Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad letar jag efter? Jakt och sportingbössa

Featured Replies

Publicerat

Sjöbo, men det är väl lika fel det fast åt andra hållet. 

T

• Svar 90
  • Visningar 11,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Men det blir enklare att välja hagelbössa om man inte har någon fru....... Då är det ingen som tycker att den man vill ha är för dyr En käring kan vara för mycket- men 10 hagelbössor blir

• Alltså allvarligt så kan jag bara tänka mig dig med en 870 wingmaster med blank vanötskolv vad det gäller hagel! /Mike

• Det du letar efter till rimliga pengar om du vill ha en bock är en Browning 325 kal 20 med engelsk stock

Posted Images

Publicerat

Browning ÅF i Stockholm är enligt deras hemsida (http://browning.eu/stock/sousmodele/A-HTGHUNTE/):

Walter Borg
Mauritz Widforss
F&K Sport Sweden
Danholmen Active Outfit
Huntyard & Aqua-W
MK Jakt, Fiske & Fritid

Huruvida någon av dem har en hemma, alt kan ta hem, har jag ingen aning om. Det enda stället jag vet med säkerhet som har det segmentet är ju Kjells Sport i Sjöbo men det vet du ju redan ;) 

Publicerat
  • Författare

Tack båda för tipsen!

4 hours ago Wizard sa:

Browning ÅF i Stockholm är enligt deras hemsida (http://browning.eu/stock/sousmodele/A-HTGHUNTE/):

Walter Borg
Mauritz Widforss
F&K Sport Sweden
Danholmen Active Outfit
Huntyard & Aqua-W
MK Jakt, Fiske & Fritid

Huruvida någon av dem har en hemma, alt kan ta hem, har jag ingen aning om. Det enda stället jag vet med säkerhet som har det segmentet är ju Kjells Sport i Sjöbo men det vet du ju redan ;) 

Kanon, några att prata med och se vad som kan skakas fram...

i värsta fall får man väl sätta sig i bilen och åka en bit. Har ju gjort det förr :ph34r:

// J

Publicerat

Det som tydligen triggar modelerandet just nu är införandet av B15 och övergången till 725-systemet som ju faktiskt är den enda egentliga förändringen rent tekniskt sett på Johns B25, då blir det att justera Heritage lite så B15 passar in - men B25an består som ikonisk primär modell.

T

• 5 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Kort uppdatering, även om jag fortfarande velar som fan...

var på WB och kollade på en Miroku, kommer inte ihåg men tror det var en mk60/70, missade om de hade någon mk38. Denna föll mig dock inte i smaken, framtung och ingen vidare balans i mina händer.

kände även på Dt11 black edition. Klart trevligare i vikt, men inget habegär där heller :(

Dock fick jag leka med en klubbkamrats Perazzi i lördags, åh fan vilken trevlig bössa :wub: kändes perfekt i vikt, inga problem med rekyl i 28g White Gold. Något korta pipor, 28-29"

så nu börjar jag snöa in på Perazzi.... Någon som vet av en begagnad med 30+ pipor, gärna hos handlare som kan tänka sig lite byteshandel, säg max 70-80kkr

har inte hittat någon Herritage II, frågat runt lite med svaret att den inte finns :angry: då den inte är uppe på deras hemsida...

Publicerat

Kolla med Staffan Schullström på Widforss, han har bra koll, dessutom generalagent i Sverige för Perazzi.

Publicerat
  • Författare
På ‎2016‎-‎09‎-‎13 at 23:47 Upptag71 sa:

Kolla med Staffan Schullström på Widforss, han har bra koll, dessutom generalagent i Sverige för Perazzi.

Var min tanke också.
Som det verkar har han en MX12:a inne, tyvärr verkar det inte finnas något intresse överhuvudtaget att sälja denna :blink:
Så vi får se vad som händer där...

Så andra tips mottages tacksamt, inser att man får vara beredd att köra halva Sverige runt, vilket jag också kan göra för rätt bössa.
Någon som har koll på vad exempelvis Susegården har hemma? (ska slå dem en signal, men om någon har koll så är det ju inte fel).

Publicerat

Jag tror inte det finns nån begagnad Perazzi hemma på Susegården i dagsläget. Däremot finns lite för prov. Maila Olof så får du hjälp, jag ska inte ner igen förrän nästa vecka men jag kan kika då om du vill...

Dra ett pm isf

/M

Publicerat

Det står några Perazzi hos Kjell i Sjöbo....

T

Publicerat
  • Författare
12 minutes ago pmt sa:

Det står några Perazzi hos Kjell i Sjöbo....

T

Tack för tipset!

Om jag fattat rätt har de ingen hemsida? så får väl slå dem en signal.

Eller kommer du ihåg om det fanns något som passade kravspecen?

Tack!

Publicerat

Hemsida finns men den innehåller inga vapen eller andra produkter. 

T

Publicerat

Vart kan man hitta en Mk38 Sporter (grade iii eller v), får man söka sig utomlands? Jag snokade lite efter en sådan tidigare men det vart andra saker istället

Iof tror jag att min B25a med dubbla pipset kommer att bli ganska lagom, med skeet och 1/4-1/2 då den tagits upp. (jag tror att det bli bra borrningar av Richard Gustafsson då han själv tävlat med en B25a som han gjort om lite, väldigt trevligt att han flyttat norrut igen så han är på pendlingsavstånd)

Publicerat
9 minutes ago patbu sa:

Vart kan man hitta en Mk38 Sporter (grade iii eller v), får man söka sig utomlands? Jag snokade lite efter en sådan tidigare men det vart andra saker istället

Det står minst en hos Kjell i Sjöbo och jag har för mig det står en eller två hos J&F-gården utanför Lund.

/T

Publicerat
6 minutes ago pmt sa:

Det står minst en hos Kjell i Sjöbo och jag har för mig det står en eller två hos J&F-gården utanför Lund.

/T

Tackar, man bor ju i helt fel ände av vårt avlånga land, inte syns godbitarna på hemsidor heller :) 

Jag får ringa och kolla så får man iaf en indikation på vad svenska priser kan vara, bara sett dem på diverse engelska sidor tidigare i samband med att jag köpt svs bössor.

Publicerat
1 hour ago patbu sa:

Tackar, man bor ju i helt fel ände av vårt avlånga land, inte syns godbitarna på hemsidor heller :) 

Jag får ringa och kolla så får man iaf en indikation på vad svenska priser kan vara, bara sett dem på diverse engelska sidor tidigare i samband med att jag köpt svs bössor.

Jaguargruppen kör en lite drive just nu verkar det som 24900 för en i Grade III.

/T

Publicerat

Är man någon gång helt nöjd med dom bössor man har?

Funderar själv på att byta ut min 692 Sporting mot något annat, iaf varje gång den börjar glappa i kolven(3ggr hittills), används bara till den obefintliga gåsjakten vi har här uppe och resterande 98% på banan... Dock är den riktigt trevlig när den fungerar som den ska.

Det jag har funderat på är en Blaser F3 eller en Perazzi mx8, tenderar dock att ändra mig i sista sekunden.

Får dock se vad det blir, har testat bägge på banan och för mig kändes F3 bättre faktiskt.

I skogen med hunden springer jag runt med en E.J. Churchill XXV, med den känner man som en världsmästare, hittills har allt ramlat på en smäll, den blir nog inte utbytt förän jag har råd med en Purdey eller Boss, vilket jag tror kommer att ta ett tag :)

Publicerat
  • Författare

Egentligen inget nytt under solen...

Men har en gnagande känsla som jag inte riktigt kan släppa, velar som fan i tankarna. Det jag funderar på är hur "bra" kan man bli med en sida-sida? Hade en Beretta Paralello, som jag sköt hyfsat med, men något stämde inte med den stocken, trots vettiga kolvmått så hade jag problem som fan med anlägget. Inga liknande problem med Kirk:en, så tror inte vapentypen var problemet.

gillar helt enkelt känslan att skjuta SbS. Samtidigt tycker jag lerduveskyttet är kul som fan och vill fortsätta se hur bra jag kan bli, inom rimliga gränser.

Frågan är, går dessa att kombinera? Vad finns det för alternativ vad gäller bössa om jag vill kunna skjuta 6-8tusen plugg per år? Och nej en Winchester med förhöjd spång, pistolgrepp och bäversvans är inget alternativ :wacko:

Känns som jag velar på samma sätt som Hipshot och hans rävbössa :huh:

Publicerat
12 hours ago Knipan sa:

Det jag funderar på är hur "bra" kan man bli med en sida-sida?

.....................

gillar helt enkelt känslan att skjuta SbS. Samtidigt tycker jag lerduveskyttet är kul som fan och vill fortsätta se hur bra jag kan bli, inom rimliga gränser.

På vilket sätt ser du en motsättning?

12 hours ago Knipan sa:

Vad finns det för alternativ vad gäller bössa om jag vill kunna skjuta 6-8tusen plugg per år? Och nej en Winchester med förhöjd spång, pistolgrepp och bäversvans är inget alternativ :wacko:

Nytt - beroende på prisklass men - inte mycket vettigt under säg 50 loppor.

Begagnat - valfri Pigeon Gun skulle vara där jag började leta. Inte trivialt att hitta i varje kasun men en AyA m/53 eller 56 torde ju vara nått att hålla utkik efter.

12 hours ago Knipan sa:

Känns som jag velar på samma sätt som Hipshot och hans rävbössa :huh:

Du har bara inte tänkt klart - då är det så här. Hippen har hamnat i självsvängning - det är en annan sak......

/T

Publicerat
  • Författare
1 hour ago pmt sa:

På vilket sätt ser du en motsättning?

Med risk för att få på pälsen, mest det jag läst. Många artiklar/böcker, även från ön, påpekar att "man" aldrig kommer skjuta lika bra med en SbS som en bock.
Så även utan ambitioner att tävla på en högre nivå,är planen att fortsätta skjuta Mälarcupen och liknande.

Och detta blir på något sätt essensen i mitt velande, känslan av att skjuta med något som känns roligare, men osäkerheten kring hur mycket det kommer påverka mina resultat...

1 hour ago pmt sa:

Nytt - beroende på prisklass men - inte mycket vettigt under säg 50 loppor.

Begagnat - valfri Pigeon Gun skulle vara där jag började leta. Inte trivialt att hitta i varje kasun men en AyA m/53 eller 56 torde ju vara nått att hålla utkik efter.

Kan tänka mig både nytt och begagnat för lerduvorna.
Med en budget på 50'- ca.75', vad skulle du rekommendera då. Både nytt/begagnat.
Om jag kikar på en begagnad Pigeon gun, så torde stålpipor vara att föredra (och undvika damask)?
Tänker kring 30" pipor, 2 3/4 (eller 3") och  antingen Teague thin wall eller 3/8 borrning.

2 hours ago pmt sa:

Du har bara inte tänkt klart - då är det så här. Hippen har hamnat i självsvängning - det är en annan sak......

/T

Fan vet om jag någonsin kommer ha gjort det...

Stort tack för input!

// J

Publicerat
8 minutes ago Knipan sa:

Med risk för att få på pälsen, mest det jag läst. Många artiklar/böcker, även från ön, påpekar att "man" aldrig kommer skjuta lika bra med en SbS som en bock.
Så även utan ambitioner att tävla på en högre nivå,är planen att fortsätta skjuta Mälarcupen och liknande.

Aldrig och aldrig.....

Frågar du mig är skillnaden "skott för skott" inte särdeles stor, i stigande skott på trappen "ser" man duvan långt mer med en bock. Annat lika - thats it.

Frågar du mig är skillnaden i dubleen desto större, hur man än vänder och vrider på saken så ger svs en mer komplex rekylbild.

Jag skjuter inte ett skvatt bättre på skeet med min pigeon gun än med min Mk38, däremot är jag mätbart bättre i trap om man ser till snitt per serie över tid. Men då är min pigeon gun väldigt lik min Mk38.

Och det sista är the key point: du hittar mycket få SvS som är "lika en sporterbock" i egenskaperna. Och det är DÄR skillnaderna uppstår. Skjuter du med en upland/light weight bock så blir jmf rättvis, men man utgår som regel från en sporter med 30-32" rör och jmf med en kortare och betydligt lättare SvS - det är liksom inte samma sak.......

1 hour ago Knipan sa:

Kan tänka mig både nytt och begagnat för lerduvorna.
Med en budget på 50'- ca.75', vad skulle du rekommendera då. Både nytt/begagnat.
Om jag kikar på en begagnad Pigeon gun, så torde stålpipor vara att föredra (och undvika damask)?
Tänker kring 30" pipor, 2 3/4 (eller 3") och  antingen Teague thin wall eller 3/8 borrning.

Som jag skrev - ska du tråla Sverige leta efter en AyA 53 eller 56. Väljer du att titta längre ut kan du se på Pigeon Guns i England.

/T

Publicerat
4 hours ago pmt sa:

/T

:lol:

Publicerat

Funderar du över Blaser eller Perazzi så borde du verkligen kika närmare på MK38an. Grade 6 varianten med gulddetaljer lockar inte mig, men Grad V hade jag absolut kunna tänka mig. Nu blev det så att jag köpte en B25a istället, men Mirokun låg väldigt nära till hands eftersom jag mest skjuter på bana och jagar minst.

/M

• 3 months later...
Publicerat
  • Författare

Inte mycket nytt att rapportera... Planerna att leta runt under julledigheten brann inne då jobbet tog över :angry:, men det ökar ju budgeten i alla fall.

Fortfarande inte helt bottnat, hur jag ska göra med Berettan, men en ny SxS ska in i skåpet. Skotten inlämnad till WBs auktion i alla fall och en äldre stutsare har fått respass för att frigöra en plats när rätt bössa dyker upp.

Trålat en del engelska sidor, men lyckas inget vidare med att hitta något rimligt vad gäller Pigeon guns. Hittat en W Evans av brutalare stuk men klart i överkant vad gäller budget...

PMT, hur identifierar jag en Pigeon gun? verkar vara mest Purdy och H&H som skriver ut det i modellbeteckningen?

// J

Publicerat

Det måste väl vara denna du letar efter? ;)

http://www.rfmarmi.it/prodotto.php?idp=15

De kan också härja om en vanlig svs med wales eller pistolgrepp, grövre framstock, raised rib och kolvkamshöjning (dock inte ventilated på vanliga svs, ens i mer rimliga varianter än denna)

//Patrik

Publicerat
  • Författare
6 hours ago patbu sa:

Det måste väl vara denna du letar efter? ;)

http://www.rfmarmi.it/prodotto.php?idp=15

De kan också härja om en vanlig svs med wales eller pistolgrepp, grövre framstock, raised rib och kolvkamshöjning (dock inte ventilated på vanliga svs, ens i mer rimliga varianter än denna)

//Patrik

:sick:

men fy fan... 

även om jag aldrig mer skulle bomma med en dylik, så skulle det aldrig hända :o

så, inte riktigt vad jag letar efter... :lol:

// J