Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är det möjligt att hitta en bra brukskniv för 500kr?

Featured Replies

Publicerat

Ja, är det möjligt att hitta en bra brukskniv för 500kr?

Och då menar jag en kniv som tål att användas dagligen till det en kniv är ämnad för...

Livslängd... 10år?

Kör annars med en Böcker... made in china... :)

Böcker_Magnum.jpg

Publicerat

Ja, hittar du en gammal Morakniv så som de var "förr i tiden" så har du en kniv som fungerar som brukskniv i mer än 10 år, men de börjar bli rätt sällsynta nu om jag skall vara ärlig... Ha lite koll på Tradera och Blocket så kanske någon dyker upp? Men det skall inte handla om några större pengar.

Annars kan du väl sätta dig ner i sommar lite då och då och tillverka din egen kniv? Köp ett bra knivstål och de träbitar du gillar och så hjälper vi till med resten! ;) 

Publicerat

Made in China, 

skum bladform, handtag som om det vore en kniv för kamp, osv, osv, ja jag kan med lätthet ge dig rådet att köpa en Opinel nr 9, inte bara är den enkel, snygg och funktionell, 

bladet är sanslöst vasst och går att hålla vasst, till skillnad från ovan exempel.

Vill man lägga 500 kr på en brukskniv är det enkelt att välja en Mora av den lite bättre varianten, inte bara för att det är Mora utan för att det är kvalitetssäkrat, hyffsat i varje fall.

Att ha en kniv i tio år är inga bekymmer men att hårt belasta en kniv i tio år, det klarar inga av dem. Frågan är lite hur du tänkt din användning, jag förbrukar runt 3-4 Mora Frost om året, i trädgård och runt huset. Det är inget konstigt, användningen är sådan att inget blad klarar det i längden. 

Kul tråd förresten, jag återkommer med lite kommenterar om mitt nästan dagliga bruk. /C

Publicerat
  • Författare
25 minutes ago Christian N sa:

Vill man lägga 500 kr på en brukskniv är det enkelt att välja en Mora av den lite bättre varianten, inte bara för att det är Mora utan för att det är kvalitetssäkrat, hyffsat i varje fall./C

Så typ en Morakniv® Bushcraft?

81zuGGF9IKL._SL1500_.jpg

Publicerat
  • Författare
55 minutes ago Wizard sa:

Annars kan du väl sätta dig ner i sommar lite då och då och tillverka din egen kniv? Köp ett bra knivstål och de träbitar du gillar och så hjälper vi till med resten! ;) 

Det lät intressant! :thumbsup:

Har du nån sida med knivstål & trä som du kan rekommendera?

Publicerat

Nordells var ju min gamla goto sida förr men den tycks ha gått i graven så då är det Brisa som återstår (http://www.brisa.fi). De har ett liknande sortiment som Nordell hade, men jag tror de har utökat det sista året för vid en snabb koll så verkade det vara ett tämligen gediget utbud!

Alternativt så finns ju eBay att handla knivprylar på, men fallgroparna är många och verkar det vara för billigt för att vara sant så är det så också... Tänker då främst på alla mönstervällda blad från Turkiet... Ingen höjdarkvalitet om man säger så...

Vill du ha ett modernt knivblad med skitbra kvalitet så kan du titta på EnZo, annars finns det allehanda handsmidda och mer serietillverkade blad och det är bara att sondera, välja och vraka!

Träbitar har de också så det räcker och blir över, men till första kniven så rekommenderar jag att man väljer en träbit som inte är allt för komplicerad, men titta du och fråga så skall jag svara så gott jag kan! :) 

Publicerat

Mora 2000, mer prisvärd hittar du knappast :)

Publicerat

En Böker Amico (i Bökers segment Manufaktur, dvs tysklandstillverkad) för 499 kr? Rek pris är de dubbla, det är en utgående modell därav priset.

http://www.wanderoo.se/boker-amico-edc

N690 stål, ett av de finare stålsorterna med andra ord. Enda nackdelen som jag ser det är storleken som gör den mer lämpad för småvilt och fågel än jättegalten Orvar.

amico.jpg

Publicerat
1 hour ago Wizard sa:

Nordells var ju min gamla goto sida förr men den tycks ha gått i graven så då är det Brisa som återstår (http://www.brisa.fi). De har ett liknande sortiment som Nordell hade, men jag tror de har utökat det sista året för vid en snabb koll så verkade det vara ett tämligen gediget utbud!

Jag tyckte jag snappade upp att Nordells gick upp i mixfishing men jag kanske har fått något om bakfoten. 

http://mixfishing.se/sv/

och här kommer du direkt till knivmaterialet: http://mixfishing.se/sv/knivmaterial/

Publicerat
3 hours ago Älgflugornas Herre sa:

Jag tyckte jag snappade upp att Nordells gick upp i mixfishing men jag kanske har fått något om bakfoten. 

http://mixfishing.se/sv/

och här kommer du direkt till knivmaterialet: http://mixfishing.se/sv/knivmaterial/

Jag såg det förut men då fanns inte Nordells sortiment hos mixfishing så det hade kanske precis hänt när jag kollade sist? Det var för några månader sedan vill jag minnas...?

Nåja, Herr Nordell gick väl i pension ordentligt tror jag och då är det ju bra att en ny aktör tog över hans svenska verksamhet!

Publicerat

Beror lite på vad du ska ha den till, skalpell eller brytjärn?

För egen del är den dagliga kniven en gammal Mercator i kolstål.

Publicerat

Här är min primära och mest värdefulla brukskniv, och den ligger bara en liten bit utanför den femhundring som var som övre gräns.

Knivbladet är av Poul Strande och är enligt mig (och många andra) en av de bästa knivsmederna i Europa, och jag har alltid drömt om en Poul Strande kniv så när jag till slut träffade honom för några år sedan så köpte jag två knivblad av honom och gjorde en kniv direkt.

strande1.jpg

Skaftet är stabbad rötad bok, alm eller lönn, minns inte längre, samt en bit älghorn från en tjur jag sköt för en massa år sedan samt inlägg av tenn och svart vulkanfiber. Jag tror det finns mer information om denna kniven i hantverksarean om knivar om jag inte missminner mig helt...?

Köpa en sådan kniv kostar från några tusenlappar till ganska många, men gör man den själv så behöver det inte bli så dyrt.

Ett nyförvärv jag inte hunnit använda så mycket än är en Lionsteel SR1 Damascus som jag köpte på wanderoo.se http://www.wanderoo.se/lionsteel-sr1-damaskus-raindrop

Ruggigt välbyggd kniv där man inte har snålat på materialkostnaden - snarare tvärtom! Hur de kan hålla så låga priser är för mig ett mysterium för bara materialkostnaden om man skall göra en likadan själv - med samma material och leverantör - kostar mer än du får ge för denna kniven... Köpte en större bit titan nyligen för ett annat knivprojekt och billigt var det inte, trots att jag köpte det från ett land där det är billigt.

Bladet är från Chad Nichols i USA, resten tillverkad i Italien. Kniven är ganska lätt trots sin storlek eftersom skaftet är fräst ur ett stycke titan. Grym ergonomi och rakbladsvass, samt att den är vacker som få... Det är en framelock så man behöver inte vara orolig för att den skall fällas ihop av misstag när man tar ur och flår en älg t.ex ;) 

atn1024_sr1dr.jpg

Erkänner att jag är en sucker för mönstervällda blad, men för mig får gärna mina bruksknivar vara vackra för jag är rädd om dem alla och skulle aldrig bruka våld på dem - och behöver jag göra det så tar jag den billigaste Morakniv jag kan hitta i stället och så slänger jag dem när de är förbrukade!

Publicerat

Jag är ju lite av en knivoman,

eller med andra ord, det ligger alltid en eller två vid datorn, någon vid sängbordet, det finns alltid en eller ett par i arbetsbyxorna osv,

dagjobbet är sådant att jag inte bär kniv, oftast och då enbart en kniv som liknar denna,

1-bastion-carbon-fiber-pocketknife.jpg

Det är en variant på en ren kolfiberkniv, en fällkniv och som då av förklarliga skäl inte ger utslag på scanners osv, det är dock inte den linerlock som ses på bilden utan en annan låsning.

Till vardags och tynga sysslor är det ett gäng Mora Frost blad som används, de är som angivit tidigare billiga och mycket av arbetena kring en trädgård/hus är sådana att de inte brukar utan förstör knivar.

Efter att väldigt länge varit sugen på har jag köpt ett par Opinel knivar, det är fantastiskt enkla, praktiska och väldigt dugliga små barrel twist lock fällknivar som inte bara ser trevliga ut, de kostar inte särskilt mycket och kommer att hålla länge om man brukar dem,maxresdefault.jpg

Skärpebeständigheten i det synbart enkla bladet på kniven är väldigt god, jag vet inte vilken stålkvalité som nyttjas men den är utmärkt. 

Jag skulle lätt kunna se mig enbart använda dessa till det mesta av det lätta arbetet och även en del tyngre moment som inte kräver mycket vridmoment.

Men för framtiden skulle jag köpa mig en brukskniv hade jag nog gjort följande val,

för en fällkniv en GEC #82 

IMG_7027_zpsmcwhfwel.jpg

Såsom denna ovan men med grön eller vit micarta som material i handtaget, varför just denna modell av så många olika är att jag uppskattar bladformerna, den svagt krökta formen som tilltalar mig.

Skulle jag köpa en vanlig kniv för vardagligt bruk skulle det nog bli en Fiddleback forge Bushfinger med naturlig micarta eller canvas micarta som handtagsmaterial, jag behöver inte mer blad än som är aktuellt för modellen och det går att utföra alla de former av arbeten med den som jag kan tänka mig utan att vara begränsad.

FiddlebackForge_Production_4642__01608.1

Nåja, detta om blad mm 

/C

Publicerat

Billig brukskniv är lika med Mora i min värld. Föredrar slidkniv framför fällkniv som generalistkniv. Mora 2000 har nämnts och är förmodligen det bästa alternativet till en brukskniv sett till prestanda per krona.

Opinel no8 har jag på bältet när jag går omkring på gården. Kniven väger väldigt lite och tar lite plats, finns därför alltid till hands. Den klarar säkert större jobb än vad man anförtror den med. 

Jag är som så att jag gillar ha knivar liggandes här och var. Har därför drösvis med Mora Classic och Pro liggande runt om i husen. Två i verkstaden, några i snickarboden, någon i stallet, någon i logen och så vidare. Knivar är som hörselskydd, det skall ligga i anslutning till varje ställe man kan ha användning för det. 

Publicerat
  • Författare

Verkar som det estetiska smäller nästan lika högt som kvalitet... :)

Utöver hundratalet bruksknivar... :) och vad man har i bilen, ryggsäckar osv...

Så ser det ut såhär i "knivsamlingen" idag...

004a.jpg

Publicerat
  • Författare

Så visst har man behovet av en bättre brukskniv...

Skall man ha den till fiske & friluftsliv så vill jag nog inte ha kortare blad äv ca 8cm...

Publicerat
  • Författare

På en del svar ser det ut som att det kanske är svårt att få en vettig kniv till under ca 1200kr...

Hur är det med andra två klassiker... Eka eller Victorinox? Har de några vettiga?

Publicerat

Mora BC är en fin kniv, så även 2000 modellen.
Mora med oranga skaft brukar jag köpa 10pack av då jag har en tendens att råka glömma dom i tid och otid.

Som Christian, har jag nog knivar lite överallt. 
Vissa för funktion, andra av affektion.
Bäst bang for the buck är att ropa in en i normala fallet dyr kniv, på kniv auktion.
Sist fick jag en Sissipuuko M95 för 200:- vilket är tokbra kniv i min värld!

Publicerat

Du får en suverän kniv för 1 200 kronor. Du får en bra kniv för 250.

Publicerat

Jag har en speciell relation till Victorinox. Har varit fascinerad av min fars fickkniv sedan jag var i koltåldern, och när jag var 10 år reste min syster till Schweiz och kom hem med den största modellen till mig i present med mitt namn ingraverad på. Kniven har jag fortfarande kvar och använder så gott som dagligen även om den nu är väldigt sliten. Ett fint minne efter min syster som inte längre är med oss.

Så är det någon som har erfarenhet av deras jaktknivar? Finns en modell "Hunter" med buköppnare som ser trevlig ut, den större XT har ett sågblad, medan den mindre XS inte har sågen. (Just sågbladet har jag använt ohyggligt mycket på min röda fickkniv.)

https://www.victorinox.com/ch/de/Produkte/Schweizer-Taschenmesser/Grosse-Taschenmesser/Hunter-XT/p/0.8341.MC9

Korkskruv kanske inte har nåt att göra på en jaktkniv, men gör man en knut på en draglina i lagom dimension kan man linda in den i korkskruven och använda kniven som draghandtag.

Publicerat
1 hour ago lindgren sa:

Mora BC är en fin kniv, så även 2000 modellen.
Mora med oranga skaft brukar jag köpa 10pack av då jag har en tendens att råka glömma dom i tid och otid.

Som Christian, har jag nog knivar lite överallt. 
Vissa för funktion, andra av affektion.
Bäst bang for the buck är att ropa in en i normala fallet dyr kniv, på kniv auktion.
Sist fick jag en Sissipuuko M95 för 200:- vilket är tokbra kniv i min värld!

Du kan få 300 kr för den finska niven av mig så har du gjort en enorm förtjänst.

Angående de  Schweiziska knivarna så är/blev jag skeptiskt till skollorna på den länkade kniven men de hade även en OD hunter med vanliga plastskollor, det såg ut att vara en trevlig om än ganska stor kniv, efter att jag förlorat min tidiga SAK, armerisk term för Swiss Army Knife på en flygplats så är det verkligen på tiden att fylla på med en eller två nya, trevlig hemsida. 

/C

Publicerat

Kul att se några knivtokar outa sig.

Under senare år så har jag systematiskt provat mig igenom en massa knivar för jakt. Förr tyckte jag att jaktknivar skulle vara fastbladare, men har i viss mån ändrat mig nu. Fällknivar kan vara minst lika bra om man väljer rätt. wizards lionsteel tror jag är grymt bra, har själv den lite mindre modellen av samma kniv, om än i betydligt billigare stål och med alu handtag där wizard har titan.....

Lite tester av fastbladsknivar: http://lipoptena.blogspot.se/2015/06/recensioner-av-fastbladsknivar.html

Lite tester av fällknivar: http://lipoptena.blogspot.se/2015/06/recensioner-av-fallknivar.html

Publicerat

Primärkniven 1. f1, beggad.
Primärkniven 2. Sissipuuko M95

Alltid med Böker fällkniv, Böker +necker
Sen har jag fler...

Försöker undvika fällknivsliknande konstruktioner för urtagning, om jag inte är säker på att dom är enkla att få rena.
Nästa inköp blir en Opinel , därefter en ESEE 6

Förutom ett 10pack mora då..

Publicerat
8 hours ago lindgren sa:

"Primärkniven 1. f1, beggad."

Man får tydligen se upp med Fällknivens produkter!
http://www.fallkniven.com/sv/foerfalskningar

Publicerat
27 minutes ago redtop sa:

Man får tydligen se upp med Fällknivens produkter!
http://www.fallkniven.com/sv/foerfalskningar

De förfalskningar jag har sett har alla varit rätt uppenbara - om man har originalet att jämföra med dvs...

Personligen skulle jag aldrig köpa en kopia av någonting överhuvudtaget för då vet man att det enbart handlar om lurendrejeri och noll kvalitet - bara profit! Jag förstår inte hur man medvetet kan köpa en kopia...? Är folk sådana märkesbögar att det är viktigare vilken logotyp man visar upp än funktion och kvalitet på produkten man skall bruka???

Vissa märken får man betala väldigt mycket för namnet. Köp de produkter du betalar för kvalitet - men då kommer det också att kosta en del tack vare materialkostnad, utvecklingskostnad och testverksamhet som skall säkerställa att produkten håller vad den lovar.

En kniv för 3000 kr skär inte mycket bättre än en Morakniv för 100 kr första gångerna, men därefter så kan det skilja ganska mycket...

p.s Jag hyser absolut ingen agg till homosexuella, men ordet "märkesbög" har inget adekvat substitut i mitt ordförråd och det fanns inget bättre att beskriva det hela med, därav ordvalet... Det har således inget att göra med någons sexuella läggning utan det är ett ord som sitter kvar i mitt vokabulär sedan 80-talet, då begreppet myntades när yuppievågen började och folk började köpa fejkade kläder och prylar eftersom de inte hade råd med originalen.