Jump to content

Demontera slutstycke - m/96 med sidosäkring


redtop
 Share

Recommended Posts

Jag har nyligen köpt en ombyggd m/96. Pipan är kortad, en handgjord jättefin stock, skönt trycke och den är modifierad med sidosäkring.

Nu vill jag naturligtvis göra en grundlig översyn och rengöring, men hur tar jag isär slutstycket när flaggäskringen inte finns kvar så jag kan ställa den i demonteringsläget?
Jag har förstått det som att man måste spänna upp fjädern för att kunna kunna skruva av styrhylsan, men jag hittar inget bra sätt att göra det på. I uppspänt läge ser man ett fräst spår i tändstiftsmuttern (?). Kan det vara så att man ska sätta en saxpinne där?

Och hur är det, är styrhylsan gängad, eller är det någon slags bajonettfattning?

Bilder på slutstycket och bössan bifogas.

Slutstycke1.jpg

Slutstycke2.jpg

Slutstycke3.jpg

Slutstycke4.jpg

m96_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag TROR att du skall sätta en av klackarna emot en hård kant och dra ner slutstycket och snurra. (varning svårare än vad det låter)

Link to comment
Share on other sites

Lyft spänntanden med en skruvmejsel (eller mot kanten av köksbordet- om du törs) och skruva ut slutstycksmuttern.

Gängan går åt rätt håll- inget "ramlar ur" när du skruvar

Svårare än så är det inte..

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago Dansken sa:

Lyft spänntanden med en skruvmejsel (eller mot kanten av köksbordet- om du törs) och skruva ut slutstycksmuttern.

Gängan går åt rätt håll- inget "ramlar ur" när du skruvar

Svårare än så är det inte..

Tack för svar!

Då låter det som om jag på rätt spår! Och det är det här som är spänntanden?

 

spänntand.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jaha, det gick ju bra det där. Men jag måste nog klura lite på ett verktyg för att underlätta.
För att man kan... ;)

Utdragaren tog jag inte bort för jag var inte påläst hur man gjorde. Får bli nästa gång.

Slutstycke5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Och varför skulle du ta bort den ?

Link to comment
Share on other sites

Det var därför jag tänkte "han" kunde låta bli ;)

Link to comment
Share on other sites

Det var naturligtvis en prövning att låta bli att ta bort den, men det gick! ;)

Tanken var väl att ta isär så mycket som möjligt för att kolla skicket och göra grundlig rengöring, men det får räcka så här för nu. 

När jag skrev "för att man kan" var det för att förebygga en massa kommentarer som "varför behöver du ett sånt verktyg?". Jag tycker sånt klurande är lite kul och ibland blir det prylar tillverkade fast de egentligen inte behövs. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago redtop sa:

När jag skrev "för att man kan" var det för att förebygga en massa kommentarer som "varför behöver du ett sånt verktyg?". Jag tycker sånt klurande är lite kul och ibland blir det prylar tillverkade fast de egentligen inte behövs. 

Såna är vi väll alla lite till mans - kunde bara inte låta bli när dansken la upp det så fint :blush:

Link to comment
Share on other sites

BTW, när man står med bitarna i handen och putsar så kan man ju inte låta bli att bli imponerad över 100 år gammal konstruktion och hantverket i tillverkning, helt utan CAD och CNC.

Knepiga bearbetningstempon inuti bitarna som man knappt begriper hur de fick till. Den röda hatten av för de gamla svarvarna och fräsarna!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har sett på recknagel att det finns "winchestersäkringar" till M98-orna. Kräver de ingrepp av smed eller är de bara att byta ut?

Link to comment
Share on other sites

De kräver lite arbete och inpassning.

Det är inte rocket science att få dit en- men man bör veta vad man gör.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Verktyg?

Den ser inte ut att ha den kortaste slaglängden, dra tillbaka så tänstiftsmuttern går fri slytstycksmuttern med ett par mm på ovansidan, lås den med ett en bit 2mm tjock plåt i hacket som bildas mellan muttrarna. Klart.

Skruva i sär och sätt ihop.

Kom bara ihåg att vända slagstiftet åt rätt håll - annars kan tryckpunkten försvinna.

T

Link to comment
Share on other sites

På 2016-08-07 at 10:24 pmt sa:

Verktyg?

Den ser inte ut att ha den kortaste slaglängden, dra tillbaka så tänstiftsmuttern går fri slytstycksmuttern med ett par mm på ovansidan, lås den med ett en bit 2mm tjock plåt i hacket som bildas mellan muttrarna. Klart.

Skruva i sär och sätt ihop.

Kom bara ihåg att vända slagstiftet åt rätt håll - annars kan tryckpunkten försvinna.

T

Hänger inte med på var du menar att man skulle sticka in en plåtbit. Kan du visa i någon av bilderna jag postat tidigare?

Menar du att det skulle ha betydelse om man vrider tändstiften 180°? Det är ju helt symmetriskt och har väl inget att göra med trycket heller? Det är väl bara spänntanden som har kontakt med trycket?

BTW så är verktyget konstruerat nu, men det är kö i 3D-printern ;)

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago redtop sa:

Hänger inte med på var du menar att man skulle sticka in en plåtbit. Kan du visa i någon av bilderna jag postat tidigare?

Slutstycke5.jpg

41 minutes ago redtop sa:

Menar du att det skulle ha betydelse om man vrider tändstiften 180°? Det är ju helt symmetriskt och har väl inget att göra med trycket heller? Det är väl bara spänntanden som har kontakt med trycket?

Jo, det är just det det har, för det är nämligen i princip aldrig helt symetriskt...... Det är därför det brukar stå en stämpel på ena sidan - så man vet hur det sitter när man tar av det. Så man kan sätta det lika när man sätter ihop det.

Och eftersom det inte är helt symetriskt så justerar det höjden på tanden på tändstiftsmuttern relativt slutstycksmuttern.

Och höjden på tanden relativt slutstycksmuttern påverkar trycket - mycket på orginaltrycket men även till del på en del eftermarknadstryck - därmed inte sagt alla.

/T

 

Link to comment
Share on other sites

OK, då förstår jag hur du menar, men Jag tror det är mycket svårt att för hand pressa ihop fjädern så mycket att man kan få in en plåtbit där. Nåja, det gick ju att få isär hursomhelst.

Förstår också hur du tänker med tändstiftet. Jag vet inte om jag satte ihop det lika som det var tidigare, men jag har inte märkt någon skillnad på trycket. Får notera det till nästa gång det är dags att ta isär slutstycket.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago redtop sa:

OK, då förstår jag hur du menar, men Jag tror det är mycket svårt att för hand pressa ihop fjädern så mycket att man kan få in en plåtbit där. Nåja, det gick ju att få isär hursomhelst.

För hand tror jag inte någon orkar haka upp dem så mycket - men det gör man mot skruvstycket på arbetsbänken.

7 minutes ago redtop sa:

Förstår också hur du tänker med tändstiftet. Jag vet inte om jag satte ihop det lika som det var tidigare, men jag har inte märkt någon skillnad på trycket. Får notera det till nästa gång det är dags att ta isär slutstycket.

Det är inte så mycket jag "tänker" det är liksom ett standardmisstag som ofta gjordes på trupp förr. Hur många 96or eller 38 or som vänt i verkstaden med "fel på trycket" vet jag inte med det var åtskilliga varje år: Kolla så den är nummerriktigt, ta isär, vändstiftet, montera, kontrollera, klart i 99 fall av 100.

/T

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago pmt sa:

För hand tror jag inte någon orkar haka upp dem så mycket - men det gör man mot skruvstycket på arbetsbänken.

Det är inte så mycket jag "tänker" det är liksom ett standardmisstag som ofta gjordes på trupp förr. Hur många 96or eller 38 or som vänt i verkstaden med "fel på trycket" vet jag inte med det var åtskilliga varje år: Kolla så den är nummerriktigt, ta isär, vändstiftet, montera, kontrollera, klart i 99 fall av 100.

/T

OK, men finns det någon sida som är "rätt" eller är det bara den där trycket funkar bäst? Har som sagt redan haft isär slutstycket och vet inte om jag råkade vända tändstiftet.

Vad jag har sett är det matching numbers överallt på denna bössa. Bössan köptes loss då A1 in Linköping lades ner, och köparen fick hjälp av en vapentekniker att välja ut ett bra exemplar, så jag skulle vara förvånad om det inte var matchande nummer överallt, men tål naturligtvis att dubbelkollas.

Fick även ett extra tändstift i reserv och det är ju bra info att det skulle kunna vara så att det påverkar trycket om man av någon anledning behöver byta det.

När jag ändå har dig på tråden PMT: är det vanligt att magasinfjädern går av? Tänkte att man kanske borde skaffa en att ha i reserv i sådant fall.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago redtop sa:

OK, men finns det någon sida som är "rätt" eller är det bara den där trycket funkar bäst? Har som sagt redan haft isär slutstycket och vet inte om jag råkade vända tändstiftet.

Numret ska sitta nedåt så man kan se det genom fjädern när den är ihopsatt, men det beror lite på vem som monterat ihop den från början. Undantagen är ganska många och vissa regementen gjorde på andra sätt.....

1 minute ago redtop sa:

När jag ändå har dig på tråden PMT: är det vanligt att magasinfjädern går av? Tänkte att man kanske borde skaffa en att ha i reserv i sådant fall.

Nej, inte speciellt..... Förr fjädern till slutsycksspärren/utkastaren i så fall.

/T

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago pmt sa:

Numret ska sitta nedåt så man kan se det genom fjädern när den är ihopsatt, men det beror lite på vem som monterat ihop den från början. Undantagen är ganska många och vissa regementen gjorde på andra sätt.....

Nej, inte speciellt..... Förr fjädern till slutsycksspärren/utkastaren i så fall.

/T

OK tack! Då ska jag dubellkolla hur det sitter.

Har en slutstycksspärr och en utkastare i reserv, men jag tror inte fjädern till slutstycksspärren. Får hålla utkik efter en sån.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Similar Content

    • Långjanne
      By Långjanne
      Hallå där,
      Jag har en Huskvarna 1622 som gått och tappat sitt slutstycke nån stans i skogen. (Jess, det är polisanmält)
      Någon som har tips om var jag kan få tag på ett slutstycke, eller är det bara att skrota bössan?
    • redtop
      By redtop
      Hittade en detaljerad 3D-modell av en M/38 och började halvt på skoj fundera kring att göra en utvändig lådnyckel.
      Är det ungefär såhär man ska tänka?
      Gör man lämpligen ett uttag för främre kikarklacken eller ska den tvunget bort om man ska lossa pipan?
       

    • LGH
      By LGH
      God eftermiddag.
       
      Efter många om och men lyckades jag i går ta mig till skjutbanan för att skjuta in min Sako AII som fått ljuddämpare (RCC Carbon 44), ny bakkappa och kanske framför allt en ny glugg (Zeiss Classic 1,5-6).
       
      När jag fick tillbaka bössan från smeden upplevde jag att slutstycket gick mycket trögare än tidigare. Jag satte mig ner och gjorde vapenvård. Efter det gick det lite bättre.
       
      Ute på banan hade jag lite problem med skruvandet på siktet, men det löste sig till slut och jag började med glädje krympa mina grupper ned mot något som kanske är godkänt även bland er som faktiskt kan skjuta ordentligt.
       
      Då kom det: Klicket. 
       
      När jag kramade avtryckaren klickade det till lite lågt och indikatorn i underkant av slutstycket som visar om slagstiftet är uppspänt tror jag rörde sig en millimeter eller en halv, inte mer än så. Försiktigt lirkade jag upp slutstyckshandtaget, tog ur slutstycket och gjorde patron ur samt tömde magasinet. Lirkade lite med slutstycket, satte tillbaka det i oladdat vapen. Testade ett par gånger och det verkar fungera korrekt. Laddade vapnet med resterande skott i serien och tryckte av. Klick.
       
      Frustrerad och skeptisk lirkade jag upp slutstyckshandtaget igen, med pipan vänd mot vallen. BOM! Där kom skottet, i början av rörelsen när jag drog slutstyckshandtaget uppåt.
       
      Det var ingen vidare rolig upplevelse. Jag tömde genast bössan och började pyssla med slutstycket och kunde konstatera att jag nu kunde återskapa problemet med partiell avlossning.
       
      Som jag skrev tidigare, indikatorn rör sig en pytteliten bit, så jag tror att slagstiftet är lossat, men fastkärvat på något vis. När jag sedan lyfter på handtaget far stiftet fram.
       
      Jag avbröt givetvis och åkte hem. Plockade isär slutstycket och tyckte inte att det såg så illa ut. Helt torrt och bara en aning smuts. Efter rengöring har jag oljat slutstycket invändigt med Hoppes Elite olja och den klickar inte just nu i varje fall.
       
      Vad bör jag göra? Hur ska jag gå vidare?
       
      Jag vill inte råka ut för det här igen, någonsin. Frun stirrade surt på mig när jag satt och surfade på fabriksnya bössor av finska och tyska fabrikat hela kvällen igår, men jag vill självklart få den här bössan att fungera tillförlitligt och säkert.
    • Siggy-Stardust
      By Siggy-Stardust
      Så här ser mitt slutstycke ut just nu.
      Någon som har tips på att få ihop det?
       

       
      Jag har kikat i manual, men det är inte direkt utförligt beskrivet.
       
      Hjälp - snälla.
    • JRW
      By JRW
      Hej!
      Jag är lite småsugen att skaffa en Merkel RX Helix.
      Finns det någon här som har en sådan?
       
      Det finns några saker jag funderar på
       
      1. Hur gör man i situationer då man med en vanlig repeterbössa tar ut slutstycket (tillfällig förvaring, på resa osv. )
       
      2. Då man inte kan ta ut slutstycket blir det omöjligt att köra in en läskstång genom pipan bakifrån, hur gör man med vapenvård? Tar man loss pipan och kör bara därigenom?
       
      3. Är du som har en sådan bössa nöjd, har du synpunkter? 
       
      Hoppas på lite upplysning och tackar i förväg
       
      Mvh
      Roland 
       
×
×
  • Create New...