Publicerat April 27, 201610 yr Någon som har tips på hur man på ett bra sätt döljer sin doft vid öppna vakpass på gris? Har ett med regelbundna grisbesök men utan möjlighet att bygga koja så det ser ut såhär för att man skall stå ut mer än någon timme: Avståndet till den rudimentära åteln är 25-30 m. Vi har oftast västlig vind och stolen står NO om åteln. Grisarna brukar komma in från NV eller S. Problemet är att vinden verkar snurra lite i gläntan vilket gjort att även om jag tyckt att vinden varit rätt så har griarna fått doft av mig innan de hunnit komma igång att nosa fram jäst majs på allvar. Lite tjära mellan mig och åteln kanske? Pinka på lite olika ställen i skogen runt åteln?
Publicerat April 27, 201610 yr Jag hade nog provat att tjära lite runt skjutplasen, ganska högt upp på träden för att lägga en slags ridå av tjärdoft. Mvh
Publicerat April 27, 201610 yr Märka revir är kanske inte rätt melodi Jag sitter ofta i öppna torn, och alltid på min åtel. Vinden är såklart viktig och som du säger så är snurrande vind en stämningsdödare av rang. Beroende på hur hemtama vildsvinen är så kommer de fram oavsett om du sprider din vittring eller ej. Nu är jag och min jaktelev ofta på åteln så vår vittring kanske är invand, är man mer sällan på åteln eller i omgivningen så blir man en okänd doft för grisen och då blir de varska eller håller sig undan vid kontakt med din doft. Utan mer erfarenhet, i mitt öppna låga torn brukar tjärdunken förvaras. Tornet stinker tjärkladd och om detta hjälper till att dölja mig vet jag inte. Jag har haft vildsvin som gått förbi mig på under tre meter, och vid några tillfällen även gått in i min vittring utan att varskna och fly. Skulle jag gjort något så hade jag tjärat sidorna på lastpallen, med risk för att det blir ett nytt ställe för grisarna att skrubba sig. Annars hade jag nog jobbat mest med vinden. Fel vind, bara att åka hem. Rätt vind, läge för långsittning. /M
Publicerat April 27, 201610 yr Författare Tack för konstruktiv input. Jag kollar till platsen dagligen, går över den så där finns en viss grundvittring från mig. Eftersom den ligger typ 300 m från gården så är det enkelt att kolla vinden, Skulle inte falla mig in att sätta mig där om vinden är östlig eller nordling. Västlig och sydlig borde vara bra även om det som sagt är en stökig glänta. Att ställa dit tjärhinken var en bra ide. Det gör jag asap. Lite högt placerad tjära mellan stolen och åteln får det också bli. Har gott om did att få till det, enligt SMHI blir inte vinden rätt förrän frammåt onsdag nästa vecka....
Publicerat April 27, 201610 yr Författare 25 meter känns ju onödigt nära. Går det inte att sitta längre ifrån? Det är trångt men ett av få ställen där jaktlaget tycker det är nästan OK att leka lite med tjära och majs.... Så dessvärre är jag rätt bakbunden vad gäller just det (trots att vi jagar på 1150 ha). Jaktlaget båstår till största delen av deltidsbönder som i dagsläget tillämpar en strutstaktik gentemot grisarna. Så länge ingen skjuter några grisar så finns dem inte alltså skall man inte göra det för lätt att fälla dem.
Publicerat April 27, 201610 yr Det är trångt men ett av få ställen där jaktlaget tycker det är nästan OK att leka lite med tjära och majs.... Så dessvärre är jag rätt bakbunden vad gäller just det (trots att vi jagar på 1150 ha). Jaktlaget båstår till största delen av deltidsbönder som i dagsläget tillämpar en strutstaktik gentemot grisarna. Så länge ingen skjuter några grisar så finns dem inte alltså skall man inte göra det för lätt att fälla dem. Kollade på pilbågsjakt på outdoor channel där de öppnade någon form av "konservburk" som släppt ut "gas" som skulle ta bort all vittring omkring skytten. Bu eller bä vet jag inte men som sann jänkare så var han amazed
Publicerat April 27, 201610 yr Googla Ozonics. Har inte testat själv. Och ozon är inte helt ofarligt. Men har vänner som säger det är bättre än skivat bröd...
Publicerat April 27, 201610 yr Disktrasor eller tamponger kan du impregnera med doft..tex anis..glögg..surblod..fisk.. och hänga upp i träden lätt väderskyddat under en gren.. Och kan du få till någon form av vägg/tygstycke/nät runt stolen så blåser inte din vittring iväg så kraftigt. Sen kan du göra som ryssen..borsta dina kläder med granris..
Publicerat April 28, 201610 yr Författare Vakstege kan ju vara ett alternativ. Skall kolla på det. Trädkoja tror jag inte jaktkamraterna och markägarna gillar.
Publicerat April 28, 201610 yr Jag har Biltemas jaktstege stående i skogsbrynet vid en vik på en havreåker där vinden gärna snurrar i alla jävla riktningar som finns. Perfekt att komma upp en bit och vittringen verkar utgöra mycket mindre problem än när jag står på backen.
Publicerat April 28, 201610 yr Håller med 2fast4u att stege är nog melodin eftersom du verkar ha lite byggnadsfientliga jaktkamrater;-)
Publicerat April 28, 201610 yr Författare Vi får se hur stege går ihop med träd och grenar i kanten av gläntan. Mina jaktkamrater är byggvänliga så länge det gäller älgtorn och till näds foderautomater för rådjur. Så jag har stort och fritt spelrum i fråga om tex fågeljakt eller grävlingjakt för det är tämligen ointressant för de flesta andra. Grisen däremot har de åsikter om men ingen strategi förutom förnekelse.
Publicerat Maj 6, 201610 yr De två bästa tipsen har du fått. Ett. Upp i luften, med stege eller torn. Två. Tjära. Tryck ner någon påle o tjära, brukar räcka om vinden snurrar.
Publicerat Maj 6, 201610 yr Bara en tanke jag fick. Vänj grisarna med din lukt. Ställ dit otvättade kläder då och då så borde ju dom inte förknippa din lukt med något farlig. Andedräkten blir ju lite svår men din kroppslukt sitter ju även i en otvättad T-shirt.
Publicerat Maj 7, 201610 yr Prova t.ex "Dead down wind". Racerback köpte jag från. Jag vill i alla fall tro att det hjälper något då djur haft vind från mig på sig utan att reagera...
Publicerat Maj 7, 201610 yr Nytjärat och en rejäl skvätt grismäsk (vinet som blir vid majsjäsningen) i närmsta tuva så verkar de ha svårt att låta bli. Satt häromnatten och vinden vred rakt på dem men med så mycket gott i luften chansade de ändå och drog sig närmre, om än med sina stirrande blickar fixerade på mig men kom gjorde de. Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Publicerat Juni 14, 20169 yr Den där burken som släpper ut gaser, är det en sådan här?! Jag lovar att den maskerar de flesta andra dofter hur bra som helst. Sedan har man ju nödproviant om sittningen blir väldigt lång...
Publicerat Juni 14, 20169 yr 28 minutes ago josc72 sa: "Sedan har man ju nödproviant om sittningen blir väldigt lång..." ...rätt säker på att den där numera inkluderas i GENVAL´s vapendirektiv i klassen särskilt farliga vapen!
Publicerat Juni 14, 20169 yr Författare Detta är en populär post. Sådärja. Nu har jag skvätt tjära inför varje pass. Skvätt på lite skrutträd och stubbar runt om samt haft en öppen tjärburk under mig. Har varit än mer noga med vinden. Kombinera detta med att jag inför varje pass hällt ut jäst majs och/eller jästa ärtor så gick allt bra i lördags natt. Efter midnatt men före halv ett dök en galt upp. Samma en som jag hade lite bilder på sedan tidigare, han hade väldigt tydlig "tuppkam". Klämde till den men den gick undan så jag fick hämta terriern. Vi spårade sisådär 100 m innan vi hittade honom. En fjolårsgalt, skulle tippa på 30-35 kg slaktvikt, små betar och knappt synliga pungkulor men tydlig pensel. När jag fått hem honom så fick vorstehn också bekanta sig med den. Det gick bra, var sedan tidigare lite orolig för hur hon skulle hantera grisar efterso hon åkte på rejält med stryk och blev rätt stukad förra gången hon jagade gris. http://lipoptena.blogspot.se/2016/06/en-galt-i-natt.html
Publicerat November 30, 20178 yr Författare Detta är en populär post. Jag underhåller åteln och har placerat en skjutstege där, funkar bättre än det tidigare markpasset. Igår gick jag ut när ungarna lagts sig. På långt håll hörde jag att grisarna redan var på plats så jag smög fram. Där var en stor sugga som oroligt rörde sig fram och tillbaka mellan rulltunnan och de tre brungrisarna hon hade med sig. Jag smög lite närmare och gick ner på knä på ca 20 m håll. En av brungrisarna blev fri och jag fällde den. Lite svår att se, men nog låg den på plats alltid. Gylta, 35-40 kg levande.
Publicerat November 30, 20178 yr Gratulerar! Personligen tycker jag det är lite x-tra kul när man lyckas smyga sig på ett vilt, å komma dom nära, att få med sig hem. /P