Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

har luften gått ur i grovsingsmarknaden?

Featured Replies

Publicerat

Skaffa en rejäl whiplashskada så får du se!

Borde väl ha bytt hobby om man vore någorlunda smart.:)

Publicerat
Just now jenotsuns1 sa:

Skaffa en rejäl whiplashskada så får du se!

Borde väl ha bytt hobby om man vore någorlunda smart.:)

Ja ja - men då är det ju knappast 7mm som skadar skytten..... Och i så fall torde ju hur som lösning bli ännu bättre med 6,5x55.

/T

Publicerat

Är inte ekorre fridlyst?:rolleyes:

Publicerat
9 minutes ago jenotsuns1 sa:

Är inte ekorre fridlyst?:rolleyes:

:D

Hur som - kan man inte skjuta måste man lära sig, sedan kan det finns undnatag som inte gör det möjligt som i ditt fall. Men har man normalt sett problem med rekylen från en 7mm så anser jag att man ska börja i rätt ände - i skyttet.

Sedan kan man vilja slippa öronvärmarna - det är helt ok. Men då ska man inte skylla på öronvärmarna för att man inte kan skjuta. ATt skjuta grovt handlar bara om skjutteknik. Orkar man inte lära sig det bör man välja nått annat vapen.

/T

Publicerat
3 hours ago Vestjakt sa:

Insåg att jag inte riktigt följt med i markanden då det gäller grova eller magnum kalibrar.  Det jag läste på om 338wm så kändes det som en vanlig populär kaliber. Men när ammo skulle inköpas så var det inte så lätt för tydligen ingen kaliber alla har i lager.  Då gick det upp för mig att jag köpt en kaliber som var populär för i tiden... 

Här är en enorm fördel med handladdning. Jag hade aldrig skaffat 460:n eller nån av alla andra magnums jag haft om jag var begränsad till fabriksladdat. Gick två kuljaktstigar med förra 460:n vilket hade kostat minst 4000 i bara ammunition om jag inte handladdat...

Publicerat
1 hour ago pmt sa:

Den dagen en 7mm "skadar skytten" bör man ta sig en seriös funderare på vad man håller på med.......

/T

Fast alla är ju inte kroppsmässigt byggda på samma sätt heller...
Jag tex. smal som en sticka och väger ungefär som en näve bomull. inte för att jag är rekylrädd men jag har ju mindre att sätta emot, så jag får mer pip uppslag och kommer mer ur possition, ju mer det bånkar till.
Den dagen man säger att så här är det. utan att tänka på att alla är vi lite olika, bör man nog fundera på vad man håller på med;)

Publicerat
7 minutes ago 19Henke94 sa:

Jag tex. smal som en sticka och väger ungefär som en näve bomull. inte för att jag är rekylrädd men jag har ju mindre att sätta emot, så jag får mer pip uppslag och kommer mer ur possition, ju mer det bånkar till.
Den dagen man säger att så här är det. utan att tänka på att alla är vi lite olika, bör man nog fundera på vad man håller på med;)

Mja - jag har lärt 100-tals värnpliktiga skjuta. Eller i alla fall försökt skapa de förutsättningar som krävs för att de skulle lära sig. Kroppsvolym, styrka eller vikt kan jag inte påstå har speciellt stor påverkan om ens någon alls.

Skytte är teknik. Som vissa måhända har lättare att lära sig än andra, men det är och förblir teknik. Inget annat.

/T

Publicerat
27 minutes ago 19Henke94 sa:

Men det där är inte riktigt sanningen. Kolla på Natasha illum berg t.ex - hon skjuter 458 Lott och kommer garanterat snabbare iväg med ett dödande andra skott än vad jag gör med min 30-06 och hon är väll 170 lång och väger 50-60kg sådär. 

Precis som den goda PMT nämner så handlar det enbart om teknik och åter teknik. Den får man av träning och åter träning. Själv har jag inte drivet att vänja mig av med mina dåliga vanor i mitt skytte och lära om dom bra - det skulle dessutom bli en för dyr process för att tjäna någon sekund i skogen.

Mvh 

Publicerat
17 minutes ago pmt sa:

Mja - jag har lärt 100-tals värnpliktiga skjuta. Eller i alla fall försökt skapa de förutsättningar som krävs för att de skulle lära sig. Kroppsvolym, styrka eller vikt kan jag inte påstå har speciellt stor påverkan om ens någon alls.

Skytte är teknik. Som vissa måhända har lättare att lära sig än andra, men det är och förblir teknik. Inget annat.

/T

Jag håller helt med om att skytte är teknik, men det jag inte förstår är varför man inte skulle sätta en dämpare på en magnum kaliber. För vi måste väl var överens om att ju mindre det smäller, ju mindre rekyl, och desto mindre mynningsflamma man har. gör att man lättare känner tex. en dålig avfyrning, snabbare på målet igen för eventuella uppföljnings skott. och du hinner se råbocken som tecknar för en lungträff i skymningen istället för att du bara sitter där bländad av en eldkvast medans det ringer i öronen.
För Jakt så ser jag mer fördelar, en kaliber med ballistik/kraft för även lite längre håll med en mildare rekly

Publicerat
1 hour ago pmt sa:

:D

Hur som - kan man inte skjuta måste man lära sig, sedan kan det finns undnatag som inte gör det möjligt som i ditt fall. Men har man normalt sett problem med rekylen från en 7mm så anser jag att man ska börja i rätt ände - i skyttet.

Sedan kan man vilja slippa öronvärmarna - det är helt ok. Men då ska man inte skylla på öronvärmarna för att man inte kan skjuta. ATt skjuta grovt handlar bara om skjutteknik. Orkar man inte lära sig det bör man välja nått annat vapen.

/T

Har inga problem att skjuta 7mm eller 375hh utan dämpare.

Det är precis som du säger, teknik.Är man rädd för bössan får man stryk av det mesta.

Mina problem kommer dagen efter,typ baksmälla som varar upp till en vecka eller mer ibland.

Publicerat
14 minutes ago Joacim sa:

Men det där är inte riktigt sanningen. Kolla på Natasha illum berg t.ex - hon skjuter 458 Lott och kommer garanterat snabbare iväg med ett dödande andra skott än vad jag gör med min 30-06 och hon är väll 170 lång och väger 50-60kg sådär. 

Precis som den goda PMT nämner så handlar det enbart om teknik och åter teknik. Den får man av träning och åter träning. Själv har jag inte drivet att vänja mig av med mina dåliga vanor i mitt skytte och lära om dom bra - det skulle dessutom bli en för dyr process för att tjäna någon sekund i skogen.

Mvh 

Nej det är definitivt inte sanningen, men det är min upplevelse. sen har jag faktiskt inte en aning om hur mycket illum väger, hur lång hon är eller om hon är en duktig skytt. har aldrig träffat, eller sett henne skjuta. en tv intervju har jag sett med henne men det är allt.
kanske menar vi lite olika jaktformer. buffeljakt i tätningar med dagsljus. mycket smyga/gå och nära skotthåll. så hade jag kanske inte heller monterat en dämpare.det vet jag inte,har aldrig jagat i afrika buschen. även om jag gärna hade testat med min 9,3a med aimpoint och stalon whisper moterad ;)

Publicerat
12 minutes ago 19Henke94 sa:

Jag håller helt med om att skytte är teknik, men det jag inte förstår är varför man inte skulle sätta en dämpare på en magnum kaliber. För vi måste väl var överens om att ju mindre det smäller, ju mindre rekyl, och desto mindre mynningsflamma man har. gör att man lättare känner tex. en dålig avfyrning, snabbare på målet igen för eventuella uppföljnings skott. och du hinner se råbocken som tecknar för en lungträff i skymningen istället för att du bara sitter där bländad av en eldkvast medans det ringer i öronen.
För Jakt så ser jag mer fördelar, en kaliber med ballistik/kraft för även lite längre håll med en mildare rekly

För att det liksom är "kvasten", "smällen" och "rekylen" som är grejen med en magnum - de har inte annars speciellt stort existensberättigande i svensk jakt lite krasst sett, allt svenskt vilt dör garanterat för en 308 typ. Trist som fan men fakta. Magnums är skitkul - men de flesta som har dito borde ha nått helt annat egentligen. För det arma viltets skull.......

Köper man sedan en magnum och kortar ner pipen (som redan i orginal vanligen är på tok för kort för kalibern) på den som många gör för att den blir så lång och klumpig med dämpare så blir det om möjligt ännu mer stolligt - då får man bara mer kvast och smäll till en prestanda som icke magnum kan prestera med mindre smäll och kvast. Varför bränna ut pipor och dämpare till försumbara vinster i fart?

Magnumklaibrar tarvar långa pipor för att det ska vara värt "smällen" och "rekylen" rent prestandamässigt - då blir kvasten mindre med, förutom att rekylen blir långt mer hanterbar när pipan sträcker ut sig lite och den upplevda smällen minskar ganska ordentligt.

Kan du skjuta så är det inte så att du inte känner en dålig avfyrning bara för att det kommer en skvätt rekyl efter. Med lång pipa och bra balans hinner du snabbt in i målet igen - givet att du gör rätt. Med kort pipa och därmed lite pistolliknande balans kombinerat med taskig teknik letar du garanterat efter vad du sköt på när jag dragit av pil nummer två.

Rekyldämpning är lite som plastbäddbning av kolvar - en fulfix för att rätta till ett större underliggande fel, inte en klok lösning. Lika lite som en plastbäddning löser alla problem löser rekyldämpning något problem överhuvudtaget - när lösningen heter typ 308/6,5x55.

/T

Publicerat
25 minutes ago pmt sa:

För att det liksom är "kvasten", "smällen" och "rekylen" som är grejen med en magnum - de har inte annars speciellt stort existensberättigande i svensk jakt lite krasst sett, allt svenskt vilt dör garanterat för en 308 typ. Trist som fan men fakta. Magnums är skitkul - men de flesta som har dito borde ha nått helt annat egentligen. För det arma viltets skull.......

Köper man sedan en magnum och kortar ner pipen (som redan i orginal vanligen är på tok för kort för kalibern) på den som många gör för att den blir så lång och klumpig med dämpare så blir det om möjligt ännu mer stolligt - då får man bara mer kvast och smäll till en prestanda som icke magnum kan prestera med mindre smäll och kvast. Varför bränna ut pipor och dämpare till försumbara vinster i fart?

Magnumklaibrar tarvar långa pipor för att det ska vara värt "smällen" och "rekylen" rent prestandamässigt - då blir kvasten mindre med, förutom att rekylen blir långt mer hanterbar när pipan sträcker ut sig lite och den upplevda smällen minskar ganska ordentligt.

Kan du skjuta så är det inte så att du inte känner en dålig avfyrning bara för att det kommer en skvätt rekyl efter. Med lång pipa och bra balans hinner du snabbt in i målet igen - givet att du gör rätt. Med kort pipa och därmed lite pistolliknande balans kombinerat med taskig teknik letar du garanterat efter vad du sköt på när jag dragit av pil nummer två.

Rekyldämpning är lite som plastbäddbning av kolvar - en fulfix för att rätta till ett större underliggande fel, inte en klok lösning. Lika lite som en plastbäddning löser alla problem löser rekyldämpning något problem överhuvudtaget - när lösningen heter typ 308/6,5x55.

/T

Ser väl rekyldämpningen som en fin bonus utöver att slippa en stor del av knall och mynningsflamma. men absolut inte som ett fulfix. allt som gör skyttet enklare/behagligare bör ju vara bra. 
Kapa pipor håller jag också med dig om. men finns inte heller mycket anledning att göra det på en vak/pass/långhållsbössa.
att det går att skjuta allt svenskt vilt med de mindre kalibrarna är jag med övertygad om, men vid skytte på längre håll eller på kraftigare vilt finns det kalibrar som har extra bra egenskaper för det.
vi får nog bara vara överens om att vara o-överens helt enkelt 

Publicerat

Man hör ofta att "till svensk jakt duger 308 mm" ,men om man som jag gillar att jaga utomlands

tror jag nog att en 7mm rem är perfekt.Iallafall för mig.Väldigt flackskjutande ut till 300meter,

förhållandevis mild rekyl och funkar upp till buffel med rätt kulor.

Det går att skjuta älg på 20 meter också ,även om det verkar som många tror att det är omöjligt med en flackskjutande kaliber.:D

Publicerat
2 hours ago 19Henke94 sa:

Nej det är definitivt inte sanningen, men det är min upplevelse. sen har jag faktiskt inte en aning om hur mycket illum väger, hur lång hon är eller om hon är en duktig skytt. har aldrig träffat, eller sett henne skjuta. en tv intervju har jag sett med henne men det är allt.
kanske menar vi lite olika jaktformer. buffeljakt i tätningar med dagsljus. mycket smyga/gå och nära skotthåll. så hade jag kanske inte heller monterat en dämpare.det vet jag inte,har aldrig jagat i afrika buschen. även om jag gärna hade testat med min 9,3a med aimpoint och stalon whisper moterad ;)

Intressant resonemang - du tror alltså att det är enklare att träffa en attackerade buffel i "planeten" i Afrika än ett stillastående rådjur i sverige t.ex?

Ja vi har nog helt olika verklighetsuppfattning, det är ett som är säkert ;) 

Publicerat
1 hour ago 19Henke94 sa:

Ser väl rekyldämpningen som en fin bonus utöver att slippa en stor del av knall och mynningsflamma. men absolut inte som ett fulfix. allt som gör skyttet enklare/behagligare bör ju vara bra. 

Exakt! "Allt som gör skyttet enklare/behagligare bör ju vara bra. " vilket i realiteten då blir fulländat med - köp en 308.

1 hour ago 19Henke94 sa:

................. 
Kapa pipor håller jag också med dig om. men finns inte heller mycket anledning att göra det på en vak/pass/långhållsbössa.
att det går att skjuta allt svenskt vilt med de mindre kalibrarna är jag med övertygad om, men vid skytte på längre håll eller på kraftigare vilt finns det kalibrar som har extra bra egenskaper för det.
vi får nog bara vara överens om att vara o-överens helt enkelt 

Visst finns det kalibrar som ger lite mer på större vilt - jag själv jagar gris och annat klöv med en 375a. Men jag gör det lika mycket för att jag kan skjuta minst lika bra med den som med min 6,5a, OCH för att den ger mer punch - utan att tramsa bort effekten.

På längre håll (jaktligt sett då) gör kulans form långt större påverkan än några futtiga m/s - inte för inte har de flesta 6,5-7mm helt överlägsen ballistik och terminalballistik. Och då funkar de förvånande bra med relativt moderata prestanda som många av de traditionella kalibrarna i den den diametern hade för 120 år sedan - även om hållet blir drygt. Därmed är en kaliber som 300WM är en ytterst märklig kreation i min ögon - för futtig för att kallas grov, långhållsgenskaper som blir ganska ointressanta sett till det liv och väsen den gör..... En Browning BAR med 45cm pipa i 300WM är liksom så fenomenalt märkligt det bara kan bli.....

Bottom line - kan man inte hantera en magnum UTAN att dämpa ner den har man köpt fel helt fel bössa, Sorry - men det går inte att fomulera det enklare. Då gör man det enklare för sig med en 308a - och viltet slipper betala för ett misslyckat ego och en total frånvaro av skjutteknik. Och det sagt av en som gillar magnumbössor......

Så ja - vi får enas i att ha olika synpunkter i denna illustra fråga.

1 hour ago jenotsuns1 sa:

Man hör ofta att "till svensk jakt duger 308 mm" ,men om man som jag gillar att jaga utomlands

tror jag nog att en 7mm rem är perfekt.Iallafall för mig.Väldigt flackskjutande ut till 300meter,

förhållandevis mild rekyl och funkar upp till buffel med rätt kulor.

Det går att skjuta älg på 20 meter också ,även om det verkar som många tror att det är omöjligt med en flackskjutande kaliber.:D

Nu har jag inte jagat våldsamt mycket utomlands med kula, men det lilla jag gjort det så på klövvilt så ger ofta tyngre och lite långsamma kulor överlägset bäst resultat - och det även i Sverige med. Det mesta jag skjutit med min drilling (8x57IR - klass 1 med ett nödrop) har blivit inom ngn meter - en hel del som fått en 375a  i motorrummet har däremot tuffat iväg en bit. Terminalballistik är ganska intressant - där inser man efter ett tag att "tid" faktiskt är en parameter. Långsamma kulor har en märkligt udda effekt - de är långt mer effektiva än dess energi ger sken av. Vilket förklarar en del gamla sanningar som varför en 1911 i 45ACP ofta är extremt dödlig trots ganska moderat prestanda.

Att gå efter buffel med en 7mm vet jag inte om jag hade haft nerverna för kan jag säga - just de stora farliga är faktiskt det enda stället en traditionell magnum är motiverad (alltså över .400), om kulvikten ligger på minst 20gram. Att tramsa med en 7mm för att PH'n har en .500 som backup om det skulle bli lite för hett känns i min värld som att backa på motorvägen.

På korta håll är det liksom inget att diskutera - det går hur bra som helst, även om det kan bli "lite mer spektakulärt" om kulan tar en smula illa i hög fart.

/T

Publicerat

Skrev inte till och med buffel.

Från eland och nedåt menade jag så klart.:)

Publicerat
13 hours ago Joacim sa:

Intressant resonemang - du tror alltså att det är enklare att träffa en attackerade buffel i "planeten" i Afrika än ett stillastående rådjur i sverige t.ex?

Ja vi har nog helt olika verklighetsuppfattning, det är ett som är säkert ;) 

va? hur fick du till det där ? 
Om jag var otydlig så: Jag vet inte hur bra illum skjuter, med eller utan dämpare.Men jag tror att de flesta skjuter bättre/snabbare omladdning, med så lite pip uppslag och rekyl som möjligt.om man jämför med mycket uppslag och mycket rekyl.
Men för att svara på ditt exempel så tror jag det är lättare att skjuta en buffel i huvudet på 5m avstånd,än att sätta en kula i bogen på ett rådjur som står still på 550 meter.

Publicerat

I min värld så är "bara" kalibern det som styr kulbanan - medans kulvikten är det viktiga! Jag vill ha många joule vid träff, men låg fart pga köttförstöringen, och då ser jag inte behovet av magnumkalibrar och liknande för där gör 9.3x62 allt som behövs för mig - om vi pratar om expanderande kulor med blykärna. Jag kan inte exakt säga varför det har så mycket större effekt med en långsam tung kula i kroppen än en snabb lättare, men de djur jag har skjutit med 325gr Oryx har alla packat ihop på skottplatsen - även de som kom i full fart, vilket jag inte kan säga med de djur jag har skjutit med 6.5x55 i spjälstaketet... 

Jag hade troligen för flera år sedan skaffat mig större kunskaper om blyfria kulors effekt men tack vare en j-ligt sur ryggskada så var det inte prio, men gör jag en dag bytet så kommer det att bli en .416 Rigby troligen med motsatsen till mina beprövade tunga kulor nu köra med lätta kopparkulor. Då tror jag på att gå upp lite i storlek på kulan, men som jag förstår det så är det en annan vetenskap att skjuta solida kopparkulor mot bondade blykulor. Dock vill jag i stället ha betydligt högre fart på dessa kopparkulor än dito blykulor.

Sen är det så att vi alla hanterar rekyl på olika vis och medans jag själv försöker att eliminera all form av rekyl på skjutbanan (bukskytte) så har det i princip ingen effekt under jakt, men då skjuter man ju max ett par skott i skogen jämfört med de lådorna man skjuter på skjutbanan... ;) Kunde förr om åren skjuta 2x200 36g Hull Sovereign under en dag och det tack vare en väl inpassad bössa - och en väl "inskjuten" axel.

Möjligen är det så att jag kommer att få lira i .308-träsket framöver pga min kropp, men blir det så så blir det så. Det funkar det också, men det är inte min filosofi på våra större matvilt.

Om vi nu går tillbaka till trådens titel huruvida luften gått ur marknaden för de grova kalibrarna så är det nog bara så att vår bedrövliga licenshantering har fått folk att sluta testa vapen och kalibrar som befinner sig lite utanför ramarna. Det är en sak att vänta i ett halvår på att få en licens, men att sen kanske behöva vänta i mer än ett år på att kunna sälja en bössa, och då med stor förlust, är det nog ganska få som är beredda att göra - speciellt eftersom vi har så smal garderob...

Förr kunde jag köpa vapen nästan på impuls - vilket gjorde att man snabbt hittade riktigt bra vapen, men i dag orkar jag inte ens fundera eftersom ett felköp kommer att ta skitlång tid att rotera, och det intresserar mig inte.