Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Söker kursdeltagare i Boden området/Norrbotten

Featured Replies

Publicerat

Har kontaktat ABF i Boden ang. kurser/studecirklar inom jakt och naturliv. Dom säger att om det bara finns deltagare så fixar dom kursledare m.m.

Bodensare/norrbottningar vad tror n?

Dom gav exempel på olika kurser:

Björnjakt

Spår och spårtecken

Fågeljakt

Fällfångst

Publicerat

Hej.

Bra inisiativ.

Tyvärr så räcker inte min tid till mig själv ens.

I dagsläget hinner jag inte med något mera. :-

Publicerat

Behöver väl inte bara vara Bodensare heller?! alla som har möjlighet att komma är väl välkommna?

Publicerat
  • Författare

Alfie du har så rätt, självklart så är alla som har möjlighet välkommna!

Ska ändra rubrik!

Publicerat

Synd att det var uppe i Boden, då det är lite väl lång för mig att resa. Men lycka till med att få deltagare.

• 2 weeks later...
Publicerat

Hur går det Sajmon....har du fått till det med någon kurs ??

Publicerat
  • Författare
Hur går det Sajmon....har du fått till det med någon kurs ??

Nja, inget är klart... Jag hade väl tänkt att kursen skulle passa bra när toppfågeljakten är över och vinter börjar bli vår.

Det behövs väl minst fem kursdeltagare för att Studieförbundet vill starta studiecirkel, hittills är vi två deltagare från Boden som vill starta upp kursen. Kanske tre stycken om Alfie är med? :)

Tyrabeagle: Är du intresserad?

Publicerat

Nog är jag intresserad men bara det inte blir allt för stort och omfattande, har ju andra viktigare studier att tänka på ochså. Men hör av er vad det blir,när och var..så får vi se då det blir aktuellt för allt kan hända i framtiden.

Publicerat
  • Författare
Nog är jag intresserad men bara det inte blir allt för stort och omfattande, har ju andra viktigare studier att tänka på ochså. Men hör av er vad det blir,när och var..så får vi se då det blir aktuellt för allt kan hända i framtiden.

Det skulle vara kul om vi blir en till :)

Vilka ämnen skulle du vara intresserad av? Och hur många träffar?

Antar att det lämpligaste är väl en kvällsträff i veckan på en tid som passar de flesta.

Publicerat

Får man körersätting ????????

Publicerat
Lövestad, det lät som om det skulle blir en dyr historia  :-
Ah det är väl inte mer än hundra mil eller så. Allvarligt talat så lycka till med ditt initiativ. Det är aldrig fel att gå en kurs. Vad det än gäller. den som tycker han/hon är fullärd LJUGER.
Publicerat
  • Författare

Oj, råkade ta bort mitt tidigare inlägg.

Amakulu: Jo jag saknar faktiskt tiden när jag gick en studiecirkel om Jägarexamen. Jäkligt trevligt och intressant när diskussionerna kommer igång :)

Publicerat

Kör hårt. det är absolut lärorikt att träffa likasinnade. Man laär sig alltid något nytt

Publicerat
Det skulle vara kul om vi blir en till :)

Vilka ämnen skulle du vara intresserad av? Och hur många träffar?

Antar att det lämpligaste är väl en kvällsträff i veckan på en tid som passar de flesta.

Utav dom 4 alternativen du framför så är fällfångst högst upp i listan och därefter björnjakt. Det jag är mest intresserad av i nuläget är snarfångstkurs för främst räv och vid kursens slut erhålla behörighetskortet för detta, och detta görs ju under säsong. Fällfångsten kan ju planeras senare undersommaren eller hösten.

Publicerat

Snarfångstkurs för räv skulle jag vara intresserad av men det beror på vilken tid det är och hur lång kursen blir.

Mvh Fredrik

Publicerat
  • Författare

Har pratat med andra "kursledare" med behörighet att lära ut "snarteknik". De kortaste kurserna är bara en kväll! Kanske lite tråkig studiecirkel ;)

Publicerat

Kan inte tänka annat om man inte ska praktisera det i en vecka..jag är på.

Publicerat

Är det en kväll så är jag med och kan nog ragga ihop ett par stycken till.

Mvh Fredrik

Publicerat
  • Författare

Det skulle vara jättekul å lära sig att snara räv, men det var ju inte en 2 timmars träff jag var ute efter utan en studiecirkel på ett antal träffar. Tex 5 träffar, en kväll i veckan.

Publicerat
Det skulle vara jättekul å lära sig att snara räv, men det var ju inte en 2 timmars träff jag var ute efter utan en studiecirkel på ett antal träffar. Tex 5 träffar, en kväll i veckan.

Jag måste då fråga vad det är för en kurs som kan vara så lång?? Jägarexamen har jag redan  ;D ;)

Publicerat
  • Författare

t ex: Spår & spårtecken, mer eller mindre avancerat.

Det kan man nog dra ut på 30 träffar om man så vill.

Publicerat
t ex: Spår & spårtecken, mer eller mindre avancerat.

Det kan man nog dra ut på 30 träffar om man så vill.

Öhh ok... ??? Jag måste faktiskt ifråga sätta dig lite där, kan du förtydliga dig lite mer om vad som skulle ta så lång tid att lära sig. 30 tillfällen a säg 2 timmar blir 60 timmar, lika lång tid som jag tränar fotboll 10 veckor.

Vad är det som tar så lång tid för att lära sig spår och spårtecken? Är du ute efter eftersökskurs med allt som ingår från skott till hittat djur? Det kanske kan ta längre tid men att se en spårstämpel och dyl, lär man sig redan då man tar jägarexamen och egen inlärning från media och att vistas i skog och mark med egna initsiativ. Kommer ihåg att redan i förskolan fick man lära sig hur ett harspår såg ut och åt vilket håll den hade farit.

Och vi som är intresserade att delta i någon studiecirkel som bor en bit bort från Boden kommer att bli en dyr kurs. exempel: Kalix Boden 18 mil ToR x 0,7 L/mil bensin 10,50 kr/L x 30 kurstillfällen = 3969:- visst är det upp till var och en men det blir ett nej isåfall om man skall genomföra en kurs vid 30 tillfällen.

På en hel dag någon helg kan man hinna med ganska mycket... :P

Publicerat

Jag har 3 kvällar i veckan driekt uppbokade, så det finns tyvärr inte tid här heller. Måste hinna med hundarna och frun. :D

Publicerat
  • Författare

Tyrabeagle: Självklart vill inte jag heller gå en kurs på 30 träffar, det blir ju lite utdraget :P Studieförbundet vill nog inte heller det.

Men det jag menar är att det blir ju vad man gör det till.

Kursledaren som jag kontaktat pratade om ungefär 5 träffar om kurserna skulle handla om spår, fällfångst, m.m.

Det tycker jag verkar lämpligt.

Publicerat

Kom gärna med ett koncept hur det kommer att läggas upp så får vi enas om hur vi kan lösa och knåpa ihop kurserna..