Publicerat Oktober 28, 20169 yr Författare Äntligen dags att skjuta in 8x57 pipan. Skulle ut till gården hela dagen i dag var planen men just nu så är det stressat på alla fronter så kom inte i väg förrän vid två tiden. Väl ute så riggades allt i det fina, men blåsiga, vädret. Började med att montera över min Swarre 1-6x24. Riktade in den mot en luftgevärstavla på 40 meter genom pipan. Gick ner till bänken och sköt första skottet från 60 meter. Gick och mätte till ca 25 cm åt vänster. 12 klick åt höger och ett nytt skott. Mitt emellan lapp och förra skottet så 10 klick till. Satt i lappen. Fram och markera och sen en treskotts grupp. Dålig avfyrning på andra skottet men annars bra och satt lite till vänster. Justerade för det och sköt tre skott till. Lappen borta. Nöjd. Tog fram mina Barnes VOR-TX 200gr och testade med dem. Första skottet satt vid lappen men de två andra lite nedanför. Avfyringen på första skottet kändes inte helt perfekt så jag justerade för de andra skotten och flyttade ut till 100 meter. Nu blev det lite jaktmatch och det märktes att vinden tog i lite mer nu när jag flyttat ut i blåsten. Jakt matchen verkar ligga några cm högre än Barnes och vilja driva lite i vinden. Väntade på att det skulle lugna sig lite och tog ett kontrollskott med Barnes. Den satt där den skulle. Sen sköt jag in Zeissen också men det är en annan historia. Lite bilder: Bössan med 3-12:an monterad på 100 meter: Första tre skotten: Nästa treskotts serie: Och så var lappen borta: Kontrollskott med Barnes på 100 meter:
Publicerat November 14, 20169 yr Har gått och blivit intresserad av en Classic DL i 7x64, efter lite mailande med Halmstad vapenservice. Då en 7x64 inte skulle vara svår att ta fram, som med många andra tillverkare knappt säljer till Sverige. Men fick någon blixt idé om att S&L kan tillverka pipor med udda kalibrar med? För deras prisbild vad gäller pipor tilltalar samt att de har ett utbud vad gäller jaktmatch och match pipor som ser trevligt ut.
Publicerat November 14, 20169 yr 1 hour ago tobe sa: Har gått och blivit intresserad av en Classic DL i 7x64, efter lite mailande med Halmstad vapenservice. Då en 7x64 inte skulle vara svår att ta fram, som med många andra tillverkare knappt säljer till Sverige. Men fick någon blixt idé om att S&L kan tillverka pipor med udda kalibrar med? För deras prisbild vad gäller pipor tilltalar samt att de har ett utbud vad gäller jaktmatch och match pipor som ser trevligt ut. Ja det har ju tillverkats iallafall en i 7x64 innan så det bör inte vara omöjligt för honom att få loss från fabriken. Titta på mitten ungefär av denna sidan: http://knudsko.dk/schultzlarsen.html Vad är det för något "special" som du tänkt dig? Mvh Joacim
Publicerat November 14, 20169 yr 12 hours ago Joacim sa: Ja det har ju tillverkats iallafall en i 7x64 innan så det bör inte vara omöjligt för honom att få loss från fabriken. Titta på mitten ungefär av denna sidan: http://knudsko.dk/schultzlarsen.html Vad är det för något "special" som du tänkt dig? Mvh Joacim Det är så fall en .338-06 som är små intressant.
Publicerat November 14, 20169 yr 2 hours ago tobe sa: Det är så fall en .338-06 som är små intressant. Eller en 35 wheelen? Det hade varit läckert
Publicerat November 14, 20169 yr Har blivit sjukt sugen på en Schultz & Larsen Classic Traveller på sista tiden. Får se vad det mynnar ut i, just för stunden lär det inte bli något (om jag inte råkar att snubbla över en trissvinst på sådär en 15-20000kr för jakt&nöjeskontot är tämligen barskrapat just i detta nu. En Classic Traveller kan väll ses som en "sneak" Take down men med rätt teknik vid isärtagning/ihopmontering och en fin momentnyckel så är jag ganska så säker på att man kan få ett helt ok koncept som lär hålla "nollan" tillräckligt bra för den jakten jag skulle kunna tänkas bedriva med en slik med avstånd upp till 100-150m. Kalibern skulle nog bli 7x57 eller möjligen 8x57js. Snubblade jag dessutom på en lott med säg 10000kr högre vinst så hade det dessutom blivit en Grade III kolv. Nä, nu är det dags att sluta svamla och gå och lägga sig för att sova - väckarklockan skriker i om 4 timmar. Kände bara för att dela med mig lite av de tillfälliga tankarna/drömmarna i mitt huvud Lev väl och sov gott allesammans!
Publicerat November 15, 20169 yr Författare 8 hours ago Joacim sa: Eller en 35 wheelen? Det hade varit läckert Nähä du. 35 Whelen ska jag ha. Ska ju pipa om min Sako 75 i den nu och sen är tanken att när man fyllt upp nöjeskontot ordentligt så skall en S&L Ambassador i grade IV eller V införskaffas i nämnda kaliber.
Publicerat November 15, 20169 yr 10 hours ago Joacim sa: Eller en 35 wheelen? Det hade varit läckert Ja det hade nog fungerat det med.. Men tycker det finns riktigt bra med kulor i .338 i spannet 200-250 gr som fungerar väl. Samt att patronen i sig känns väldigt optimal till alljakt jorden runt, kanske inte de 5 stora även om det skulle gå, med en 300 gr FMJ
Publicerat December 6, 20169 yr Nu har jag äntligen hittat en att pilla på. Så det var inte så svårt att bestämma sig att det kommer bli en framöver. Nu ska jag ta och bestämma mig och ångra mig några 100-tals gånger vilka pipor jag ska ha, men kolven kommer inte vara så noga för det blir en GRS. Men jag grunnar på om man ska bredda dalgången i kolven och borra 2hål ifrån sidan så man slipper ta ur lådan ur kolven vid varje pipbyte.. Vad tror ni om det?
Publicerat December 6, 20169 yr Författare Det är görbart för så fungerar deras Traveller. Tänk bara på att du måste köpa S&L:s special pelare för att bädda ner den rätt i GRS:stocken. Jag plockade hem hem pelarna när jag beställde en extra pipa och de är inte gratis precis. Själv grunnar jag mest på vilken GRS det ska bli och i så fall i vilken färg. Just nu lutar det åt en Decima Sporter i Black/Red.
Publicerat Februari 20, 20179 yr Författare Senaste från S&L. Nya kolfiberkolvar sägs det..... Dyra som tusan verkar de också bli....
Publicerat Februari 21, 20179 yr https://www.blocket.se/stockholm/Vapen_Sauer_200str___Schultz_Larsen_Traveller_71737877.htm?ca=23_2&w=3 Det är bara att handla.
Publicerat Februari 21, 20179 yr 1 hour ago tobe sa: https://www.blocket.se/stockholm/Vapen_Sauer_200str___Schultz_Larsen_Traveller_71737877.htm?ca=23_2&w=3 Det är bara att handla. Mums, det är synd att de 15 lapparna saknas
Publicerat Februari 22, 20179 yr Fin bössa.. Kunde inte låta bli att tänka på likheterna den har med Heym SR21/30 Min kom i en likadan koffert, fast som det stod Heym på, så klart. Lådan är snarlik, likaså slutstycksspärren och kolven, plast-och pelarbäddade från fabrik, pipbytessystem, avgasport, insex m.m.. Din ser ut att ha fått en fin finish, iallafall. Mitt trä kändes som dasspapper när jag fick den.. Lite B med tanke på att jag hoppade upp en grade och valde stocken själv. Köpte du kanske bössan av Tore i Halmstad? Han säljer ju både Heym och S&L.
Publicerat Februari 22, 20179 yr Författare Jag tog hem min via Jakt & Friluftsgården utanför Lund och Joacim tog sin via Tore tror jag.
Publicerat Februari 22, 20179 yr 3 hours ago M-Ola sa: Jag tog hem min via Jakt & Friluftsgården utanför Lund och Joacim tog sin via Tore tror jag. Stämmer bra det. Mvh Joacim
Publicerat Maj 23, 20179 yr På 2017-02-20 at 23:51 M-Ola sa: Senaste från S&L. Nya kolfiberkolvar sägs det..... Dyra som tusan verkar de också bli.... För att inte tala om jäfligt fula!!!
Publicerat Maj 26, 20179 yr Författare Detta är en populär post. Då har 6XC-pipan landat. Nu skall den till smeden för att få samma gänga som 8x57-pipan så jag kan använda samma dämpare. Återkommer efter jag provskjutit den.
Publicerat Maj 28, 20179 yr Riktigt fin och vacker bössa du har här. Har aldrig själv skjutit med en sådan, men känt och klämt mycket på sådana hos vapenhandlare och dom känns verkligen gedigna.
Publicerat Maj 31, 20179 yr På 2017-05-26 at 11:12 M-Ola sa: Då har 6XC-pipan landat. Nu skall den till smeden för att få samma gänga som 8x57-pipan så jag kan använda samma dämpare. Återkommer efter jag provskjutit den. Hur många dagar ska den där smeden gänga pipan? Vid det här lager borde han hunnit gänga från mynning till patronläget och det kommer ju se skitfult ut
Publicerat Juni 20, 20179 yr Författare Detta är en populär post. Fick äntligen tummen ur och hämtade upp bössan hos smeden i dag. Nu har pipan fått rätt gänga och så inhandlades lite övningsammo också. Det är en grov pip-profil på denna pipan så smeden fick ta ur lite på kolven så att allt skulle passa. Kommer att skjuta med 8mm fronten på dämparen så länge så får vi se om det behöver köpas en lös front senare. 6XC skotten passade i samma magasin som 22-250. Trodde jag skulle behöva justera lite, men det verkar fungera och mata bra när jag provar. Återstår och se hur det går vid inskjutningen. Inte mycket kvar av plastbussningen: Mina tre kalibrar i min S&L Victory:
Publicerat Juni 20, 20179 yr Bara JM? Bli inte besviken om det skjuter illa, Btw vill du ladda själv har jag prylarna som krävs. C
Publicerat Juni 20, 20179 yr Författare Skjuter JM så dåligt? Blev två askar så jag har något att börja med. Kommer ju att behöva tomhylsor också. Tänkte köpa en ask med BST för att ha till räv och bockjakten, så jag hoppas de skjuter bättre. Ladda själv är nästa steg, för kommande kaliber blir .35 Whelen och då måste jag ladda själv. Så jag kanske hör av mig för att tigga lite lärartid av dig.