Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad letar jag efter? Jakt och sportingbössa

Featured Replies

Publicerat
1 hour ago Skotträdd sa:

Det blev 76cm japanskt stål. Nu blir det att vänta på licens.

Förmodligen overbore pipor lika Browning och inv + choker  mao gott om efter marknads choker typ Briley och Teuage

Har den inte extended choker så kan jag rekommendera det, För vad än alla säger så lossnar choker vid intensivt stål skytte

och det kan det bli när man tränar ,  Men hursom gjorde du rätt val .

/ P

• Svar 90
  • Visningar 11,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Men det blir enklare att välja hagelbössa om man inte har någon fru....... Då är det ingen som tycker att den man vill ha är för dyr En käring kan vara för mycket- men 10 hagelbössor blir

• Alltså allvarligt så kan jag bara tänka mig dig med en 870 wingmaster med blank vanötskolv vad det gäller hagel! /Mike

• Det du letar efter till rimliga pengar om du vill ha en bock är en Browning 325 kal 20 med engelsk stock

Posted Images

Publicerat
2 hours ago culot sa:

Förmodligen overbore pipor lika Browning och inv + choker  mao gott om efter marknads choker typ Briley och Teuage

Har den inte extended choker så kan jag rekommendera det, För vad än alla säger så lossnar choker vid intensivt stål skytte

och det kan det bli när man tränar ,  Men hursom gjorde du rätt val .

/ P

Helt riktigt. Siktar på att köpa Teague extended chokes så småningom. Till att börja med ska jag skjuta in den och träna mycket. Tre choker får man med 1/4, 1/2 och 3/4 och de räcker långt för mitt skytte. 

Publicerat

Gratulerar till ett utmärkt val. Va lite orolig att du skulle fastna i det Italienska träsket :D

Publicerat
På 2017-01-31 at 19:42 Buck sa:

Det du letar efter till rimliga pengar om du vill ha en bock är en Browning 325 kal 20 med engelsk stock

En sån jag har (eller rättare dottern)  fruktansvärt trevlig bössa, det kommer att bli jobbigt när hon blir 18 och tar över licensen.:wub:

Publicerat
9 hours ago Skotträdd sa:

Det blev 76cm japanskt stål. Nu blir det att vänta på licens.

Trevligt, grattis!  

Publicerat
46 minutes ago MarkusR sa:

En sån jag har (eller rättare dottern)  fruktansvärt trevlig bössa, det kommer att bli jobbigt när hon blir 18 och tar över licensen.:wub:

Hon kommer få det jobbigt att skjuta duvor med en tactical rigg hon fått av exabit som byte :D:D 

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Funderingarna fortsätter :wallbash:

Men får svårare och svårare att motivera ett byte av Berettan, trivs som fan med den på banan, och resultaten jag presterar kan jag nog inte skylla på den....

Så tankarna går än mer åt nr. 2 oc varför inte då satsa mer på känsla. Efter tips så kollade jag in Holt's kommande auktion och två bössor ser ut enligt mina tankar.

så vore jävligt uppskattat med lite input.

http://auctions.holtsauctioneers.com/asp/fullCatalogue.asp?salelot=A0317+++1700+&refno=++109007&saletype=

Samt

http://auctions.holtsauctioneers.com/asp/fullCatalogue.asp?salelot=A0317+++1421+&refno=++107722&saletype=

Tyvärr hade jag gärna haft något mer borrning, så osäker på hur klok denna är.

Fortfarande svårt att identifiera en Pigeon gun, då det verkar som det nästan bara är H&H samt Purdy som skriver ut detta. Så tips på hur jag identifierar en slik vore kanon.

// J

Publicerat

Köpte du den som ligger på blocket från Sävsjö och kom ut i går. Jag kan känna att det är en bössa som tilltalar mig. Men efter att ha läst lite här och sett bilderna på blocket så känns 11 kkr för en ganska sliten bössa med limmad förstora rätt dyrt. Eller?

Publicerat
  • Författare
10 minutes ago josc72 sa:

Köpte du den som ligger på blocket från Sävsjö och kom ut i går. Jag kan känna att det är en bössa som tilltalar mig. Men efter att ha läst lite här och sett bilderna på blocket så känns 11 kkr för en ganska sliten bössa med limmad förstora rätt dyrt. Eller?

Är inte med på vilken bössa du menar?

om det är mitt svammel ovanför du tänker på.

Publicerat

11k för en Browning B325 i kaliber 20 är inte dyrt, även om en liten spricka är limmad i förstocken.

Dock tycker jag kolven verkar vara en smula "misshandlad" och har man brytt sig så lite om att vara rädd om ett vapen så lär vapenvården vara lika frånvarande också... Sen tycker jag det skall vara pistolgrepp på en Browning bock och det faktum att det inte är det kommer att dra ner priset/antal intresserade också.

Jag hade trots mina kunskaper om Browning inte tittat på den bössan ens om den hade pistolgrepp och jag letade en sådan för misshandlade vapen tilltalar mig inte och alla skavankerna på den skulle störa mig något kopiöst...

Publicerat

Det var väl lite så jag tänkte också. Den såg ganska misshandlad ut. Är den lika dåligt skött även på insidan så tycker inte jag att den är värd pengarna. 11 kkr är ändå mycket pengar för fula och misskötta grejor. Tack för åsikterna!

Publicerat
11 hours ago Knipan sa:

Så tankarna går än mer åt nr. 2 oc varför inte då satsa mer på känsla. Efter tips så kollade jag in Holt's kommande auktion och två bössor ser ut enligt mina tankar.

så vore jävligt uppskattat med lite input.

http://auctions.holtsauctioneers.com/asp/fullCatalogue.asp?salelot=A0317+++1700+&refno=++109007&saletype=

Samt

http://auctions.holtsauctioneers.com/asp/fullCatalogue.asp?salelot=A0317+++1421+&refno=++107722&saletype=

Tyvärr hade jag gärna haft något mer borrning, så osäker på hur klok denna är.

Nu har priserna hoppat på gamla pigeonguns, så jag tror dessvärre inte att någon av dem kommer att stanna inom spannet. Av de båda hade jag tagit Hellis'en - om den inte drar för högt i pris. Avgjort mest användbar, Evans är tokchokad och i princip oanvändbar. Full på den tiden är X-tra full+++ i dag med en plastkoppsförladdning.

11 hours ago Knipan sa:

Fortfarande svårt att identifiera en Pigeon gun, då det verkar som det nästan bara är H&H samt Purdy som skriver ut detta. Så tips på hur jag identifierar en slik vore kanon.

Vikt över 7 lbs, kantig och massiv baskyl, ofta öron + tredje lås (kryssbult/dockhuvud), flackt pistolgrep, rak kolv, ofta full choke (eller tight choke) i båda rören. Det är relativt vanligt att någon sedan de gjordes öppnat chokerna - för att de ska bli användbara så choken ska man leta efter i registret, och inte utgå från att det sedan stämmer med bössan......

/T

Publicerat
  • Författare
12 hours ago pmt sa:

Nu har priserna hoppat på gamla pigeonguns, så jag tror dessvärre inte att någon av dem kommer att stanna inom spannet. Av de båda hade jag tagit Hellis'en - om den inte drar för högt i pris. Avgjort mest användbar, Evans är tokchokad och i princip oanvändbar. Full på den tiden är X-tra full+++ i dag med en plastkoppsförladdning.

Vikt över 7 lbs, kantig och massiv baskyl, ofta öron + tredje lås (kryssbult/dockhuvud), flackt pistolgrep, rak kolv, ofta full choke (eller tight choke) i båda rören. Det är relativt vanligt att någon sedan de gjordes öppnat chokerna - för att de ska bli användbara så choken ska man leta efter i registret, och inte utgå från att det sedan stämmer med bössan......

/T

När jag jämförde de båda, så var tanken att det är enklare att öppna upp choker, än att göra dem trängre. Eller finns det nackdelar med att öppna upp mycket?

Lysande beskrivning, ger mig mer att gå på i trålandet.

Skulle du se något intressant, vettigt eller kul får du gärna hojta till. Vore ytterst uppskattat!

såg annars att Dig hade fått in något som såg mer kul ut, https://www.vintageguns.co.uk/holland-holland-12-bore-sle/  bara att kunna säga att man har både en H&H och en Boss :whistling:

Publicerat

Torsbo imorse. "Det blev en" Remington 1100 Sporting :wub: Ut med plast-T3:an :D

IMG_6737.thumb.JPG.4f0c71b45636abb2dd625edf6b2312b3.JPG

Fann en del godis hemma bland gömmorna igår :)

IMG_6717.JPG.3996b784ac3487eb873e9f1637c743ec.JPG

IMG_6718.thumb.JPG.7799be680010dc96fc5df9c0e15a3b40.JPG