Publicerat September 25, 20169 yr Författare Efter att hört runt lite bland folket hemma som jagar en del älg å då ibland på lite håll så låter det som att 338 Win Mag är nästa val. Så om det mot all förmodan blir en kaliber till i skåpet så blir det 338an. Nån gubbe utryckte det så att skulle man bara få ha en bössa så hade det blivit en 338a. Ska visst funka på allt å särskilt på älg på lite avstånd. Är ni berräda att stämma in i dessa tongångar????.
Publicerat September 25, 20169 yr 1 hour ago Sjöfaran sa: Efter att hört runt lite bland folket hemma som jagar en del älg å då ibland på lite håll så låter det som att 338 Win Mag är nästa val. Så om det mot all förmodan blir en kaliber till i skåpet så blir det 338an. Nån gubbe utryckte det så att skulle man bara få ha en bössa så hade det blivit en 338a. Ska visst funka på allt å särskilt på älg på lite avstånd. Är ni berräda att stämma in i dessa tongångar????. Det är ett allt för stort vidunder för att vara praktiskt för min del, men dör gör de såklart.
Publicerat September 25, 20169 yr Hade verkligen inte rekommenderat 338WM till någon som är lite grön... Dyr ammunition och litet utbud, stor rekyl, tveksam andrahandsmarknad, behöver lång pipa för att ge de hastigheter man vill ha (vilket betyder att med dämpare blir det ett väldigt långt paket) och ingen direkt upphetsande kulbana - tråden handlar ju trots allt om flackskjutande kalibrar Räcker inte 6.5x55 eller .308 så kan du hoppa på 6.5-284 vilket är en kaliber med enormt utbud av kulor och en hylsa som har kapacitet att leverera rejält med fart på kulan, men livslängden på pipan blir också därefter... I en älg spelar det ingen roll vilken hylsa som 6.5mm kulan har avlossats från ty älgen dör ändå om kulan sitter där den skall. 6.5x55 eller .308 Win är fortfarande det jag och många med mig skulle rekommendera. Innan man har tränat väldigt mycket och fått kläm på skjuteknik osv så är faktiskt 80 meter väldigt långt avstånd och jag har sett folk helt bomma en älg på det avståndet - och jag vet hur långt det är med 300 meter och det är bara att fetglömma! .308 Win är supersonic ut till ~900 meter om man generaliserar det hela och eftersom ingen kan jaga på ett så långt avstånd ändå, varför skall man då leta kalibrar som är supersonic ut till 1500 meter??? Till jakt? Världens bästa älgkaliber i dagläget med bondad ammunition med blykärna är 9.3x62 - det tror jag många skulle skriva under på och det finns ett stort utbud av ammunition. Skall man skjuta miljöammunition så får man gå på en mindre kaliber med lättare kulor och högre hastigheter, men det är inget jag rekommenderar någon att hoppa på innan de har koll på vad de pysslar med. Statistiskt sett tror jag fortfarande att majoriteten av alla älgar och björnar som har fällts i Sverige sedan vi började jaga är 6.5x55. 9.3x62 börjar komma ikapp, men jag tror fortfarande den gamla "sexochenhalvan" leder rätt stort! Inte det roligaste svaret men de vanligaste kalibrarna brukar vara det av en anledning, och de kalibrarna är också framtagna för just älgen.
Publicerat September 25, 20169 yr 17 minutes ago Wizard sa: de kalibrarna är också framtagna för just älgen. Det är de väl inte, 6,5x55 är framtagen för att skjuta folk och 9,3x62 togs fram i totalt älgfria tyskland.
Publicerat September 25, 20169 yr 9,3X62 togs fram av Otto Bock till dom Tyska kolonisatörer i Afrika: Det bästa man kunde ha i en standard 98 låda som inte var för tungt, inte var för dyrt och ändå var tillräckligt potent för att lösa deras vardagsproblem...
Publicerat September 25, 20169 yr 10 minutes ago sidelock sa: Det är de väl inte, 6,5x55 är framtagen för att skjuta folk och 9,3x62 togs fram i totalt älgfria tyskland. Jamen kulorna vi civila använder är ju för böfvelen framtagna med älgen som mål! (Alaska, Oryx, Nosler Partition, Vulkan etc) Ibland skriver man lite generaliserat för att göra det enklare så att alla förstår och det jag syftade på var att de "kalibrarnas civila användningsområde och produkter primärt var för älg" - vilket var det som efterfrågades i denna tråden. Ursprungskalibern har ofta militär bakgrund, eller är en variant på en sådan, men det tyckte jag inte tillförde något i denna frågeställningen och därför valde jag att förenkla och generalisera det hela för att inte skapa mer frågor än som redan florerar...
Publicerat September 25, 20169 yr Författare Du har rätt Wizard. 6,5, 9,3 å 8-57 (fast i halvautomat) är garderoben idag. Dom + 222a som är på ingång täcker alla mina behov gött å väl idag. Men frågan är om nya behov kan uppstå....... Isåfall så funderar jag på om man skulle ligga lite i förkant å skaffa å börja öva redan idag........ Å som jag ser det så är det bara en lite kraftfullare Flakskjutande som fattas. Allt annat känns det nu som man har......... Fast Oryx 15g har i å för sig en ganska trevlig kulbana........ Den på gris å älg å 6,5an på det mindre kanske räcker livet ut...?? Mina kollegor som kör med 338an ganska mycket säger att den är mer alorund än vad man tror. Sparkar rimligt mycket å på rådjur å hjort går bara kulan rakt igenom med rimlig köttförstörning....... Köpper ni det Wizard å Sidelock eller talar dom bara varmt om sina grejer??
Publicerat September 25, 20169 yr Författare Tittade just på 6,5-284. Märkligt att man missat den förut, den skjuter ju plant som en 270. Tack för tipset den kommer att synas noggrant
Publicerat September 25, 20169 yr Detta är en populär post. 15 minutes ago Sjöfaran sa: Mina kollegor som kör med 338an ganska mycket säger att den är mer alorund än vad man tror. Sparkar rimligt mycket å på rådjur å hjort går bara kulan rakt igenom med rimlig köttförstörning....... Rekyl är något som är alldeles för subjektivt för att kunna generaliseras åt alla andra,alldeles för många parametrar som spelar in. Köttförstöring har väldigt lite med kalibern att göra,kulval kontra hastighetsintervall bestämmer det. Dina kollegor lever i sin egen lilla bubbla där det dom äger är bäst....fenomenet är ganska vanligt. /Mike
Publicerat September 25, 20169 yr Författare 1 minute ago Mad Mike sa: Rekyl är något som är alldeles för subjektivt för att kunna generaliseras åt alla andra,alldeles för många parametrar som spelar in. Köttförstöring har väldigt lite med kalibern att göra,kulval kontra hastighetsintervall bestämmer det. Dina kollegor lever i sin egen lilla bubbla där det dom äger är bäst....fenomenet är ganska vanligt. /Mike He he he. Tolkar det som att du inte köper snacket om en 338a utan invändningar. Men gissar att du har en stor poäng. Några här på forumet har tipsat om 6,5-284. Den ser faktiskt väldigt intressant ut. Får nog bli en liten utredning på den. Gillar du den Mike???
Publicerat September 25, 20169 yr Det är en extremt flackskjutande kaliber med god egenprecision men om jag gillar den....nja ungefär lika mycket som min egen 30-06AI. Faktum är att jag skjuter betydligt bättre med såväl min 308 som min 260 rem på 600m än vad jag gör med min 06AI,jag jagar mycket och än så länge har jag inte hittat något vilt som kräver magnumprestanda för att dö. /Mike
Publicerat September 25, 20169 yr Författare 21 minutes ago Mad Mike sa: Det är en extremt flackskjutande kaliber med god egenprecision men om jag gillar den....nja ungefär lika mycket som min egen 30-06AI. Faktum är att jag skjuter betydligt bättre med såväl min 308 som min 260 rem på 600m än vad jag gör med min 06AI,jag jagar mycket och än så länge har jag inte hittat något vilt som kräver magnumprestanda för att dö. /Mike Som dom säger: "träffar man bara rätt så"........ Ingen här på forumet har varit någon Magnum anhängare, gissar att den är lite over kill för oss hemma i Svedala.
Publicerat September 25, 20169 yr Jag har haft 308, 7 mm rem mag, 30-06, 300 Wb mag och nu 284 win. Älgarna har dött lika mycket av alla. Ingen av dem har dödat någon mer än död bara förstört köttet i högre grad. Magnumarna en absolut mest. Dyra som stryk är de också. Jag gillar nog mest den jag har nu. Även om jag måste ladda min 284 win själv är det en mycket fin patron som lätt levererar på mycket längre avstånd än jag skall jaga.
Publicerat September 26, 20169 yr Detta är en populär post. 16 hours ago Sjöfaran sa: Som dom säger: "träffar man bara rätt så"........ Ingen här på forumet har varit någon Magnum anhängare, gissar att den är lite over kill för oss hemma i Svedala. Det är för att de flesta av oss faktiskt jagar, en del väldigt mycket mer än andra och har erfarenhet. För att svara på den inledande frågan om flackskjutande kalibrar, så finns det iofs sådana, till viss grad och med viss kostnad, i form av faktiska kostnader, rekyl, ljud, tyngre vapen osv. Den första delen av att skjuta på håll är att lära sig att skjuta på håll, kan man skjuta 30 mm träffbilder på 100 meter är det nog för att lära sig resten av det hela. Jag har skrivit en del, inte alls på långa vägar så initierat som Henrik, eller med samma praktiska effekter och framgångar som Mike, men det lilla jag har skrivit i ämnet handlar om att man skall läsa tillgänglig litteratur, slänga den så långt som man orkar och sedan övergå till att skjuta, bokföra, analysera och skjuta mer igen, i början är det ofta mer bom än träff, det där ändrar sig efterhand. Enklast är det att lära sig med sällskap, en spotter som inte bara kan de dig omedelbar feedback på träff/miss, justering men som man tillsammans med utvärderar vind, terräng, mål osv, några av de bästa skotten på vilt har jag varit med och tagit som spotter samt när jag tagit mitt livs längsta skott har jag haft en spotter med, för vind, avstånd och säkerhet. Det är först med ett par, 3-10 000 skott som man har en hum om vad man sysslar med, ju mer noggrann man är med analys, före, under och efter skott, ju snabbare kommer att se sina begränsningar, sina tillgångar och sin förmåga. Jag kan förstå att det utifrån ett jägarperspektiv kan ses som långt med 200 meter, det är många som påstår att det är oooooooomöjligt att träffa något på det avståndet med säkerhet. I våras sköt jag två kaniner, i skott efter skott, på 186 respektive 188 meter med 22LR, givetvis från liggande med stöd men ändå, kan jag göra om det, under goda yttre förutsättningar och en dag där jag värmt upp på lite kortare håll innan, ja. Kan jag garantera att alltid träffa på nästan 200 meter med en 22LR, absolut inte, snarare tvärtom, jag kan garantera att det är synnerligen svårt att göra det, mest på grund av patronens egna brister, inte mina egna som skytt. Varför skriver jag som ovan, jo för att klargöra att man kan ofta nå väldigt goda resultat genom att träna, genom att ta in och lära av andra, genom att våga gå ut och skjuta. Den som skjuter 3 000 skott med en 6,5x55 har betalat kanske och då med tävlingsammo, runt 21 000 kr, 7 kr smällen och har 5-6000 skott kvar i pipan att njuta av, motsvarande för en 338 Win mag där det enbart är JM som går att få tag på fabriksladdat som är vettigt har betalat runt 50 000 kr för ammon, med en pipa som är rejält sliten vid det laget. Man behöver kanske inte en avståndsmätare eller vindmätare det första man köper, en pang med kikarsikte som kan justeras, en karta, detaljkarta/linjal, en telefon med väderapp och en enkel ballistisk dator, ett par benstöd, en baksäck, anteckningsblock och ett vaket sinnelag. Nu anordnar inte jag långhållskurser, det är det andra som gör, men jag har svårt att se begränsningar i materialet, se istället friheten och jag lovar att det går utan bekymmer att på en helg, 2x6 timmar att lära en skytt att träffa 1 MIL stora mål ut till 600 meter med den enklaste av klass 1 pang. Det farliga är således kunskapen, inte pangen. En sista fundering, det finns i Sverige idag, då åteljakt på bjärven inte är tillåtet inget praktiskt behov av att ha kalibrar som levererar så ohemult mycket energi, det är både roligt och rätt ballt med en 338, jag skall bygga en till mig själv, men man måste då inse att det är ett vapen för 5 % av tiden för jakten och för 10% av tiden för skyttet, till allt annat är det för mycket av det goda och kostar på. Älg med rätt kula från ett klass 1 vapen kommer att expirera inom för jakten förväntad normal tid med ett stort antal sorters tillgängliga kulor/kalibrar på avstånd långt förbi vad som kan förväntas, vara jaktetiska eller ens praktiskt möjliga, begränsningen ligger i att träffa det där ,8 kvadratmeter stora området som leder till en snar död. /Christian
Publicerat September 26, 20169 yr Detta är en populär post. Om du sätter 250m som maxgräns som du skriver så behöver du ingen annan kaliber än de du redan har, endast träna mera.
Publicerat September 26, 20169 yr Författare Kanon tack för det svaret Christian N. Det var min tanke när jag också beställde 6,5 pipan till bössan att den är väldigt bra och ekonomisk att öva med. Nästan all övning sker med 6,5 pipan, Aimpoint på biografen å tricon på längre håll. Normalt så kommer det inte bli några lång skott för en annan men undantaget är ett av passen på vår mark. Nämligen general passet där alltid nån av älgarna faller. Där får man räkna med skott upp till 200 meter. Fast som tur är så skuter man ifrån torn med bra stöd å man har bra med tid att planera å sikta, annars är det mest relativt korta håll på våra marker......... Var uppe i Jämtland en sväng på älg en gång. Där var faktiskt en hel del av passen också ganska långa håll, ca 100-1500 meter ibland.
Publicerat September 26, 20169 yr Författare Just now Sjöfaran sa: ca 100-1500 meter ibland. 100-150 ska det vara
Publicerat September 26, 20169 yr Magnum är i generellt bara fåfänga. Jag är ganska fåfäng. Det mest störande är nog att det bara blir mindre död ju mer man eldar på. Mina små fina rådjur var alltid på plats med klass 2, nuförtiden, med på tok för mkt magnum, springer de som fan. Men det är fint med långa flutade pipor. O sen den där härliga smällen...
Publicerat September 26, 20169 yr Kommer ihåg ett gammalt långhållstest i Jakt&Vapen, kommer inte ihåg exakt avstånd, för mig 200-250m. De sköt i gelé eller tvålblock. Det intressanta var att fabriksladdat Alaska i 6,5x55 inte öppnade upp utan betedde sig som en helmantel på det avståndet,pga hastighet såklart. Gäller ju inte bara att kunna träffa på lite håll,utan att ha kulor som funkar även i låg hastighet,och ha koll på det.......som sagts tidigare.
Publicerat September 26, 20169 yr Författare 8 minutes ago Upptag71 sa: Kommer ihåg ett gammalt långhållstest i Jakt&Vapen, kommer inte ihåg exakt avstånd, för mig 200-250m. De sköt i gelé eller tvålblock. Det intressanta var att fabriksladdat Alaska i 6,5x55 inte öppnade upp utan betedde sig som en helmantel på det avståndet,pga hastighet såklart. Gäller ju inte bara att kunna träffa på lite håll,utan att ha kulor som funkar även i låg hastighet,och ha koll på det.......som sagts tidigare. Oryx 15g........ var min tanke tills vidare. Funkar det tror du???
Publicerat September 26, 20169 yr Just now Sjöfaran sa: Oryx 15g........ var min tanke tills vidare. Funkar det tror du??? Inte en aning, har ingen erfarenhet alls av hur kulor funkar i olika hastighet/långa håll. Jag försöker skjuta på kortare håll, känner mig inte nödgad att skjuta på långa håll, jaktsäsongen är lång.
Publicerat September 26, 20169 yr Författare Det är en väldigt intressant poäng du kom med där Upptag71. Det är väldigt lätt å stirra sig blind på Normas ballistiska kul kurvor, men om inte kulan expanderar så hjälper ju det föga. Undra var man kan få info om var olika kulor slutar att "fungera"???
Publicerat September 27, 20169 yr Ja men då får man ju ladda med en mjukare kula om man skall skjuta långt. Vulkan för långa håll, Alaska för medeldistans och Oryx inom 100 meter. Varför krångla till jakten?!
Publicerat September 27, 20169 yr Författare 34 minutes ago josc72 sa: Ja men då får man ju ladda med en mjukare kula om man skall skjuta långt. Vulkan för långa håll, Alaska för medeldistans och Oryx inom 100 meter. Varför krångla till jakten?! Nackdelen i så fall är väl att olika kulor går olika. Har man skjutit in siktet med tex Alaska å man sedan skjuter med tex Vulkan så är ju fet inte säkert att siktet längre stämmer. Det bästa är nog att ha samma kula till samma inskjutna sikte. Fast det är ju klart att har man en lågförstorande kikare å en högförstorande så kan ju man använda olika kulor till dom olika kikarna.........
Publicerat September 27, 20169 yr En ganska universell sanning är att om något kan gå fel så gör det det under tidspress/stress, jag använder inte två olika laddningar för korta/långa håll, jag använder olika riktpunkter i viltet, att sätta en bogsmäll på ett ostört djur är för mig helt främmande, om det inte är så att avståndet i sig dikterar det för att man skall få kulan att expandera. Riktiga kulor från tillverkare som bryr sig har testat sina kulor och anger hastighetsintervall inom vilka de fungerar, alternativt att de anger genom namn på kulan vad den är lämplig till. Norma har kanske kommit att skärpa sig något i detta avseende men det är verkligen inte något de är duktiga på. http://www.woodleighbullets.com.au/info-a-reference/impact-velocities http://www.woodleighbullets.com.au/images/stories/downloads/woodleigh_bullets_2016_catalogue.pdf För Sierra kan man genom att titta på utformningen av kulan se vilka som är bäst för längre håll, de är BTHP kulor eller BTTP kulor, för korta håll är det RN kulor i Pro-hunter serien och normala håll, gameking kulorna med blyspets, osv, för de olika tillverkarna, med lite kunskaper om detta kommer man långt. För att återkoppla till detta med att köra multipla laddningar, visst går det, det går även att både justera siktet eller helt enkelt acceptera att inskjutningen med korthållsladdningen är lite off i höjd och att den andra laddningen är den som genererar en bra nolla på avsett avstånd. Men jag kan lova att om man någon gång får sällskap av Murphy i livet, så är det när man har sitt livs trofé i pass och hjärnan kortsluter helt och man går på automatik, i värsta fall kommer man ihåg att byta plugg men inte att justera för förändringen, i bästa fall slutar det med att man står och fumlar med magasin och skramlandes ser viltet vandra ut skottfältet. Apropå det så har Sierra släppt en ny 183 grains 7 mm kula som verkar vara så där läskigt hal och fin i formen, de har tom börjat med att "pointing" kulorna från fabrik så man slipper det steget vid laddning. https://www.sierrabullets.com/store/product.cfm/sn/1983/284-dia-183-gr-HPBT Notera dock att den kräver 1:8 pipa eller snabbare för att fungera. /Christian