Publicerat December 1, 20178 yr Författare 18 hours ago PAS sa: Gratulerar! Personligen tycker jag det är lite x-tra kul när man lyckas smyga sig på ett vilt, å komma dom nära, att få med sig hem. /P Jomen visst är det. Har personligen rätt svårt att sitta still och bara vänta/lyssna i mer än på sin höjd två timmar. Och då har jag suttit som med myror i byxorna sista halvtimmen. Så åteljakt är egentligen inte min grej, men jag gör det för att få omkull lite gris och för att visa skeptikerna i jaktlaget att det är effektivt. (vi är 22 i laget och jag har skjutit lite drygt 50% av alla grisar som öht fällts på våra 1050 ha)
Publicerat December 1, 20178 yr Delar dina erfarenheter. Märker på mig själv att efter 2 timmar så börjar det bli svårt med rörelse å således ljuddisciplinen. Men visst, när jag väl bestämt mig för att gå hem å det ej spelar någon roll vad som visar sig, har det hänt flera gånger att det kommit fram gris å då har jag ’bara’ naturspanat , byggt på erfarenhetsbanken, nyttigt i sig. Framför allt viktigt är att ej jämt skjuta det första som visar sig, bara för att man kan. Vid en check på klockan har det rask gått en timme eller två till. Knakar det mystiskt till så går 20min väldigt fort. Tillämpar ’tyst ut – tyst hem’, övertygar mig själv om att alla vinner på det i längden. Även om drevjakt i sig är givande så är åteljakt tvivels löst effektivast. /P
Publicerat December 22, 20178 yr Författare Detta är en populär post. Det går bra nu..... Det var en grupp grisar på plats igår igen när jag gick ut efter att jag nattat ungarna. Det blev nästan en repris på förra grisen även om bössan klickade först så jag fick lägga en minut på att försiktgt repetera i en ny patron (kammaren var tom vid första försöket vilket känns lite amatörmässigt såhär i efterhand). Även denna gång var det en gylta i 40-45 kg klassen. Rödbrun med några svarta fläckar. Då återstår att se när man skall posta trikinprvet med tanke på att det är långhelger på intågande....