är på väg in och så letar jag efter en förkrigsdrilling som skall bli mitt tredje brytvapen. När S&L:en är på plats med minst en klass 1 pipa skall Sako 75:an byggas om till pipbytare med några pipor i Whelen-kalibrar. (En liten dröm jag har))
Publicerat Februari 17, 201610 yr Då står jag fast vid 22-250, skottplacering bör dock vara "noggrann" på rådjur. Jag tror på devisen att bössan ska anpassas efter det man gör mest med den och du kommer garanterat lossa fler skott på predatorer än på rådjur.
Publicerat Februari 17, 201610 yr Författare Tror du har helt rätt där. Rådjuren skjuts inte förhastat utan jag vill gärna ha koll på vad jag skjuter. Däremot så kan det dyka upp en skabbräv när man minst anar det.
Publicerat Februari 17, 201610 yr Är inte ammon betydligt dyrare i 22-250 än i en 222/223? Men tråkigare med 222/223
Publicerat Februari 17, 201610 yr Författare Ammunitionspriset är ganska ointressant. Dock ligger båda nämnda kalibrerna i samma prisintervall. Är väll läge att investera i en laddutrustning. Tror det lutar åt 22-250 att börja med så får vi se vad som kan beställas sen. Tack för input.
Publicerat Februari 17, 201610 yr 223 lär väl kräva annat slutstycke om inte annat, blir mycket plugg för de pengarna.
Publicerat Februari 18, 201610 yr Tycker du gör ett bra val i 22-250, min har lagt omkull många rävar och endel grävlingar . Men jag tar bara ut den då det är dags för tidigare nämda. Jag har skjutit ett rå med den, men det var trebent. Men tydligen så finns det de som skjuter mycket rå med kalibern och är nöjda med resultatet. Men för mig är det min räv racer .
Publicerat Februari 19, 201610 yr Författare Då så. Efter lite betänketid och ett samtal med tillståndsenheten i dag så börjar det rulla. Ringde och kollade om ryktena med samkörning av licenser stämde. Fick prata med en trevlig dam som berättade att det hängde lite på vart det hamnade och vem som handlade ärendet, men att de nu skulle försöka samordna det som gick. Frågade då: om jag lämnar in en ansökan i dag, kommer den att samköras med min ansökan som lämnades i för 5 månader sen? Hon kunde inte lova, men skulle lägga in en anteckning i den innevarande licensansökan. Sen var det bara att köra ut till Jakt&Frilufs-gården och fylla i licensansökan. Sen till polisen och lämna in och betala licensansökan. Så på måndag kommer J&F att beställa en Schultz&Larsen Victory i kaliber 22-250 med 65 cm pipa och 5 skotts magasin. När bössan dyker upp går den raka vägen till kolvkam för en kolvkammshöjning, får en picatinny-rail monterad och pipan skall gängas i ½"-20 UNF. När bössan är på plats så kommer mitt Meopta RD1 3-12x56 att flytta över från Quadens WMR-pipan och så kan funderingarna över vilken ljuddämpare som skall köpas börja. Tack för all input i tråden. Förresten vad kan man förvänta sig för pipliv på en 22-250 pipa?
Publicerat Februari 19, 201610 yr Det beror helt på, pipans kvalité ( kan förväntas vara god), till vilka tryck man laddar ammon ( ladda på gränsen hela tiden och det bränner throaten snabbt), hur varm man skjuter pipan, (det går att med intensivt skytte bränna en pipa på 1-2 timmar och under 500 skott) ,hur ofta man rengör pipan/med vad man rengör pipan, vilket krav på precision man ställer på pipan, men mellan tummen och pekfingret, 1000-1500 skott är rimligt att förvänta sig. /CHristian
Publicerat Februari 19, 201610 yr Jag ligger nog mellan 2000- 2500 med min Sako 591, och den har inte börjat svaja än. Men jag skjuter heller aldrig den riktigt varm. Ligger på hastigheter runt 1100 m/s. Men den dagen den är slut så blir det en ny pipa . Kommer aldrig att vara utan min räv racer, laddad med Nosler Varmaggedon .
Publicerat Februari 19, 201610 yr Vilken dämpare ska du ha på? Blir det en med lös front? Jag skulle inte välja 1/2"UNF (som mest används på .22LR) Jag skulle välja att gänga den M14X1 som gör dämparen mera användbar/säljbar.. Den finare metriska gängan är absolut att föredra
Publicerat Februari 19, 201610 yr Författare Finns ett skäl till den gängan på just den pipan. Att dämparen blir svårsåld spelar ingen roll. Blir det någon klass 1 pipa kommer den att gängas metriskt.
Publicerat Februari 19, 201610 yr En sak mera: Skicka inte bara iväg bössan och "få den gängad" när den kommer hem Lämna den iväg och få den gängad EFTER DÄMPAREN när du har den i handen så du får en tight gänga... Ta inte butiksbiträdets försäkran om att "det ligger inom toleransen" En pipa som ligger på MIN och en dämpare som ligger på MAX enligt ISO glappar så du HÖR det.
Publicerat Februari 19, 201610 yr Finns ett skäl till den gängan på just den pipan. Att dämparen blir svårsåld spelar ingen roll. Blir det någon klass 1 pipa kommer den att gängas metriskt. Det är busenkelt att göra en bussning 1/2"UNF till M14X1 så du även kan ha den på din .22LR.... wink-wink
Publicerat Februari 19, 201610 yr Snyggt blir det nog också. /CHristianKanske inte- men den är inne i dämparen vid användandet, så den syns inte...