Publicerat April 5, 201610 yr Tankarna snurrar lite kring vad man kan tänkas ersätta den gamle tro tjänaren med nu när man har gått in å skrotat den hos fabror blå. Och min önskan skulle iaf vara en klass1 som är smidig (gärna träkolv) bra kikare (ska passa både till toppfågel och deverse skymnings jakter) och benstöd. ja sedan är väll mina 3 punkter fyllda. Tänkte höra efter om ni där ute skulle kunna komma med tips på kaliber,Bössa,kikarsikte och benstöd så jag kan plocka ihop mitt lilla mysiga smygpang^^ om jag sj måste sitta å välja utan tips så kommer jag nog att få sitta till dödagar xp skitjakt på er^^
Publicerat April 5, 201610 yr själv har jag en gammal tikka m76 i 308, kapat pipan till 48cm väger in på 3kg med dämp, ruggigt smidig. Ska de va nytt så är ju en t3 en ganska lätt smidig bössa, finns ju hunter med träkolv och färdiggängad 51cm pipa.
Publicerat April 5, 201610 yr Författare alle jo dem där T3orna har jag klämt lite på men dem är dyra alltid denna prislapp specielt nu då man går på försäkringskassan men förhoppnings vis så ska man få en knegar lön snart igen ^^ å då bli de ändring mm 308? ja iof alla bössorna som jag har känt på har vart lätta å smidiga i den kalibern^^ å den kulan borde inte vara så känslig för mindre grenar å dant om man får för sig att skjuta tjäder i tall antar jag? Som de ser ut just nu iaf så har jag mest klass2 och klass 3 vilt på markerna där jag jagar men drömmen är jue att kunna äga en markplatt med jakträtt i dem södra delarna av vårt avlånga land nångång i framtiden så då är väll en klass 1 bössa att föredra
Publicerat April 5, 201610 yr Får väl hålla med om att Tikkan är hyfsat lätt, jag har en "Lite" och den vägde som ett kvastskaft ur kartongen. Men ju mer du plockar på, desto tyngre blir den! Skymningsjakter ger ofta en stor (tung) glugg, vill du bli av med mynningsflamman så väger en dämpare in ytterligare. Benstöd väger dem också. .308 funkar i en kort pipa, så kalibern är rätt för en "smidig bössa" men hur smidig bössan sedan blir hänger också mycket på vad du plockar på den. När det gäller benstöd så kan jag rekommendera Atlas PSR, känns ruggigt gediget och med snabbfästet sker montering/avmontering på 2 sekunder (fäster direkt på picatinny). Hade ett "Biltema-Harris" tidigare som fäste på det främre fästet för rembygel, funkade bra i början men kexade ganska så snart - dessutom meckigt att montera/avmontera. Själv så består min garderob mer eller mindre av bössor dedikerade för olika jakt- och skytteformer. Det blir dyrare så men samtidigt så slipper man att bygga en "Schweizisk fällkniv" av bössan d.v.s en massa olika saker som skall funka i alla givna situationer men som inte är riktigt bra på någon.
Publicerat April 5, 201610 yr Författare dru ja tanken var att jag skulle kunna använda den till de mesta men några skott över 250-300meter kommer aldrig att avlossas (känner mig för osäker som skytt att skjuta mot levande vilt på de hållen), ja det är ju just gluggen som kommer att tynga de hela ... men de kanske väger upp om den är användbar ist ^^ och jag har aldrig stört mig särskilt mycke på myningsflamman så nån broms blir det inte iaf^^ men nått sikte med 2,5-12gånger förstoring och 56glugg kanske skulle vara något? pappa har en 50s på sin 222 vixen och den bössan är fortfarande hanterbar imo^^ jag är jue ur usel på optik så vad för sikte har bra ljus insläpp vid skymningsjakten men samtidigt bra bild i dagsljus blir väll frågan^^
Publicerat April 5, 201610 yr Författare och nar de kommer till benstöd så är jag total novis så tips motages tacksamt där med^^
Publicerat April 5, 201610 yr Harris är bra benstöd köp med tilt så har du bra grejor för såväl jakt som skytte
Publicerat April 5, 201610 yr Detta är en populär post. Är det inte så att du absolut behöver nyttja de sista 5-10minutrarna. Så rekommenderar jag att du satsar på en 42glugg med bra optik istället. Du får en betydligt trevligare konfiguration. Vad är vitsen med en lätt och smidig bössa om du ska lasta på tillbehör som väger.....!?
Publicerat April 5, 201610 yr En begagnat Tikka är ett bra och prisvärt val. .308 har kortare låda (typ m55) än 6,5 som kräver längre låda- den har i stället lite bättre kulbana på längre håll .308 fungerar bättre med kortare pipa än 6,5 men båda är bra val om du ska skjuta ut till 300 meter Ett bättre begagnat Tysk kvalitets-sikte går att hitta till ett vettigt pris om du letar runt lite- ett obelyst är lättare att få bra pris på nu när allt ska vara belyst
Publicerat April 6, 201610 yr Författare ni kommer med bra förslag trevligt^^ dansken jo 6,5an har jag tänkt på med en trevlig liten sak som fäller de mesta i dem svenska skogarna med rätt kula så valet ligger mellan 308an och 6,5an för tillfället. jag skjuter för de mesta med öppna riktmedel så ett vridmontage av något slag med ett bra kikarsikte kanske kan vara något? det behöver inte vara belyst men de är en jäkla djungel med optik där ute så vilka märken anser ni som vart med i gamet ett tag vara bra?
Publicerat April 6, 201610 yr Leupold är prisvärda sikten.. Begagnade Europeer är bättre... Leta runt lite då ser du. Lyssna INTE på handlare som har något billigt skit i en "flashig" låda som dom säger är "lika bra" som Zeiss
Publicerat April 6, 201610 yr http://www.blocket.se/varmland/Tikka_M65_Helstock_med_Leupold_3_9x50_66178433.htm?ca=11&w=3 Här är en liten gosig sak. Visst är piplängden kanske inte optimal för kalibern men det lär räcka till [emoji6]
Publicerat April 6, 201610 yr Den var värd att ringa på. Bytt ut ringarna mot QD och sälj dom fasta till någon.. Jag ser att dom öppna riktmedel är kvar som TS önskade. Perfekt....
Publicerat April 6, 201610 yr Tikka T3 eller sako finnlight är ju lätta och bra. Kimber M84 är en annan lätt trevlig sak med kort låda. Min rostfria med syntetkolv väger 2,4 kg (som den nya sako carbon). Finns även med trästock och blånerat men då väger den lite mer. Kalibrarna är tex 260 rem, 7-08 och 308 som alla passar utmärkt för dina behov. Jag skulle ha valt 7-08 men min köpte jag begagnad i .308. Jag håller också med om en Leupold om du vill ha en lätt kikare med skaplig förstoring. Jag har en 3-9x33 compact på min och jag kan vifta med hela bössan när jag håller den längst fram i pipan.... (oladdad såklart)
Publicerat April 6, 201610 yr Hör jag ordet smidig, så tänker jag Ruger 1a Eller kipplauf .. En våt dröm helt enkelt.
Publicerat April 6, 201610 yr Smaken är som baken- och du får testa dig fram själv. Personligen tycker jag en "lätt bössa" bör väga runt 3 kilo 2,4 kilo är för lätt för min smak: det är ingenting att hålla i- ingen vikt och det känns som det viftar 3 kilos vikt ger också en mycket angenäm rekyl upplevelse med dom 2 tidigare nämnda kalibrar
Publicerat April 6, 201610 yr Torsbo har en Tikka 55a i 358Win med kortad gängad pipa, om du handladdar förstås.
Publicerat April 7, 201610 yr Jag slog till på en Ruger m77 helstock för ett tag sen. Smidig och lätt. Med en 42-glugg blir den perfa till smygjakten! Går att få i bra skick för runt 5k.
Publicerat April 7, 201610 yr 75 Finnlight i .308 på grannkanalen. Billig dessutom Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Publicerat April 11, 201610 yr Sako 85 finlight i 6.5x55 toppad med ett Swarovski z8i 1.7-13.3x42, Spartan precision Javeline benstöd. /Baner
Publicerat Maj 3, 201610 yr Slår ett slag för den glömda Remingtonen, Remington 7.. Min är i .308, men finns i till exempel 7-08 som borde räcka till det mesta. jag har vissa tankar på att hitta något 32 sikte till den för att få den lite smidigare, sitter just nu ett Burris FF 3-9x40 på. Riktigt smidig bössa men så lätt att rekylen även i -308 kan vara lite förvånande. Stalondämpare kommer på, men förlänger med 11 cm. Min är syntetstock och rostfritt, men jag måste säga att valnötsvarianten är vacker. Även om jag gillar tanken på 7-08 så lever min .308 farligt; finns tankar på att bygga om den till en .358w (varför slog den ammon aldrig igenom??) om jag bara får köpa handladdningsutrustning och bygga om den för min bättre hälft. :-D BTW- testat en lätt syntet Rem. Seven i short magnumvariant... inte kul. Sparkar som en safaristudsare och det kan vara nära till kikarsiktet.