Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur är det med grisbeståndet?

Featured Replies

Publicerat

Tycker du passar bra där du är, bra för bestånden söderut.

Haha, tur för förhållandet också, men jag vet inte vilket som väger tyngst [emoji1] [emoji2]

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Publicerat

Haha, tur för förhållandet också, men jag vet inte vilket som väger tyngst [emoji1] [emoji2]

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Passa sig.
Publicerat

Vi har haft gris länge, bland de första områden med gris i Uppland då de rymde från två olika hägn i slutet av 90-talet. Ni som läst i min dagbok känner dock till hur vi haft det på grannmarkerna senaste åren vilket gjort att stammen tappat fart. Vi har i princip inte åteljagat utan skött avskjutningen via hundjakt och skyddsjakt i grödor de senaste åren men nu när grannarna lugnat sig så ser man vilka konsekvenser det får efter en snäll vinter. Vi har generellt ganska stora enheter, de flesta lag i mitt äso ligger mellan 500 och 2500ha vilket gör att det finns områden med rätt klent jakttryck.

Publicerat

Mindre med gris i år.

Dem senaste två säsongerna har de bara funnits stort och smått.

Finns lite mellan grisar i år men långt från de som varit.

Så klar nergång.

S.

Publicerat

Är faktiskt bedrövad över hur lite gris det syns till på marken. Man hade önskat att man hade svaret för jag tror inte bara på hårt jakttryck.

Publicerat

Har dålig koll på föryngringarna men det har sett ljust ut med mer synobsar och fler pangade än förut, håller tummar och tår.

Publicerat

Vet inte vilka siffror som kommit upp för Skåne. Men minus en gris sedan i fredags! :).

Publicerat

Skulle tro att i mina län, Jkpg o Blekinge så är en kvalificerad gissning på en ökning. Jkpg är fortfarande på gång med att etablera sig så där lär det nog mer resultera i att det finna gris på flera ställen.

I Blekinge verkar det som rätt stora föryngringar på flera håll. Antalet olyckor i trafiken i Mars 2016 var på samma nivå som 2012, som var ett "toppår" med trafikolyckor med vildsvin. Att ökningen sker i Mars kan beror på ökad rörlighet när kultingarna börjat röra på sig mer. Kanske inte helt oväntat med snäll vinter. Dvs mycket mat och mindre jakt pga av utebliven snö.

Sen finns de givet en del lokala skillnader i länen beroende på lokalt jakttryck, foder osv. Men i Blekinge skulle jag nog rekommendera att redan nu fokusera på skyddsjakten på vallar o åkrar.