Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

har luften gått ur i grovsingsmarknaden?

Featured Replies

Publicerat

var inne på jakt och uteliv i Trollhättan i morse och som vanligt gick jag in i kassunen för att dreggla över lite bössor med grova kalibrar brukar vara lite för dyrt att kunna motivera för sambon (snåljåpen)  men döm till min förvåning när det fanns inte bara en i lämplig prisklass utan i princip varenda jävla bössa kostade under 6000 kr var bara en 458 w som kostade sedvanliga 10 papp fan en lite risig 375h&h 2900  nästan samtliga begagnade 9.3 runt 1900 till 3000 kr ?

samma med lite "udda" kalibrar 7mm remington 270 w alla begagnade under 6000kr

vad har hänt har folk insett att grisen dör lika bra med normala kalibrar ?

Publicerat

förväntat förbud mot handladdning?

om det blir så så kommer det bli svindyrt att skjuta med allt utom 6.5x55,308w och 30-06

Publicerat

Äh,det räcker att en vapenjournalist skriver något positivt om "grovsingar" eller

snabba magnumkalibrar så ska varenda jäkel ha dom!

Passa på att fynda!!! Snart vänder det. Det gör det alltid.:rolleyes:

Publicerat
  • Författare

fick lite rejäl beslutsångest men ska fundera ett lite tag vad som troligtvis kommer flytta med hem

Publicerat
12 hours ago grym sa:

förväntat förbud mot handladdning?

om det blir så så kommer det bli svindyrt att skjuta med allt utom 6.5x55,308w och 30-06

Jag hoppas verkligen inte att någon är så jävla dum så de byter in en bössa pga ett "förväntat" förbud mot handladdning - då ska man inte ha några vapen...

Minns att det för drygt tio år sen skrevs mycket på forumen om grovsingar. Nu har nog alla blivit skotträdda efter att ha skaffat ljuddämpare till någon av bössorna i garderoben. Sen att grisen dör lika bra ändå är en annan femma :thumbsup:

Publicerat
10 minutes ago exabit sa:

Jag hoppas verkligen inte att någon är så jävla dum så de byter in en bössa pga ett "förväntat" förbud mot handladdning - då ska man inte ha några vapen...

Har du redan förträngt den hysterin som uppstod vid ryktesspridningen om ett eventuellt stundande blyförbud - 6,5:orna blev genast noll och intet värda och man rusade man ur huse för att göra sig av med de 6,5:or man hade. 

Så nog finns det korkat folk i denna "branschen" alltid - inte snack om annat :lol:

Publicerat

Drevet och pendeln vandrar, fram och åter,

det är enbart vi tråkiga som kör i egen fil vid sidan om, jag har rätt djup och omfattande erfarenhet av att skjuta saker, små och stora med både klen och grov kaliber,

mina empiriska erfarenheter ger för handen att ligger man på marginalen neråt så har man ingen vingelmån, det är i långa loppet dumt och man kommer att få hämta viltet längre bort än tänkt, 

det motsatta gäller vid för kraftfulla kalibrar, fel val av kula, då blir det inget att äta av viltet.

Rätt verktyg, kula, kaliber till viltet och det faller bara så där, inga bekymmer och massor att äta. /Christian 

Publicerat
På 22 maj 2016 at 20:55 Joacim sa:

Har du redan förträngt den hysterin som uppstod vid ryktesspridningen om ett eventuellt stundande blyförbud - 6,5:orna blev genast noll och intet värda och man rusade man ur huse för att göra sig av med de 6,5:or man hade. 

Så nog finns det korkat folk i denna "branschen" alltid - inte snack om annat :lol:

Jo, men då fanns det väl ett faktiskt datum som sen spolades? I det här fallet är det ju bara rykten från diverse turer i EU.

Publicerat
  • Författare

Fan blev lite besvärligt detta fan sugen på en sako i  375 h&h men förnuftet säger remington 700 i 7 mm remington sen modda lite med kolv och dämpare och även rekrylbroms 

Publicerat

Köp båda! Det har jag gjort. Kompletterar varandra perfekt.:)

Publicerat
  • Författare
29 minutes ago jenotsuns1 sa:

Köp båda! Det har jag gjort. Kompletterar varandra perfekt.:)

Visst lär bli av med pungen helt då sambon inte helt nöjd med att jag ens funderar på ett inköp 

Publicerat

Har nog haft tur med val av kvinna,men så fick jag dra iväg ända till Sovjet för att få tag

på någon lämplig!:D

Publicerat
  • Författare

Du gjorde som en f.d arbetkamrat fast han importerade från Thailand  

Publicerat
2 hours ago killer_mouse sa:

Fan blev lite besvärligt detta fan sugen på en sako i  375 h&h men förnuftet säger remington 700 i 7 mm remington sen modda lite med kolv och dämpare och även rekrylbroms 

Alltså - man köper väl inte en magnum och sätter på trams som dämpare eller rekylbroms? Då har man ju köpt helt fel bössa!

Magnum köper man ju för att njuta av rekyl och smäll. Vill man inte ha rekylen eller smällen köper man en 308.

/T

Publicerat
  • Författare
15 minutes ago pmt sa:

Alltså - man köper väl inte en magnum och sätter på trams som dämpare eller rekylbroms? Då har man ju köpt helt fel bössa!

Magnum köper man ju för att njuta av rekyl och smäll. Vill man inte ha rekylen eller smällen köper man en 308.

/T

När mitt älgjaktslag tror att jag dunkar på med onödigt grov kaliber när jag skjuter med mina hemmaladdade 6,5x55 så passar nog en dämpare bra till magnum och iom att jag  tänkt börja sträcka ut hållen lite så inte fel att minska rekylen lite vid liggande skytte annars har du helt rätt pmt "håll i som en kärring och låt rekylen vagga dej"    dvs håll stumt mot axel och följ med 

Publicerat
28 minutes ago pmt sa:

/T

Det var det bästa du har skrivit på länge pmt. :thumbsup::lol:

Publicerat
12 minutes ago killer_mouse sa:

När mitt älgjaktslag tror att jag dunkar på med onödigt grov kaliber när jag skjuter med mina hemmaladdade 6,5x55 så passar nog en dämpare bra till magnum och iom att jag  tänkt börja sträcka ut hållen lite så inte fel att minska rekylen lite vid liggande skytte annars har du helt rätt pmt "håll i som en kärring och låt rekylen vagga dej"    dvs håll stumt mot axel och följ med 

Jo men ingen av kalibrarna är ju direkt av den klassen att de behöver dämpas även om man sträcker hållen lite, om man kan skjuta.... Även om du envisas med att ligga ner.

Att sedan en och annan stofil filur ser med fasa på att andra kan vad hen inte ens kan tänka är inget du ska ägna det minsta lilla tanke. Små människor med små hjärnor tänker små tankar - sånt ska man icke nedlåtas att engagera sig i.

/T

Publicerat
  • Författare

Är väl just där problemet ligger jag har liten vana att skjuta med grövre än 222r liggande  bortsett med 58 men där var rekylen nominellt värre än med ak 5's 5,56  så för att kunna skjuta utan att "bli rädd" så får man börja smått och nej jag hatar min 6,5x55 enda den duger till är att banka papp på älgbanan 

Publicerat

har gått i tankarna om att köpa en Hva i 9,3x57 dom är ju ruskigt billiga idag har sett ett par för 1000-1500kr men sen kollar man jag har en 30.06a som jag är nöjd med men å andra sidan så hade det varit kul med en projekt bössa fixa till den så man har en "fin" bössa ;) men de får vänta ett tag just nu sitter jag och väntar på en winchester 1200a lämmnade in licensen 11feb tror i min stilla dumhet att jag ska ha bössan innan midsommar men de kan jag väl drömma om xD Lycka till med ditt böss köp vad de än blir :) 

Publicerat
3 hours ago killer_mouse sa:

Är väl just där problemet ligger jag har liten vana att skjuta med grövre än 222r liggande  bortsett med 58 men där var rekylen nominellt värre än med ak 5's 5,56  så för att kunna skjuta utan att "bli rädd" så får man börja smått och nej jag hatar min 6,5x55 enda den duger till är att banka papp på älgbanan 

Börja smått vet jag väl inte..... Smått gör att du kan komma undan med jävligt risig skjutteknik oavsett skjutställning. Och då nöter du bara in fel som du får betala dyrt för att bli av med sedan.

Att hantera rekyl finns det liksom inga genvägar till, dämpare och rekylbroms gör bara den processen svårare och mer komplicerad.

Se till att kolven passar och skit i tramset - sedan handlar det "bara" om att lära sig skjuta.

/T

Publicerat

Insåg att jag inte riktigt följt med i markanden då det gäller grova eller magnum kalibrar.  Det jag läste på om 338wm så kändes det som en vanlig populär kaliber. Men när ammo skulle inköpas så var det inte så lätt för tydligen ingen kaliber alla har i lager.  Då gick det upp för mig att jag köpt en kaliber som var populär för i tiden... 

Publicerat

Är det billigt så är det köpläge. En grovsing i skåpet är aldrig fel. 

Publicerat

7mm har jag länge velat ha. helt onödig för min jakt så kan inte förklara varför med ett vettigt svar.
optimalt för att täcka min jakt hade nog varit en 270 men idag har jag en 30-tråkig-06.
Nästan oavsett vilken kaliber jag hade köpt/kommer köpa så SKA det iaf en dämpare på bössan. 
För även om man gillar när det sparkar så är det nog inte lika många som gillar 170 db rätt in i hörsel apparaturen.
(jag gillar inte kåpor)
sen att man faktiskt kan se vad som händer vid skott i dåligt ljus är också en fördel :P

Publicerat
15 hours ago pmt sa:

/T

Man köper en magnum för att åsamka bytet större skada,inte sig själv!:)

Har dämpare på både 7mm rem och 375hh.

Publicerat
Just now jenotsuns1 sa:

Man köper en magnum för att åsamka bytet större skada,inte sig själv!:)

Har dämpare på både 7mm rem och 375hh.

Den dagen en 7mm "skadar skytten" bör man ta sig en seriös funderare på vad man håller på med.......

/T