Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hageldoserare?

Featured Replies

Publicerat

Ska börja ladda hagel (laddar redan kula) och har sett någonstans att man kan modifiera en Lee krutdoserare för att dosera hagel. Någon som har koll på vart man kanske hittar en guide till detta?

Sedan har jag en RCBS Uniflow. Den ska väl fungera även till det krut man har till hagel? Har även RCBS 10-10 våg. Den måste också duga?

Press, verktyg mm har culot redan hjälpt mig med via mail, så där är jag snart klar med vad jag ska ha. :) 

Publicerat

Broder Karl ö har nu fått tillbaka sitt gla Nick WT och han har bilderna i WT:s dagbok 

jag vet inte om han har kvar orginalen i mobilen e dyl .

/P

Publicerat

Tjena

Det man gör är att öppna upp hålet från behållaren ned i doseraren så stort som möjligt. Hagelkrut rinner inte ned annars, och det funkar skitbra att dispensera hagel sen i den med, iaf hagel upp till 6 i storlek, jag har inte provat stööre.

Publicerat
  • Författare

Tackar för svar! 

Då får jag skaffa en sådan och modda lite. Ska även ladda US4, får hoppas det funkar. 

Publicerat
9 hours ago W.T. sa:

Tjena

Det man gör är att öppna upp hålet från behållaren ned i doseraren så stort som möjligt. Hagelkrut rinner inte ned annars, och det funkar skitbra att dispensera hagel sen i den med, iaf hagel upp till 6 i storlek, jag har inte provat stööre.

Ett tips fr italien !   dela upp hageldosen i 2 mindre, det rinner lättare igenom och det blir exaktare.

/ P

Publicerat
1 hour ago Mr.Mephisto sa:

Tackar för svar! 

Då får jag skaffa en sådan och modda lite. Ska även ladda US4, får hoppas det funkar. 

Lee är ju lätt att få tag på och skulle det skita sig är dom ju inte svindyra ..

/ P

Publicerat
  • Författare
14 minutes ago culot sa:

Lee är ju lätt att få tag på och skulle det skita sig är dom ju inte svindyra ..

/ P

Ja det är inga problem :-) 

Publicerat

Upp till 20g så blir det jättebra och exakt iaf, så man kan dela det med gott samvete. Det man ska göra är att knacka på den varje gång man fyller dispensern så man får samma densitet av hagel varje gång. Till 410:an går det apfort att göra skott, typ 70-80 i timmen, rullstukat.

Publicerat
  • Författare

Ska beställa så fort jag kommit hem från en drevjakt i Polen som jag ska till nästa vecka. :) Kommer väl tjata på stackars culot om en Siarm beställning jag knåpat ihop efter eget huvud när beställningen är skickad. Har bra koll på vad jag vill ha för sorts patroner, vägen dit är en annan femma.....

Publicerat

Det är jävligt mycket lättare än man tror 

Även om det kostar en slant så är det bra åka i prylarna, det e kul!!!

Publicerat
2 hours ago Mr.Mephisto sa:

Ska beställa så fort jag kommit hem från en drevjakt i Polen som jag ska till nästa vecka. :) Kommer väl tjata på stackars culot om en Siarm beställning jag knåpat ihop efter eget huvud när beställningen är skickad. Har bra koll på vad jag vill ha för sorts patroner, vägen dit är en annan femma.....

Du får väl skicka över en skärmdump som alla andra så jag får " korrekturläsa"  :P

/P

Publicerat
  • Författare
2 minutes ago culot sa:

Du får väl skicka över en skärmdump som alla andra så jag får " korrekturläsa"  :P

/P

Exakt så jag tänkte :) 

Publicerat
1 hour ago W.T. sa:

Det är jävligt mycket lättare än man tror 

Även om det kostar en slant så är det bra åka i prylarna, det e kul!!!

Håller med ! Dessutom blir erfarenhetsbanken större ju fler vi är, drömmen är vettiga 

kranar för krut  och i viss mån hagel men krut i första hand...

/P

Publicerat
Just now Mr.Mephisto sa:

Exakt så jag tänkte :) 

Du e inne på ett bra spår med 3 station SMART , och du kommer får resultat som 

lätt kan överträffa fabriksladdat om du får tag på rätt krut sorter ....

ett tips är att kolla om Norrmän finns i bekantskapkretsen , där kan man ha 

lite " kulturutbyte" 

Publicerat

Tittade på rullstukaren vildsvin har en bild av på sin websida för 295:- ish 

samma bild kan ni se på siarm.com  men där står det 9€ efter. 

Dessutom är det en snikmodell som även finns i Alu, det finns bättre modeller 

i den billigare mässingen och de kostar ca 23-28€ hos siarm och det kunde man gott 

få för 295:- tycker jag,  

/P

Publicerat
  • Författare

Kolla upp med vapensmed i går om jag borde/kunde öppna upp till 70mm på min engelska bössa, men han rådde mig att inte göra detta, så jag skaffar verktyg för att rullstuka till kaliber 12 när jag ändå beställer. Fixar samtidigt verktyg för att kapa hylsor.

Publicerat

OMV har en jäkligt snajdig kap, siarm en billigare ( 8€ ) lite smäckig men den funkar. 

Sen är det kul att ha alla stukmöjligheter, rullat ser dessutom sketafränt ut , glöm 

bara inte diskar när du beställer fr siarm  och ta diskar till 16 åxå :P

• 2 months later...
Publicerat

Godt nytt år! Kjøpte meg en lee doserare sist uke... Skal prøve å dosere hagel med den... Er fornøyd med den til krutt! Syns det er svårt å bytte og justere busningene på all loaden....

Trenger bare en stjernebretter på pelarboren så kan jeg sette bort lee all loaden....

Man bare borer/freser opp hålet i kruttbeholderen? Inget mere man må gjøre?

Publicerat
18 hours ago J.E.Hagen sa:

Godt nytt år! Kjøpte meg en lee doserare sist uke... Skal prøve å dosere hagel med den... Er fornøyd med den til krutt! Syns det er svårt å bytte og justere busningene på all loaden....

Trenger bare en stjernebretter på pelarboren så kan jeg sette bort lee all loaden....

Man bare borer/freser opp hålet i kruttbeholderen? Inget mere man må gjøre?

montera en kraftig platta ovanför chucken sätt sedan dit en M6 gängstång med en mässing elr stål stjärn stukare , andra sidan  en annan gängstång för ändstopp   typ en SMART press 

http://www.siarm.com/product_info.php?cPath=2_105_104&products_id=116

Publicerat

Vill man har exaktare doser m hagel så kan man dela upp dosen i 2 

/ P

Publicerat

Får ta med en stjernstukare på neste bestilling! 

Ja,går vel kanskje ikke så mange gram igjennom lee doseren heller....

Publicerat
31 minutes ago J.E.Hagen sa:

Är det inte dags för OMV doserare ? Tanterna måste ju ha bruna skor om dom köper en brun handväska B)  

Publicerat
35 minutes ago J.E.Hagen sa:

Du måste ändå borra upp hålet

/P

Publicerat
43 minutes ago culot sa:

Är det inte dags för OMV doserare ? Tanterna måste ju ha bruna skor om dom köper en brun handväska B)  

Jo,kanskje!:lol:

ser virkelig bra ut den,men klart da

må man jo ha krutdoseren også! 

Og da kan man vel kjøpa hele pressen med alt!:rolleyes:

og da får man ju med stjernstukern også!:D

Publicerat

Hur är GEAPs krut och hageldoserare? http://www.gaep.net/index.php/link-nascosto.html. Tänker på "Coppola di dosarori".

Om man är sugen på att gå vidare från Lee load All och vill ha en mer exakt dosering av krut och hagel. Men fortfarande en snabb laddstation jmf med att väga varje enskild dos på våg. 

Min Lee load All väger krut med ungefärlig avvikelser +- 0,03g med variation för olika bussningar. GEAP påstår att deras doserare gör det med +- 0,01g. Kan nån oberoende hagelladdare bekräfta den noggrannheten? 

Vad för andra doserare rekommenderas?