Publicerat December 5, 200619 yr Som för de flesta andra var det min pappa som tog med mig ut på fiske och jakt när jag var liten, sedan var mina mormorsbröder hängivna jägare och skogsmän för att inte tala om farfar siom var jägmästare på gamla domänverket. Att kalla dem idoler är väl lite fel men goda förebilder och vägledare. Sedan jag läst Karl-Henry Lundins memoarer (enda boken jag läst sedan jag fyllt cirka 15 och då på bröllopsresan...) skulle jag dock kunna tänka mig kalla herr Lundin för idol, för maken till engagemang och kunnande om jakt och hundar får man leta efter...
Publicerat December 5, 200619 yr Morsan gudfar, Hugo Westman, i Kälarna i östra Jämtland. En riktig skogskarl, vägmästare i västra jämtland samt att han tillhörde eliten i skidlöpning och löpning under 1930-40 talet tillsammans med Henry Kälarne och Gunder Hägg. Han sköt väl en sådär 80 st älgar under sin livstid. Han tyckte att ammunitionen blev för dyr, var lite småsnål mot slutet, så han använde endast tre skott per år, ett för inskjutning, ett för uppskjutning och ett för att fälla en älg. En nutida idol är min jaktledare i Tolvsbo i Dalarna, han har lärt mig det mesta kring jakt och mer därtill. :D Sedan har jag en del andra vardagsidoler när det gäller jakt men dom kommer jag ej tala om namnet på för då kommer dom aldrig ner på jorden igen. ;)
Publicerat December 6, 200619 yr Sedan har jag en del andra vardagsidoler när det gäller jakt men dom kommer jag ej tala om namnet på för då kommer dom aldrig ner på jorden igen. ;) Orjant, jag visste att du hade samma tankar om mig som jag om dig..... ;D ;D mvh Dard
Publicerat December 7, 200619 yr Inte riktigt så jag menade men det är ju upp till dig att tolka det som du vill! mvh Dard
Publicerat December 7, 200619 yr Dard + Orjant = Sant ;D lite mysigt har ni nog i Sotter ändå? Hur gick Ungern by the way? Jag såg bara ett flyende Mufflon arsle på 250 meter i CZ, kändes lite överkurs just då. Sköt en dovkalv lite turligt dock. Fick låna en en trevlig bössa denna gång. En Krieghoff kipplauf i 7x65R med en fast S&B 8a...mums ;D
Publicerat December 7, 200619 yr Jo tack, det gick bra, var ju där i tjänsten och hade ingen tid till att roa mig med jakt som vissa andra. Grattis till kalven! mvh Dard
Publicerat December 7, 200619 yr Jo, jag var med om en del sådant i min förra tjänst men denna har inte givit mig samma fördelar. mvh Dard