Publicerat Januari 9, 200719 yr Ja att mina Vita Blixten inte e kaffeved än e rena undret. Skulle ta mig ner för en längre utförsluttning/backe med tät ungskog i lördags. De gick BARA framåt. Måste skjuta in bösan nu igen > Betällde igår ett par "Fischer e 109" o hoppas på bättre erfarenhet. ;D Åker mest ospårat o löst därav valet. På isarna blir de motionsskidorn som funkar BETYDLIGT mkt bättre att åka me än VB!
Publicerat Januari 9, 200719 yr Jag tycker faktiskt att vita blixten är bra skidor, jag har dom 3 senaste vintrarna åkt säkert 20-30 mil om inte mer med samma par och dom funkar än. Vintrarna har varit bra och det har vart "västerbottens-före" 3 år nu, så dom funkar. Men ska nog åka och köpa nå bra skider från finland till våren när det blir rea.
Publicerat Januari 10, 200719 yr Jag tycker faktiskt att vita blixten är bra skidor....... Mina har säkert åkt ett 20-50tal mil ockå o jag intämmer fullt att de e bra skidor SÅLÄNGE de e platt o fritt från hinder. I kuperad skogsteräng tycker jag inte om dem! Kanke ska tillägga att jag ej bytt bindningar!
Publicerat Januari 10, 200719 yr jag tyckte vita blixten var ok tills jag köpte ett par tegsnäs. nu kommer jag aldrig att använda vita blixten igen.
Publicerat Januari 10, 200719 yr Mina har säkert åkt ett 20-50tal mil ockå o jag intämmer fullt att de e bra skidor SÅLÄNGE de e platt o fritt från hinder.I kuperad skogsteräng tycker jag inte om dem! Kanke ska tillägga att jag ej bytt bindningar! Svänga har jag väl inte så stora problem med, det blir ju inte så tigtha svängar på jakt så ofta. I kuperad terräng åker man ju inte så mkt, men där kan dom vara lite jävliga. Har inte heller bytt binningar och förstår inte vad folk gnäller på dom heller, när man fått dom rätt inställda blir det ju väldigt bra, smidiga att ta av och på gnisslar inte som "tegsnäs plastbinningar". jag tyckte vita blixten var ok tills jag köpte ett par tegsnäs. nu kommer jag aldrig att använda vita blixten igen. Kan vara så Men vid bra före är väl blixten smidigare och lättare att åka på?
Publicerat Januari 10, 200719 yr svar till t.s nej jag tycker inte det tegsnäs skidorna väger så mycket mindre fast dom är större till ytan. jag brukar brukar använda skridskotekniken om det är bra före och jag ska hem fort det var svårt med vita blixten. olsskogen skidor väger ändå mindre.
Publicerat Januari 10, 200719 yr Japp, vita blixten går inte så bra att köra skate-stil med. Men själv så brukar jag inte ha det behovet heller. Och menade att blixten är lättare att åka i det avseendet att dom är smidigare i skogen och det är lätt att åka bra tekniskt, tycker jag. Nu har jag inte provat att åka med längre skidor desto mer, men antar att det är så.
Publicerat Januari 10, 200719 yr nej det är inte ofta man har det det var bara ett exempel på att åka tekniskt . jag kan inte komma på några situationer så här på rak arm när jag har velat ha tillbaks mina vita blixten under fötterna inte ens i trassliga förhållanden i snårig skog. den eventuella extra längden eller bredden är inget hinder därför att skidorna är så lätta. det är den uppfattningen jag har den passar nog inte alla. bindningarna från ett par korta mycket breda vita blixten jag hade lever vidare på mina tegsnäs så helt världelös är dom inte.
Publicerat Januari 11, 200719 yr Författare Använder ett par finsktillverkade trä/plastskidor med plastbotten som fungerar helt tillfredställande med blixten bindningar. Lite lättare och glider väl en aning bättre än blixten, men nog går VB bra att åka med om man inte är för kräsen. Så länge det är hyffsat före ser jag inget hinder med VB, att de desutom nästan är gratis gör det hela till vettiga skidor, de är trots allt oftast 10ggr billigare än t,ex tegsnäs. Hur som helst, det blir nog inte fler fåglar hem vare sig man har blixten eller tegsnäs utan det är nog hur kräsen man är med utrustningen som styr, jag kör på det som fungerar tillfredställande och nöjer mig med det.
Publicerat Januari 11, 200719 yr Hur som helst, det blir nog inte fler fåglar hem vare sig man har...... Där har du fel. Hade jag inte varit så knäckt o elak på skidorna framåt em. hade jag med all säkerhet sett fåglarna innan de flög!!! Gäller både ripor och svartfågel. Sen huruvida de e skidorna eller min teknik må va en sak men jag vet att jag kan åka mkt bättre med andra typer av skidor o bindningar!
Publicerat Januari 11, 200719 yr Där har du fel. Hade jag inte varit så knäckt o elak på skidorna framåt em. hade jag med all säkerhet sett fåglarna innan de flög!!!Gäller både ripor och svartfågel. Sen huruvida de e skidorna eller min teknik må va en sak men jag vet att jag kan åka mkt bättre med andra typer av skidor o bindningar! På vilket sätt krånglar binningarna?
Publicerat Januari 11, 200719 yr Denna tråd är fullständigt obegriplig ;D Hur f-n gör man när man åker skidor ???
Publicerat Januari 11, 200719 yr Denna tråd är fullständigt obegriplig ;D Hur f-n gör man när man åker skidor ??? Det har Vi inte räknat med att Ni reservdanskar ska veta heller. ;D
Publicerat Januari 12, 200719 yr Åkte skidor runt huset idag ;D vi har väl en halv dec med snö här nu...
Publicerat Januari 12, 200719 yr Har inte åkt lagg sen -91 3 veckor i Nillivaara innan dess vintern -86-87 i A-jaur Kan säga att det gick trögt -91. Vintern -86 satt alla tänder löst i överkäken när jag hade ca 60 kg på ryggen bössan på bröstet och skulle korsa en väg med plogvallar och 2 strängar sand Fort nerför, stopp is snabbt frammåt, sand stopp, is snabbt frammåt sen brant snövall Roggman på rygg bössan i luften landar i ansiktet uhhh. Jag gillar inte skidor, i alla fall inte med packning. ;D ;D MVH Roggman66
Publicerat Januari 15, 200719 yr Har inte åkt lagg sen -91 3 veckor i Nillivaara innan dess vintern -86-87 i A-jaur Kan säga att det gick trögt -91. Vintern -86 satt alla tänder löst i överkäken när jag hade ca 60 kg på ryggen bössan på bröstet och skulle korsa en väg med plogvallar och 2 strängar sand Fort nerför, stopp is snabbt frammåt, sand stopp, is snabbt frammåt sen brant snövall Roggman på rygg bössan i luften landar i ansiktet uhhh.Jag gillar inte skidor, i alla fall inte med packning. ;D ;D MVH Roggman66 Haha ;D Efter en helgs jakt tänkte uppdatera mina tankar kring skidor osv. Jag har åkt ospårat kring 2-3 mil ihelg, det var bra före och man sjönk 1-2 stundvis 3 dm. Hade mina vita blixten på fötterna och jag tycker att dom gjorde jobbet bra. Om jag säger så här, det berodde inte på skidorna att vi inte han längre turer varje dag. En sak som jag skulle tro är bättre med ex Tegsnäs är att om man åker mycket efter skoterspår, i sina gamla spår så glider säker tegsnäsarna bättre och det är lättare att hålla tekniken, men att åka ospårat tror jag gör det samma vad det är om bärytan är densamma. Sen kan en egens vikt och längd också spela en stor roll, jag räknade ut att det kanske blir +-90 kg på mina skidor(80 kg + packning, kläder ibland bössa). Och om ett kommer till mer vikt kan det bli jobbigt i dåligt före. Egentligen så handlar det här inte om att jag vill försöka övertyga er om att vita blixten den bästa skidan som går att finna, och jag kommer själv snart att köpa några andra lite större skogskidor eftersom jag ändå åker så pass mycket. MEN, jag tycker att blixten får lite för mycket omotiverad kritik och jag tycker att den som bara åker några turer per år så går vita blixten precis lika bra som ett par Tegsnäs.
Publicerat Januari 15, 200719 yr [quote author T.S jag tycker att blixten får lite för mycket omotiverad kritik och jag tycker att den som bara åker några turer per år så går vita blixten precis lika bra som ett par Tegsnäs. där håller jag äntligen med dig.
Publicerat Januari 16, 200719 yr Nädå. VB e helt ok. O de som kan åka skidor behärskar de säkert 100ggr bättre än mig. Men vad ska jag annars skylla på Kommer behålla mina för framtida bruk! På platten i lössnö e de oslagbara!!
Publicerat Januari 17, 200719 yr Jag och Jonti var in till handlarn idag, kollade lite på skogsskidor på samma gång. Jag tycker att det verkar som Olskogs är vettigare skidor än Tegsnäs, lättare och billigare. Det negativa är väl att dom inte finns i så långa storlekar, men man borde ändå klara sig på dem.
Publicerat Januari 17, 200719 yr Jag och Jonti var in till handlarn idag, kollade lite på skogsskidor på samma gång. Jag tycker att det verkar som Olskogs är vettigare skidor än Tegsnäs, lättare och billigare. Det negativa är väl att dom inte finns i så långa storlekar, men man borde ändå klara sig på dem. dom har klart bättre bindningar.
Publicerat Mars 8, 200719 yr Lånar tråden lite och frågar om det var ngn som åkte vasan i år? Öppet spår eller vanliga loppet (tävlingen).....