Publicerat Februari 19, 201610 yr Jo men jag var nog rätt allvarlig, det är snyggare, trevligare med en M14 gänga på en normal pipa än att gå ner till 1/2 tum, som i varje fall jag uppfattar som väldigt klent, både som gänga och som dimension, även om det sedan kanske inte är det. jag har M16 gänga som klenast idag. /CHristian
Publicerat Februari 19, 201610 yr Jag hajar... Jag uppfattade det som det var utseendet på adaptern du åsyftade.. Ha alltid så stor gänga som möjligt- där man har tillräckligt stor anläggskant för dämparen att bottna emot- enligt dämpar tillverkarens rekommendationer. Då blir det bra... Dom flesta rekommenderar MIN 1,5 mm större diameter på pipan än gängans diameter.
Publicerat Februari 19, 201610 yr Författare Gillar inte bussningar. Sen har du ju rätt, wink wink. Hälsar på i ett grannland ibland och där är inställningen till ljuddämpare positivare. Har M13x1 på min 30-06 och den är ju inte mycket kraftigare än ½" UNF, borrdiameter för ½" är väl 11,4 mm och M13x1 12 mm, så jag räknar med att det håller. Gängan syns ju inte heller då antingen gängskyddet sitter på eller ljuddämparen. Har en smed jag litar fullkomligt på så det blir nog bra.
Publicerat Februari 19, 201610 yr Fast att gänga pipan efter annat än h6 standard kan göra det knivigt om man köper ny dämpare o den inte går på. Den tar ju stöd i botten? Varför krångla?
Publicerat Februari 22, 201610 yr Författare Då så. En RCC Carbon 44 compact beställd. Får slänga in licensansökan i morgon och hoppas att den också samkörs.
Publicerat Februari 22, 201610 yr Fast att gänga pipan efter annat än h6 standard kan göra det knivigt om man köper ny dämpare o den inte går på. Den tar ju stöd i botten? Varför krångla? Därför att dämparnas gängor är olika stora i måtten. Det finns ett par fabrikat som definitivt inte håller standard mått.
Publicerat Februari 22, 201610 yr Därför att dämparnas gängor är olika stora i måtten. Det finns ett par fabrikat som definitivt inte håller standard mått. Ok, köper det rakt av
Publicerat Februari 22, 201610 yr Författare Därför att dämparnas gängor är olika stora i måtten. Det finns ett par fabrikat som definitivt inte håller standard mått. Vilka fabrikat är det? Skickat från paddan med Tapatalk
Publicerat Februari 28, 201610 yr Författare Kan konstarters att det är saker på gång hos Schultz & Larsen. Varit irriterad över att det varit så svårt att få fram information om deras olika modeller mm. För några veckor sen dök det upp en ny webb-sida riktad mot Storbritannien/Irland där en ny agent börjat marknadsföra deras vapen, http://www.greatdanerifles.com/classic-traveller.html och i fredags plockades deras gamla hemsida ner och nu i dag så kom det upp ett meddelande om att en ny hemsida är på gång. http://schultzlarsen.com Sen går ryktena om att det är en syntetkolv på gång. Undras om det är GRS:s nya Berserk som ska komma? De säljer sin "Tactical" i GRS-stock direkt från fabrik. Jaja, den som väntar får se.
Publicerat Februari 29, 201610 yr Tittar man på den engelsk språkiga hemsidan så har de 6XC på sortimentet där, nu har inte jag lagt mig i tråden tidigare, tror jag, men helt ärligt är en 6XC såsom en 6 mm BR två av de mest versatila kalibrar vi har i klass 2 och vad mer är några av de mest välskjutande, inte bara med tunga kulor typ 90+ grain utan även med 65 grains varmint kulor, de är verkligen bra på det mesta inom 2 klass gebitet, det är inget fel på en 243 Win men de kan vara mer lynniga än en 6XC, även om det jag har sett inte talar för saken. Jag har skjutit flera klass 2:or och 6 mm rören är de som impar på mig, för övrigt har S&L även en 6x45 på produktlistan, en uppneckad 223 Rem som är en väldigt trevlig klass 2 kaliber med kulor upp till 80 grain. Christian
Publicerat Februari 29, 201610 yr Författare Efter att licensen var inlämnad och bössan beställd så blev jag faktiskt erbjuden en 6XC-pipa av en forumist. Har inte pengar till den just nu men jag vet vart den finns så får väl se hur saker utvecklar sig.
Publicerat Mars 1, 201610 yr Författare Jaha, då var licensen klar. Nu får vi se hur leveranstiden är.
Publicerat Mars 1, 201610 yr Tja, nu har ju mitt gevär en något annan utformning än det du strävar emot, men för det fall att du skulle vilja bekanta dig med kalibern så är jag inte sen att bjuda till, iom att vi har helgnöjen inte långt ifrån varandra. /Christian
Publicerat Mars 1, 201610 yr Författare Tar tacksamt emot erbjudandet så får vi försöka hitta någon gång, när värmen kommit tillbaka lite, och roa oss.
Publicerat Mars 1, 201610 yr Då står jag fast vid 22-250, skottplacering bör dock vara "noggrann" på rådjur. Typ: lungskott med valfri expanderande kula inkl varmintkulor. Done!
Publicerat Mars 26, 201610 yr Författare Nu har S&L uppdaterat sin danska hemsida. Lite nytt hittade man i alla fall. Dock behövs den optimeras lite. http://schultzlarsen.com/index.php/home/
Publicerat Mars 29, 201610 yr Författare I dag fick jag reda på att bössan är klar och väntar på exportpapper i Danmark. Hoppas att polisen där är lite snabbare än i Sverige.
Publicerat April 13, 201610 yr Författare Detta är en populär post. Nu vart bössan hemma och jag var förbi affären för att kolla och fylla i de sista uppgifterna i inköpstillståndet. Helt ok trä i kolven med tanke på att det bara är en grade ett stock. Fin finish på övrigt och otroligt len slutstyckes gång. Väntar nu på att allt skall göras klart och sen skall optik monteras och bössan provskjutas.
Publicerat April 13, 201610 yr Nu vart bössan hemma och jag var förbi affären för att kolla och fylla i de sista uppgifterna i inköpstillståndet. Helt ok trä i kolven med tanke på att det bara är en grade ett stock. Fin finish på övrigt och otroligt len slutstyckes gång. Väntar nu på att allt skall göras klart och sen skall optik monteras och bössan provskjutas. Bilder för helvete!!!
Publicerat April 13, 201610 yr Författare Ligger en bild i http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/26033-ditt-senaste-inkoep-bilder/page-169#entry928442 Kommer fler när allt är klart och den får komma hem till mig. Dröjer nog en vecka eller två.
Publicerat Juni 29, 201610 yr Författare 11 veckor senare. I dag kom kolven tillbaka från kolvkam. Såg riktigt bra ut och nu ska bara allt skruvas i hop. Så i nästa vecka ska jag hämta bössan och då kommer det lite bilder och en utvärdering av den. Plockade upp lite ammo när jag ändå var i affären.
Publicerat Juli 22, 201610 yr På 2016-06-29 at 16:56 M-Ola sa: 11 veckor senare. I dag kom kolven tillbaka från kolvkam. Såg riktigt bra ut och nu ska bara allt skruvas i hop. Så i nästa vecka ska jag hämta bössan och då kommer det lite bilder och en utvärdering av den. Plockade upp lite ammo när jag ändå var i affären. Stora Gilla knappen!