Publicerat September 27, 20169 yr Författare Den där Sierra såg väldigt intressant ut Christian. 183 grains 7mm. En ganska tung kula för att vara 7mm....... Föredrar nog så långt det går en kula per bössa å jakt. Annars känns det som det lätt kan bli lite cirkus, åtminstone för mej. 7mm Rem Mag är det nått du vill rekommendera Christian, ser att många har den?
Publicerat September 27, 20169 yr I mitt exempel om den gamla testskjutningen var det bara Alaskan i 6,5x55 som betedde sig så vill jag minnas, andra kalibrar och kulor funkade bättre. Jag lägger inte någon moralisk aspekt egentligen i att skjuta på långa håll, men det kräver som sagt sin man och utrustning. Har jagat i snart 30 år, och har aldrig känt mig nödgad att skjuta älg på så långa håll. Skulle definitivt inte skjuta björn på långhåll.....Å andra sidan är träffytan stor på en älg. Talar egentligen mot mig själv här då jag skjutit rävar på +200m, men det är som sagt med en helt annan typ av kula.
Publicerat September 27, 20169 yr Detta är en populär post. Men för f...n Sjöfararn! Jag är ju gravallvarlig! Brukar inte ni ladda fem olika patroner med den hårdaste längst upp och mjukaste i botten. Alla vet ju att en älg springer när man skjutit på den och innan man fått iväg sista skottet är ju älgjäveln ute på minst 200 meter. Olika patroner för olika läge och tillfällen. Tror jag måste bli mer noga med gubbarna igen!!!
Publicerat September 27, 20169 yr Författare 5 minutes ago josc72 sa: Men för f...n Sjöfararn! Jag är ju gravallvarlig! Brukar inte ni ladda fem olika patroner med den hårdaste längst upp och mjukaste i botten. Alla vet ju att en älg springer när man skjutit på den och innan man fått iväg sista skottet är ju älgjäveln ute på minst 200 meter. Tror jag måste bli mer noga med gubbarna igen!!! Nja he he he, de brukar ja inte göra. Men men, man är väl inte sämre än att man kan ändra sig.
Publicerat September 27, 20169 yr Författare 31 minutes ago Upptag71 sa: jag skjutit rävar på +200m, men det är som sagt med en helt annan typ av kula. Är det kanske med en 222a??
Publicerat September 27, 20169 yr 8 minutes ago Sjöfaran sa: Är det kanske med en 222a?? Nej, 6,5x55, laddad med Sierra varmint ca 960/ms
Publicerat September 27, 20169 yr Det står iofs kula inte kaliber men skit samma, Sjöfararen, en 7 m rem mag är inget för den som behöver skjuta mycket, dvs en nybörjare. En 6,5x55 är vad man behöver. jag har ingen egen erfarenhet av 7 rem mag men har sett den användas mycket framgångsrikt, dock är det inget som tilltalar mig, jag behöver inget magnumbälte, vill inte ha det och väljer aktivt bort sådana kalibrar. /C
Publicerat September 27, 20169 yr Författare Just now Upptag71 sa: Nej, 6,5x55, laddad med Sierra varmint ca 960/ms 960/ms på en 6,5..... De var inte dåligt. Har skjutit in min 6,5 med Nosler Partition 820/ms
Publicerat September 27, 20169 yr Författare 4 minutes ago Christian N sa: Det står iofs kula inte kaliber men skit samma, Sjöfararen, en 7 m rem mag är inget för den som behöver skjuta mycket, dvs en nybörjare. En 6,5x55 är vad man behöver. jag har ingen egen erfarenhet av 7 rem mag men har sett den användas mycket framgångsrikt, dock är det inget som tilltalar mig, jag behöver inget magnumbälte, vill inte ha det och väljer aktivt bort sådana kalibrar. /C Det är fått Christian. Det känns nu som att det blir nog inga pengar på nån ny kaliber på ett tag. Tar nog å uppgraderar en av mina 12or istället. Känns mer relevant
Publicerat September 27, 20169 yr Nu har jag inte BC på mina rhino 235 grains i 375 hh, men det var inte massor med klick på BT ut till 300m, 400m var dock 14 klick om jag mins rätt. så mao en nosler bt / accubond på 250grain i 9,3 borde väl fixa jobbet ut till 300m. men det krävs att man har avståndsmätare eller har referenspunkter på passet. 175 eller 200 kanske funkar men inte 275 eller 300m
Publicerat September 27, 20169 yr Författare 7 minutes ago ozzian sa: Nu har jag inte BC på mina rhino 235 grains i 375 hh, men det var inte massor med klick på BT ut till 300m, 400m var dock 14 klick om jag mins rätt. så mao en nosler bt / accubond på 250grain i 9,3 borde väl fixa jobbet ut till 300m. men det krävs att man har avståndsmätare eller har referenspunkter på passet. 175 eller 200 kanske funkar men inte 275 eller 300m 375 HH. De var en rejäl slägga Ozzian. Skjuter du ut till 300 meter med den, de var inte dåligt. Är det Älg å Afrika som den används till kanske? 250grain Nosler, tack för tipset. Just nu så är den inskjuten med 232grains Oryx. Tanken med det var för att kunna använda den till i princip allt.......... Hur är det att skjuta i bänk med en sådan stor slägga som 375..... Gissar att man är lite mör efteråt..??
Publicerat September 27, 20169 yr 375 och 9,3x62 är rätt lika, min r8 med ljuddämpare är mysig att skjuta med även i bänk. men en kompis testade min förra sako 75a utan dämp i bänk, det gör han inte om, men han gillar inte 3006 med dämpare heller. jo det är afrika med den pipan, i sverige sitter 308 pipan på för det mesta. 308 med 150 grains rhino i ca 880 el 890m/s är rätt flack den med, det är bortom 300 den faller mycket. men med BT på kikaren och en avståndsmätare så duger den ut till 300 m om skytten kan sitt, men där jag jagar så maxar terrängen ca 200m kulvalet blir väldigt viktigt om du ska ha en kula som öppnar på 300m men inte explodera på 50m. Barnes tssx eller rhino är de jag kommer på. ditt val av oryx 235 grains är ok, men kanske slår sönder mycket på 50m?
Publicerat September 27, 20169 yr Författare 2 hours ago ozzian sa: 375 och 9,3x62 är rätt lika, min r8 med ljuddämpare är mysig att skjuta med även i bänk. men en kompis testade min förra sako 75a utan dämp i bänk, det gör han inte om, men han gillar inte 3006 med dämpare heller. jo det är afrika med den pipan, i sverige sitter 308 pipan på för det mesta. 308 med 150 grains rhino i ca 880 el 890m/s är rätt flack den med, det är bortom 300 den faller mycket. men med BT på kikaren och en avståndsmätare så duger den ut till 300 m om skytten kan sitt, men där jag jagar så maxar terrängen ca 200m kulvalet blir väldigt viktigt om du ska ha en kula som öppnar på 300m men inte explodera på 50m. Barnes tssx eller rhino är de jag kommer på. ditt val av oryx 235 grains är ok, men kanske slår sönder mycket på 50m? Tack för det svaret Ozzian. R8 med ljuddämpare är precis vad jag har med. Tycker den är underbar att skjuta med. Valet av Oryx 235grains blev en kompromis. 6,5 pipan är inskjuten med 9,1g Nosler för att fungera som ett klass2 vapen. Så för att finna en 9,3 kula som ska fungera ok på allt från rådjur till stora galtar, på både långa å korta håll föll valet på 15g Oryx......... 308 är en fin kaliber. Hade det tidigare å var riktigt nöjd
Publicerat November 27, 20169 yr min brno 602 i 375H&H va faktiskt behagligare att skjuta i bänk än min 30-06 min garderob ser just nu ut såhär 9,3x62 när jag går med hund å i säden och har andvänt mkt till smygjakt också men nu blir det sist nämda 308ans uppgift lättare kulor och bättre kulbana
Publicerat December 20, 20169 yr Själv kombinerar jag 6,5X55 och 338 Win.Mag. (och 7X65R i drillingen) och hade det inte varit för vår ultrasugiga lagstiftning med vapengarderob hade det kompletterats med 9,3X57..