Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ett fall framåt angående Lojakt C-län??

Featured Replies

Publicerat
Är det någon som vet var i Östhammarsområdet som det tilldelade lodjuret blev fällt?

Isjonsson,

10 000-kronorsfrågan handlar nog om, huruvida det går att lita på myndigheter när det gäller rovdjur överhuvudtaget?

Frågan är helt klart känslig, och den ynka tilldelningen av 75 lodjur kanske ger ytterligare ett löjets skimmer över myndigheterna.

Stämmer överhuvudtaget några siffror gällande rovdjur som vi matas med?

Raggarö

Nej, det tror jag inte. Länsstyrelsen/NVV märkte en varg här i Ö. Norrbotten igår och det lät som att det var i den norra delen av länet. Jag har inte hört något om denna varg förrän igår. Bara så däe huxflux dyker dom upp. Det var med största sannolikhet en invadrare från öst. >:(

Publicerat
  • Författare
Är det någon som vet var i Östhammarsområdet som det tilldelade lodjuret blev fällt?

Den är död!

MVH

Publicerat

Jag har en valpköpare som bor i trakterna av Östhammar som ursrungligen kommer från Haparanda och hon är gift med en polis från Anttis, Pajala. Om jag säger Åke Siikavaara är det någon av Er som känner till honom el. har hörts talats om honom? http://www.folkaktion.com/content/view/34/7/

Han var en stor jägare av tjuvjägare medans han jobbade som polis i Pajala.

>:(

Publicerat
  • Författare

Åke  ;D ;D

Jo han är kontroversiell så det räcker, och världsmästare i jaktens alla grenar. Sann kritiker av etablisemanget länsstyrelse-NVV, speciellt i rovdjursfrågor. Tyvärr är han för gapig för att någon skall ta honom på riktig allvar längre :-

MVH

Publicerat
Åke  ;D ;D

Jo han är kontroversiell så det räcker, och världsmästare i jaktens alla grenar. Sann kritiker av etablisemanget länsstyrelse-NVV, speciellt i rovdjursfrågor. Tyvärr är han för gapig för att någon skall ta honom på riktig allvar längre :-

MVH

Han var väldigt aktiv som polis efter tjuvjägare medans han bodde i Pajala och linslus mellan varven och visade upp div. olika fällor som han hade hittat i skogen.

Publicerat

Tack MKJ, att den var död visste jag, men vart den blev skjuten vet jag fortfarande inte.

Åke S. lever och verkar här nere kring Östhammar.

Raggarö

Publicerat
  • Författare

Nej jag vet inte heller tyvärr, det var inte jag ialla fall.

Angående Åke vet jag väl vem han är och respekterar honom för den han är. Dock gör han inte oss jägare någon tjänst med att idiotförklara länstyrelsens tjänstemän i rovdjursfrågor, dessutom i media. Inte nyansernas mästare även om han säger vad många av oss andra tänker ;)

MVH

Publicerat

Det stämmer nog MKJ.

Han var igång å det grövsta när vi hade varg häromkring, möten o.s.v.

Nu är han ganska lugn (tror jag)

Raggarö

Publicerat
Nej jag vet inte heller tyvärr, det var inte jag ialla fall.

Angående Åke vet jag väl vem han är och respekterar honom för den han är. Dock gör han inte oss jägare någon tjänst med att idiotförklara länstyrelsens tjänstemän i rovdjursfrågor, dessutom i media. Inte nyansernas mästare även om han säger vad många av oss andra tänker ;)

MVH

Det stämmer nog MKJ.

Han var igång å det grövsta när vi hade varg häromkring, möten o.s.v.

Nu är han ganska lugn (tror jag)

Raggarö

Han var likadan här uppe också ang. roviltsfrågor och även annan tjuvjakt på älg.

Publicerat
  • Författare

Raggarö

Lot blev skjutet i Ånö, en stor hona. Var väl "stor Sten" själv som sköt den med hagel på rävklapp.

MVH

Publicerat

Tack MKJ, då vet jag.

Tyvärr stämmer inte SVA´s lista gällande nedlagda lodjur med verkligheten :o

Efter uppdatering 070305 08:20 så har fortfarande Uppsala län delområde 2, ett djur kvar.

Det verkar som om brasklappen: "Det går inte att jaga lodjur med hänvisning till uppgifterna i tabellen" är med sanningen överensstämmande, man kanske skulle tillagt: "Även efter uppdatering kan det bli fel......."

Raggarö

Publicerat

Jag mailade in och bad om en uppdatering - snabb hantering iallafall. Ny lista ute nu som stämmer vad Uppsala län beträffar åtminstone.

Raggarö

Publicerat

Det blev ingen större uppslutning i år för gemensam jakt men jag fick 2 rävar på vak i lördags, kan tipsa om surströmming och hundmat på åteln, första räven var på väg 10 min efter att jag åtlat, då var jag vid torpet och bytte om, den första föll 18:05 bommade en 18:45 och lika illa 19:12 (ingen skadeskjutning då jag sköt över) men 3:e gången gillt när den inte kunde avstå åteln så föll den 20:05, måste fixa batterier till siktet, någon som vet vad till en Hakko 3-9x40 elektropoint?

Publicerat

Hakko Elektropoint Mark VIII ?

Batteri: PX 625A (ersättning för kvicksilverbatteri)

Det följde med en sådan kikare på en bössa jag köpte, provade att skrämma fart på den med detta batteri. Det lyste ett tag sedan dog det >:( Enligt alla tips jag fick på Robsoft, samt lite detektivarbete, så ska batteritypen vara korrekt. Gillade iallafall inte det belysta riktmedlet någe vidare.(så länge det varade) Köpte ett Aimpoint istället. Siktet var dessutom lite grumligt

Kommer inte ihåg var på nätet jag hittade batterit :-[ men googla på batteribeteckningen.

Raggarö

Publicerat

Jag har googlat och fått fram ett batterisomheter LR52 som inte heller finns, 625:an kör man väl med dubbla batterier för att få höjden, jag ska forska lite till, tack i alla fall.

Publicerat

Pertan,

625 fyllde ut batterihållaren precis på mitt Hakko, jag kan skicka batteriet till dig gratis.

Tror inte jag micklar mer med detta sikte. Planeringen var att siktet skulle pensioneras sittandes på 22 magnum, men jag tyckte att Weaver "TV-rutan" faktiskt var bättre än Hakkon.

Annars får du köra en specialare och ta ett 1,2 V batteri och göra en adapter för att fylla ut mellanrummet mellan batterihållarlock, och -botten.

kos@one.se

Raggarö

Publicerat

Pertan,

Batteriet är lagt på postlådan, hoppas du har mer nytta av det än jag ;D

Raggarö