Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

NATO, Sverige, Livet, Universum och Allting... (utbruten tråd)

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
14 hours ago henke67 sa:

Ser ni verkligen inte skillnaden på hur folket på Grenada och Falklandsöarna blivit behandlade jämfört med Krim, Tjetjenien osv? 

Bortsett från det är Grenada ett bra exempel på skit som borde fördömas. Men vänta. Det var ju precis det som hände. Nästan mangrannt var det någon som sa. Var det för att alla var så hjärntvättade av USA propaganda? 

Vad menar du? Usa blir fördömt pga grenada och skiter i det,ryssland blir fördömt pga krim och skiter i det,varför fick inte usa sanktioner på sig?usa har på något sätt blivit untoutchable och gör som dom vill för dom är ju de goda;)

Och hur blir befolkningen på krim(där faktiskt hälften av 2000000 människor vill tillhöra ryssland) behandlade förutom att dom fått högre löner,välfyllda butiker samt att turisterna är tillbaka?

/Mike

• Svar 122
  • Visningar 7,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• ...och här är ett bevis för att man kan diskutera politik och samhällsproblem på ett forum utan att det blir påhopp eller pajkastningar! Inga uppbrusningar, inget tjafs - trots att vi har lite ol

• Följt detta ett tag med viss spänning.. Men för mej är detta fantastiskt enkelt. Jag känner mej trygg med länder som har fria val.. Ryssland har det inte och rör sig mer och mer mot mörkret igen oavse

• Ryssland känner sig trängt av natos expansion och aggression. Jag är helt övertygad om att ifall ukraina aldrig höjt rösten om natomedlemskap så hade aldrig krim annekterats,ryssland kommer aldri

Posted Images

Publicerat

Föreningsfrihet, statskontrollerad media, yttrandefrihet och sedan kan vi börja fundera på vad fria val är för något. Sedan verkar det ha förekommit en del etnisk rensning men där kan väl Ryssen komma undan med att de flyttat frivilligt då motsatsen är svårbevisad. 

Och nej Jänkarna sket inte i kritiken. De såg till att det blev fria demokratiska val. Valet på Krim var lite lätt Sovjet inspirerat om vi säger så...

Publicerat
  • Författare

Jänkarna har aldrig någonsin brytt sig om kritik,dom hävdade bla att en av orsakerna för att invadera grenada var för att garantera säkerheten för de 600 amerikaner som befann sig på ön.

När dom väl hittade dessa 600 utspridda amerikaner så stod samtliga som frågetecken,dom hade aldrig känt sig hotade på något sätt och samtliga ville inte låta sig evakueras,då började man leta efter påstådda vapengömmor som heller aldrig hittades-lika grann ala irak;)

Jänkarna manipulerar sin omvärd för att forma den efter deras ideal-ryssarna för att passa deras dock efter att ha blivit matade med hotet från öst-den ryska aggresiva björnen sedan vi gick i blöjor så måste ju allt Usa gör vara rätt......eller?

Dom gör precis som dom vill på samma sätt som ryssen eller vad sägs om att president Manuel Noriega var på CIA lönelista eller varför inte iran-contras affären,utredningar som än idag har mycket hemligstämplat material samt för att inte tala om hur mycket som "försvann"

Så vad det gäller ryssland och krim så beror det lite grann på var man hämtar sin information om hur det är på krim just nu,vill man så kan man hitta allt från en total militär diktatur med utegångsförbud till en glassig semesterort där alla har det hur bra som helst.

Sanningen står nog att hitta någonstans lite mittemellan,vad som är klart är att de ekonomiska sanktionerna som vidtagits mot ryssland inte gör livet lättare för civila på Krim;)

/Mike

Publicerat
  • Författare
5 minutes ago Hipshot sa:

Följt detta ett tag med viss spänning.. Men för mej är detta fantastiskt enkelt. Jag känner mej trygg med länder som har fria val.. Ryssland har det inte och rör sig mer och mer mot mörkret igen oavsett vad som sägs. 

Nato är trygghet för mej, vårt eget försvar förmår inget och ryssarna bryr sig inte ett skit om att respektera gränser osv. 

Är det detta Nato som skall komma och rädda dej nu när Sverige ställt vårt land till natos förfogande?

http://www.di.se/artiklar/2016/6/22/baltikum-chanslost-vid-ryskt-anfall/

Nästa år kommer Nato placera ännu mer man och material i baltikum,england kommer placera tre ytstridsfartg i östersjön m,m,

Nato rustar-ryssland rustar-nato rustar-ryssland rustar....du inser att det kommer smälla förr eller senare va;)

Det här blir inget sandlådekrig för usa som dom fört de senaste åren mot lätt beväpnad trupp i mellanöstern med totalt luftherravälde, i det här kriget kommer samtliga truppslag behöva ingå på bägge sidor,förlusterna kommer bli enorma såväl bland soldater,civila som material.

För stridande trupp är det nödvändigt att ha tillräckligt mycket folk för att kunna absorbera förluster,ryssland har uppåt 1 miljon man i armen idag och 2.5 miljon reservister på plats så att säga,nato kommer behöva skeppa eller flyga in allt dom behöver.

Undrar just hur USA kommer agera om dom skulle springa på ett nytt Okinawa i östersjön och opinionen hemmavid då?

/Mike

Publicerat

Ja.. ? Det är en jävla upptrappning helt klart..  vi har ingen chans att hänga med själva så antingen bli totalt överkörda av ryssen eller förhoppningsvis vara med i Nato och kanske avskräcka en smula.. 

Publicerat

Iofs.. sist rustade usa ihjäl ryssarna så det kan ju ske igen. Blir det tillräckligt fattigt i landet så kanske de slår ihjäl Putin..

Publicerat

Man kan väl säga att det finns ett skäl till varför oljan håller sig under/runt 50$/fat.

Publicerat
  • Författare
48 minutes ago Hipshot sa:

Ja.. ? Det är en jävla upptrappning helt klart..  vi har ingen chans att hänga med själva så antingen bli totalt överkörda av ryssen eller förhoppningsvis vara med i Nato och kanske avskräcka en smula.. 

Att vi kommer bli överkörda av ryssen tack vare värdlandsavtalet är givet,ett best case scenario är att vi bara behöver avstå gotland och få en territorialvattengräns från fastlandet på 4mil till ryssen.....

Historien har visat att varken ryssland eller usa accepterar vapenskramel,och nu sker det på vår bakgård.

Att så många har så starkt förtroende för nato och dess möjligheter att kuva ryssen kan jag bara tycka är tragiskt.

Nato lyckas ju inte ens besegra ett knippe getherdar i afghanistan,usa skulle ha gjort ett totalt tillbakadragande där nu men obama har aviserat att trupp kommer vara kvar mycket länge då dom inte har lyckats och landet skulle snabbt bli ett nytt libyen.

/Mike

Publicerat
  • Författare
1 hour ago M-Ola sa:

Man kan väl säga att det finns ett skäl till varför oljan håller sig under/runt 50$/fat.

Japp och ungefär hälften av sveriges oljeimport kommer från ryssland,resten från nordsjön som visar stadigt vikande produktion.

Stryper ryssland oljan till sverige har vi inget annat val än att försöka få olja från det ständigt oroliga samt nyckfulla mellanöstern...om dom har något över vill säga.

/Mike

Publicerat

Se det åt andra hållet i stället. Norge stryper produktionen då det kostar för mycket att få upp den. Men Ryssland behöver ha in sina oljepengar för att hålla sin ekonomi över vattenytan och fortsätter att pumpa upp och sälja med minskade intäkter. Saudi ser till att pumpa upp tillräckligt mycket för att hålla priset nere, så att en del länder som deras allierade, USA, inte gillar ska tjäna för mycket.

Olja kommer det att finnas gott om ganska länge till och om priset stiger så öppnas en hel del stängda fält upp igen. Så vill inte ryssen sälja så kommer det att finnas andra.

Publicerat
  • Författare

Visst finns det ett taktiskt spel med i detta dock är vi beroende av olja hur vi än bär oss åt.

Visst vi kommer säkert kunna köpa från andra tex saudiarabien som endast överträffas av IS ifråga om total avsaknad av mänskliga rättigheter;)

Jag tankar nog hellre ryskt faktiskt.

/Mike

Publicerat

Håller med dig men så bryr sig inte 99,99% av svenskarna om vart oljan kommer ifrån. 

Publicerat
3 hours ago Mad Mike sa:

Är det detta Nato som skall komma och rädda dej nu när Sverige ställt vårt land till natos förfogande?

http://www.di.se/artiklar/2016/6/22/baltikum-chanslost-vid-ryskt-anfall/

Nato är ju faktiskt ett system för kollektivt försvar. Inte för kollektiv räddning.
Att de skulle få oerhört svårt att rädda vissa länder behöver man ju inte vara Einstein för att räkna ut, men det försvar de kan erbjuda borde rimligtvis vara bättre än ingen hjälp alls?

Personligen så ser jag hellre ett fullvärdigt medlemskap i Nato om det skulle braka loss, jag ser hellre att det blir pannkaka av hela jädra möget. Än att man skulle lägga sig platt för ett Ryssland som varken står för några demokratiska eller grundläggande mänskliga rättigheter.

Publicerat
  • Författare
32 minutes ago M-Ola sa:

Håller med dig men så bryr sig inte 99,99% av svenskarna om vart oljan kommer ifrån. 

Absolut! jag tror inte ens att 99% är medvetna om att vi köper så mycket olja från ryssland.

Som oljeexportör till sverige så har ryssen till dags dato visat sig vara en pålitlig och stabil leverantör,vi har nu förmånen att köpa den billigt pga rådande situation,förhållandevis korta avstånd att leverera.

Återigen har vi allt att tjäna på att ha goda relationer med ryssen än det motsatta.

Vi leker med tanken(vilket iofs inte känns så långt borta) att hela mellanöstern exploderar i ett gigantiskt inbördeskrig,stater mot stater,grupper mot grupper,klaner mot klaner,oljefälten brinner.

Inga tankfartyg går längre,dom som försöker sänks av robotbåtar.

Sverige har målat in sig i ett hörn och får ingen olja av ryssland ,en liter diesel kostar 30-35kr litern och är dessutom ransonerad.

Hela sverige skulle bli mer eller mindre lamslaget och i synnerhet norrland....undrar om vi fortfarande tycker att vi gjort rätt val.

/Mike

Publicerat
  • Författare
55 minutes ago 19Henke94 sa:

Nato är ju faktiskt ett system för kollektivt försvar. Inte för kollektiv räddning.
Att de skulle få oerhört svårt att rädda vissa länder behöver man ju inte vara Einstein för att räkna ut, men det försvar de kan erbjuda borde rimligtvis vara bättre än ingen hjälp alls?

Personligen så ser jag hellre ett fullvärdigt medlemskap i Nato om det skulle braka loss, jag ser hellre att det blir pannkaka av hela jädra möget. Än att man skulle lägga sig platt för ett Ryssland som varken står för några demokratiska eller grundläggande mänskliga rättigheter.

Vem har pratat om att lägga sig platt för ryssen?

Jag vill att vi ska vara neutrala åt såväl öst som väst,ingen ska få tillgång till svenskt territorium på något sätt men vi ska ha goda relationer till bägge.

Vi ska återgå till värnpliktsförsvar enligt 80tals modell så vi vid behov kan kalla in ända upp till 700 000 man,vi ska avsätta 2,5% av bnp till försvaret årligen.

Vi ska helt enkelt se till att klara oss själva,för mig är det inte ett alternativ att det blir pannkaka av hela jädra möget.

/Mike

Publicerat

Oavsett vem som gör vad och varför så bör Sverige rätt snart bestämma sig för vart vi skall stå. Vi kan inte fortsätta köra mellanmjölksspåret och tro att vi kan vara med "lite grann" för det fungerar inte!

Skall Sverige hoppa på NATO tåget så måste vi först officiellt avskriva oss vår Alliansfrihet och Neutralitet. Ja, jag precis som alla andra vet att vi inte är något av dess två i dag, men djupt inrotade i vårat lands lagar och bestämmelser, eller vart sjutton det nu är nerpräntat, så står det fortfarande så - och en så pass stor förändring torde kräva en folkomröstning. Något annat skulle faktiskt vara lite märkligt...

Skulle Sverige bestämma sig för att Nej, vi skiter i det här med NATO och försöker återgå till någon slags neutralitet och alliansfrihet så kommer ryssen rätt omgående att sluta tjafsa med oss i lönndom. (jag är möjligen lite blåögd här men jag tror faktiskt det) Putin kommer inte att lyckas återskapa Warszawapakten och att få med Sverige på deras "sida" är nog inte ens Putin cynisk nog att försöka, men oddsen för att Sverige nu backar i sina planer på att få vara med i NATOs stora sandlåda är nog extremt liten för vi har köpt så många hinkar och spadar de sista åren att det skulle se allt för dumt ut - även om vi bara än så länge får leka bredvid när det stora kompisgänget samlas vid sandlådan med jämna mellanrum.

USA måste rannsaka sig själva och börja köra med öppna kort mot Ryssland för även om det är väldigt svalt just nu så tror jag att relationen mellan dessa två faktioner kan reda ut sig och här tror jag (trots hur korkat det kan låta) att Trump kan leda till en förbättrad relation. Varför det överhuvudtaget skall vara några friktioner mellan USA och Ryssland förstår jag egentligen inte för jänkarna placerar inte ut vapensystem och liknande mot ryssen som man gjorde på 80-talet, nej det är för "kampen mot terrorism" man gör detta och dit räknar man inte ryssarna mig veterligen, eller? Så har inte min uppfattning varit i alla fall, men att Putin kan göra de tolkningarna när jänkarna inte kör med öppna kort det förstår jag absolut. Tänk om USA och Ryssland kunde hitta gemensamma frågor och lösningar och tillsammans arbeta för någonting bättre men just nu tror jag det är väldigt svårt... Deras samarbete inom rymdforskning t ex har varit så lovande och jag hoppades att det skulle smitta av sig till flera andra områden men tydligen inte :( 

Ryssarna önskar knappast att starta en väpnad konflikt mot Sverige och Sverige måste skärpa till sig och börja diskutera vad fan som händer med ryssarna - men då inte skicka stollar som Margot Wallström och Stefan Löfven utan skicka de med kompetens i både kärnfrågan och relationsfrågan. Kan Sverige proklamera vart de står och att Ryssland inte finns med i någon av våra agendor så borde det kunna lugna ner situationen, men jag har inte de kunskaperna som våran underrättelsetjänst och militära ledning har och det finns kanske många anledningar till att faktiskt vara orolig för Ryssland? Jag vet inte och jag har inte den informationen - och Aftonbladet är ingen kunskapsskälla till information i den frågan och angående ryska spioner och ubåtar i våra vatten så har det varit så ända sedan urminnes tider och det har inte spelat någon roll hur det politiska klimatet har sett ut för ryssarna spionerar fanimig 8 dagar i veckan även på sina bästa vänner och så är det bara. Man behöver inte gilla att så är fallet men verkligheten ser så ut.

Nej, det var kanske varken politiskt korrekt eller juridiskt korrekt att traska in i Krim och i princip starta krig - MEN måste vi hela tiden spela bror duktig och lägga oss i hela tiden? Är det verkligen vår roll i världen? Vi kan säga att vi inte gillar det de gör men i övrigt så är det inte vår sak att lägga oss i den typen av konflikt, och det är inte någon annans heller för den delen men det är ju här skon klämmer för väst (och/eller NATO) har pippi på att lägga sig i tamefan alla konflikter i hela världen men lede den som ifrågasätter vad de gör... Det tycker faktiskt jag är fel. 

Oavsett så måste NATO lägga korten på bordet med sina intentioner. Är det bara "kriget mot terrorism" så borde de kunna ha ett samarbete med ryssarna här, även om deras metoder inte är kompatibla, men i alla fall klargöra vem som är vän och vem som är fiende. Sverige bör ta sig i kragen och bestämma vem vi är och vart vi står. Antingen är vi med i EU - och då blir det full ut, eller kliver av. Antingen är vi med i NATO - och även här fullt ut eller kliver av. Det måste vara slut på mellanmjölksfasonerna för Landet Brunsås skadar bara sig själva genom vår mjäkighet och snart har vi inte ens kvar ett enda storföretag heller i landet pga alla dessa mellanmjölksförhandlingar och vad har vi kvar då? Inte ett skit.

Just nu har vi ingen riktig identitet längre och det är nog det som är roten till problemet. Annat var det förr minsann! ;) 

TL;DR 

Vi måste bestämma oss vilka vi är och vart vi står. EU eller inte, NATO eller inte. Mellanmjök eller inte...

p.s Jag skulle mest troligt rösta nej till NATO medlemskap (med den informationen jag har i dag)... Röstade nej till EU (EG) en gång i tiden och jag har ännu inte ändrat min inställning i den frågan. Skulle helst vilja få ett svenskt Sverige igen, hur man nu säger det utan att någon direkt drar rasistiska paralleller även om jag menar någonting helt annat... Jag skulle vilja att folk började bry sig om varandra lite mer!

Publicerat
4 hours ago Mad Mike sa:

Vem har pratat om att lägga sig platt för ryssen?

Jag vill att vi ska vara neutrala åt såväl öst som väst,ingen ska få tillgång till svenskt territorium på något sätt men vi ska ha goda relationer till bägge.

Vi ska återgå till värnpliktsförsvar enligt 80tals modell så vi vid behov kan kalla in ända upp till 700 000 man,vi ska avsätta 2,5% av bnp till försvaret årligen.

Vi ska helt enkelt se till att klara oss själva,för mig är det inte ett alternativ att det blir pannkaka av hela jädra möget.

/Mike

Det var bara min personliga åsikt, sista stycket var inte menat direkt till någon. Alltså bara jag som pratade om det. Att jag citerade dig mike var bara för att du nämnde "Rädda" vilket jag tycker är missvisande. Då Nato i grund handlar om att hjälpas åt att försvara. Men ett medlemskap i Nato kan aldrig ses som en garanti att bli räddad.

-Håller med dig när det gäller den svenska försvars biten, och mer pengar till ett starkt försvar i sverige.

- Däremot så tror jag inte det skulle räcka, och att stå neutral om det skulle röra om ett invasionskrig i ett närliggande land tycker jag är helt förkastligt, lika förkastligt när vi släppte tyskarna genom Sverige. Helst skulle jag se en fristående nordisk försvars union: Sverige/Norge/Finland/Danmark. Men för tillfället finns inte ett sådant alternativ och då ser jag Nato som det näst bästa alternativet.

PS. Pannkaka av hela jädra möget, blir det när trump och putin börjar leka krig med ballistiska robotar. Då hjälper iof varken Nato, Neutralitet, eller fredspipan. ;)      

Publicerat

Wiz.

Även USA spionerar både på oss och flera av sina närmare vänner. Och vi är riktigt duktiga själva också. Och vi skänker inte bort info vi hittar. Vi tar duktigt betalt. Inte i kronor (så vitt jag vet)  men i utrustning vi annars inte skulle få tillgång till. 

Publicerat

Mike

Det gläder mig att du inte vill lägga dig plstt för Ryssen. Tolkade det faktiskt så en stund... Jag är heller inte helt övertygad om att Nato är rätt för oss. Nuvarande situation där vi förbereder oss tekniskt för att kunna kalla på hjälp är inte så dumt. Dels för att det inte är seriöst om Ryssen kallar det en agression. Men mer för att bilden av oss som alliansfria gynnar vår industri. Just Ryssen är lite problem att exportera till just nu. Men för många länder som inte vill vara för beroende av USA/Ryssland så blir vi ett av väldigt få alternativ. Skulle vi besluta om Försvarsanslag i paritet med vad ett NATO medlemskap kräver så kommer vi dessutom ganska snart kunna bitas ganska rejält. Stoppa en invasion? Nej absolut inte. Men göra mer skada än en spik i foten. Javisst.

Publicerat
3 hours ago henke67 sa:

Wiz.

Även USA spionerar både på oss och flera av sina närmare vänner. Och vi är riktigt duktiga själva också. Och vi skänker inte bort info vi hittar. Vi tar duktigt betalt. Inte i kronor (så vitt jag vet)  men i utrustning vi annars inte skulle få tillgång till. 

Jupp, har utvecklat prylar som alla dessa trevliga organisationer använt under mina dar i telekombranschen ;)

Det spelar ingen roll vilket land man pratar om för de flesta har spionverksamhet - både innanför och utanför gränserna, men få är så avancerade som Five Eyes (Echelon), BND, DGSE, FSB och MSS och jämfört med dessa så är FRA en flugskit, men en flugskit som på senare år börjat signalspana på interface de tidigare inte fick göra på eget bevåg... 

Alla organisationer som stoltserar med att de är skyddade av RSA kryptering borde veta att deras nycklar kan enkelt forceras av NSA eftersom en stor portion av den privata nyckeln tillhör NSA! Det var rätt kul i slutet på 90-talet när en av nycklarna i SHA1 knäcktes och det upptäcktes... Själv kör jag med krypteringsmetoder som INTE är certifierade av RSA och där jag vet att dessa aktörer inte kan läsa mina prylar. Inte i dag i alla fall men NSA jobbar sedan ett bra tag tillbaka med kvantdatorer typ D-Wave 2 (och nyare okända modeller) i dekrypteringssyfte och vi vet helt enkelt inte hur långt de har hunnit - men när de har lyckats utveckla ett system för dekryptering med dessa riggar så måste vi tänka om hur vi skyddar vår data. Jag har en idé som kan funka men den har fortfarande ett par möjliga brister så det ligger jag lågt med än så länge...

Det som dock ryssarna sticker ut med - och även jänkarna om jag skall vara ärlig - är antalet gånger de har blivit avslöjade när de har avlyssnat lokaler, personer och områden som juridiskt inte är tillåtna enligt någon av dessa länders lagar - utan att det blivit någon efterföljd... Det är lite irriterande.

Sen kan man titta på Hubble teleskopet också och inse att det var en (1) satellit som tittade ut i universum med hög upplösning (efter den fick glasögon) och då skall man veta att det minst är 9 st liknande satelliter (USA) som är vända åt jorden i stället och hur många liknande ryssarna och andra länder har vet man inte, men det går utmärkt att se vart som helst i världen i realtid med lite förberedelse och jag skulle inte bli förvånad om det i dag är så bra upplösning att man kan identifiera människor lite beroende på vart de befinner sig med tanke på vinklar osv...

Spionage behöver inte bara vara av ondo eftersom vid terrorism t ex så hjälper man andra länder med information, men i min värld är det ingen riktig ursäkt för de sakerna jag anser skall vara privata skall också vara privata och det är därför jag vägrar köra vanilj Windows, OS X, Ubuntu eller liknande operativsystem för det är så sjukt mycket suspekta prylar där. Google har jag bara fått acceptera att de är vad de är men det går att kontrollera och styra en hel del där också.

Publicerat
  • Författare
5 hours ago 19Henke94 sa:

Det var bara min personliga åsikt, sista stycket var inte menat direkt till någon. Alltså bara jag som pratade om det. Att jag citerade dig mike var bara för att du nämnde "Rädda" vilket jag tycker är missvisande. Då Nato i grund handlar om att hjälpas åt att försvara. Men ett medlemskap i Nato kan aldrig ses som en garanti att bli räddad.

-Håller med dig när det gäller den svenska försvars biten, och mer pengar till ett starkt försvar i sverige.

- Däremot så tror jag inte det skulle räcka, och att stå neutral om det skulle röra om ett invasionskrig i ett närliggande land tycker jag är helt förkastligt, lika förkastligt när vi släppte tyskarna genom Sverige. Helst skulle jag se en fristående nordisk försvars union: Sverige/Norge/Finland/Danmark. Men för tillfället finns inte ett sådant alternativ och då ser jag Nato som det näst bästa alternativet.

PS. Pannkaka av hela jädra möget, blir det när trump och putin börjar leka krig med ballistiska robotar. Då hjälper iof varken Nato, Neutralitet, eller fredspipan. ;)      

Ok tyvärr så har jag uppfattningen att det är rätt många som faktiskt tror att Nato är den vite riddaren på sin tillika vita häst.

Folk förstår inte att frihet kostar såväl i faktiska pengar men även i eget engagemang om behovet uppstår,frihet är ingenting som är lika självklart som att man blir tilldelad ett personnummer vid födseln och sedan bär med sig hela livet, och under tiden kan ägna sig åt att spela cs eller leta pokemons hela dagarn......200 år av fred i sverige har nog gjort oss mer avtrubbade än vi tror.

Frihet kostar och vill man kunna åtnjuta frihet så måste man vara beredd att slåss för den,vad vi gör nu är att vi rycker på axlarna, ähhh va fan vi har inget försvar,ähhh va fan skit i det ring Nato så kommer nån annan hit och dör istället för dig så du kan fortsätta spela cs........

Att vara med i Nato är inte gratis,det kostar en hel del i faktiska pengar,pengar som jag vill se läggas på svenska försvaret istället för på ett Natoförsvar,vidare vill jag inte heller se svenska män behöva åka och dö i någon annans ställe pga samma anledning som ovan;) 

Här är jag helt enig med finland som ibland får höra att dom har en skyldighet att försvara baltikum.

Dom har ingen skyldighet att försvara baltikum,dom har en skyldighet att försvara sitt eget land och det är ett stort land liksom sverige,baltikum har gjort sitt val och får stå för det.

Vidare skulle det vara det sämsta vi kan göra mot finnarna att gå med i Nato,dom skulle bli "The last voice of reason" i hela norden.

/Mike

Publicerat

Hmm Wiz Detta är jätte intressant!

Gällande krypton/signalspaning skulle jag egentligen vilja fortsätta att göra den här diskussionen ännu intressantare.  Fast då hamnade jag nog i fängelse. Bäst jag backar ur den delen...

Vad gäller bilder så kan man ju dra sina egna slutsatser av att väl på plats i Libyen så fick Gripen med sina spaningskapslar utföra väääldigt många spaningsuppdrag. Och det är inte bara beroende på att Gripen hade bästa självskyddet.

Att fotografera genom atmosfär ställer alltid till det. Framförallt om atmosfären inte är homogen. Så att fotografera människor från Rymden/satteliter är svårare än många tror. Svårare vissa tider på dygnet än andra. Barometertryck, vindförhållande, luftfuktighet osv osv påverkar. Skilnader på dessa parametrar på olika avstånd mellan object och sensor gör det ännu krångligare. Framförallt om de inte är linjära. Fast det tror jag egentligen inte att jag behöver förklara för dig... 

Publicerat
10 minutes ago henke67 sa:

Vad gäller bilder så kan man ju dra sina egna slutsatser av att väl på plats i Libyen så fick Gripen med sina spaningskapslar utföra väääldigt många spaningsuppdrag. Och det är inte bara beroende på att Gripen hade bästa självskyddet.

Dom svenska bildtolkarna spelar också i en annan division enligt mej.

Publicerat

Mtp trådens namn så spelar väl allt som avhandlas i tråden ingen roll då Vogonerna kommer.  

B)