Publicerat Juli 28, 20169 yr En liten djävla stål pinne som hindrar slutstycket att åka ur vid repetering, härdad litet as som måste göras ny.. Forsa kunde inte fixa det, skall kolla med Dino och grabbarna tänkte jag.. Just nu är den en enpetare
Publicerat Juli 28, 20169 yr 4 minutes ago hobbe sa: En liten djävla stål pinne som hindrar slutstycket att åka ur vid repetering, härdad litet as som måste göras ny.. Forsa kunde inte fixa det, skall kolla med Dino och grabbarna tänkte jag.. Just nu är den en enpetare Aj då Antar att du har kollat med danskarna själva?
Publicerat Juli 28, 20169 yr Japp, har tom fått hjälp av en Dansk kille ( Jörgen)som har sammanställt nästan 80% av alla bössor som lämnade gamla Otterup fabriken, var dom finns i världen... Modellen/ kaliber/ompipning mm..en riktig S&L fantast. Jag fick reda på att mitt gevär såldes till en amerikan som skickade den till Belgien där det lades in lite lull-lull dekor. Sen såldes den till en svensk och jag är 4de ägaren Han kollade även med en av dom gamla vapen meckarna men han hade inte någon styr tapp till just mod 60, och dom nya ägarna har inte någon heller så det blir att se till att få en ny tillverkad!
Publicerat Juli 28, 20169 yr 58 minutes ago hobbe sa: Japp, har tom fått hjälp av en Dansk kille ( Jörgen)som har sammanställt nästan 80% av alla bössor som lämnade gamla Otterup fabriken, var dom finns i världen... Modellen/ kaliber/ompipning mm..en riktig S&L fantast. Jag fick reda på att mitt gevär såldes till en amerikan som skickade den till Belgien där det lades in lite lull-lull dekor. Sen såldes den till en svensk och jag är 4de ägaren Han kollade även med en av dom gamla vapen meckarna men han hade inte någon styr tapp till just mod 60, och dom nya ägarna har inte någon heller så det blir att se till att få en ny tillverkad! Ok, kul med en så driven kille. Men desto tråkigare med tappen
Publicerat Augusti 4, 20169 yr Detta är en populär post. Var och skrev ansökan och monterade siktet på min nya bekantskap idag En Schultz & Larsen Classic DL i 308winchester. Trycket och slutstycksgången är grymma Handlaren hade denna inne och jag fick ett pris som jag inte kunde motstå, annars hade jag ju helst föredragit 6,5x55 och en uppgraderad träbit men då hade det blivit ca 5000kr till att slanta upp och det var jag inte sugen på innan jag ens vet om detta är något för mig. När jag väl vet om denna bössan/systemet är för mig så lär det gå iväg en beställning till på en i 6,5x55 (eventuellt 6,5-284) med grade 2 eller 3 kolv. Mvh
Publicerat Augusti 5, 20169 yr De första två 5-skottarna ur bössan Jag är nöjd. När jag och bössan lärt känna varann lite bättre så kommer nog skytten att göra ett bättre jobb och bilderna lär bli mer rättvisa mot bössan. Mvh
Publicerat Augusti 5, 20169 yr Författare Detta är en populär post. Snygg bössa och den kommer skjuta bättre. Fick första viltet för min bössa i förrgår. Hade ju hoppats på en räv eller grävling men de har lyst med sin frånvaro. Dock landade ett gäng utsockens kråkor på vallen. En av dem gjorde det för sista gången. 55gr V-Max på 120 meter är effektivt. Linus har fått börja vänja sig vid långa apporter nu.
Publicerat Augusti 5, 20169 yr 1 hour ago M-Ola sa: Snygg bössa och den kommer skjuta bättre. Tack Det låter bra, vi får se om det är skytten som inte är bättre eller om bössan skjuter bättre vad det lider. Eller så kanske både bössa och skytt börjar skjuta bättre vart det lider Mvh
Publicerat Augusti 6, 20169 yr Vackra bössor! Undran? Vad ligger en sådan på? Olika kolvar? Semi pipa? Löst magasin? Pipbyte svårt? Moment? S
Publicerat Augusti 6, 20169 yr 1 hour ago hs_merkel sa: Vackra bössor! Tackar, ja dom är "klassiska" och trevliga - ingen plast, bara metall och trä Quote Undran? Vad ligger en sådan på? 15500kr ligger den som jag köpt på i handeln. Jag köpte min hos Halmstad vapenservice och han har en kvar vad jag vet om i 6,5x55 (om den inte sålts här de senaste dagarna). Quote Olika kolvar? Jag tycker att det finns vad kolvar som behövs. Visserligen bara en som tillverkar syntetkolvar Mpistocks. KKC gör även dom kolvar, eller har gjort i vart fall men det är ju inte syntet. Det som är lite roligt med Schultz & larsen enligt mig är valnötssidan där du kan få riktigt fina träbitar till en mindre summa pengar extra. En uppgradering till Grade 2 ligger på 1490dkr (ca 1800 svenska) och höjer upp livet i stocken rejält, Grade 3 - 4500dkr, Grade 4 - 8000dkr, Grade 5 - 16000dkr och Grade 6 - 27000dkr. Classic DL som jag har kan maximalt förses med Grade 3 om jag förstått det rätt medans Victoryn som M-ola har kan fås med upp till Grade 6. Quote Semi pipa? Inga problem. Finns antingen en som kallas för jagdmatch som är 63cm lång och 17mm i mynningen eller match som är 19mm i mynningen. Dom har som tillval både rak "klassisk" flutning eller spiralflutning. Quote Löst magasin? Japp, 3 eller 5-skotts. Quote Pipbyte svårt? Moment? S Pipbytet är väldigt enkelt. Tar max 2min att skifta pipa. Kontrollskott rekomenderas dock efteråt.
Publicerat Augusti 27, 20169 yr Författare Vart förbi Jakt&Friluftsgården i går och fick trycket uppjusterat lite. Känns väldigt bra nu, men får se hur det går nästa gång jag har tid att övningsskjuta lite. Har beställt en 8x57 JS pipa också som är på ingång. De hade även fått hem bedding blocks så att jag kan bädda ner bössan i en GRS stock när kassan tillåter det. Kan säga att de var lite överprisade. Nu fick jag ett betydligt bättre pris, men listpriset ligger på ca 1100 kr. Små välgjorda "pelare" är det dock. Träffbilderna fortsätter att minska efterhand som jag vänjer mig att skjuta med bössan. Senaste tillfället krympte bästa serien till 11 mm och då var det bara två hål på tre skott. Så med mer träning är jag övertygad om att få till riktigt fina serier. Lite bilder på pelarna.
Publicerat Augusti 27, 20169 yr 1 hour ago M-Ola sa: Vart förbi Jakt&Friluftsgården i går och fick trycket uppjusterat lite. Känns väldigt bra nu, men får se hur det går nästa gång jag har tid att övningsskjuta lite. Har beställt en 8x57 JS pipa också som är på ingång. De hade även fått hem bedding blocks så att jag kan bädda ner bössan i en GRS stock när kassan tillåter det. Kan säga att de var lite överprisade. Nu fick jag ett betydligt bättre pris, men listpriset ligger på ca 1100 kr. Små välgjorda "pelare" är det dock. Träffbilderna fortsätter att minska efterhand som jag vänjer mig att skjuta med bössan. Senaste tillfället krympte bästa serien till 11 mm och då var det bara två hål på tre skott. Så med mer träning är jag övertygad om att få till riktigt fina serier. Lite bilder på pelarna. Tjusigt Vad gäller Schultz & larsens prisbild så tycker jag som dig just vad gäller små enkla tillbehör som magasin, ringar och tydligen pelare för bäddning. Vad sägs om 1800kr för ett 5-skottsmagasin i bockad plåt? Pipor och vapnen däremot håller en bra prisbild Funderar själv på att uppgradera min Classic DL med en 243win alt 22-250 pipa. Mvh Joacim
Publicerat September 5, 20169 yr 5500-5800kr för en standard. 7700kr ca för en flutad och 9300kr för en flutad matchpipa. Flutad matchpipa tar väll Blaser 13-14000kr för nuförtiden? Mvh Joacim
Publicerat September 6, 20169 yr 30 minutes ago hs_merkel sa: Skulle vilja klämma och känna på en classic. Kanske är något? S. Jag har ju en Classic DL - det enda som skiljer den från Classicen är att DL har pipbytessystem. Synd att vi har 50+ mil mellan oss annars hade du gärna fått titta förbi och klämt/känt. Mvh Joacim
Publicerat Oktober 26, 20169 yr Författare Mycket nöjd. Ska skjuta in min nya 8x57 pipa på fredag så det kommer en rapport om det till helgen.
Publicerat Oktober 26, 20169 yr 1 hour ago Markus anderss sa: Är ni fortfarande nöjda med dom? Mycket nöjd med bössan - har dock bytt 308win pipan mot en 6,5 istället. Nästa steg på "to do-listan" är en 22-250 pipa och ett typ Vortex diamondback 4-12x40AO. Mvh Joacim
Publicerat Oktober 26, 20169 yr Har länge letat efter en bössa som ska ersätta tikkan, som ska vara i skåpet och skogen resten av livet. Har funderat på Hyem och Dakota men nu har S&L börjat kika in bakom hörnet. Victory med högre grade, 22-250, 6.5x55 och 358nm lockar...
Publicerat Oktober 26, 20169 yr 6 minutes ago Markus anderss sa: Har länge letat efter en bössa som ska ersätta tikkan, som ska vara i skåpet och skogen resten av livet. Har funderat på Hyem och Dakota men nu har S&L börjat kika in bakom hörnet. Victory med högre grade, 22-250, 6.5x55 och 358nm lockar... Låter som en läcker set-up men personligen skulle jag välja 8x57 eller 9,3x62 istället för 358Nm för att slippa dubbla slutstycken. I övrigt skulle jag kunna tänka mig att kopiera det där rakt av Mvh Joacim
Publicerat Oktober 26, 20169 yr På hemsidan finns det inte 9.3men däremot skippa 6.5 och köra med 22-250 och 8x57 skulle täcka mina behov gott och väl
Publicerat Oktober 26, 20169 yr Författare De kan fixa de flesta kalibrar om de bara får lite tid. Just nu storsatsar de i England så vi är ju inte direkt prioriterade i Sverige. Själv blev det en 22-250 pipa först och den skjuter bara bättre och bättre. Nu har även 8x57:an landat och nästa blir nog en 35 Whelen bara för att. Har erbjudande om en 6xc också så jag får se vad pengarna räcker till. Ska komplettera med en GRS-kolv till våren då jag gillar den, har två redan på andra bössor, och då framför allt när 22-250 pipan sitter på.
Publicerat Oktober 27, 20169 yr 12 hours ago Markus anderss sa: På hemsidan finns det inte 9.3men däremot skippa 6.5 och köra med 22-250 och 8x57 skulle täcka mina behov gott och väl Då det är samma pipor mellan den äldre M97DL (nuvarande Victory) och de som tillverkas nu Classic DL och Victory så finns det ganska bra med pipor även på begagnatmarknaden. Här till exempel Och Torsbo har 3 st Vill man tvunget ha nytt så är detta kaliberbeteckningen enligt en av de danska återförsäljarna 22-250 13.998 Kr. 243 Win 13.998 Kr. 6.5X55 13.998 Kr. 6.5-284 13.998 Kr. 270 Win 13.998 Kr. 7-08 13.998 Kr. 7X64 13.998 Kr. 308 Win 13.998 Kr. 30.06 13.998 Kr. 8 x 57 JS 13.998 Kr. 9.3X62 13.998 Kr. Mvh Joacim