Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Schultz&Larsen Victory

Featured Replies

Publicerat

I dag kom nya bössan. En Schultz&Larsen Victory i kaliber 22-250 med 65 cm pipa och ett extra 5 skotts magasin. Bössan har varit hos kolvkam och fått en kolvkammshöjning, fått en picatinny-rail monterad och pipan är gängad i ½"-20 UNF. Mitt Zeiss HT 3-12x56 med ASV+ kommer att sättas på i ett par Leopold QRW ringar och en RCC Carbon 44 kompakt ska skruvas på pipan.

Bössan kom i en enklare vapenkoffert i plast utan några som helst tillbehör. Det första som gjordes var att skruva av rembyglarna och ersätta dem med några jag hade som har snabbfäste för bygeln. Senare skall det monteras flush-cup fästen för vapenremmen.

Börjar med lite bilder så kommer det mera info senare.

2016-07-21 17.13.04.jpg2016-07-21 17.14.35.jpg2016-07-21 17.15.20.jpg2016-07-21 17.15.55.jpg2016-07-21 17.16.03.jpg2016-07-21 17.16.07.jpg2016-07-21 17.17.59.jpg2016-07-21 17.50.34.jpg

• Svar 81
  • Visningar 16,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Var och skrev ansökan och monterade siktet på min nya bekantskap idag  En Schultz & Larsen Classic DL i 308winchester. Trycket och slutstycksgången är grymma  Handlaren hade denna i

• Snygg bössa och den kommer skjuta bättre. Fick första viltet för min bössa i förrgår. Hade ju hoppats på en räv eller grävling men de har lyst med sin frånvaro. Dock landade ett gäng utsockens kr

• I dag blev det tid för en genomgång av bössan. Nedplockad och rengjord, stocken oljad och lite finputs efter fräsmaskinerna som fräst ur stocken. Oljade in alla ytor som inte är polerade från fabrik.

Posted Images

Publicerat

Snygg bössa!

Publicerat
  • Författare

Nio skott senare efter inskjutning mot "anslagstavlan" vid hagen.

2016-07-21 19.40.56.jpg

Började med att rikta in genom pipan på 100 meter. Hade två 10x10 cm lappar uppsatta i höjdled med en en cm springa i mellan. Dessa rymdes precis i pipan på hundra meter. Grovriktade siktet efter detta. Satte sen upp nio A4 papper i matris och satte en svart klisterlapp i mitten.

2016-07-21 18.13.51-1.jpg

Sköt ett skott.

2016-07-21 18.18.53.jpg

Ca 12 cm till vänster så skruvade 10 klick för det och satte nästa skott.

2016-07-21 18.29.44.jpg

Skruvade ner fem klick. Blev en dålig avfyrning men hamnade rätt i höjd, dock fem cm till höger.

Trycket är fantastiskt, men lättare än på min Sako 75:a och Quad vilket gjorde att jag tryckte liite för fort i sista skottet.

Gick och satte på en kanna kaffe för att låta bössan svalna lite. Efter det så blev det två tre skotts serier. Första serien låg lite till vänster och upp. Skruvade för detta och nästa låg bättre. Dock lyckades jag vara lite för hetsig på tredje skottet i båda serierna. Totalt ca 40 mm på första serien och 46 mm på andra. Dock låg de två första skotten ok för mig.

2016-07-21 19.35.16.jpg

Pipan och dämparen blev ca 35 till 40°C av tre skott i lugnt tempo. Nu blev det en kopp kaffe till. Sen var det dags att sätta på rätt ring till ASV+ och piffa siktet lite, samt att skruva dit adapter för benstöden.

2016-07-21 20.20.28.jpg

Fortsättning följer.

Publicerat

Grymt tjusig bössa! Är det standardträ på den eller något uppgraderat? 

Du får gärna ge utlåtanden om bössan efterhand. Själv är jag återigen ruskigt sugen på att prova en S&L M97DL/Victory (avbeställde min förra) och byta ut min T3 men jag är väldigt kluven - i så fall lutar det åt en 9,3x62 och 280Ai kombo för tillfället. 

Mvh

Publicerat
  • Författare

Det är standard trä. Tycker de har hög klass på trät. På grade 1, standard, så är det en typ av valnöt medan alla övriga är av en annan typ. Jag jämförde båda S&L:erna som kom med andra nya bössor i affären och skillnaden var stor till S&L:s fördel.

Kommer att uppdatera tråden regelbundet då jag fått ganska mycket PM om bössan i andra tråden.

Har du vägarna förbi Lund får du komma och klämma.

Publicerat
4 minutes ago M-Ola sa:

Det är standard trä. Tycker de har hög klass på trät. På grade 1, standard, så är det en typ av valnöt medan alla övriga är av en annan typ. Jag jämförde båda S&L:erna som kom med andra nya bössor i affären och skillnaden var stor till S&L:s fördel.

Kommer att uppdatera tråden regelbundet då jag fått ganska mycket PM om bössan i andra tråden.

Har du vägarna förbi Lund får du komma och klämma.

Tack så mycket, det uppskattas. Får se om man kan klämma in något ärende åt det hållet nu på semestern ;)

Mvh

Publicerat

Jäklar vilken fin bössa! 

Rätt kaliber! Är grymt nöjd med min 22-250.

Skjuter tätt med allt jag provat.

S

Publicerat
  • Författare

Skott tio till femton.

Åkte ut för att testa om inskjutningen flyttade sig något vid rivningen i går.

Första serien:

2016-07-26 11.10.51.jpg

Första skottet i lappen men sen sjunker de två andra fyra centimeter. Sätt skott behövdes.

Andra serien:

2016-07-26 11.16.57.jpg

Första skottet här i stort sett i hålet från förra serien. De två nästa sjunker lite. 22mm på denna serie. Känns som att det bara blir bättre. Får nog köpa en ask jaktmatch för att övningsskjuta lite. Men till den första augusti så duger det bra. 

Publicerat

Ser bra ut M-Ola!

Själv är jag väldigt i valet och kvalet då jag har antingen en Schultz & larsen victory i 308win eller 30-06, eller en Heym SR30 i 308win på gång.

Hur mycket gav du för din? 

Har du provat en 3 eller 4-skottsserie med ganska snabb/distinkt repetering - har nämligen hört att en av S&L's svaga punkter är något klen magasinsfjäder som kan ge problem med matningen för att den inte klarar av att trycka upp patronerna tillräckligt. Det är det sista jag vill råka ut för då jag jagar mycket gris i fälten.

Vissa M97 DL som jag läst om verkar ha skjutit uselt också, men det verkar inte din lida av. 30-35mm är i regel vad jag kräver av en bössa och det ser det ut som om din kan snitta.

Mvh

Publicerat
  • Författare

Mitt pris för bössa med standard pipa  var 19.000:- Sen valde jag en längre och grövre pipa så den kostade lite till. Sen kom det ju till lite mer grejor.

Har testat att repetera igenom hela femskottsmagasinet och det gick utmärkt. Skotten for ut i fin båge och matningen var oklanderlig. Tror att S&L hade lite problem på 90-talet med sviktande kvalitet, men det märks inte nu. Har aldrig upplevt en bössa med så mjuk slutstyckesgång. Ska förbi affären och få trycket justerat så det blir lite tyngre då jag tycker det är lite i lättaste laget nu, men det är ju bara en injusteringsfråga.

Publicerat
55 minutes ago M-Ola sa:

Mitt pris för bössa med standard pipa  var 19.000:- Sen valde jag en längre och grövre pipa så den kostade lite till. Sen kom det ju till lite mer grejor.

Har testat att repetera igenom hela femskottsmagasinet och det gick utmärkt. Skotten for ut i fin båge och matningen var oklanderlig. Tror att S&L hade lite problem på 90-talet med sviktande kvalitet, men det märks inte nu. Har aldrig upplevt en bössa med så mjuk slutstyckesgång. Ska förbi affären och få trycket justerat så det blir lite tyngre då jag tycker det är lite i lättaste laget nu, men det är ju bara en injusteringsfråga.

Det låter väldigt lovande det där.

Slutstyckesgången är ju helt klart ett plus hos Schultzen. Likaså kolvträet tror jag är bättre som standard hos danskarna. 

Säkerheten däremot med uppspäningsmekanism och dubbla "säkringar" är däremot stark fördel för Heymen. 

Här finns all anledning att fundera ett par varv extra innan man lämnar in en ansökan på endera bössa. 

Hur upplever du säkringen på din S&L, är det tre distinkta lägen och inga tveksamheter över vart säkringen befinner sig någonstans?

Med vänliga hälsningar 

Publicerat
  • Författare

Jag gillar säkringen. Som du ser på bilden är det en fjäderbelastad kula som trycker upp mot tre hål i säkringstangenten. I mitt tycke så är den distinkt och går att manövrera ljudlöst, vilket jag tycker är viktigast. Men för en oerfaren skytt så tror jag att lägena är lite för lika i stressade situationer. Tror att man kan missa och hamna i mittläget.

Men som sagt så gäller det nog bara oerfarna skyttar. :P

Säkring.jpg

Publicerat
5 hours ago M-Ola sa:

Men som sagt så gäller det nog bara oerfarna skyttar. :P

Den skaran kan jag knappast sälla mig till även om jag ibland önskar att jag var ny och ointresserad av vapen igen. Då jagade man med sin Sako hunter 30-06 och var nöjd så. Men det är väll sådär en 60 bössor sedan, minst :blush:

Tack flr klargörandet med säkringen.

Med vänliga hälsningar 

Publicerat

M-Ola! Nu får du se dig skyldig till att all min lediga tid spänderas på Huntershouse.dk/schultz-larsen där olika konfigurationer stöts och blöts i detta nu ;):D

Kalibern är väll det enda som är spikat hittills - 6,5x55. Samtliga tre modeller som jag funderar kring har ju utbytbara pipor (M97 classic DL, M97 DL och M97 Victory) så det går alltid att komplettera både uppåt och nedåt vid senare tillfälle och efter behov.

Blir det en Classic DL så blir det Grade 3 eller 4 på kolven. Blir det en M97 DL så blir det Grade 2 eller 3 och om det blir en Victory så blir det Grade 2. Priserna skiljer ju en hel del och det är ju trisst när man lägger på 25% i växlingskurs ;)

Jag återkommer när jag varit hos den lokala handlarn som fått bra tumme med S&L så får vi se vad han gett för min T3 i inbyte och vad jag till slut valt för något -_--_--_-

Med vänliga hälsningar 

Publicerat
  • Författare

Här får du några fler länkar:

S&L

Våbensmeden.dk

Engelska återförsäljaren

Våbensmeden är ett trevligt ställe och ligger inte så långt bort.

Publicerat
2 hours ago M-Ola sa:

Här får du några fler länkar:

S&L

Våbensmeden.dk

Engelska återförsäljaren

Våbensmeden är ett trevligt ställe och ligger inte så långt bort.

Ojoj, kan säga att jag har finkammat internet idag för att se olika Grader på plankor osv så dom där sidorna här jag varit inne på, men tack för omtanken. Nästa steg är att dra fram de två gamla flyttkartongerna med gamla nummer av VT för att finkamma allt om de nya S&L modellerna.

Med vänliga hälsningar 

Publicerat

Har hittat en sida där det finns lite olika grader på träet på bössorna 

Grade 2

http://www.mbjagt.dk/jagt/vaben/nye-rifler/schultz-og-larsen-victory-7mm-rem-mag.html

Grade 3

http://www.mbjagt.dk/jagt/vaben/nye-rifler/schultz-og-larsen-victory-308w.html

http://www.mbjagt.dk/jagt/vaben/nye-rifler/schultz-larsen-victory-custom-30-06.html

Av dessa tre bilder att dömma så skiljer det för lite i ådring och utseende för att jag ska vara beredd på att slanta upp 3000dkr extra. Då är det nog klokare att gå upp till Grade 4 men en victory i Grade 4 pallar inte min plånbok just nu utan då faller jag ner på en Classic Dl alt något med fast pipa.

Hoppas inte du blir sur att jag kapar din tråd M-Ola, då kan jag be mod fixa en ny tråd men jag tycker ändå att jag håller mig till ämnet - Schultz & larsen ;)

Detta är ju det stadiet i vapenaffärerna som jag tycker är roligast nämligen att planera och sätta ihop komponenterna, när bössan väl är hemma är det inte så kul längre :blush:

Mvh

Publicerat
  • Författare

Det är lugnt. Så länge det handlar om S&L så.

Själv vill jag se kolven i verklighet innan jag bestämmer mig. Börjar mer och mer fundera på att byta ut Sako 75:an mot en S&L Ambassador med lite finare kolv, men i så fall kommer jag att ta en tur till fabriken för att plocka ut kolven själv. Ska även kolla upp vilka kalibrar de har verktyg till hemma. En av de äldre herrarna i ena jaktlaget berättade att han var på fabriken för några år sen, troligtvis mer än tjugo år sen, och då hade de många specialbeställningar i udda kalibrar.

DET är roligt att fundera och spåna. Det blir dock alltid lika jobbigt när offerten kommer.

Publicerat
  • Författare

Insåg i dag varför tredje skottet flyttar sig. Borde insett det tidigare för det var ju mirage över dämparen. Satt i dag i solsken när ett moln gled in och då syntes det direkt hur det fladdrade över dämpen. 

Sköt fyra treskotts serier i dag med lillgrabben och det visade sig att Norma Jaktmatch sköt lite över Hornadys V-Max. Ska testa att ha en blöt trasa med och lägga den över dämparen när jag skjuter nästa serie.

Första serien i dag som var den bästa:

2016-07-28 12.05.06.jpg

Publicerat
26 minutes ago M-Ola sa:

Insåg i dag varför tredje skottet flyttar sig. Borde insett det tidigare för det var ju mirage över dämparen. Satt i dag i solsken när ett moln gled in och då syntes det direkt hur det fladdrade över dämpen. 

Sköt fyra treskotts serier i dag med lillgrabben och det visade sig att Norma Jaktmatch sköt lite över Hornadys V-Max. Ska testa att ha en blöt trasa med och lägga den över dämparen när jag skjuter nästa serie.

Första serien i dag som var den bästa:

2016-07-28 12.05.06.jpg

Nu jävlar börjar grejerna lira på riktigt :wub:

Publicerat
35 minutes ago M-Ola sa:

Det är lugnt. Så länge det handlar om S&L så.

Själv vill jag se kolven i verklighet innan jag bestämmer mig. Börjar mer och mer fundera på att byta ut Sako 75:an mot en S&L Ambassador med lite finare kolv, men i så fall kommer jag att ta en tur till fabriken för att plocka ut kolven själv. Ska även kolla upp vilka kalibrar de har verktyg till hemma. En av de äldre herrarna i ena jaktlaget berättade att han var på fabriken för några år sen, troligtvis mer än tjugo år sen, och då hade de många specialbeställningar i udda kalibrar.

DET är roligt att fundera och spåna. Det blir dock alltid lika jobbigt när offerten kommer.

Jadu Ambassadoren är riktigt jäkla trevlig, en sådan i 7x57 hade inte gjort ont :blush: Får bli nästa "projekt" ;)

Publicerat

Måste få ordning på min S&L... 

Mod 60  i kaliber 7x61 S&H^_^

Publicerat

Och jag på S&M.

Publicerat
11 minutes ago hobbe sa:

Måste få ordning på min S&L... 

Mod 60  i kaliber 7x61 S&H^_^

Tycker jag absolut! Vad är det som är knas med den?