Hoppa till innehåll
Pulk

Jaga skrämd råbock.

Recommended Posts

Pulk

Tjena.

Jag tog jägarexamen i våras och har börjat jaga råbock nu. I år har det funnits väldigt sporadiskt med rådjur och ingen i jaktlaget har lyckats skjutit en bock än vad jag vet. Men imorse var jag ut och satt på pass vid 5-tiden. Efter att ha suttit i två timmar utan ett liv så bestämde jag mig för att smyga runt och kolla lite. Efter ett tag längs en kraftledningsgata fick jag syn på en bock som stog och betade ca 500 meter längre ner på andra sidan en väg. Eftersom att detta var den första bock jag har sett på ca 10 jaktturer så smög jag mig tveklöst närmare. Efter kanske 20 minuters smygande så kom jag tillräckligt nära där bocken hade stått. Bara det att han inte stog kvar. Runt om var det tät skog så jag smög mig upp på kullen där jag sett bocken stå. Då brakar helvetet lös i skogen ca 20 meter ifrån mig och bocken skällde och rusade bort genom skogen. Jag satte mig lite längre bort och väntade på att han kanske skulle komma tillbaka. Men gav upp efter en timme.

Så nu är frågan hur jag ska göra för att skjuta denna. Kommer bocken att komma tillbaka och håller sig bocken i närheten? Eller kan han vandra flera kilometer till andra ställen?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
vildmark

Att jaga rådjur är ungefär som att skjuta tamboskap.. De håller till på samma revir och följer sina tider. Ser du en bock klockan 2030 på ett ställe ena dan så gör du det nästa dag också.. fast blir de störda flera gånger eller om miljön ändras hastigt så kan de förflytta sig några hundra meter. Jag har 8 rådjur som gått på samma veteåker hela sommarn..men nu efter plöjningen så har de flyttat sig till angränsande åker där det växer vall.. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Pulk

Innebär detta att om jag sitter där samma tid imorgon så borde jag enligt teorin kunna skjuta bocken, även om jag skrämde honom idag?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
mr Snok
1 hour ago Pulk sa:

Innebär detta att om jag sitter där samma tid imorgon så borde jag enligt teorin kunna skjuta bocken, även om jag skrämde honom idag?

Jag hade suttit där både morgon och kväll. Ge inte upp om du skulle råka stöta ett rådjur när du går ut till passet, ibland kan de komma tillbaka efter ngn timme, eller så kanske det kommer ett annat rådjur. Skitjakt!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
vildmark

I princip..men imorgon så är han mer vaksam.. ibland kan det löna sig att spana från håll några dagar eller sätta sig där du tror bocken passerar till eller ifrån stället.. Bocken hävdar sitt revir och fejar hornen på vissa favoritställen.. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.

https://www.Reservdelar24.SE

• Liknande innehåll

• redtop
      Av redtop
      Funderar över det här med jakt på rådjur med hagel och träffområde. Har letat runt på nätet men tycker inte jag hittar några tydliga svar.
      Förra hösten sköt jag ett stillastående bockkid med hagel på kanske 10m. Riktade nog lite mer mot halsregionen än det vanliga träffområdet hjärta/lungor. Vet egentligen inte riktigt varför jag gjorde så. Allt gick bra, kidet föll på plats, men jag funderar på om jag gjorde rätt? Bör man rikta mot samma område som när man jagar med kula eller är det något annat som gäller med hagel?
      Vad säger den samlade erfarenheten i forumet? På söndag är det dags för småviltjakt igen... 
    • JaktOscar
      Av JaktOscar
      Jag bor i västra Götaland och ska träna en kompis hund på vildsvin. Är det någon som vet ett bra vildsvinshägn? 
      Han tyckte det var lite dyrt på almunge och ekonomin är inte den bästa så att lägga 1000kr på det var inte optimalt för honom. 
      Vet ni något ganska billigt vildsvinshägn? Behöver inte ingå mycket i träningen bara att man får hålla på en timme med en gris. 
      Tack! Skitjakt!

• JaktOscar
      Av JaktOscar
      Tjena!!
      Vi i familjen vill köpa en till hund. Hunden ska användas till jakt på rådjur och hjort. Har varit inne och letat upp lite raser men svårt att bestämma sig. Har ni förslag på någon lämplig ras? 
      Vi jagar på ungefär 400ha. 
      Skitjakt på er!!
    • Björn
      Av Björn
      Hej!
      Jag söker efter jakt, jaktarrende, jaktlag eller jakt hos någon bonde eller liknande, helst i Falkenbergstrakten. Allt är av intresse; småviltsjakt, gris, älg osv. Jag har jagat en hel del sedan 2001 med ett lite längre uppehåll de senaste åren pga studier osv och har tänkt att återuppta detta intresse. Jag är öppen för förslag angående jakt och skulle givetvis helst vilja ingå i ett jaktlag.
      Mvh Björn
    • vandraren
      Av vandraren
      Tjena
      Jag har tyckt mig se gott om kiddar i år, om än senare än normalt. Jag har,en gång live och en gång på åtelkamera, tom sett trippelkiddar. Två milda vintrar här på västkusten har kanske ökat på överlevnaden hos smaldjuren? Hur ser det ut hos er?
      p.