Publicerat September 23, 20169 yr Hej Forums vänner. En liten fråga: Vilken Flakskjutare tycker ni man har mest nytta av i Sverige?? Har nu 9,3-62 å funderar ibland för framtiden om en Flakskutare hade passat i garderoben..... Tittar man på 3006, 7mm Rem Mag å 7mm-08 Rem så på pappret är dom ganska lika....... Åtminstone i kulbanan. 300 Win Mag....... Är den lite over kill för Sverige....? Å en annan vinkel på frågan: är det någon som prövat kronhjort i Scotland. Va föredrar folket till den jakten, är kanske 270 Win en höjdare där eller 338a????? Bortset från Topfågel är det nån som jagar på riktigt långt hål (250m+) i Svedala? Man har många frågor att ställa i jakten på den perfekta garderoben
Publicerat September 23, 20169 yr Om jag inte kommer ihåg fel så är 243.win bland de vanligaste till hjortjakt i Skottland. Sen är ju den största frågan vad du ska jaga för vilt?
Publicerat September 23, 20169 yr Författare Jasså 243 Win är ok på hjort i Scotland. Häftigt. Här hemma så måste ju man ha klass1. Jag vill nog kunna ta allt från rådjur upp till björn. Men i praktiken så är det väl älg å hjort som skjuts på långt hål av dom stora fyrbenta gissar Jej..... En Flakskjutande klass2 är redan beställd i form av en Sako Vixent 222a med ljuddämpare för räv, säl å kanske också fågel. Men en klass1a för långa hål är under "utredning"......... Har dock inte behövt någon ännu men det kan väl kanske ändra sig........... Ser här på forumet att många väljer å ha en drevklubba å en mer för dom långa skotten, så mistänker att samma behov kommer uppsåt här med förr eller senare
Publicerat September 23, 20169 yr Bara i sverige det ska vara hängslen , livrem och superlim vad gäller anslagenergi. Overkill å det grövsta.
Publicerat September 24, 20169 yr Detta är en populär post. Viktigare än kalibern är en avståndsmätare och kunskap om kulbanan om du ska ut på lite håll.
Publicerat September 24, 20169 yr Detta är en populär post. Att 243 och 270 är som stora hjortkalibrarna internationellt beror nog mest på att dom inte upptäckt 6,5x55!
Publicerat September 24, 20169 yr Detta är en populär post. Har själv flakskjutare av rang, både 243 och 270wby, men hela flakskjutartänket torde vara förlegat idag med modern optik. En 6.5 eller 308 med ratt-optik och en avståndsmätare sa ar man hemma och slipper bränna bisarra mängder krut. Fast ganska mkt tråkigare...
Publicerat September 24, 20169 yr Författare En avstånds mätare kommer det att bli väldigt snart. Någon här på forumet som har prövat att fälla någonting på 200m+ med en 9,3-62. Den kanske inte är så dum ändå......? Annars så hade väl kanske en Magnum varit något att fundera över trots allt.......
Publicerat September 24, 20169 yr 8 mm rem mag gör då arbetet ut till 300 m o lite till m 220 gr kula o den är inskjuten på ca250 m. Då skiljer det på drygt 1 dm på 100 resp 300 m.
Publicerat September 24, 20169 yr Detta är en populär post. Ska man skjuta på långa höll så måste man träna mycket! En magnumkaliber förkortar både pipan samt kostar mer att skjuta med.... Höll dig till en standardkaliber istället , kolla en vanlig fältskyttetävling....70åriga gubbar träffar allt inom 600m med 6,5x55. ...med öppna riktmedel!
Publicerat September 24, 20169 yr Författare Är det fortfarande bra med död i en 6,5-55 när det blir lite avstånd?? Läger sig en Älgtjur eller en gallt fint å snällt ner om man skjuter på lite håll med 6,5 eller blir det extremt viktigt att kulan sitter exakt??? Spontant så brukar ju lite mera muskler göra att man får lite lite mera marginal........ Eller är det så att tex Magnum är överreklamerat å over kill för oss hemma i Svedala......??? 270 Win är ju en kanon kaliber vad man hör men är det inte lite mera död i 7mm Rem Mag å 7mm 08 Rem.....??? Hade tidigare en 6,5-55 Husqvarna model Mauser som varit i kronans tjänst sedan 1917. Den var helt underbar att skjuta med. Ångrar allt att den fick gå i Pansion
Publicerat September 24, 20169 yr 2 hours ago Sjöfaran sa: Är det fortfarande bra med död i en 6,5-55 när det blir lite avstånd?? Läger sig en Älgtjur eller en gallt fint å snällt ner om man skjuter på lite håll med 6,5 eller blir det extremt viktigt att kulan sitter exakt??? Spontant så brukar ju lite mera muskler göra att man får lite lite mera marginal........ Eller är det så att tex Magnum är överreklamerat å over kill för oss hemma i Svedala......??? 270 Win är ju en kanon kaliber vad man hör men är det inte lite mera död i 7mm Rem Mag å 7mm 08 Rem.....??? Hade tidigare en 6,5-55 Husqvarna model Mauser som varit i kronans tjänst sedan 1917. Den var helt underbar att skjuta med. Ångrar allt att den fick gå i Pansion Om dom 2 första frågorna så råder det delade meningar o det kommer det att göra för lång tid framöver.
Publicerat September 24, 20169 yr 3 hours ago Sjöfaran sa: Är det fortfarande bra med död i en 6,5-55 när det blir lite avstånd?? Läger sig en Älgtjur eller en gallt fint å snällt ner om man skjuter på lite håll med 6,5 eller blir det extremt viktigt att kulan sitter exakt??? Spontant så brukar ju lite mera muskler göra att man får lite lite mera marginal........ Eller är det så att tex Magnum är överreklamerat å over kill för oss hemma i Svedala......??? 270 Win är ju en kanon kaliber vad man hör men är det inte lite mera död i 7mm Rem Mag å 7mm 08 Rem.....??? Hade tidigare en 6,5-55 Husqvarna model Mauser som varit i kronans tjänst sedan 1917. Den var helt underbar att skjuta med. Ångrar allt att den fick gå i Pansion En 6.5a har om jag inte minns fel den dubbla anslagsenergin på 800m mot en 308. Av dinafrågor att dömma så tror jag dock inte du behöver fundera så mycket på kaliberval. Se till att skaffa dig en gedigen skytte och jakterfarenhet, på normala avstånd, innan du ens funderar på att skjuta på längre håll!
Publicerat September 24, 20169 yr 6,5 eller 308, vad är din teoretiska maxgräns? Jag har länge tänkt gå över kilometern, men det har ännu inte blivit av, 600m på bana och 302m i verkligheten, de flesta kalibrarna börjar tappa höjd ordentligt efter 250m och ett fel på 25m är en katastrof, du bör prova din förmåga på de avstånd du funderar på att skjuta på riktiga djur. Kalibern är den du trivs med, 6,5x55 är en trevlig kaliber, jag kör själv 308 o 9,3. Lägg mer fokus på riktmedel och att grejerna fungerar än att nörda ner dig på kalibrar, har du en 222rem så skulle jag bytt ut den mot en 6,5 och lägga fokus på en bra stock, riktiga benstöd, optik som du kan se med och en jäkla massa ammo.
Publicerat September 24, 20169 yr Flackskjutare. Blir avstånden längre så blir kulvalet viktigare, kulan måste göra jobbet även i lägre hastigheter.
Publicerat September 24, 20169 yr En kaliber jag är sugen är 6.5-06. Och vill man ha mer så finns AI S
Publicerat September 24, 20169 yr Författare 3 hours ago Urban sa: gedigen Tack för alla svar. Jo öva ska det göras mycket å görs redan i stor utsträckning. 200- 250 meter har vi pass på våra marker där det har fälts en hel del älg över åren. Kom då å tänka på att en kaliber till hade varit bra att ha å då varför inte en som fungerar bättre än min 9,3a på lite avstånd.... Optik är redan på plats, tyska fina grejer. 200-250 meter. Längre kommer inte några kulor att avfyras av mej. Det är i min värd långt nog. Undantaget skulle väl i så fall vara om Scotland resan någon gång i praktiken blir av. Men hemma så är 250 meter absolut max...... Iallafall under överskådlig framtid. En 6,5-55 finns faktiskt redan på plats å det är den som det övas med idag. Å efter vad vissa här skriver så kanske den räcker gått å väl......
Publicerat September 24, 20169 yr 9 hours ago Urban sa: Ska man skjuta på långa höll så måste man träna mycket! En magnumkaliber förkortar både pipan samt kostar mer att skjuta med.... Höll dig till en standardkaliber istället , kolla en vanlig fältskyttetävling....70åriga gubbar träffar allt inom 600m med 6,5x55. ...med öppna riktmedel! Klokt och alla som testa skytte på längre avstånd inser snabbt att det är vinden som är svårast att behärska! Då är träning det viktigaste sedan vettiga kulor med högt BC som gör att missarna i vindläsningen inte straffar lika hårt
Publicerat September 24, 20169 yr Detta är en populär post. 10 hours ago Sjöfaran sa: Någon här på forumet som har prövat att fälla någonting på 200m+ med en 9,3-62. Den kanske inte är så dum ändå......? Annars så hade väl kanske en Magnum varit något att fundera över trots allt....... Jag mätte upp hur min Sako 85 i 9.3x62 uppförde sig med mina 21.1g Oryx ut till 300 meter och det lirar inte alls när man passerar 160-170 meters håll för kulan faller groteskt mycket efter det och vet man inte nästan exakt avstånd till målet så är man rökt. Syftet var inte att skjuta den bössan på de avstånden men jag vill veta hur mina vapen och min ammunition fungerar om det skulle bli ett tjorvigt eftersök eller liknande över ett fält och man måste prioritera att få stopp på ett djur. Kontentan av mitt test var att max avstånd med 21.1g Oryx således är 150 meter och inskjuten på 80 meter. Jag har skjutit rätt mycket på 300 meter, men inte i närheten som vissa riktigt duktiga skyttar här inne, men jag kan ligga och skjuta klisterlappar och veta att jag träffar - men att göra det med cold bore lyckades jag inte i närheten av 30% ens och vid jakt är ju allt cold bore shot - ergo jakt på långa håll är sjukt komplex och ställer stora krav på både utrustningen och skytten. Vi har medlemmar här inne som kan skjuta cold bore shot med säkerhet på t ex ett rådjur på 500 meters avstånd. Den kunskapen och disciplinen dessa skyttar har är gigantiskt stor och inget jag skulle ge mig på, och det är heller inget jag rekommenderar någon annan att prova på för du har noll marginaler. Faktum är att från att du avlossar skottet tills det träffar så kan djuret lätt röra sig så pass mycket att du i bästa fall bommar, men givetvis också ställer till det... Predatorjakt där jag har en anordnad skjutplats så jag kan ligga perfekt och mäta upp avstånden innan varje skott så kan jag skjuta en räv t ex på 300 meters håll, men pratar vi matvilt så har jag en inre spärr på 200 meter och helst mindre än halva det avståndet. Jag har hellre en riktigt spännande ansmygning på en bock som drar när jag är på 30 meter än att försöka skjuta den på 250 meter. Jakten i det fallet är viktigare än att kröka fingret! Det finns inget vilt i Sverige som inte faller pladask för en 6.5x55 även på lite håll. Möjligen undantaget en riktigt stor vildsvinsgalt då de är rätt bepansrade när de blir riktigt stora, men hur ofta dyker de upp...? Även .308 är en kompetent kaliber även om vi pratar lite avstånd här. Har man bara rätt kula och håller i prylarna rätt så skjuter dessa två kalibrar avsevärt längre ut än du förmodligen (och jag definitivt) förmår att prestera under en jakt, och ingen magnumkaliber gör detta lättare på något vis. Det man möjligen kan köpa med grövre, eller snabbare, kalibrar är lite marginal, men inte är det mycket. Vill man ha flackare kulbana så finns det några spännande 6.5-7mm kalibrar att välja på men det är inte så stor skillnad mellan t ex 260 Rem och 6.5x55 om vi pratar om jaktammunition och jakt. Det är bara att nöta på skjutbanan och skjuta på lite random avstånd mellan 200 - 300 meter med varje skott som cold bore shot och dra dina egna slutsatser efter resultaten. En måltavla kan man aldrig skadeskjuta och det är bara att tejpa över alla misslyckade skott medans viltet är en annan sak. En annan parameter som är viktig för många av oss, och som är anledningen till varför 9.3x62 är så populär i dag, är att hög hastighet på kulan = stor köttförstöring. Jag började jaga älg en gång i tiden med 6.5x55 och sköt man i spjälstaketet så fick man skära bort nästan hela slaksidorna ibland pga blodsprängningen... Inte lika illa men ändå inte skitbra med 30.06. Laddar man i stället en riktigt tung kula i 9.3x62 med avsevärt lägre utgångshastighet så blev det helt plötsligt betydligt mer köttbullar i stekpannan, och det utan att det hade sämre effekt i viltet - snarare tvärtom! Vid predatorjakt så är det ju en struntsak och eftersom man ändå använder V-Max eller liknande så blir det bara slafs inuti djuret ändå, men vi jagar ju trots allt för att sätta mat på bordet och kan vi skjuta ett direkt dödande, och säkert, skott med minimal köttförstöring så är det bäst alla dagar i veckan för mig. Så lyssna på de råd som du har fått här ovan i denna tråden och så får du börja nöta på skjutbanan sen och bilda dig en uppfattning om vart dina gränser är baserat på hur du är som skytt och hur din utrustning beter sig, men det du inte klarar med en 6.5x55 fixar du heller inte med en magnum - men för de som har grymma kunskaper så kan en magnum vara berättigad, men användningsområdet blir begränsat i min värld. Val av kula, som redan nämnts av många, är en betydligt viktigare parameter än någon annan i sammanhanget!
Publicerat September 24, 20169 yr Författare 3 minutes ago Wizard sa: Jag mätte upp hur min Sako 85 i 9.3x62 uppförde sig med mina 21.1g Oryx ut till 300 meter och det lirar inte alls när man passerar 160-170 meters håll för kulan faller groteskt mycket efter det och vet man inte nästan exakt avstånd till målet så är man rökt. Syftet var inte att skjuta den bössan på de avstånden men jag vill veta hur mina vapen och min ammunition fungerar om det skulle bli ett tjorvigt eftersök eller liknande över ett fält och man måste prioritera att få stopp på ett djur. Kontentan av mitt test var att max avstånd med 21.1g Oryx således är 150 meter och inskjuten på 80 meter. Jag har skjutit rätt mycket på 300 meter, men inte i närheten som vissa riktigt duktiga skyttar här inne, men jag kan ligga och skjuta klisterlappar och veta att jag träffar - men att göra det med cold bore lyckades jag inte i närheten av 30% ens och vid jakt är ju allt cold bore shot - ergo jakt på långa håll är sjukt komplex och ställer stora krav på både utrustningen och skytten. Vi har medlemmar här inne som kan skjuta cold bore shot med säkerhet på t ex ett rådjur på 500 meters avstånd. Den kunskapen och disciplinen dessa skyttar har är gigantiskt stor och inget jag skulle ge mig på, och det är heller inget jag rekommenderar någon annan att prova på för du har noll marginaler. Faktum är att från att du avlossar skottet tills det träffar så kan djuret lätt röra sig så pass mycket att du i bästa fall bommar, men givetvis också ställer till det... Predatorjakt där jag har en anordnad skjutplats så jag kan ligga perfekt och mäta upp avstånden innan varje skott så kan jag skjuta en räv t ex på 300 meters håll, men pratar vi matvilt så har jag en inre spärr på 200 meter och helst mindre än halva det avståndet. Jag har hellre en riktigt spännande ansmygning på en bock som drar när jag är på 30 meter än att försöka skjuta den på 250 meter. Jakten i det fallet är viktigare än att kröka fingret! Det finns inget vilt i Sverige som inte faller pladask för en 6.5x55 även på lite håll. Möjligen undantaget en riktigt stor vildsvinsgalt då de är rätt bepansrade när de blir riktigt stora, men hur ofta dyker de upp...? Även .308 är en kompetent kaliber även om vi pratar lite avstånd här. Har man bara rätt kula och håller i prylarna rätt så skjuter dessa två kalibrar avsevärt längre ut än du förmodligen (och jag definitivt) förmår att prestera under en jakt, och ingen magnumkaliber gör detta lättare på något vis. Det man möjligen kan köpa med grövre, eller snabbare, kalibrar är lite marginal, men inte är det mycket. Vill man ha flackare kulbana så finns det några spännande 6.5-7mm kalibrar att välja på men det är inte så stor skillnad mellan t ex 260 Rem och 6.5x55 om vi pratar om jaktammunition och jakt. Det är bara att nöta på skjutbanan och skjuta på lite random avstånd mellan 200 - 300 meter med varje skott som cold bore shot och dra dina egna slutsatser efter resultaten. En måltavla kan man aldrig skadeskjuta och det är bara att tejpa över alla misslyckade skott medans viltet är en annan sak. En annan parameter som är viktig för många av oss, och som är anledningen till varför 9.3x62 är så populär i dag, är att hög hastighet på kulan = stor köttförstöring. Jag började jaga älg en gång i tiden med 6.5x55 och sköt man i spjälstaketet så fick man skära bort nästan hela slaksidorna ibland pga blodsprängningen... Inte lika illa men ändå inte skitbra med 30.06. Laddar man i stället en riktigt tung kula i 9.3x62 med avsevärt lägre utgångshastighet så blev det helt plötsligt betydligt mer köttbullar i stekpannan, och det utan att det hade sämre effekt i viltet - snarare tvärtom! Vid predatorjakt så är det ju en struntsak och eftersom man ändå använder V-Max eller liknande så blir det bara slafs inuti djuret ändå, men vi jagar ju trots allt för att sätta mat på bordet och kan vi skjuta ett direkt dödande, och säkert, skott med minimal köttförstöring så är det bäst alla dagar i veckan för mig. Så lyssna på de råd som du har fått här ovan i denna tråden och så får du börja nöta på skjutbanan sen och bilda dig en uppfattning om vart dina gränser är baserat på hur du är som skytt och hur din utrustning beter sig, men det du inte klarar med en 6.5x55 fixar du heller inte med en magnum - men för de som har grymma kunskaper så kan en magnum vara berättigad, men användningsområdet blir begränsat i min värld. Val av kula, som redan nämnts av många, är en betydligt viktigare parameter än någon annan i sammanhanget! Kanon, tack för detta utförliga svar. Känner att det finns inte mycket att tillägga . Öva, avståndsmätare å rätt kula är hemligheten. Gött Wizard. Vad som kommer bli nästa kaliber å om det blir nån mer kaliber återstår att se. Känns nu som att man har det som behövs......
Publicerat September 24, 20169 yr Ska man skjuta på håll med 9,3x62 så brukar man givetvis inte 320gr blydankar utan snarare nosler accubond eller rws evo green.
Publicerat September 24, 20169 yr 18 minutes ago sidelock sa: Ska man skjuta på håll med 9,3x62 så brukar man givetvis inte 320gr blydankar utan snarare nosler accubond eller rws evo green. Absolut, men har man inga planer på att skjuta på långa håll men vill veta hur skiten beter sig om det skulle bli ett tjorvigt eftersök eller liknande så är det ju liksom aldrig fel att veta hur det man använder fungerar