Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är det möjligt att hitta en bra brukskniv för 500kr?

Featured Replies

Publicerat
1 minute ago Wizard sa:

De förfalskningar jag har sett har alla varit rätt uppenbara - om man har originalet att jämföra med dvs...

Personligen skulle jag aldrig köpa en kopia av någonting överhuvudtaget för då vet man att det enbart handlar om lurendrejeri och noll kvalitet - bara profit! Jag förstår inte hur man medvetet kan köpa en kopia... Är folk sådana märkesbögar att det är viktigare vilken logotyp man visar upp än funktion och kvalitet på produkten man skall bruka???

Vissa märken får man betala väldigt mycket för namnet. Köp de produkter du betalar för kvalitet - men då kommer det också att kosta en del tack vare materialkostnad, utvecklingskostnad och testverksamhet som skall säkerställa att produkten håller vad den lovar.

Jag har råkat ut för det omvända: Beställde en no-name cykeljacka på Aliexpress, och när jag fick hem den så var det en märkesjacka av utmärkt kvalitet. Min enda förklaring är att fabriken som syr åt det märket säljer vid sidan om. Lika förkastligt det förstås, men i det här fallet var jag helt utan uppsåt då jag trodde jag köpte en no-name jacka.

Publicerat

Vad gäller piratkopior på fällkniven och böker så har de minskat i mängd i sverige under senare år. Såväl fällkniven som Bökers agent i sverige kollar av säljessidorna noga och anmäler alla kopior de ser. Och tradera, blocket mfl är noga med att reagera när en officiell representant påpekar piratkopior, privatpersoners anmälningar ignoreras. Spydercos och ESEEs agent har börjat bevaka säljessidorna med men han är inte lika på i den frågan som Böker och Fällkniven

För ett par år sedan var det dock vanligt med piratkopior av ffa F1, ofta såg man annonser om någon som fått två f1 i present men bara behövde en och därför sålde den ena för typ 800 kr. En bra vinst med tanke på att kopian oftast kostade runt 10 usd ink frakt från kina. 

Vad gäller kopior så finns det lite olika varianter.

-Där finns de rena piratkopiorna som i värsta fall knappt liknar originalet

-Där finns äkta knivar som säljs omärkta eller ommärkta, dvs fabrikens överproduktion. 

-Där finns totala nonameknivar som bara märkts med något stort märkes namn. (Precis det vi ofta ser inom kikarsiktessegmentet)

Sedan finns det de där knivarna som är helt ok men som de kinesiska fabrikerna brandar åt de stora knivmärkena och som läggs i deras lågbudgetserier. Knivarna i Bökers Magnumserie är ett exempel som kan man hitta hos andra märken med. 

Publicerat

Vid en sökning saknas synonymer i Svenska språket för ordet, jag skulle föreslå att man använder märkesonanist om dem som av någon anledning blir upphetsade av ett visst märke, i USA används ordet Fan boy(s)s plural för den som okritiskt haussar ett märke, 

jag har svårt med kopior med mera och har inte medvetet, med ett undantag köpt en varumärkeskränkande kopia inom jakt,fiske, skytte fältet, när det gäller annat har jag säkert medvetet eller omedvetet kommit att begå misstag. /C

Publicerat
2 hours ago redtop sa:

Man får tydligen se upp med Fällknivens produkter!
http://www.fallkniven.com/sv/foerfalskningar

Köpt av en trovärdig källa :)

Publicerat

Är det nån som klämt på Esee:s knivar? http://www.eseeknives.com/esee-4.htm

De ser ju, om inte annat, jäkligt coola ut..

/Må

Publicerat

Är ju en form av standard i staterna bland de coola killarna, 

jag är inte direkt upphetsad av blad med coating på, men i övrigt är det rätt sunda och trevliga knivar, enligt min mening. /C

Publicerat
9 minutes ago BigJim sa:

Är det nån som klämt på Esee:s knivar? http://www.eseeknives.com/esee-4.htm

De ser ju, om inte annat, jäkligt coola ut..

/Må

Jag har 4-ans lillebror, ESEE 3. Det är en extremt tillförlitlig kniv. Jag tycker att den har en för jaktliga ändamål bättre bladprofil än F1. Att den är i kolstål gör att den är lätt att skärpa upp, krasst sett kan man vässa den mot botten av en kaffekopp eller toppen av en bilruta. Några modeller går att få i 440C om man föredrar rostfritt blad.

Det enda man egentligen behöver tänka på med ESEE (och en del andra moderna knivsystem) är att man tänker igeom vad man vill ha för upphängning. I priset brukar bara en mycket rudimentär upphängare till slidan följa med, vill man ha något bra eller funktionellt får man hosta upp med mer pengar.

En recension jag skrev på ESEE 3 för ett par år sedan, jag är fortfarande mycket nöjd med den: http://lipoptena.blogspot.se/2013/11/test-utvardering-esee-3.html

Har även en IZULA, dvs en liten trevlig småviltkniv. Hade en ESEE 5 ett tag med, men den var åt helvete för stor och tung. Visst gick det att ta ur en älg med den men den var bättre lämpad att hugga upp ett hål i motorhuven med.

Vad gäller ESEE så skall man se upp för piratkopior. ESEE köper man från någon av de ÅF som ESEE listar på sin hemsida. 

För övrigt är garantin helt outstanding. I princip kan man köra en vinkelslip i kniven och få den utbytt. 

Publicerat

Såg just att XXL har F1 på kampanj för 899kr

Publicerat

en sak till angående ESEE so jag kom ihåg när jag läste min recension. Jag har inte trivts med eggvinkeln på någon av mina och har därför lagt möda på att modifiera eggvinkeln. 

Publicerat
5 minutes ago redtop sa:

Såg just att XXL har F1 på kampanj för 899kr

hoppla. 

Fällkniven brukar annars vara stenhårda mot sina ÅF att inte lägga sig mer än 10% under rek utpris vilket är orsaken till att man hittar så många F1 för 1225-1240 kr på prisjakt.

Publicerat

Lägger du på en hundring eller så finns det bruksknivar här:

Petersknivar.n.nu.

Publicerat
På 5/24/2016 at 20:15 Älgflugornas Herre sa:

En Böker Amico (i Bökers segment Manufaktur, dvs tysklandstillverkad) för 499 kr? Rek pris är de dubbla, det är en utgående modell därav priset.

http://www.wanderoo.se/boker-amico-edc

N690 stål, ett av de finare stålsorterna med andra ord. Enda nackdelen som jag ser det är storleken som gör den mer lämpad för småvilt och fågel än jättegalten Orvar.

Tack så hemskt mycket för tipset. Jag surnade på min Engelsons-kniv - vilken du förtjänstfullt sågat i ett blogginlägg om kopior och lookalikes - som började falla isär efter jag använt den tredje gången. Jag gillar lite mindre blad så det fick bli en Amico som jag beställde från Wanderoo efter ditt tips här ovan.

Den fällkniv jag använder sedan en tid tillbaka är en Real Steel E77, också köpt efter att ha läst om märket på din blogg. Otroligt prisvärd måste jag säga. Jag gav drygt 300kr för min tror jag, och den är extremt förtroendeingivande. Den känns som att den kommer hänga med i många år.

Publicerat

Jag tycker att problemet med bra knivar är att dom håller ju en mansålder (!) enda sättet att får byta 

är ju att tappa bort den, sen att köpa för att stilla habegäret är ju lika dumt som att Frugan MÅSTE 

köpa Bruna skor till sin nya bruna väska :P

Järnhandlarn i södertälje hade för många år sedan ett ställ med Norska kortbladiga kraftiga knivar av jaktmodell

juste läderslida , nitat träskaft  och heter det fulltang ? 

Grejen var priset !   67:- ex moms  och efter jag frågat 4 gg om priset stämde så köpte jag de 6 st som var kvar i stället 

Jag behöll 2 och gav bort de andra till mina jaktkompisar  och begriper än idag inte hur man kan får fram en helt juste

kniv för den pengen, dessutom var det ingen engångsgrej utan det kom hem fler när jag köpt tomt i stället ..

/ P

Publicerat
50 minutes ago Frank69 sa:

Hur är det med en sådan här kniv...

http://www.gewesotopcut-solingen.com/en/Knives/Outdoor-Knives/Pocket-Knives/Pocket-Knife2.html

Påstås vara tillverkad i Tyskland... och håller sig ca inom 500kr

Vettigt köp?

Jag blir lite förvirrad över att det inte står vem som tillverkat den, bara att den är tillverkad i solingen...

Sedan är stålet,  Stainless steel 1.4034 , motsvarande 420. Ett lite äldre rostfritt stål. Ungefär detsamma som Fällkniven har i sina laminerade vg10 -blad, med det undantaget att fällkniven inte har det  som eggtål utan som segt ryggstål. Jag tror att victorinox har ungefär samma stål i sina schweiziska arméknivar. 

Spontant skulle jag personligen inte betala 54£ för den. Då skulle jag hellre kolla med wanderoo.se o han kan ta in en manly comrade, en klassisk kniv i modern förpackning som ger väldigt mycket kniv för pengarna. Dessutom försedd med blad i ett premiumstål.... http://lipoptena.blogspot.se/2016/01/test-manly-comrade.html

Publicerat

Hållbarheten är i grunden inga problem, jag räknar iskallt med att ha en massa knivar, av olika intresse och värde att lämna efter mig när jag gör den slutliga utcheckningen i tillvaron, 

tills dess ser jag dem som godis, man kan inte ha för mycket eller för många. /C

Publicerat

Att hitta en kniv som ligger bra i handen, och nästan går att försvara på en logisk nivå, och sen gå därifrån utan den, är nästan omöjligt.

Publicerat
  • Författare

Trevligt med alla bra tips & svar i denna tråden!

Suget... jag menar "behovet" ökar... :)

Fyndade lite idag... ;)

001a.jpg

002a.jpg

001ab.jpg

Publicerat
  • Författare

Tyvärr fall lite inlägg bort i tråden ang vilket typ av stål som vi föredrar i bruksknivar...

Rostfritt el. kolstål... hårdhet osv.

Halvhårt kolstål var väl flertalets val...

Publicerat

Förr hade jag i princip enbart brukskniv i AEB-L eller liknande "rostfri" variant, men varje gång kniven blev slö ute i fält så svor man jämmer och elände för det var ju inte bara att dra upp ett bryne och dra ett par drag... Jag hade pippi på att ha extremt hög HRC på den tiden men rakblad i all sin ära är bara vasst tills det blir slött och då måste man anpassa sig efter situationen.

I dag använder jag oftare blad smidda av 15N20,15LM,20C/NI eller 1095/O1 men jag har en stor bit titan hemma nu som i sommar skall utmynna i ett (eller flera) experiment till nya knivar. Visst är det tillbaka på ruta ett med hårda blad igen men titan är spännande som material eftersom det (i princip) inte behöver härdas och det väger extremt lite jämfört med dito stål. Dock är det bara diamantbryne som biter på titan om det inte skall ta halva dagen att bryna, men en sådan kniv kvalar knappast in som en EDC ändå ;)

Största problemet med att ha en kniv i bara kolstål är att man måste rengöra den direkt efter användning och helst även olja in den, annars rostar det så lätt. Glömde direkt att diska en av mina japanska hemgjorda kockknivar en gång efter jag hade skurit en tomat. Efter en halvtimme så var bladet i mina ögon nästan helt förstört och trots att jag har slipat den kniven väldigt många gånger efter den fadäsen så är bladet fortfarande väldigt mörkt där vätskan från tomaten etsade bladet...