Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rullstukat

Featured Replies

Publicerat

Tack jag får smörja lite mer och på det igen 

Thommy

Publicerat

Försök nummer två gick lite bättre med stukningen men där finns och förbättra.

Fiocchi 16/67  615 th  z2m21 1,45g vv320  62mm V2 390 ms

Har inte skjutit några träffbilder än så det blir nästa omgång

Hade lite tur när jag beställde hylsor tog en låda "fin production" och fick 2500 67 mm hylsor så jag slipper kapa dom

Thommy

20170305_205654.jpg

Publicerat
10 hours ago thjona sa:

Försök nummer två gick lite bättre med stukningen men där finns och förbättra.

Fiocchi 16/67  615 th  z2m21 1,45g vv320  62mm V2 390 ms

Har inte skjutit några träffbilder än så det blir nästa omgång

Hade lite tur när jag beställde hylsor tog en låda "fin production" och fick 2500 67 mm hylsor så jag slipper kapa dom

Thommy

20170305_205654.jpg

Har du moddat receptet Nedåt på krutet ? När man kortar en patron så ändrar man parametrarna och krutet bör reduceras, Men du får  notera om det blir otrevlig rekyl, och om du får det så lägg undan poletterna tills du fått tag på en kronograf, för oftast  men inte alltid så  sticker farten iväg m trycket...

Men jag tycker trots grynig bild att det verkar se riktigt bra ut m stukningen.

PS: jag såg nu att du verkar ha följt ett recept  eller??  var hittade du det ?

/ P

Publicerat

Hej

Jag tog detta från Ilbeccolungo för stjärnstukat och började på 1,30g och gjorde en stege upp till 1,45g

Farten började på 355 m/s med 1,30g och slutade på 390m/s med 1,45g i den serien.

Det var en bedömning efter en del läsning och jämnförande.

Thommy

Vihtavouri_01.jpg

Publicerat
På 2017-03-06 at 12:52 thjona sa:

Hej

Jag tog detta från Ilbeccolungo för stjärnstukat och började på 1,30g och gjorde en stege upp till 1,45g

Farten började på 355 m/s med 1,30g och slutade på 390m/s med 1,45g i den serien.

Det var en bedömning efter en del läsning och jämnförande.

Thommy

Vihtavouri_01.jpg

Det var ju en mkt sund strategi,  samma tabeller finna även på Gualandis hemsida ..

Är farten på display  @ 2,5m ?  eller efter 15ms påslag ?  och det var 28 gram ? 

det verkar vara så att nästan alla  28g recept ligger på  runt 1,45-1,50x28   och för 31-32g  på 1,50-1,60x 31-32.

Sen brukar man säga att att m rullstuk får man förluster som ska kompenseras m krut , men detta är italienska data med helt annan temp

och luftfuktighet så att börja lite vackert är sunt ..  och 400-405ms är mkt bra

/ P

Publicerat

Hej

Farten är V2 = 2m mellan pipa och första givaren på kronografen, farten på displayen så det är inget pålagt utan uppmätt värde, 0-gradigt ute men inte helt nedkylda patroner.

Så om man kompenserar för avståndet så blir nog V0 som du skriver.

28 gram 7:or köpta på Siarm så det borde vara It7 har ej mätt dom.

67,5 rullstukade till 62 mm men jag fick inget vidare tryck på förladdningen Z2M21 utan det blev lite rassel i någon patron så funderingen är om jag skall lägga i någon kork/pappskiva för att öka höjden eller om jag kan stuka den lite kortare.

Jag hittade inte så många recept till 67 mm patroner men att det det krävs mer krut för att få samma fart med rullstukat som som med stjärnstukat har jag läst, så jag började med låg laddning då den kortare hylsan kräver mindre krut men rullstukningen mer krut så det blev en laddstege för att ha koll på farten, det är ju det man kan mäta.

Målet är ju inte att ladda några djävulspatroner utan att ha tillgång till bra ammunition till bössan:wub:(100 år gammal) som gör vad som man har tänkt sig, nästa blir att skjuta lite träffbilder och se hur det ser ut och efter det ta sig en funderare.

Jag får ta och beställa lite mer grejor från Siarm också tog bara en 3 kg flaska med bly när jag beställde mest för att komma igång, det var ju löjligt lite:huh: när man fick se det, blir en del olika förladdningar också även filt.

Det lär nog dyka upp frågor efterhand som man håller på

Thommy

Publicerat
20 minutes ago thjona sa:

Hej

Farten är V2 = 2m mellan pipa och första givaren på kronografen, farten på displayen så det är inget pålagt utan uppmätt värde, 0-gradigt ute men inte helt nedkylda patroner.

Så om man kompenserar för avståndet så blir nog V0 som du skriver.

28 gram 7:or köpta på Siarm så det borde vara It7 har ej mätt dom.

67,5 rullstukade till 62 mm men jag fick inget vidare tryck på förladdningen Z2M21 utan det blev lite rassel i någon patron så funderingen är om jag skall lägga i någon kork/pappskiva för att öka höjden eller om jag kan stuka den lite kortare.

Jag hittade inte så många recept till 67 mm patroner men att det det krävs mer krut för att få samma fart med rullstukat som som med stjärnstukat har jag läst, så jag började med låg laddning då den kortare hylsan kräver mindre krut men rullstukningen mer krut så det blev en laddstege för att ha koll på farten, det är ju det man kan mäta.

Målet är ju inte att ladda några djävulspatroner utan att ha tillgång till bra ammunition till bössan:wub:(100 år gammal) som gör vad som man har tänkt sig, nästa blir att skjuta lite träffbilder och se hur det ser ut och efter det ta sig en funderare.

Jag får ta och beställa lite mer grejor från Siarm också tog bara en 3 kg flaska med bly när jag beställde mest för att komma igång, det var ju löjligt lite:huh: när man fick se det, blir en del olika förladdningar också även filt.

Det lär nog dyka upp frågor efterhand som man håller på

Thommy

Var det inte det jag sa att bly går åt snabbt ;)  Sen om man ska vara petig så är det

bakre fotocellen så det är V 2,5 du skjuter på och man får då V 0,75 för V0 finns visst 

inte på riktigt med fotocell, jag kan inte förklara fenomenet men så säger Gianni PACI.

så du ska lägga på 15 det du ser på displayen, mao så har du 405ms och det är riktigt 

bra även om en 100 åring kanske skulle må bra av 10 ms mindre, men det kanske PMT 

kan svara bättre på .

/P

Publicerat

Jo när man funderar lite på mätavståndet så blir det ju den bakre mätpunkten på kronon som styr.

Skall nog backa 0,05 på krutet och se vad träffbilderna säger.

Vad tycker du om trycket på förladdningen ska jag lägga en skiva under eller stuka ner den lite till om krutet minskas 0,05gram

Thommy

Publicerat
10 hours ago thjona sa:

Jo när man funderar lite på mätavståndet så blir det ju den bakre mätpunkten på kronon som styr.

Skall nog backa 0,05 på krutet och se vad träffbilderna säger.

Vad tycker du om trycket på förladdningen ska jag lägga en skiva under eller stuka ner den lite till om krutet minskas 0,05gram

Thommy

Ja  en 2mm kork brukar bli smutt, Panduro hobby har jättefin 2mm korkfolie  som man slår ut ett gäng m huggpipa på nolltid

och jag tror det var 16mm pipan, Backa lite kan vara bra för du ändrar när en kork läggs till.

/ P

Publicerat

Jag får skaffa lite kork och prova ut höjden.

Hur mycket kompression på förladdningen är lämpligt 1-2mm ?

Thommy

Publicerat
2 hours ago thjona sa:

Jag får skaffa lite kork och prova ut höjden.

Hur mycket kompression på förladdningen är lämpligt 1-2mm ?

Thommy

Jag tycker att det räcker att den " knäar" lite om det är z2m och SG att ringen går ihop lite 

Det är lite pillrigt m förladdnings tryck och rullstukat, men kork is the shit ! Och haglen gillar att vila på dom . 

/P

Publicerat

Tack

Jag får ut på korkjakt

Thommy