Publicerat Augusti 10, 20169 yr Vilket sikte skulle du rekommendera om du hade 4000kr. Behöver ett mindre exklusivt märke vara dåligt? Jo jag vet att det finns mer att hämta med mer pengar men nu skapade jag tråden med denna budget Skall i huvudsak jaga rådjur och älg med en 6,5a Carl Gustav. Tacksam för bra budget optik.
Publicerat Augusti 10, 20169 yr För 4000 kronor dyker det regelbundet upp äldre Tyskar, Österikare, Meoptor och bättre Leupoldar på Blocket. För detta pris får du ett helt OK sikte. För 4000 kronor nytt får du något Kinesisk skit i en flashig kartong som du lika gärna kan hämta hem från Kinesien själv och spara 3500 skattade kronor som du kan spendera på ????
Publicerat Augusti 10, 20169 yr Du kan ju titta på Vortex. Är själv väldigt nöjd med mitt diamondback.
Publicerat Augusti 10, 20169 yr 3 hours ago The Gunners sa: Behöver ett mindre exklusivt märke vara dåligt? Nej, men de billigare är som regel inte speciellt bra ens när de är som bäst..... Och antalet måndagar i veckan verkar öka när priserna sjunker. Min danske trätobroder ovan brukar ha begagnade vettiga sikten till salu lite då och då till högst facila priser, för att inte säga skrattretande låga priser sett till vad du får för optik. En liten varning av att handla av ovan nämda utvandrare dock - paketen är snudd på extemt inslagna med tejp av ngn ytterst underlig anledning..... /T
Publicerat Augusti 10, 20169 yr Detta är en populär post. Jag säljer ett zeiss 2.5-10x52*T för just 4000kr. Helt okej sikte.
Publicerat Augusti 10, 20169 yr Detta är en populär post. 4 minutes ago Steinbok sa: Jag säljer ett zeiss 2.5-10x52*T för just 4000kr. Helt okej sikte. Då var det problem löst.............
Publicerat Augusti 11, 20169 yr Författare Tack för bra tips. Då kommer min naturliga följdfråga. Är tex ett 30 år gammalt Zeiss i nedan dimension alltid bättre än ett nytt mellanklass sikte? Provat några äldre bastarder hos vapenhandlaren, tycker de känns "mörka" och väldigt till åren. Men jag kanske har fel? Skulle detta vara OK för de pengarna, kostar 4700kr nypris? HAWKE HAWKE ENDURANCE 30 2.5-10X50 GEN II BELYST
Publicerat Augusti 11, 20169 yr Nej. Köp hellre Zeissen. Orkar tyvärr inte skriva mer. PMT har bra motivering mot överprisade 'nysikten' här ovan. Plöj denna tråd för input :-)
Publicerat Augusti 11, 20169 yr Jag köpte nyligen en bössa med ett 26 år gammalt Leupold på . När jag kollar lite vad som hänt under 26 år så framgår det att Leupold succesivt infört bättre antireflexbehandling på sina sikten överlag. Kan dock inte uttala mig om hur det är specifikt med Zeiss, men jag tror tekniken med coating gått framåt ordentligt. Där har du nog en del av förklaringen till att du upplevt äldre sikten som "mörkare".
Publicerat Augusti 11, 20169 yr 43 minutes ago redtop sa: Jag köpte nyligen en bössa med ett 26 år gammalt Leupold på . När jag kollar lite vad som hänt under 26 år så framgår det att Leupold succesivt infört bättre antireflexbehandling på sina sikten överlag. Kan dock inte uttala mig om hur det är specifikt med Zeiss, men jag tror tekniken med coating gått framåt ordentligt. Där har du nog en del av förklaringen till att du upplevt äldre sikten som "mörkare". Nja, det är nog korrekt att Leupold har kommit att bli bättre på både linsbehandling och i viss mån börjat att hantera frågor om skymnings/mörker värden men när det gäller Zeiss och de övriga stora Europeerna så hade Zeiss redan 1930 en helt perfekt om än absolut svindyr metod för att ytbehandla linser så att de blev otroligt bra. I dag är jag rätt säker på att en ny Zeiss Terra har lite sämre utförd och med lite sämre kvalitétskrav producerade linser, dock är det som så att det är mycket annat som är ändrat, exempelvis maskningen i tuber är helt annorlunda idag än tidigare. Maskning? Ja på äldre optik "ser" man delarna i siktet om man tittar mot kanten, det är då ett val tillverkaren gjorde att inte ha någon maskning eller göra den sparsam, på modern optik är det ofta en kraftigare maskning, dvs man ser inget av insidan av optiken genom röret och alla delarna är svara/antireflekterande. /Christian
Publicerat Augusti 11, 20169 yr Siktet som Steinbok tipsar om har ju dessutom Zeiss T* antireflexbehandling, vilken är deras top of the line tillsammans med Lotutec (den senare används enbart på linsytor som exponeras mot det yttre). T.ex har Zeiss Classic-serie som säljs i nuläget INTE T* ytbehandling, utan en enklare typ. Och Classic-siktena är ändå inte dåliga. Leupold körde ju den simpla NaF-linsbehandlingen långt in på 90-talet, så de har ju en del att ta igen minst sagt Slutsats...siktet Steinbok tipsar om är mycket bra!
Publicerat Augusti 11, 20169 yr Detta är en populär post. Skynda dig innan någon som kan optik köper det före dig
Publicerat Augusti 11, 20169 yr Författare Varför är Zeiss Terra 3-9x42 så billig? 3995 nu 2995 på XXL, är den kina tillverkad med sämre prestanda?
Publicerat Augusti 11, 20169 yr Här kan man göra stora investeringar om man håller sig lugn och väntar på rätt kikare
Publicerat Augusti 12, 20169 yr Du har blivit erbjudet ett fint sikte, som passar till dina behov (älg+rådjur) inget att tveka om, Sen kan du grotta ner dig ordentligt i optikens värld, men för 4000kr får du knappast ett mycket bättre sikte än var som erbjuds i tråden. slå till!
Publicerat Augusti 12, 20169 yr Detta är en populär post. Jag tycker INTE du ska köpa Zeiss'en du har blivit tipsad om... Gå i stället in till en nasare som säljer sikten som heter Weltrohopnics-Deluxe-Super duper.... Dom är MINST lika bra som Zeiss och säljs utan mellanhänder. Lyssna på hans snack, kolla hans eleganta fotarbete och hans förklaring om att "jag har 2 sånna själv". Han har fakta från oberoende testcenter i Somalia som garanterar färgåtergivningen vid tester i ett fågelreservat i deras utbredda våtmarker. Linserna sitter med en ring som är klämt med fast silicongummi i stället för att vara skruvad ringar och packningar som lätt kan lossna under den krävande Svenska jakten, och linserna är av plast för att spara vikt... Klarar lätt rekylen av .22Wmag dessutom.. DET är kvalitet- DET är kärlek Lita aldrig på råd du får här- utan köp ett nytt sikte som DU väljer- av en säljare som egentligen är utbildat på cappuchini och latte maskiner... Bilda din egen uppfattning om saker och ting: då blir det säkert bra i slutänden
Publicerat Augusti 12, 20169 yr Lyssna på killarna ovan. Om jag fått dessa råden i min ungdom hade jag sparat otroligt mycket pengar.... Det finns Ok sikten i mellan segmentet men inga bra. Har själv ett Vortex som känns riktigt bra i förhållande till priset (Beg) Men om jag sparat de pengar jag lagt ut på diverse japangluggar och istället köpt kvalitè så hade jag haft 2-3 top of the line gluggar nu.
Publicerat Augusti 12, 20169 yr Författare Detta har jag kommit fram till som skulle passa den ringa tid jag kommer hinna jaga: Beggat Zeiss: Steiner mfl, no comments Lätt beggad: Leupold, har inte hört något negativt om dessa... Nytt Burris: Bästa robustaste i denna level. Så är det nån därute som sitter i säljartagen mer än Steinbocken, så PMa för ett förslag
Publicerat Augusti 12, 20169 yr 1 hour ago The Gunners sa: Ja det är kärlek Om den egna plånboken..... Fast dansken har sålt mig det dyraste siktet jag någonsin köpt, så det borde kanske säljas mer kinaskit så han får mindre betalt. /T
Publicerat Augusti 12, 20169 yr Detta är en populär post. 1 hour ago The Gunners sa: Detta har jag kommit fram till som skulle passa den ringa tid jag kommer hinna jaga: Beggat Zeiss: Steiner mfl, no comments Lätt beggad: Leupold, har inte hört något negativt om dessa... Nytt Burris: Bästa robustaste i denna level. Så är det nån därute som sitter i säljartagen mer än Steinbocken, så PMa för ett förslag Egentligen borde jag köpa Steinboks sikte bara för att snuva dig på en bra affär, så du får dig en läroupplevelse ;-) KÖP för bövelen! Nog med förslag!!!