Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ett fall framåt angående Lojakt C-län??

Featured Replies

Publicerat

Johan Månsson rovdjursansvarig på länsstyrelsen i Uppsala lämnar i morgon in förslag till NVV på jakt på 10 lodjur i länet mot två ifjol. Inget säger att NVV kommer motsätta sig det. Det är ju bedrövligt dåligt med tanke på de minst 100 individer som länsstyrelsen erkänner. Med andra ord kommer stammen att öka ytterligare då 10 djur knappast kommer inverka negativt. Kretserna hade krävt 28. Vilken planet Månsson bor på vet ingen ???

Men, jakt blir det och KOLJA kan ju hålla sig beredd ;)

Publicerat

Lita på att det blir jakt, vappen är väl för ung än men nästa år så ska han få hänga på, är det någon annan som är sugen på lodjursjakt och har en ställande hund så hojta till.

MKJ har du anmält dig? och hur gör man?

Publicerat
  • Författare

Gå in på naturvårdsverkets hemsida och därifrån var det ganska uppenbart vill jag minnas. Ett litet formulär som tar 30 sek att fylla i.

Annars finns en direkt länk i nån annan lo-tråd, kommer ej ihåg vilken tyvärr.

MVH

Publicerat
Men, jakt blir det och KOLJA kan ju hålla sig beredd ;)

Kolja är redo  ;D ;) ;D

Publicerat

Så då är man anmäld!

Publicerat
Lita på att det blir jakt, vappen är väl för ung än men nästa år så ska han få hänga på, är det någon annan som är sugen på lodjursjakt och har en ställande hund så hojta till.

Jag är jäkligt sugen på lodjursjakt med stövarna.Är beredd att köra hyfsat långt ifall jakt garanteras.

Publicerat
Jag är jäkligt sugen på lodjursjakt med stövarna.Är beredd att köra hyfsat långt ifall jakt garanteras.

Nog kan du räkna med jakt hos mig, pratade lite med vår ordförande och ska försöka köra en gemensam lo och rävjakt första helgen i mars själv tänkte jag ut torsdag fredag också, jag jagar utanför Uppsala och du är välkommen, jakt garanteras i 4 dagar, kommer försöka spåra av markerna i januari och februari så man får lite koll på katterna.

Publicerat

Låter ju som rena julafton....Mkt intressant....

Publicerat
Låter ju som rena julafton....Mkt intressant....
Skulle ju vara hu kul som hellst att vara med och se då Tello och Tarxan skäller stånd på lodjur....om det blir av får du nog filma det och skicka den åt mig. ;D
Publicerat

MKJ: Vet du hur fördelningen på lo kommer att bli inom Uppsala län?

Vi har bara någon förbipasserande lo så här ute i havsbandet utanför Östhammar, men jag har anmält mig "utifall att" 8)

Undrar samtidigt lite över registreringen - får man något papper på att man överhuvudtaget är registrerad?

Raggarö

Publicerat
  • Författare

Hej Raggarö,

Nä man får nog hålla lite koll på länstryrelsens hemsida. Men vad jag förstod så var det 4 områden, Älvkarleby, Östhammar, och Heby. Vilket det 4e var kommer jag ej ihåg. Men jag lovar att forska.

MVH

Publicerat
Hej Raggarö,

Nä man får nog hålla lite koll på länstryrelsens hemsida. Men vad jag förstod så var det 4 områden, Älvkarleby, Östhammar, och Heby. Vilket det 4e var kommer jag ej ihåg. Men jag lovar att forska.

MVH

det 4:e var väl tierp 2006 och det måste bli mer fördelat på länet ::) under 2007, annars har jag planerat massor  lite i onödan känns det som.

Publicerat

vi har katt inne ibland hos oss vi ligger 1,5mil från uppsala efter 288.vi verkar inte få jaga  >:(

Publicerat

Vi kommer köra en stor rävjakt åtminstone om vi inte får lodjursjakt, men det skulle behövas, en grabb blev riven av ett lodjur för något år sen, han skule ge kaninerna mat då låg lodjuret på buren och lodjuret gick till angrepp han fick skapliga rivmärken, den blev det skyddsjakt på utan resultat och det var väl inte så konstigt, laddade en fälla med en fågelvinge.

Publicerat
  • Författare
det 4:e var väl tierp 2006 och det måste bli mer fördelat på länet ::) under 2007, annars har jag planerat massor  lite i onödan känns det som.

Jo Tierp var det nog komunindelat Älvkarleby, Heby, Tierp och Östhammar. För first cla(a)s som jagar i Uppsala komun ser det nog mörkare ut då tyvärr.

MVH

Publicerat

känns surt,fast risken är inte så stor hos att skjuta en katt,,inte nån som sett den/dom så förra vintern tog 10 talet rådjur på en vecka på marken,,

Publicerat

MKJ: Tack för upplysningarna, det blir till att uppvakta Östhammar och se vad man hittar på.

Raggarö

Publicerat
  • Författare

Jag är helt prestigelös och föser så gärna ut dom i skärgården åt dig, bara du skjuter dom så ;D ;)

• 3 weeks later...
Publicerat

Vi får jakt på lodjur då vi har en del av marken norr om RV72, ska se om vi inte kan gå ihop flera jaktlag och göra en gemensam jakt eller åtminstone så vi kan jaga på mer mark, det kommer ganska säkert bli lo och rävjakt första helgen i mars, själv kommer jag nog börja den 1:a.

• 1 month later...
Publicerat

vissa säger vi är med ,jakt nära storvret men ovan tomta heter stället...men vafan skjutas borde det göras

• 4 weeks later...
Publicerat

Torsdag morgon blir det tidigt upp, har eller hade dragit ihop jaktlaget och de flesta grannarna för en gemensam lo och rävjakt den 3-4 mars, nu skulle några i laget bort och då flyttade man hela arrangemanget en helg >:( och då lär det vara fullskjutet på lodjur, nu sticker jag ut själv och några till eventuellt, hade lodjursspår uppe i söndags och ett par klena ståndskall, nu vräkte snön ner i den redan djupa torra snön så att tyda spår var inte så lätt.

Publicerat

Jaha, lodjursjakten tog slut på nolltid i C-län, nu återstår endast ett tilldelat lodjur i Heby. Om jag fattat det hela rätt så återstår inte många lodjur på skyddsjakt utanför renskötselområden, och detta efter endast ett par dagars jakt.

Min fråga (konspiratorisk ;)) är: Stämmer totalantalet lodjur i Sverige? (1400 enligt myndigheterna) eller................????

Raggarö

Publicerat

Jag vet inte vad man ska tro om myndighetrna och deras beräkningar. Vi har ju björnberäkningen i ett färskt minne och minns säkert hur det var med den beräkningen. Skilnaden var markant när det väl kom till kritan efter ha samlat in björnskit för DNA-test.

Min tillit till myndigheterna är då inte stor i detta fall. >:(

Tilläggas kan att Norrbotten har inte fått något LOdjur i tilldelning, för Vi har för liten satm här uppe säger NVV. >:(

Publicerat

Är det någon som vet var i Östhammarsområdet som det tilldelade lodjuret blev fällt?

Isjonsson,

10 000-kronorsfrågan handlar nog om, huruvida det går att lita på myndigheter när det gäller rovdjur överhuvudtaget?

Frågan är helt klart känslig, och den ynka tilldelningen av 75 lodjur kanske ger ytterligare ett löjets skimmer över myndigheterna.

Stämmer överhuvudtaget några siffror gällande rovdjur som vi matas med?

Raggarö

Publicerat

sista sa mickel var i Månkarbo(idag),sen en i tierp sen är det väl en kvar i hedby vad jag fattat??? ???

nå lär vi ska få skjuta mer katter till nästa år hoppas jag,kanske man själv visar sig ute å dammar på en katt :D ;D