Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rullstukat

Featured Replies

Publicerat

Jag rullstukar .410 hylsor men har lite problem med att kanten veckar sig. Några idéer om vad jag gör för fel? Jag har letat efter lämpligt varvtal att köra krymper med men inte hittat något. Jag använder nya fioccihylsor och mässingsverktyg köpt hos siarm. 

Publicerat

smörjt med vaselin? allt rakt ?

Publicerat
  • Författare

Smörjt och kört i pelarborr. 200 varv per minut, nästa steg är 390. 

Publicerat

Har du snackat m Kalle ( Karl Ö). Han laddar mkt 410 

kan du lägga in en bild på hur det " knölar " sig ? 

Vlket krut kör du till 410 ?  

/P

Publicerat
  • Författare

Jag  har laddat 0,40 g VV320 i 50mm nya fiocchihylsor. Med fiberförladdning och 8g blyhagel, Vecken sitter bara  på  insidan medan utsidan är ganska fin och ytterdiametern är i de närmaste oförändrad. Jag kan inte ta bilder just nu men jag får återkomma. Jag vet inte om det är något problem med vecken men jag har fått uppfattningen att fina stukningar är viktigt för jämn prestanda. Har inte pratat med Karl. Håller han till här?

Publicerat
På 2016-09-11 at 22:08 millen sa:

Jag  har laddat 0,40 g VV320 i 50mm nya fiocchihylsor. Med fiberförladdning och 8g blyhagel, Vecken sitter bara  på  insidan medan utsidan är ganska fin och ytterdiametern är i de närmaste oförändrad. Jag kan inte ta bilder just nu men jag får återkomma. Jag vet inte om det är något problem med vecken men jag har fått uppfattningen att fina stukningar är viktigt för jämn prestanda. Har inte pratat med Karl. Håller han till här?

Ja och här heter han Karl Ö ( fd Wiskey tango )   det är totalhöjden som är viktig, 

8gram är det rått skott du laddar ?   Aldo och Kalle laddar 17-19g  med Vectan SP3 

/ P

Publicerat
  • Författare

Ja, det är patroner som jag främst skjuter råttor med.  Jag blev bara lite förvånad över vecken då jag laddat 65 mm hylsor som blev jämna och fina i kanten. Jag får prova lite till med olika tekniker.

Publicerat
13 hours ago millen sa:

Ja, det är patroner som jag främst skjuter råttor med.  Jag blev bara lite förvånad över vecken då jag laddat 65 mm hylsor som blev jämna och fina i kanten. Jag får prova lite till med olika tekniker.

50mm ? Är det något du klurar fram själv eller har du hittat data för 50 mm hylsor ?  Oavsett kaliber ( hagel ) så är det inte tillrådigt  att ta ett recept som kallar på en lång hylsa och  använda i en kort dito . Jag skulle gå ner på krutet , det  kan vara  att det blir för stumt at rulla ihop patronen och att du trots långsam fart bränner kanten 

Publicerat
  • Författare

Det är italienska recept för VV320 med den lägre krutdosen för plastförladdning.

36/50  PLASTIC  615/CX MIL  0,35  0,40  8/9  ROUND

Höjden för stukad hylsa har jag inte helt klart för mig vad den bör vara.

Finns det uppgifter för de olika hylslängderna i .410 (50mm 63,5mm 65mm)?

Publicerat
2 hours ago millen sa:

Det är italienska recept för VV320 med den lägre krutdosen för plastförladdning.

36/50  PLASTIC  615/CX MIL  0,35  0,40  8/9  ROUND

Höjden för stukad hylsa har jag inte helt klart för mig vad den bör vara.

Finns det uppgifter för de olika hylslängderna i .410 (50mm 63,5mm 65mm)?

ja det gör det , ska se om jag hinner kolla i morgon bitti har två olika tabeller

2 hours ago millen sa:

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Här kommer en bild på vecken. kanske inte något som måste förbättras? Dom går iallafall bra och råttorna dör.

50mm.jpg

Publicerat
39 minutes ago millen sa:

Här kommer en bild på vecken. kanske inte något som måste förbättras? Dom går iallafall bra och råttorna dör.

50mm.jpg

Det var en jäkla fet ytterring , vilket märke på crimper?  Minkompis Aldo i skåne

har kontakt m en Anna italienare om en crimper som ger mer raka väggar

Publicerat
  • Författare

Rullstukaren är billigaste modellen i mässing från Siarm. Kanten är kanske lite fet men det är nog också lite av en synvilla orsakad av makrobilden. 

Publicerat

Det

finns ett gäng fina crimpers till 410 

för det har blivit en mode kaliber i italien , 

• 4 months later...
Publicerat
  • Författare

Hundrafemti stukningar senare ser det ut så här. Dessvärre inte pga att jag blivit bättre på att stuka utan för att jag köpt ett vektyg i stål. Dyrt som tusan, men det blir ju ganska fint.

50mmOT.jpg.4cf923a59ba76394d4b356c4dfbf47d0.jpg

Publicerat

Snyggt gjort

Thommy

Publicerat
  • Författare

Tack!  Kanske har jag blivit lite bättre på stukningen men minst 90% beror på verktyget.

Publicerat

vilket köpte du ?  Sen om du tyckte det var dyrt så kan jag trösta dig med att det håller i en evighet , och industrin har crimpers i stål .

/P

Publicerat
  • Författare

C&P OT från Siarm.  Jag har blivit ganska imponerad av resultatet från mina råttskott laddade med italienska hagel Nr 13 (8g ). Råttorna blir oftast liggande " Knall och fall" även om jag sknyter på 15 meters håll. Jag har skjutit drygt hundra sedan i höstas. Jag tror jag ska prova att ladda lite tyngre laddningar än råttskott samt de 10 grams till skator jag laddat hittills. Fast det är lite svårt med recept som man kan lita på samt förstås lämpligt krut.

Publicerat

Vectan Sp3 ! För tyngre laddn 

sportshooter.se eller 

dea.se  säljer 

Publicerat

Vilket varvtal har ni på crimpern när ni rullstukar och hur mycket smörjer ni?

Smörjer ni på hylsan eller i crimpern

Thommy

Publicerat

typ 800varv och jag smörjer crimpern :)

Publicerat
  • Författare

Min borr går med 200 varv per minut. Jag tror det räcker med att man nuddar hylstoppen med en trasa eller svamp som man har lite olja i.

Ffrån det ena till det andra. Jag sköt nyss en råtta och det brann så rent att jag inte kunde se i pipan att jag avfyra ett skott. Möjligen mina nya stukningar?

Publicerat

Jag provade på ca.600 varv på och det gick hyffsat men hylsan ville vrida med lite i plasten

Jag såg på Siarm att varselin var rekomenderat så det smorde jag crimpern med, tog troligen för lite.

Hur många patroner kör ni mellan smörjningarna

Thommy

Publicerat

jag kör vaselin och typ 5-10st max ;)